Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Milostivirea Divină, dar al Domnului oferit oamenilor

de Maria Milvia Morciano

Milostivirea Divină este o sărbătoare relativ recentă, instituită de Ioan Paul al II-lea în 2000, în timpul canonizării sfintei sore Faustina Kowalska, mistică poloneză care a avut viziunile lui Isus în 1931. Chiar el i-a spus:

Eu doresc ca să fie o sărbătoare a Milostivirii. Vreau ca imaginea, pe care o vei picta cu pensula, să fie binecuvântată solemn în prima duminică după Paște; această duminică trebuie să fie sărbătoarea Milostivirii.

(Jurnal, Plock, Polonia, 22 februarie 1931)

O relație profundă

Nu este o întâmplare că sărbătoarea Milostivirii Divine se celebrează într-un timp așa de apropiat de Paște, săptămâna următoare, în prima duminică sau in Albis. Proiectul mântuitor al Mântuitorului a ajuns la împlinire și încă oferă oamenilor posibilitatea de a fi mântuiți, dar și promisiunea de a obține ocrotire în viața pământească. În casele credincioșilor imaginea lui Cristos milostiv este una dintre cele mai dese și familiare.

Viziunea lui Cristos

În jurnalul său, sora Faustina mai relatează:

Seara, stând în chilia mea, l-am văzut pe Domnul Isus îmbrăcat într-o haină albă: o mână ridicată pentru a binecuvânta, în timp ce cealaltă atingea pe piept haina, care acolo fiind ușor depărtată lăsa să iasă două raze mari, una roșie și cealaltă albă. Mută, țineam ochii îndreptați spre Domnul; sufletul meu era cuprins de teamă, dar și de bucurie mare.

După o clipă, Isus mi-a spus: "Pictează o imagine după modelul pe care-l vezi, având scris dedesubt: Isuse, mă încred în tine! Doresc ca această imagine să fie venerată mai întâi în capela voastră și apoi în lumea întreagă. Promit că sufletul, care va venera această imagine, nu va pieri. Promit, de asemenea, deja pe acest pământ, dar îndeosebi în ora morții, victoria asupra dușmanilor".

Efigiile Milostivirii Divine

Prima imagine a fost realizată de pictorul Eugeniusz Kazimirowsk. Faustina mergea la atelierul artistului pentru a-i sugera corecturi și a adăuga detalii. Opera a fost expusă pentru prima dată în aprilie 1935, în fereastra capelei "Ausros Vartu" la Vilnius, în Lituania. Cu venirea regimului comunist, imaginea sacră a fost ascunsă mulți ani, dar după aceea expusă din nou devoțiunii crescânde a credincioșilor. Este prima și singura dată când Isus cere ca Persoana sa să fie reprezentată. Nu este vorba de dorința de a voi să dea o fizionomie reală a măreției sau frumuseții sale ci, așa cum a spus el însuși în timpul unei viziuni, a harului său.

Le dau oamenilor recipientul, cu care trebuie să vină pentru a lua harurile de la izvorul Milostivirii. Recipientul este această imagine cu scrierea: Isuse, mă încred în tine.

Totuși, conform arhiepiscopului de Vilnius, monseniorul Gintaras Linas Grušas, fața lui Cristos milostiv din Vilnius ar putea fi suprapusă perfect pe Fața Omului de pe Giulgiu.

O a doua imagine, cea mai cunoscută între cele de devoțiune, a fost realizată circa zece ani mai târziu, în 1943, de Adolf Hyła, și pusă în sanctuarul Milostivirii Divine din Cracovia. Aceasta este pictura pe care a cunoscut-o Karol Wojtyła și în fața căreia obișnuia să se oprească în rugăciune înainte de a merge în fabrica din Lagiewniki, unde lucra. Cele două opere nu sunt perfect egale în trăsăturile somatice, în schimb ansamblul general este asemănător. Lipsesc semnele Pătimirii în exemplarul din Vilnius, în timp ce în cel din Cracovia se întrevăd găurile cuielor crucii pe mâini și pe picioare. Cristos este în picioare și se extinde pe fundalul întunecat, îmbrăcat cu o tunică imaculată. În primele iconografii care reprezintă forma umană a lui Dumnezeu în Cristos, albul este culoarea care-l distinge. Numai cu trecerea timpului, în special în epoca medievală, culoarea tipică va fi purpura tunicii și albastrul mantiei, pentru a simboliza maiestatea. Albul este culoarea Învierii în toate exprimările artei picturale.

Razele luminoase care izvorăsc din inimă

Cu o mână Cristos binecuvântează și cu cealaltă indică pieptul său, la înălțimea inimii. De aici se răspândesc două raze luminoase, una albă și cealaltă roșie. Cum scrie sora Faustina,

Cele două raze (pe tablou) reprezintă sângele și apa. Raza albă reprezintă apa care justifică sufletele; raza roșie reprezintă sângele care este viața sufletelor. Ambele raze au ieșit din interiorul milostivirii mele, când pe cruce inima mea, deja în agonie, a fost străpunsă cu sulița [...]. Fericit cel care va trăi la umbra lor, pentru că nu-l va lovi mâna dreaptă a lui Dumnezeu (Jurnal, 299).

Așadar Cristos Milostiv face aluzie la rana sa din coastă din care au ieșit sânge și apă (In 19,31-34). Și în Prima Scrisoare a lui Ioan citim:

Acesta este cel care vine prin apă și sânge, Isus Cristos. Nu numai prin apă, ci prin apă și sânge. Și Duhul este cel care dă mărturie pentru că Duhul este adevărul (In 5,6).

Apa și sângele sunt semnificația vieții dăruite. Semnele unei promisiuni de mântuire care ne este dată prin milostivirea sa infinită.

Ce este milostivirea

În etimologia latină a termenului, cuvântul derivă de la miserere, a avea compasiune, a avea milă, și cor, inimă. Este compasiunea inimii. Apare de 138 de ori în Biblie: 97 de ori în Vechiul Testament și 41 de ori în Noul. Milostiv este atributul cel mai important al lui Dumnezeu, cel care exprimă pe deplin puterea sa. Nu este interschimbabil cu iubirea care este rezervată tuturor oamenilor, ci indică sentimentul față de cei pe care el îi mântuiește. Milostivirea lui Dumnezeu devine pe deplin comprehensibilă în parabola fiului risipitor (Lc 15,11-32). Fiul este reprimit de tatăl cu duioșie infinită. Sunt suficiente voința sinceră de căință, întoarcerea sa. și tot în Jurnalul lui Faustina citim: "Păcătosului nu trebuie să-i fie frică să se apropie de mine". Așa cum explică Papa Francisc - care între altele a ales ca moto Miserando atque eligendo, expresie luată din Beda Venerabilul, referită la întâlnirea dintre Mesia și vameșul Matei (Homilia 21) - pentru a fi mântuiți trebuie să ne lăsăm "milostiviți" de Domnul.

Milostivirea a fost și centrul magisteriului lui Ioan Paul al II-lea, care a scris enciclica Dives in misericordia și, în sfârșit, a lui este această rugăciune de consacrare a lumii la Milostivirea Divină, scrisă la Cracovia în 2002:

Dumnezeule, Tată milostiv,
care ai revelat iubirea ta în Fiul tău Isus Cristos
și ai revărsat-o asupra noastră în Duhul Sfânt, Mângâietor,
îți încredințăm astăzi destinele lumii și ale fiecărui om.
 
Apleacă-te peste noi păcătoșii,
vindecă slăbiciunea noastră,
înfrânge orice rău,
fă ca toți locuitorii pământului
să experimenteze milostivirea ta,
pentru ca în tine, Dumnezeu Unul și Întreit,
să găsească mereu izvorul speranței.
 
Părinte Veșnic,
prin Pătimirea dureroasă și Învierea Fiului tău,
ai milă de noi și de întreaga lume!

(După Vatican News, 24 aprilie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 418.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat