Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Tema Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor

Sinodalitate și ecumenism: o legătură necesară

de cardinal Kurt Koch
prefect al Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor

A întreprinde și a aprofunda drumul sinodalității este ceea ce "Dumnezeu așteaptă de la Biserica din al treilea mileniu". Papa Francisc a amintit acest obiectiv important cu ocazia comemorării celei de-a 50-a aniversări a Sinodului Episcopilor, instituit de Papa Paul al VI-lea. În această privință, Sfântul Părinte a exprimat convingerea sa că și angajarea de a edifica o Biserică sinodală este "încărcat de implicații ecumenice". Prin urmare va fi util să se reflecteze asupra legăturii strânse între sinodalitate și ecumenism: sinodalitatea are o dimensiune ecumenică, iar ecumenismul are nevoie să fie realizat în mod sinodal. Legătura strânsă între sinodalitate și ecumenism transpare deja din faptul că sinodalitatea este o temă importantă pe ordinea de zi în dialogurile ecumenice menite să restabilească unitatea creștinilor. Acest lucru este și mai adevărat în dialogul ecumenic cu Bisericile ortodoxe, dedicat de mult timp raportului dintre sinodalitate și primat. Oricum, dimensiunea sinodală a vieții ecleziale ocupă un rol semnificativ nu numai în dialogurile ecumenice. Și dimensiunea ecumenică a sinodalității este o cale utilă pe care poate face progrese procesul sinodal în Biserica universală. Această dimensiune este indicată în mod expres în Vademecum al Sinodului: "Dialogul între creștini de diferite confesiuni, uniți de un singur botez, ocupă un loc special pe drumul sinodal" (nr. 5.3.7). Și în Documentul de lucru pentru etapa continentală intitulat Lărgește spațiul cortului tău chiar se citește: "Nu există sinodalitate completă fără unitate între creștini" (nr. 48). Așadar are sens să ne întrebăm mai profund cu privire la motivele acestei legături strânse între sinodalitate și ecumenism.

A fi pe cale împreună

Într-un sens fundamental, sinodalitatea și ecumenismul sunt în mod indisolubil legate cu imaginea drumului. Deja termenul "sinodalitate" conține însuși conceptul de drum. Cuvântul "sinod" cuprinde termenii grecești hodos (drum) și syn (cu) și exprimă faptul că persoanele pornesc la drum împreună. În accepțiunea creștină, cuvântul "sinod" desemnează drumul comun al celor care cred în Isus Cristos, care s-a revelat și s-a numit pe sine însuși "Cale" (In 14,6). La origine, religia creștină era deci desemnată drept "cale" și creștinii în urmarea lui Cristos erau numiți "urmași ai Căii" (cf. Fap 9,2). În acest sens, deja învățătorul important al Bisericii, Ioan Gură de Aur, a putut afirma că Biserică este un nume "care înseamnă un drum comun" și că, prin urmare, Biserică și sinod sunt "sinonime". Biserica este, în cuvintele Papei Benedict al XVI-lea, o "comunitate de credință pe cale". Și pentru înțelegerea ecumenismului ideea de drum este crucială. Ecumenismul este drumul prin care unitatea Bisericii, pierdută în istorie din cauza multiplelor diviziuni, poate să fie restabilită. Nu întâmplător, Papa Ioan Paul al II-lea a început al treilea capitol din enciclica sa clarvăzătoare despre angajarea ecumenică, Ut unum sint, cu întrebarea "Quanta este nobis via?: [...] cât drum ne mai desparte de acea zi binecuvântată în care se va ajunge la unitatea deplină în credință și vom putea concelebra în înțelegere sfânta Euharistie a Domnului?" (nr. 77). Papa Francisc pune un accent deosebit pe dimensiunea de drum a ecumenismului. Pentru el este fundamental ca diferiții creștini și comunitățile ecleziale să meargă împreună spre unitate, pentru că unitatea crește în timp ce mergem și a merge împreună înseamnă deja a trăi unitatea. Așadar, Papa Francisc a exprimat convingerea sa ecumenică prin aceste cuvinte elocvente: "Unitatea nu va veni ca un miracol la sfârșit: unitatea vine pe cale, o face Duhul Sfânt pe cale". Pentru ca această căutare a unității să rămână pe cale și să poată înainta în manieră sinodală, toți botezații sunt invitați și ținuți să întreprindă acest drum. De fapt ecumenismul este o datorie pentru toată Biserica, așa cum a subliniat cu putere Conciliul al II-lea din Vatican în decretul Unitatis redintegratio: "Preocuparea pentru unire privește întreaga Biserică, atât pe credincioși cât și pe păstori, și îl solicită pe fiecare după puterile lui, în viața creștină de fiecare zi, precum și în cercetările teologice și istorice" (nr. 5).

Dialogul ca stil de sinodalitate și ecumenism

Corespunde caracterului de drum al sinodalității faptul că Papa Francisc nu se preocupă în primul rând să reînsuflețească și să aprofundeze sinodalitatea prin structuri și instituții, ci intenționează mai ales să promoveze dimensiunea sa interioară și prin urmare dialogică, în care sunt cruciale rolul Duhului Sfânt și ascultarea sa comună: "Să ascultăm, să discutăm în grup, dar mai ales să acordăm atenție la ceea Duhul are să ne spună". În lumina acestei caracteristici a sinodalității, puternic centrate pe Duhul Sfânt, devine clară și distincția fundamentală între sinodalitate și parlamentarism, pe care Papa a evidențiat-o de mai multe ori. În timp ce procesul democratic este de folos îndeosebi pentru a determina majoritățile, sinodalitatea este un eveniment spiritual care tinde să găsească o unanimitate sustenabilă și convingătoare în credință și în stilurile de viață, care derivă din ea, ale fiecărui creștin și ale comunității ecleziale; asta presupune drumul discernământului spiritelor. Prin urmare, sinodul, în cuvintele Papei Francisc, "nu este un parlament, unde pentru a ajunge la un consens sau la un acord comun se recurge la negociere, la pacte sau la compromisuri, ci unica metodă a Sinodului este acela de a se deschide la Duhul Sfânt, cu curaj apostolic, cu umilință evanghelică și cu rugăciune încrezătoare; pentru ca el să fie cel care ne conduce". Adevăratul stil al unei Biserici sinodale este așadar dialogul. Dialogul ca principiu și ca metodă nu este pur și simplu o modă în Biserica de astăzi, ci reprezintă elementul esențial al Bisericii, așa cum afirma deja Papa Paul al VI-lea în enciclica sa inaugurală Ecclesiam suam: "Biserica trebuie să vină la dialog cu lumea în care ajunge să trăiască. Biserica se face cuvânt; Biserica se face mesaj; Biserica se face colocviu" (nr. 67). Papa Paul al VI-lea a exprimat în acest mod ceea ce înțelegea Conciliul al II-lea din Vatican, și anume că Biserica vrea să fie în dialog cu toți: în dialog cu diferitele stări de viață ale credincioșilor și cu diferitele vocații în cadrul ei, în dialog cu celelalte Biserici creștine și comunități ecleziale, în dialog cu celelalte religii, în dialog cu diferitele viziuni despre lume și despre etică, în dialog cu științele și în dialog cu diferitele domenii ale vieții persoanelor în societatea de astăzi. Așa cum dialogul este stilul unei Biserici cu adevărat sinodale, tot așa ecumenismul stă sau cade cu stilul său dialogic. În această privință, decretul despre ecumenism Unitatis redintegratio subliniază importanța ca "fiecare să-l trateze de la egal la egal" pe celălalt cu scopul de a avea interrelația care este necesară într-un dialog ecumenic autentic, rezumând întocmai această interrelație în formula par cum pari agat (nr. 9). Pe de o parte este clar că dialogul ecumenic se desfășoară pe baza moștenirii creștine comune și, prin urmare, este un dialog între frați și surori botezați. Pe de altă parte este la fel de evident că dialogul ecumenic nu pune deloc în discuție identitatea de credință a interlocutorilor, ci mai degrabă o presupune și o valorizează. Din toate acestea reiese adevăratul fundament al dialogului ecumenic. El nu este un simplu schimb de idei și de gânduri ci - mai fundamental - un schimb de daruri. Pentru Papa Francisc este vorba de a primi ceea ce Duhul Sfânt a semănat în alte Biserici "ca un dar și pentru noi"; nu este o întâmplare că papa, dând un exemplu concret, amintește de faptul că, în dialogul cu frații ortodocși, noi, catolicii, avem oportunitatea "de a învăța ceva mai mult despre semnificația colegialității episcopale și despre experiența lor de sinodalitate" (Evangelii gaudium, nr. 246). Acest schimb dialogic de daruri se realizează în convingerea că nicio Biserică nu este așa de bogată încât să nu aibă nevoie să fie îmbogățită de darurile din alte Biserici și niciuna nu este așa de săracă încât să nu poată oferi propria contribuție la creștinătatea mai amplă.

Principiul sinodal și principiul ierarhic

Stilul dialogic al Bisericii sinodale n-ar fi înțeles în manieră corectă dacă s-ar înțelege sinodalitatea ca opusă ierarhiei în Biserică, lucru care de fapt se întâmplă astăzi în multe discuții. Și totuși, sinodalitatea și ierarhia sunt legate indisolubil. Ele se cer și se promovează reciproc. Fără ierarhie nu poate exista sinodalitate și fără sinodalitate ierarhia nu poate acționa. Acest lucru este deosebit de evident dacă se ia în considerare cuvântul "ierarhie" din punct de vedere etimologic, deci nu se traduce cu "sfântă domnie", ci cu "sfântă origine". Misiunea ierarhiei în Biserică este așadar aceea de a proteja și de a transmite "sfânta origine" a evenimentului lui Cristos, pentru ca să poată împlini lucrarea sa eliberatoare și în situația actuală a Bisericii. Totuși, ierarhia nu poate întreprinde misiunea sa singură; ea trebuie să parcurgă acest drum împreună cu toți credincioșii, în manieră sinodală. De fapt, syn-hodos indică drumul comun în comunitatea de credință a Bisericii. Din punctul de vedere al ecleziologiei catolice, este de importanță fundamentală ca principiile sinodale și ierarhice să interacționeze în așa fel încât natura însăși a Bisericii să devină vizibilă, așa cum a fost definită de teologul iezuit german Medard Kehl: "Biserica catolică se concepe pe ea însăși ca «sacrament al comuniunii lui Dumnezeu»; ca atare, formează comunitatea credincioșilor reuniți de Duhul Sfânt, conformați cu Fiul Isus Cristos și chemați să intre în Împărăția lui Dumnezeu Tatăl cu toată creația, o comunitate care se constituie sinodal și «ierarhic» în același timp". Este crucial a înțelege în ce mod acest "în același timp" trebuie să fie înțeles și realizat. În această privință, Papa Francisc nu numai că este convins că sinodalitatea, "ca dimensiune constitutivă a Bisericii, ne oferă cadrul interpretativ cel mai adecvat pentru a înțelege însăși slujirea ierarhică", deoarece aceia care exercită autoritatea în Biserică se numesc "slujitori", "conform semnificației originare a cuvântului". El este convins și că "examinarea atentă a modului în care se articulează în viața Bisericii principiul sinodalității și slujirea celui care prezidează" poate oferi o contribuție semnificativă la reconcilierea ecumenică între Bisericile creștine. Deci este comprehensibil că eforturile teologice și pastorale pentru a edifica o Biserică sinodală au și implicații bogate pentru ecumenism, așa cum rezultă în manieră deosebit de clară în dialogul dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă în ansamblul său. Oricum raportul între sinodalitate și ierarhie trebuie să fie studiat și aprofundat ulterior în toate dialogurile ecumenice, cu atât mai mult că problema slujirii reprezintă adevăratul nod al discuțiilor ecumenice. Despre modul de a înțelege raportul dintre viața sinodală a Bisericii și slujirea ierarhică în Biserică, Ciprian din Cartagina, important episcop african din Biserica primară, a furnizat indicații clare, care pot fi rodnice și astăzi dintr-un punct de vedere ecumenic: "Nihil sine episcopo, nihil sine consilio presbyterii, nihil sine consensu plebis". Cu această formulă elocventă, Ciprian nu numai că sugerează că slujirea episcopală trebuie să se realizeze și să dea dovadă despre sine în trei moduri - sinodal, colegial și personal - ci ia în vizor mai ales și acele comportamente care trebuie excluse pentru că pun în pericol conviețuirea rodnică în Biserică: formare de grupuri separatiste (din care nihil sine episcopo), episcopi autocratici care vor să facă totul singuri (din care nihil sine consilio presbyterii) și diferite tipuri de clericalism (din care nihil sine consensu plebis). Dintr-un punct de vedere ecumenic, înainte de toate trebuie să ne orientăm împreună, din nou, spre Conciliul apostolic, în care poate să fie observat că, după discuții detaliate în comunitatea din Ierusalim și după ce s-a ascultat mărturia autoritară și crezul lui Petru, decizia a fost luată de Iacob, conducător al Bisericii din Ierusalim, în acești termeni: "Duhul Sfânt și noi am hotărât" (Fap 15,28). Problema importantă a fost decisă de Iacob prin puterea Duhului Sfânt; apoi această decizie a fost acceptată de toată adunarea din Ierusalim și după aceea și de cea din Antiohia.

Aprofundarea spirituală a sinodalității

Distincția clară între procesul de reflecție îndreptat spre luarea deciziei, la care trebuie să participe pe cât posibil toți botezații conform principiului răspândit deja în Biserica primară după care ceea ce se referă la toți trebuie să aibă și consensul tuturor (Quod omnes tangit, ab omnibuz tractari debet), și procesul decizional care revine autorității ecleziastice poate avea loc numai dacă se aprofundează în mod spiritual ceea ce este esența sinodalității. Trebuie să pornim de la faptul că Biserica de la început și-a dat numele de ekklesia, alături de sinagoga ebraică. În terminologia greacă profană, acest cuvânt se referea la adunarea populară a unei comunități politice, dar în limbajul credinței indică o comunitate a credincioșilor reuniți. Această comunitate din urmă diferă de prima îndeosebi prin faptul că, în polis greacă, oamenii se adunau pentru a lua decizii importante, în timp ce comunitatea de credință se reunea nu pentru a decide de la sine ci pentru a asculta ceea ce Dumnezeu a decis, pentru a da la asta propriul consens și pentru a traduce asta în cotidianitate. Și pe baza acestui concept se înțelege de ce cuvântul ekklesia arată cultul creștin, deci adunarea comunității de credință convocată pentru a celebra Euharistia. Esența cea mai profundă a Bisericii ca sinod este adunarea euharistică. Biserica drept sinod trăiește mai ales acolo unde creștinii se adună pentru a celebra Euharistia, așa cum subliniază pe bună dreptate Comisia Teologică Internațională: "Drumul sinodal al Bisericii este configurat și alimentat de Euharistie". Faptul că originea și culmea sinodalității se află în participarea conștientă și activă la adunarea euharistică își are și astăzi exprimare în obiceiul de a începe adunările sinodale, precum conciliile sau sinoadele episcopilor, cu celebrarea Euharistiei și cu întronarea Evangheliei, cum este deja stabilit începând de la Conciliile din Toledo în secolul al VII-lea până la Ceremoniale Episcoporum din 1984. Deoarece sinodalitatea Bisericii are nevoie mereu de o aprofundare spirituală, ea poate învăța mult de la mișcarea ecumenică. Și îndeosebi de la ecumenismul spiritual, definit de decretul despre ecumenism al Conciliului al II-lea din Vatican "sufletul întregii mișcări ecumenice" (nr. 8). Rugăciunea pentru unitatea creștinilor este de fapt forma fundamentală de ecumenism la care toți pot participa în mod sinodal. Cu rugăciunea, noi creștinii exprimăm convingerea noastră de credință conform căreia noi ființele umane nu putem forja singuri unitatea și nici nu putem decide forma și timpurile ei. Noi suntem capabili mai degrabă să producem diviziuni, așa cum arată istoria trecută și prezentă. Putem primi unitatea numai de la Duhul Sfânt, care este izvorul divin și motorul unității. Așa cum ecumenismul spiritual reprezintă fundamentul spiritual al mișcării ecumenice, tot așa și procesul sinodal cere mereu o aprofundare spirituală, în care rugăciunea desfășoară un rol de călăuză și de însoțire. Și mai ales în perspectiva angajării ecumenice, este semnificativ că sinodalitatea, mai înainte de cea a diferitelor structuri și instituții, are o dimensiune spirituală de fond, în care sunt cruciale rolul Duhului Sfânt și ascultarea sa comună. Acest aspect a fost evidențiat în mod eficace de simpozioanele ecumenice internaționale care au ca titlu Listening to the East, care au tratat concepte și experiențe de sinodalitate în Bisericile ortodoxe orientale și în Bisericile ortodoxe, organizate de Institutul de studii ecumenice de la Angelicum și de Fundația Pro Oriente din Viena, cu patronajul Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor și de Secretariatul General al Sinodului Episcopilor la Universitatea Pontificală "Sfântul Toma de Aquino". Aceste simpozioane, care s-au desfășurat în ultimele luni, vor fi urmate în săptămânile următoare de simpozioane asemănătoare despre conceptele și despre experiențele sinodale în Bisericile din Occident. Aceste simpozioane au arătat încă o dată, în mod clar, că Biserica Catolică poate învăța mult de la experiențele din alte Biserici creștine în efortul de a edifica o Biserică sinodală. Dar au arătat în același timp că aprofundarea dimensiunii sinodale în teologie și în practică în Biserica Catolică este o contribuție importantă pe care Biserica Catolică trebuie s-o aducă la dialogurile ecumenice, mai ales în vederea unei înțelegeri mai bune a teologiei și a exercitării slujirii petrine, care, în convingerea Papei Francisc, va putea primi lumină mai mare într-o Biserică sinodală: "Papa nu stă, singur, mai presus de Biserică; ci înăuntrul ei ca botezat între botezați și înăuntrul colegiului episcopal ca episcop între episcopi, chemat în același timp - ca succesor al apostolului Petru - să conducă Biserica de Roma care prezidează în iubire toate Bisericile". Asta arată cât de mult teologia sinodalității și ecumenismul pot învăța una de la celălalt, însoțind Biserica și cauza unității spre un viitor rodnic. Sinodalitatea și ecumenismul rămân în relație strânsă de interdependență și, în același timp, ajută împreună misiunea credibilă a creștinătății în lumea de astăzi.

(După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 197.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat