Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Nasul pentru credință
Uleiul parfumat

de Giovanni Cesare Pagazzi

Parfum prețios ca smirna este dăruit lui Isus prunc. Cu mireasma prețioasă a nardului sunt parfumate picioarele Domnului, care este de acum aproape de moarte. Viața lui Cristos este cuprinsă de două arome. De altfel, însuși numele său, "Cristos", înseamnă "Uns" cu ulei, la care era adăugată o esență pentru a-l face mirositor. Cristos este Cel Parfumat. A ține nasul în afara credinței înseamnă a pierde ceva din credință și din Cristos. Nu degeaba Papa Francisc a vorbit de mai multe ori, și recent, despre "adulmecarea poporului lui Dumnezeu".

Este cunoscut că mirosul este, împreună cu pipăitul, simțul cel mai primar și primul înzestrat cu discernământ. La pipăit și la văz, nou-născutul nu știe s-o distingă pe mama de celelalte femei, dar nasul său o simte imediat din parfumul pielii sale și din aroma laptelui. Celui mic îi este suficient să miroase trupul și laptele mamei pentru a înceta să plângă și a se simți părăsit. Iată pentru ce nasul este și sinonim al intuiției cu privire la ceea ce este vital: "A avea miros pentru...". În latină cel care are sufletul aprins și treaz este numit "sagax", "perspicace", adică unul "cu mirosul fin"; așadar: un câine de vânătoare, capabilă să scobească hrana, deși este ascunsă vederii; s-o caute în pofida faptului că ochii și gustul neagă existența ei.

Totuși, nu este sigur că mirosul aprinde sufletul, adulmecând ceea ce este vital în lume. De fapt, se poate trece prin viață "cu mirosul urât sub nas", ca și cum toată lumea ar emana numai mirosuri insuportabile. Se trăiește viața astupându-și nasul (dacă se face prea îndelung, se moare, pentru că parfumurile și mirosurile sunt frați ai respirației). Se ține o atitudine arogantă și înfumurată, cu "nasul pe sus", așa cum face aluzie germanul hochnäsig și englezul snooty. Ceea ce este temut de cel care are mirosul urât sub nas este caracterul mixt al oricărui parfum. Nu există parfum pur, ci mereu amestecat. Chiar și parfumul trupului iubit, voce a pielii sale, preia ambiente și persoane pe care le-a întâlnit, mâncăruri pe care le-a mâncat, dispoziția sa și sentimentele sale, clima, truda sau liniștea, munca sau sărbătoarea, posibilitatea de a se spăla sau nu. Și acest lucru este valabil și pentru mirosul care identifică locuința noastră. Cel care are mirosul urât sub nas continuă să se parfumeze și să pună deodorante pentru a se dezinfecta de viață.

Care a fost oare parfumul lui Cristos? Vocea pielii sale? Cu siguranță știa despre smirnă și nard, dar și despre parfumul proaspăt al copiilor pe care i-a mângâiat, despre mirosul respingător al leproșilor pe care i-a atins, despre mirosurile caselor bogate pe care le-a frecventat, despre mirosul urât al săracilor care nu se spălau, știa despre mulțime și despre apa curată a Iordanului, știa despre mirosul urât al trupurilor moarte, știa despre curat, ca orice israelit pios care făcea baia rituală; știa despre parfumul acelei adultere triste și despre deodorantul la fel de trist al acuzatorilor ei, știa despre plantele și despre florile din Galileea, știa despre lac și despre pește, despre câmpie și despre oi, știa despre lemn, știa despre deșert, despre Ierusalimul variat și despre tămâia din templu; avea asupra sa mirosul tristeții, al fricii și al angoasei oamenilor și ale sale, era impregnat de atmosfera fericită a nunții din Cana, știa despre murdărie, cum este murdar un trup martirizat al unui răstignit. Avea asupra sa mirosul lumii; era impregnat de el pielea sa. Altminteri cum ar fi putut să fie Mântuitorul său?

În ziua Botezului, băieți și fetițe, bărbați și femei sunt unși cu parfumul lui Cristos, cu Crismă, din acea zi știu despre Cristos, au mirosul său. Printre misterele de parfumuri și mirosuri este că sunt eficace, dar invizibile, fie pentru cel care le poartă fie pentru cel care le adulmecă. În afară de asta, efectul lor merge mult dincolo de prezența fizică a celui care le îmbracă: ajung înainte de persoana parfumată, ca o veste, și rămân și atunci când a plecat, ca o amintire. Se răspândesc în tot ambientul și impregnează hainele și pielea celorlalți care, la rândul lor, le transportă. Se răspândesc dincolo de conștiința și de controlul celui care s-a parfumat. Adesea, cel care s-a dat cu parfum nu-l mai simte și este convins că a pierdut buna sa mireasmă; în schimb, aroma rămâne și este percepută clar de ceilalți. Parfumul (și mirosul) depășește granițele strâmte ale percepției depline și ale consensului deliberat.

De la Botez avem acel parfum al lui Cristos asupra noastră; face parte din vocea pielii noastre. Intensitatea sa și mireasma sa durează mai mult decât ne imaginăm și decât gândim, chiar și atunci când suntem convinși că l-am pierdut. Problema este că, pentru a-l adulmeca, nu trebuie să avem mirosul urât sub nas.

(După L'Osservatore Romano, 16 aprilie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 359.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat