Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A X-a Întâlnire Mondială a Familiilor

Omilia Sfântului Părinte Francisc (25 iunie 2022)

În cadrul celei de-a X-a Întâlniri Mondiale a Familiilor, acesta este momentul aducerii de mulțumire. Cu recunoștință astăzi aducem în fața lui Dumnezeu - ca într-un mare ofertoriu - tot ceea ce Duhul Sfânt a semănat în voi, dragi familii. Unele dintre voi ați participat la momentele de reflecție și de împărtășire aici în Vatican; altele le-ați animat și le-ați trăit în respectivele dieceze, într-un soi de constelație imensă. Îmi imaginez bogăția de experiențe, de propuneri, de vise, și nu lipsesc și preocupările și incertitudinile. Acum prezentăm toate Domnului și îi cerem lui ca să vă susțină cu forța sa și cu iubirea sa. Sunteți tați, mame, copii, bunici, unchi; sunteți adulți, copii, tineri, bătrâni; fiecare cu o experiență diferită de familie, dar toți cu aceeași speranță făcută rugăciune: fie ca Dumnezeu să binecuvânteze și să păzească familiile voastre și toate familiile din lume.

Sfântul Paul, în lectura a doua, ne-a vorbit despre libertate. Libertatea este unul din bunurile cele mai apreciate și căutate de omul modern și contemporan. Toți doresc să fie liberi și să se depărteze de orice tip de "închisoare": culturală, socială, economică. Și totuși, câte persoane duc lipsă de libertatea cea mai mare: cea interioară! Cea mai mare libertate este libertatea interioară. Apostolul ne amintește nouă creștinilor că aceasta este înainte de toate un dar, atunci când exclamă: "Pentru libertate ne-a eliberat Cristos!" (Gal 5,1). Libertatea ne-a fost dăruită. Noi toți ne naștem cu atâtea condiționări, interioare și exterioare, și mai ales cu tendința spre egoism, adică de a ne pune pe noi înșine în centru și de a face propriile noastre interese. Dar din această sclavie Cristos ne-a eliberat. Fără echivocuri, Sfântul Paul ne avertizează că libertatea dăruită nouă de Dumnezeu nu este libertatea falsă și goală a lumii, care în realitate este "o ocazie pentru a sluji trupului" (Gal 5,13). Nu, libertatea pe care Cristos ne-a dobândit-o cu prețul sângelui său este orientată în întregime spre iubire, pentru că - așa cum spunea și ne spune nouă astăzi apostolul - "să vă slujiți prin iubire unii pe alții" (ibid.).

Voi toți soții, formând familia voastră, cu harul lui Cristos ați făcut această alegere curajoasă: să nu folosiți libertatea pentru voi înșivă, ci pentru a iubi persoanele pe care Dumnezeu vi le-a pus alături. În loc de a trăi ca "insule", v-ați pus "în slujba unii altora". Așa se trăiește libertatea în familie! Nu există "planete" sau "sateliți" care călătoresc fiecare pe propria sa orbită. Familia este locul întâlnirii, al împărtășirii, al ieșirii din noi înșine pentru a-l primi pe celălalt și a fi aproape de el. Este primul loc unde se învață iubirea. Asta să nu uitați niciodată: familia este primul loc unde se învață iubirea.

Frați și surori, în timp ce reafirmăm asta cu mare convingere, știm bine că în fapte nu este mereu așa, din atâtea motive și atâtea situații diferite. Și atunci, chiar în timp ce afirmăm frumusețea familiei, simțim mai mult ca oricând că trebuie s-o apărăm. Să nu lăsăm ca să fie poluată de otrăvurile egoismului, individualismului, de cultura indiferenței și de cultura rebutării, și astfel să piardă "ADN"-ul său care este primirea și spiritul de slujire. Urma proprie a familiei: primirea, spiritul de slujire în cadrul familiei.

Relația dintre profeții Ilie și Elizeu, prezentată în prima lectură, ne face să ne gândim la raportul între generații, la "predarea ștafetei" între părinți și copii. Acest raport în lumea de astăzi nu este simplu și adesea este motiv de preocupări. Părinții se tem că fiii nu sunt în măsură să se orienteze în complexitatea și în dezorientarea societăților noastre, unde totul pare haotic, precar, și că la sfârșit vor rătăci drumul lor. Această frică îi face pe unii părinți neliniștiți, pe alți hiper-protectivi și uneori ajunge chiar să blocheze dorința de a aduce pe lume vieți noi.

Ne face bine să reflectăm asupra raportului dintre Ilie și Elizeu. Ilie, într-un moment de criză și de frică pentru viitor, primește de la Dumnezeu porunca de a-l unge pe Elizeu ca succesor al său. Dumnezeu îl face pe Ilie să înțeleagă că lumea nu se termină cu el și îi poruncește să transmită altuia misiunea sa. Acesta este sensul gestului descris în text: Ilie aruncă pe umerii lui Elizeu propria mantie și din acel moment discipolul va lua locul învățătorului pentru a-i continua slujirea profetică în Israel. Astfel Dumnezeu arată că are încredere în tânărul Elizeu. Bătrânul Ilie predă funcția, vocația profetică lui Elizeu. Are încredere într-un tânăr, are încredere în viitor. În acel gest este toată speranța și cu speranță predă ștafeta.

Cât de important este pentru părinți să contemple modul lui Dumnezeu de a acționa! Dumnezeu îi iubește pe tineri, dar pentru asta nu-i ferește de orice risc, de orice provocare și de orice suferință. Dumnezeu nu este neliniștit și hiper-protectiv. Gândiți-vă bine la asta: Dumnezeu nu este neliniștit și hiper-protectiv; dimpotrivă, are încredere în ei și cheamă pe fiecare la măsura vieții și a misiunii. Să ne gândim la copilul Samuel, la adolescentul David, la tânărul Ieremia; să ne gândim mai ales la acea tânără, de șaisprezece ani, de șaptesprezece ani care l-a zămislit pe Isus, Fecioara Maria. Are încredere într-o tânără. Dragi părinți, cuvântul lui Dumnezeu ne arată drumul: să nu-i feriți pe copii de orice minimă dificultate și suferință, ci să încercați să le transmiteți pasiunea pentru viață, să aprindeți în ei dorința de a găsi vocația lor și să îmbrățișeze misiunea mare pe care Dumnezeu a gândit-o pentru ei. Tocmai această descoperire îl face pe Elizeu curajos, determinat și îl face să devină adult. Dezlipirea de părinți și uciderea boilor sunt tocmai semnul că Elizeu a înțeles că acum "îi revine lui", că este ora de a primi chemarea lui Dumnezeu și de a duce înainte ceea ce a văzut că a făcut învățătorul. Și va face asta cu curaj până la sfârșitul vieții. Dragi părinți, dacă îi ajutați pe copii să descopere și să primească vocația lor, veți vedea că ei vor fi "prinși" de această misiune și vor avea forța de a înfrunta și de a depăși dificultățile vieții.

Aș vrea să adaug și că, pentru un educator, cel mai bun mod de a ajuta pe altul să urmeze vocația sa este să îmbrățișeze cu iubire fidelă propria vocație. Este ceea ce au văzut discipolii că a făcut Isus, iar Evanghelia de astăzi ne arată un moment emblematic, când Isus "s-a îndreptat cu hotărâre spre a merge la Ierusalim" (Lc 9,51), știind bine că acolo va fi condamnat și ucis. Și pe drumul spre Ierusalim, Isus îndură refuzul din partea locuitorilor din Samaria, un refuz care trezește reacția mânioasă a lui Iacob și Ioan, dar pe care el îl acceptă pentru că face parte din vocația sa: la început a fost refuzat la Nazaret - să ne gândim la ziua aceea în sinagoga din Nazaret (cf. Mt 13,53-58) -, acum în Samaria, și la sfârșit va fi refuzat la Ierusalim. Isus acceptă toate acestea pentru că a venit să ia asupra sa păcatele noastre. În același mod, nu există lucru mai încurajator pentru copii decât să-i vadă pe părinții lor trăind căsătoria și familia ca o misiune, cu fidelitate și răbdare, în pofida dificultăților, a momentelor triste și a încercărilor. Și ceea ce i s-a întâmplat lui Isus în Samaria se întâmplă în fiecare vocație creștină, și cea familială. Știm toți asta: vin momentele în care trebuie să ia asupra lor rezistențele, închiderile, neînțelegerile care provin din inima umană și, cu harul lui Cristos, să le transforme în primirea celuilalt, în iubire gratuită.

Și pe drumul spre Ierusalim, imediat după acest episod, care ne descrie într-un anumit sens "vocația lui Isus", Evanghelia ne prezintă alte trei chemări, trei vocații a tot atâtor aspiranți discipoli ai lui Isus. Primul este invitat să nu caute o locuință stabilă, o aranjare sigură urmându-l pe Învățător. De fapt el "nu are unde-și rezema capul" (Lc 9,58). A-l urma pe Isus înseamnă a ne pune în mișcare și a rămâne mereu în mișcare, mereu "în călătorie" cu el prin evenimentele vieții. Cât de adevărat este acest lucru pentru voi cei căsătoriți! Și voi, primind chemarea la căsătorie și la familie, ați lăsat "cuibul" vostru și ați început o călătorie, ale cărei etape nu le puteați cunoaște cu anticipare și care vă menține în mișcare constantă, cu situații mereu noi, evenimente neașteptate, surprize, unele dureroase. Așa este drumul cu Domnul. Este dinamic, este imprevizibil și este mereu o descoperire minunată. Să ne amintim că odihna fiecărui discipol al lui Isus este tocmai a face în fiecare zi voința lui Dumnezeu, oricare ar fi ea.

Al doilea discipol este invitat să nu "se întoarcă să-și îngroape morții" (v. 59-60). Nu este vorba de a nu respecta porunca a patra, care rămâne mereu valabilă și este o poruncă ce ne sfințește mult; în schimb este o invitație de a asculta înainte de toate de prima poruncă: a-l iubi pe Dumnezeu mai presus de orice lucru. Așa se întâmplă și pentru al treilea discipol, chemat să-l urmeze pe Cristos cu hotărâre și cu toată inima, fără "a se uita înapoi", nici măcar pentru a-și lua rămas-bun de la cei din familia sa (cf. v. 61-62).

Dragi familii, și voi sunteți invitate să nu aveți alte priorități, să "nu vă uitați înapoi", adică să nu regretați viața de dinainte, libertatea de dinainte, cu iluziile sale înșelătoare: viața se fosilizează atunci când nu primește noutatea chemării lui Dumnezeu, regretând trecutul. Și acest drum de a regreta trecutul și de a nu primi noutățile pe care Dumnezeu ni le trimite, ne fosilizează, mereu; ne face duri, nu ne face umani. Când Isus cheamă, și la căsătorie și la familie, cere să privim înainte și mereu ne precedă pe drum, mereu ne precedă în iubire și în slujire. Cine îl urmează nu rămâne dezamăgit!

Iubiți frați și surori, lecturile de la liturgia de astăzi, toate, în mod providențial vorbesc despre vocație, care este tocmai tema acestei a zecea Întâlniri Mondiale a Familiilor: "Iubirea familială: vocație și cale de sfințenie". Cu forța acestui Cuvânt de viață, vă încurajez să reluați cu hotărâre drumul iubirii familiale, împărtășind cu toți membrii familiei bucuria acestei chemări. Și nu este un drum ușor, nu este un drum ușor: vor exista momente întunecate, momente de dificultate în care vom crede că totul s-a terminat. Iubirea pe care o trăiți între voi să fie mereu deschisă, extrovertită, capabilă să "atingă" pe cei mai slabi și pe răniții pe care-i întâlniți de-a lungul drumului: fragili în trup și fragili în suflet. De fapt, iubirea, și cea familială, se purifică și se întărește atunci când este dăruită.

Pariul pe iubirea familială este curajos: este nevoie de curaj pentru a se căsători. Vedem atâția tineri care nu au curajul să se căsătorească, și de atâtea ori unele mame îmi spun: "Faceți ceva, vorbiți cu fiul meu, care nu se căsătorește, are 37 de ani!" - "Dar, doamnă, nu-i călcați cămășile, începeți dumneavoastră să-l trimiteți puțin de acasă, să iasă din cuib". Pentru că iubirea familială îi determină pe copii să zboare, îi învață să zboare și îi determină să zboare. Nu este posesivă: este de libertate, mereu. Și după aceea, în momentele dificile, în crize - toate familiile le au, crize - vă rog nu luați drumul ușor: "mă întorc la mama". Nu. Mergeți înainte, cu acest pariu curajos. Vor exista momente dificile, vor exista momente dure, dar înainte, mereu. Soțul tău, soția ta are acea scânteie de iubire pe care ați simțit-o la început: lăsați-o să iasă dinăuntru, redescoperiți iubirea. Și asta va ajuta mult în momentele de criză.

Biserica este cu voi, ba chiar, Biserica este în voi! De fapt, Biserica s-a născut dintr-o Familie, cea din Nazaret, și este făcută îndeosebi din familii. Fie ca Domnul să vă ajute în fiecare zi să rămâneți în unitate, în pace, în bucurie precum și în perseverență în momentele dificile, acea perseverență fidelă care ne face să trăim mai bine și arată tuturor că Dumnezeu este iubire și comuniune de viață.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 48.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat