Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Papa Francisc răspunde la Rai 1 la întrebările lui Lorena Bianchetti conducătoarea programului "A Sua immagine"

Lumea este în război dar în viața creștină este ancora speranței

Prin permisiunea gentilă a programului A Sua immagine publicăm transcrierea conversației - transmise vineri, 15 apriliei 2022, la Rai 1 - dintre Papa Francisc și conducătoarea Lorena Bianchetti.

Sanctitate, mai întâi mulțumesc, pentru că sunt aici în numele tuturor acelor persoane care în acest moment trăiesc stări sufletești complexe: de rătăcire, de angoasă, de frică, de suferință. Pornesc de la un orar: ora trei, ora trei după-amiază. Isus moare pe cruce și moare ca nevinovat. Sunt foarte multe persoanele nevinovate care nu vor războiul dar care îl îndură. Sunt din aceste zile imaginile de trupuri fără viață pe stradă, se vorbește chiar de crematorii ambulante, dar și de violuri, devastări, barbarii. Ce se întâmplă cu omenirea, Sanctitate?

Dar nu este o noutate, dragă. Un scriitor spune că "Isus Cristos este în agonie până la sfârșitul lumii", este în agonie în fiii săi, în frații săi, mai ales în cei săraci, în marginalizați, în oamenii sărmani care nu se pot apăra. Pe noi, în acest moment, în Europa, ne lovește mult acest război. Dar să privim un pic mai departe. Lumea este în război, lumea este în război! Siria, Yemen, apoi gândește-te la rohingya alungați, fără patrie. Peste tot este război. Genocidul din Rwanda acum 25 de ani. Pentru că lumea a ales - este dur s-o spunem - dar a ales schema lui Cain și războiul înseamnă a pune în aplicare cainismul, adică a-l ucide pe fratele.

Și tocmai pentru că există binele și există răul, dumneavoastră de multe ori ne-ați atenționat cu privire la modul în care acționează răul. Ne-ați spus că diavolul se prezintă în mod gentil, ne lingușește, dar în realitate răul vrea numai falimentul nostru: cu diavolul nu se dialoghează. Și atunci vă întreb, tocmai în lumina a ceea ce spuneați, cum se pot găsi forme de mediere, forme de dialog cu acela care, sau oricum, cu aceia care doresc și urmăresc numai samavolnicia?

Când eu spun cu diavolul nu se dialoghează este pentru că diavolul este răul, fără nimic bun! Să spunem este ca răul absolut. Cel care s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu total! Dar cu persoanele care sunt bolnave, care au această boală a urii se vorbește, se dialoghează și Isus dialoga cu atâția păcătoși, chiar și până la Iuda la sfârșit "prieten", mereu cu duioșie pentru ca noi toți să o avem mereu cu spiritul Domnului că El a semănat în noi ceva bun. Și când eu sunt în fața unei persoane și am mereu - noi toți spunem, asta o spun diferit - când noi suntem în fața unei persoane trebuie să ne gândim la ce anume vorbesc despre această persoană: la partea urâtă sau la partea ascunsă, mai bună. Noi toți avem ceva bun, toți! Este tocmai sigiliul lui Dumnezeu în noi. Niciodată nu trebuie să considerăm terminată o viață nu... terminată în rău, să spunem "Acesta este un condamnat". Îmi vine în minte acea doamnă care a mers să se spovedească la parohul de Ars pentru că soțul s-a aruncat de pe pod. Parohul a auzit-o, plângea. "Ceea ce mă roade mai mult este că el e în iad". "Opriți-vă" - i-a spus el. "Între pod și râu este milostivirea lui Dumnezeu". Dumnezeu încearcă mereu să ne salveze până la sfârșit, pentru că El a semănat în noi partea de bine. Și lui Cain i-a semănat-o, Abel și Cain, dar Cain a făcut o acțiune prin violență și cu această acțiune se face un război.

Însă, după părerea dumneavoastră, și din punct de vedere cultural este suficientă angajare - spun și la nivel eclezial, deci nu numai cultural -, este suficientă angajare în a avertiza persoanele cu privire la ispita de a cădea și de a trăi iadul în inimă deja pe acest pământ? Vă spun asta pentru că uneori trăim într-o societate în care pare că diabolicul este în mod clar mai fascinant, mai stimulant față de ceea este bun, onest, gentil precum și spiritual, care apare și este propus ca plictisitor.

Da, este adevărat acest lucru. Răul este mai seducător. Întorcându-ne la diavol, cineva spune că eu vorbesc prea mult despre diavol. Dar este o realitate. Eu cred, eh! Unii spun: "Nu, este un mit". Eu nu merg cu mitul, merg cu realitatea, cred. Dar este seducător. Seducția încearcă mereu să intre, să promită ceva. Dacă păcatele ar fi urâte, n-ar avea ceva frumos, nimeni nu ar păcătui. Diavolul îți prezintă ceva frumos în păcat și te face să păcătuiești. De exemplu cei care fac război, cei care distrug viața altora, cei care exploatează oamenii la muncă. Alaltăieri am auzit o familie care povestea că tata, căsătorie încă tânără, trebuia să lucreze ca salahor dar pleca dimineața mai devreme, se întorcea seara, pentru puțin, exploatat de o firmă miliardară. Și acesta este un război. Și asta înseamnă a distruge, nu numai tancurile, și aceasta este o distrugere. Diavolul încearcă mereu distrugerea noastră. De ce? Pentru că noi suntem imaginea lui Dumnezeu. Să ne întoarcem la ora trei, ora trei după-amiază. Isus moare, moare singur. Singurătatea cea mai deplină, părăsit și de Dumnezeu: "Pentru ce m-ai părăsit?". Singurătatea cea mai deplină, pentru că El a voit să coboare până la cea mai urâtă dintre singurătăți ale omului pentru a ne scoate de acolo. El se întoarce la Tatăl, dar mai întâi a coborât, este în fiecare persoană exploatată, care suferă războaiele, care suferă distrugerea, care suferă traficul de persoane. Câte femei sunt sclave ale traficului de persoane, aici la Roma și în marile orașe. Este lucrare a răului. Este un război.

Așadar, așa cum spune și Dostoievski în Frații Karamazov: "Bătălia dintre Dumnezeu și diavol este chiar inima omului". Acolo se joacă meciul.

Acolo se joacă. Pentru aceasta avem nevoie de acea blândețe, de acea umilință de a-i spune lui Dumnezeu: "Sunt un păcătos, dar tu mântuiește-mă, ajută-mă!". Pentru că fiecare dintre noi are înăuntru posibilitatea de a face ceea ce fac aceștia care distrug oameni, care exploatează oameni. Pentru că păcatul este o posibilitate a slăbiciunii noastre precum și a mândriei noastre.

Dumneavoastră spuneați înainte, aminteați, fraza rostită de Isus pe cruce: "Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" și această frază traduce singurătate, dar și descurajare, angoasă și prin urmare și disperare, starea sufletească pe care noi toți o trăim când nu știm care poate să fie soluția la o durere, dar și la un simț de vinovăție. Îmi vine în minte, cu privire la disperare, Sanctitate, o imagine din acest război - și o spun ca mamă - un tată care aleargă având în brațe propriul copil lovit de schijele unei bombe. Aleargă el și soția la spital, disperați. Veștile care au venit este că acest copil din păcate n-a reușit să supraviețuiască. Eu nu reușesc să-mi imaginez o disperare mai sfâșietoare decât aceea a celor doi părinți care pierd un copil în acest mod. Ce simțiți să le spuneți lor? Ce simțiți să spuneți acelor părinți care trăiesc această experiență sfâșietoare?

Da, în viață se învață. Eu a trebuit să învăț atâtea lucruri și încă trebuie să învăț pentru că aștept să trăiesc un pic mai mult, dar trebuie să învăț. Și unul din lucrurile pe care le-am învățat este să nu vorbesc atunci când vreunul suferă. Fie un bolnav, fie o tragedie. Îi iau de mână, în tăcere. Dar când vin [să-ți spună] și tu ești bolnav: "Nu, dar dumneavoastră aici, acolo, dar Domnul...". Taci! Taci. În fața durerii: tăcere. Și plâns. Este adevărat că a plânge este un dar al lui Dumnezeu, este un dar pe care noi trebuie să-l cerem: harul plânsului, în fața slăbiciunilor noastre, în fața slăbiciunilor și a tragediilor lumii. Dar nu există cuvintele. Dumneavoastră l-ați citat pe Dostoievski. Îmi vine în minte acea mică broșură, care este ca un rezumat al întregii sale filozofii, al întregii sale teologii, totul: Amintiri din subsol. Și acolo, când moare cineva, moare unul - sunt condamnați, deținuți care sunt în spital - moare unul și îl iau și îl duc. Și celălalt, din patul celălalt, spune: "Vă rog, opriți-vă! Acesta avea și o mamă". Figura femeii, figura mamei, în fața crucii. Acesta este un mesaj, este un mesaj al lui Isus pentru noi, este mesajul duioșiei sale în mama. În momentul cel mai urât al vieții sale Isus nu a insultat.

Dat fiind că citați femeile, Sanctitate, sub cruce erau tocmai femeile, sub crucea lui Isus. Există o altă imagine pe care vreau să v-o propun. Ne întoarcem iar în Ucraina. O femeie însărcinată, transportată pe o targă pentru că era rănită de război, transportată în mijlocul dărâmăturilor, în timp ce încearcă să mângâie, cu ultima suflare de forțe care îi rămâne, sânul. Din ceea ce s-a aflat, nici această femeie cu acel prunc nu au supraviețuit. Dar îmi vin în minte cu adevărat femeile, forța femeilor. Îmi vin în minte mamele ruse, îmi vin în minte mamele ucrainene. Și atunci vă întreb rolul femeilor: cât de important este un rol activ al femeilor, la mesele tratativelor, pentru a construi concret pacea?

"Femeile sunt capabile să dea viață și unui mort" este un mod de a spune. Femeile sunt la răscrucea fatalităților mai mari, sunt acolo, sunt puternice. Este interesant. Isus este mirele Bisericii și Biserica este femeie, pentru aceasta mama Biserica este așa de puternică. Nu vorbesc despre clericalisme, despre păcatele Bisericii. Nu, mama Biserica înseamnă aceea care este la picioarele crucii susținându-ne pe noi păcătoșii. Unul lucru care mă impresionează mult, care mă face să mă gândesc la Maria și la celelalte femei la picioarele crucii. Uneori eu trebuia să merg în vreo parohie dintr-o zonă care se numește Villa Devoto, la Buenos Aires, și luam autobuzul, nr. 86. Acesta trece prin fața pușcăriei și de atâtea ori treceam și era coada mamelor deținuților, acolo. Își dădeau fața pentru copii, pentru că fiecare care trecea spunea: "Aceasta este mama unui care este înăuntru". Și tolerau controalele mai rușinoase, dar pentru a-l vedea pe fiul. Forța unei femei, a unei mame care este capabilă să-i însoțească pe copii până la sfârșit. Și aceasta este Maria și femeile la picioarele crucii. Înseamnă a însoți fiul, știind că atâția spun: "Dar aceasta cum l-a educat pe fiul care a ajuns așa?". Imediat bârfă. Dar femeile nu se preocupă: când este un fiu la mijloc, când există viața la mijloc, femeile merg înainte. pentru asta acela care spune - a da rol femeilor în momentele dificile, în momentele de tragedie - este atât de important, este atât de important. Ele cunosc ce este viață, ce înseamnă a pregăti viața și ce este moarte, știu bine asta. Vorbesc acel limbaj.

Și sunt, Sanctitate - și pentru că vorbim de atâtea morți provocate de război - există morți mai tăcute, dar nu mai puțin sângeroase. Mă gândesc la cel care este ucis de mafie și mă gândesc la femeile ucise de proprii parteneri. Este adevărat că ultimii vor fi primii în cer, dar cum pot aceste persoane și cel care pierde acest tip de afecte să creadă într-o dreptate, într-o răsplată deja pe acest pământ?

Exploatarea femeilor este pâinea noastră zilnică. Violența asupra femeilor este pâinea noastră zilnică. Femei care îndură lovituri, care îndură violență de la parteneri și poartă în tăcere asta sau se îndepărtează fără a spune motivul. Noi bărbații mereu vom avea dreptate: noi suntem cei perfecți. Și femeile sunt condamnate să tacă pentru societate. "Nu, dar aceasta este nebună, aceasta este o păcătoasă". Ceea ce spuneau despre Magdalena. "Dar uite la asta ce a făcut, asta este o păcătoasă!". "Și tu nu ești păcătos? Tu nu greșești?". Dar femeile sunt rezerva umanității, eu pot spune asta: sunt convins de asta. Femeile sunt forța. Și acolo, la picioarele crucii, discipolii fugiți, femeile nu, acelea care l-au urmat în timpul întregii vieți. Și Isus, în drumul spre Calvar, se oprește în fața unui grup de femei care plângeau. Ele au capacitatea de a plânge, noi bărbații suntem mai severi. Și se oprește și spune: "Plângeți pentru copiii voștri" pentru că vor face atâta împotriva lor.

Și în această perioadă, Sanctitate, mă gândesc la fugă: există aceste imagini care relatează despre fuga ucrainenilor care sunt constrânși să părăsească ținuturile lor, casele lor, afectele lor. Este unul din ultimele exoduri cu care probabil, vai, ne obișnuim. Însă, în acest caz, a existat un răspuns concret, adevărat. Un răspuns care, vă întreb: după părerea dumneavoastră, a zgâriat acele ziduri ale indiferenței, prejudecății față de cei are fug din alte părți ale lumii pentru că sunt răniți de război sau se continuă să fie subîmpărțiți refugiații în categorii deranjante?

Este adevărat. Se subîmpart refugiații. De clasa întâi, clasa a doua, culoarea pielii, dacă vine dintr-o țară dezvoltată sau dintr-una care nu este dezvoltată. Noi suntem rasiști, suntem niște rasiști. Și acest lucru este urât. Problema refugiaților este o problemă pe care și Isus a îndurat-o, pentru că El a fost migrant și refugiat în Egipt când era copil, pentru a scăpa de moarte. Câți dintre aceștia suferă pentru a fugi de moarte! Există o imagine a fugii în Egipt pe care a făcut-o un pictor piemontez. Mi-a trimis-o și eu am făcut iconițe cu asta: este Iosif cu pruncul care fug. Dar nu este sfântul Iosif cu barbă, nu. Este un sirian, de astăzi, cu pruncul, care fuge de războiul de astăzi. Fața de angoasă pe care o au acești oameni, constrânși să fugă ca Isus. Și Isus a trecut prin toate aceste lucruri, dar este acolo. Pe cruce sunt oamenii din țările din Africa aflate în război, din Orientul Mijlociu aflat în război, din America Latină aflate în război, din Asia aflate în război. Cu ani în urmă am spus că trăiam al treilea război mondial pe bucăți. Dar noi nu am învățat. Eu - sunt un slujitor al Domnului și un păcătos, ales de Domnul, dar, păcătos așa - când am mers la Redipuglia în 2014, pentru comemorarea centenarului, am văzut și am plâns. Mi-a venit numai plânsul. Toți tinerii, toți adolescenții. Apoi într-o zi am mers la cimitirul din Anzio și am văzut acești tineri care a debarcat la Anzio. Toți tineri! Și am plâns acolo, încă o dată. Îmi vine plânsul în fața a toate acestea. În urmă cu doi ani, cred, când a fost comemorarea debarcării în Normandia, am văzut șefii de guvern, a fost o reuniune... comemorau asta. Dar pentru ce nu-i comemorăm noi toți pe cei 30.000 de soldați care au căzut pe plaja din Normandia? Războiul crește cu viața copiilor noștri, a tinerilor noștri. Pentru aceasta spun că războiul este o monstruozitate! Să mergem în aceste cimitire care sunt tocmai viața acestei amintiri. Să ne gândim la scena aceea care este scrisă: bărci care veneau în Normandia, deschideau, săreau jos cu puști tinereii și germanii... (nr Sfântul Părinte mimează gestul de a trage). 30.000, pe plajă.

Și atunci ajung chiar la cursa înarmărilor, la această temă. O temă pe care dumneavoastră ați tratat-o de multe ori și la care, probabil, nu s-a dat întotdeauna importanța corectă. Pentru că dumneavoastră ați spus că, în ultimele timpuri, s-a investit mai mult în arme decât în instruire sau în formare. Pentru ce ființele umane nu au învățat de la trecut și continuă să folosească armele pentru a rezolva problemele lor?

Eu îi înțeleg pe guvernanții care cumpără arme, eu îi înțeleg. Nu îi justific, dar îi înțeleg. Pentru că trebuie să ne apărăm, pentru este schema cainistă de război. Dacă ar fi o schemă de pace, aceasta n-ar fi necesară. Dar noi trăim cu această schemă demoniacă, ce spune să se ucidă unul pe altul din voința de putere, din voința de siguranță, din voința de atâtea lucruri. Dar eu mă gândesc la războaiele ascunse, pe care nu le vede nimeni, care sunt departe de noi. Atâtea. De ce? Pentru a exploata? Noi am uitat limbajul păcii: l-am uitat. Se vorbește de pace. Națiunile Unite au făcut totul, dar nu au avut succes. Mă întorc la Calvar. Acolo Isus a făcut totul. A încercat cu milă, cu bunăvoință, să-i convingă pe conducători și [în schimb] nu: război, război, război împotriva Lui! Blândeții îi opun războiul pentru siguranță. "Este mai bine să moară unul pentru popor", spune marele preot, pentru că altminteri vor veni romanii. Și războiul.

Așadar mă leg de ceea ce spuneați. Înainte am vorbit despre femeile sub cruce. Dar cu privire la bărbații care au putere. În acea vreme era Pilat, Irod, Caiafa. Toate persoane, acestea, care ar fi putut salva un nevinovat, dar n-au făcut-o: au preferat să nu înfrunte riscul adevărului. Aceia de acolo au murit, dar modul lor de a face continuă să fie actual. De ce nu se are curajul de a alege acest bine și de a apăra și pe Omul care a cerut pur și simplu să ne iubim unii pe alții?

Este o femeie în Evanghelie despre care nu se vorbește mult - un pic en passant, se spune - este soția lui Pilat. Ea a înțeles ceva. Îi spune soțului: "Nu te amesteca în privința acestui drept". Dar Pilat n-o ascultă, "treburi de femei". Dar această femeie, care trece neașteptată, fără forță în Evanghelie, a înțeles de departe drama acolo. De ce? Poate era mamă, avea acea intuiție a femeilor. "Fii atent să nu te înșele". Cine? Puterea. Puterea care este capabilă să schimbe părerea oamenilor de duminică până vineri. Osana de duminică devine Răstignește-l! de vineri. Și aceasta este pâinea noastră de fiecare zi. Este nevoie de femei care să dea alarma.

Și atunci, Sanctitate, Isus pe cruce, după acea frază, "Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?". Vorbeam despre disperare, despre descurajare precum și de singurătate: Vinerea Sfântă este un pic ziua singurătății. Și singurătate mă face să mă gândesc inevitabil la ceea ce a simțit fiecare dintre noi în perioada mai acută a pandemiei. Mă gândesc la bătrâni, mă gândesc la tineri, mă gândesc la persoanele care trăiesc încercarea bolii, la cei care aveau mască pentru că nu reușeau să respire. Și mă gândesc și la dumneavoastră, Sanctitate, la acea zi de 27 martie 2020. Care erau gândurile dumneavoastră în acel moment, când străbăteați Piața "Sfântul Petru" complet goală, udată de ploaie, în timp ce ajungeați pe platou?

Nu știu dacă m-am gândit. Simțeam, da. Căutam, simțeam drama acelui moment a atâtor oameni. Dar dumneavoastră ați subliniat singurătatea, suferința din acel timp, a bătrânilor. Este curios: ei plătesc întotdeauna contul. Precum și tinerii, pentru că noi le tăiem tinerilor speranța. Noi facem ca ei să ia calea lui Turandot: "speranța care mereu dezamăgește". Nu, speranța nu dezamăgește! Dar tinerii și bătrânii au în mâini și în inimă posibilitatea de a reacționa: pentru aceasta insist mult la tineri și la bătrâni ca să dialogheze. Înțelepciunea bătrânilor, dar cu singurătatea pe care au îndurat-o. Înțelepciunea bătrânilor de atâtea ori neglijată și lăsată deoparte, într-o casă de odihnă. Mie îmi plăcea să merg în casele de odihnă la Buenos Aires, erau multe într-un oraș mare. Am întrebat o femeie: "Cum merge? Câți copii? Ah, patru? Și vin?". "Dar, nu mă lasă singură". Asistenta medicală asculta și la ieșire: "Părinte, de șase luni nu vine nimeni". Abandonarea bătrânilor și abandonarea înțelepciunii care vine de la un popor vor merge rău. Toate acestea le avea Isus în inimă în acel moment: eram noi toți acolo. Dumneavoastră aminteați de acea Statio Orbis din martie acum doi ani și dumneavoastră simțeați toate acestea. Dar eu nu știam că piața va fi goală, nu știam asta. Am ajuns acolo și [nu era] nimeni. Da, eu știam că vor fi puțini oameni datorită ploii, dar nimeni. A fost un mesaj al Domnului pentru a înțelege bine singurătatea. Singurătatea bătrânilor, singurătatea tinerilor pe care-i lăsăm singuri. "Lasă ca să fie liberi". Nu! Vor fi sclavi singuri. Însoțește-i! Pentru aceasta este important ca să ia moștenirea bătrânilor, drapelul de la ei. Singurătatea tinerilor, a bătrânilor. Singurătatea oamenilor care nu se simt bine cu capul în casele de sănătate. Singurătatea persoanelor care trec printr-o tragedie personală, familială. Singurătatea unei femei bătute de soț, dar care pentru a salva familia stă tăcută. Există atâtea singurătăți ale noastre. Și dumneavoastră o aveți. Eu le am pe ale mele: dumneavoastră le aveți pe ale dumneavoastră, cu siguranță. mici singurătăți, dar acolo, în acele singurătăți mici, putem înțelege singurătatea lui Isus, singurătatea crucii.

Dumneavoastră v-ați simțit vreodată singur să vă duceți înainte slujirea?

Nu, Dumnezeu a fost bun cu mine. Nu știu. Mereu, dacă există un lucru urât, pune pe cineva care să mă ajute! Se face prezent. A fost foarte generos. Probabil pentru El știe că eu singur nu mă descurc! (nr râde).

Însă știți că, în acea zi de 27 martie - cred că vorbesc într-adevăr în numele tuturor - dumneavoastră ne-ați luat chiar în brațe, ne-ați dat atâta forță în ziua aceea. De acolo fiecare dintre noi a conștientizat și într-un fel cred că am repornit. O altă întrebare, pentru că, am spus-o, Isus a fost biciuit, umilit, încoronat cu spini, răstignit. Și toate acestea într-un fel au venit un pic de la familia sa, pentru că a fost trădat de Iuda, a fost renegat de Petru. Până la urmă: loviturile mortale i-au venit chiar de la apropiații săi. Așadar care sunt rănile pe care Biserica astăzi continuă să le provoace asupra Răstignitului?

Eu vorbesc clar în asta, pentru că sunt convins de asta. Crucea mai dură pe care Biserica o face asupra Domnului astăzi este mondenitatea, spiritul de mondenitate. Spiritul de mondenitate care este un pic spiritul puterii, dar nu numai al puterii, înseamnă a trăi în stilul monden care - este curios - se alimentează și crește cu bani. Există un lucru interesant. În cele trei ispite ale diavolului făcute lui Isus, diavolul face propuneri mondene. Prima, foamea, se înțelege: este umană - dar după aceea? Puterea, vanitatea: lucrurile mondene. Pentru că modalitatea este atrăgătoare și Biserica, atunci când cade în mondenitate, în spiritul monden, Biserica este înfrântă. Spiritul de mondenitate este acela care face mai mult rău astăzi, dar așa s-a făcut mereu. Când Isus ne spune: "vă rog faceți o opțiune clară, voi nu puteți sluji doi stăpâni. Ori îl slujiți pe Dumnezeu" - și eu așteptam ca să spună "ori îl slujiți pe diavol" -, dar nu spune asta. "Ori îl slujiți pe Dumnezeu ori slujiți banii". A folosi banii pentru a face binele, pentru a duce înainte familia cu munca este bine. Dar a sluji! Și mondenitatea se oprește mult asupra acestui lucru.

Leon al XIII-lea, am citit, care la sfârșitul Liturghiei a introdus o rugăciune împotriva diavolului pentru că, spunea el, exista riscul ca diavolul să se poată strecura în Biserică și prin crăpăturile ușilor. Așadar, după părerea dumneavoastră, aceasta este crăpătura prin care diavolul a reușit să intre, astăzi, în Biserică?

Mondenitatea, dar asta este din totdeauna. În fiecare epocă mondenitatea își schimbă numele, dar este mereu mondenitate. Acea rugăciune, către sfântul arhanghel Mihail, eu o spun în fiecare zi, dimineața. În fiecare zi! Pentru ca să mă ajute să-l înving pe diavol. Cineva care mă aude poate să spună: "Dar, sanctitate, dumneavoastră ați studiat, dumneavoastră sunteți papă și încă mai credeți în diavol?". Da, cred, dragule, cred. Mie îmi este frică de el, pentru aceasta trebuie să mă apăr mult. Diavolul care a făcut toată manevra pentru ca Isus să sfârșească, așa cum a sfârșit, pe cruce. Putere a întunericului asupra lui Isus: "Aceasta este ora voastră", puterea întunericului.

Și atunci, Sanctitate, mă întorc la războiul din Ucraina. De ce Kiev - vedem asta, imaginile vin - este complet distrus. Cenușă. Probabil tocmai acel peisaj îi place mult diavolului. Așadar vă întreb: Kiev nu mai este un simplu loc geografic, ci în ochii lumii reprezintă mult mai mult. În inima dumneavoastră, ce este?

O durere. Durerea este o certitudine, este un sentiment care îți ia tot. Când unul, după intervenție, simte durere fizică, rana pe care ți-au făcut-o, tu ceri o anestezie, ceva care să te ajute s-o tolerezi. Dar pentru durerea umană, durerea morală, nu există anestezii. Numai rugăciunea și plânsul. Eu sunt convins că astăzi noi nu plângem bine. Am uitat să plângem. Dacă eu pot să dau un sfat, mie și oamenilor, este de a cere darul lacrimilor. Și a plânge, așa cum Petru a plâns, după ce l-a trădat pe Isus. A plâns, când a fugit, când l-a renegat pe El. A plâns. Un plâns care nu este o descărcare, nu. Este rușinea făcută fizic și cred că nouă ne lipsește rușinea. Suntem de atâtea ori fără rușine - care este o insultă când se folosește în patria mea "acela este unul fără rușine" - dar harul de a plânge. Există o rugăciune frumoasă, există o Liturghie pentru a cere darul lacrimilor. O rugăciune frumoasă, în acea Liturghie, spune așa: "Doamne, tu care din stâncă ai făcut să iasă apă, fă să iasă lacrimi din stânca inimii mele". Inima împietrită, inima care nu se înduioșează, nu știe să plângă. Eu mă întreb: câți oameni, în fața imaginilor din războaie, oricare război, au reușit să plângă? Unii da, sunt sigur, dar atâția nu au reușit. Încep să justifice sau să atace. Nu, asta (nr Sfântul Părinte indică inima): tu trebuie să îngrijești asta. Și Isus atinge aici. Astăzi, în Vinerea Sfântă, în fața lui Isus răstignit, lasă-ți inima atinsă, lasă ca El să-ți vorbească cu tăcerea sa și cu durerea sa. Să-ți vorbească cu acei oameni care suferă în lume: suferă foamea, suferă războiul, suferă atâta exploatare și toate aceste lucruri. Ca Isus să-ți vorbească și, te rog, nu să vorbești tu. Tu tăcere. Lasă ca El să vorbească și cere harul plânsului.

Cât pot face religiile pentru a elimina acea deșertificare din inimi. Cât și ce cuvinte vreți să adresați și episcopilor ortodocși?

Da, și ei pregătesc Paștele cu noi cu o săptămână de diferență, pentru că urmează - și catolicii orientali -, urmează calendarul iulian, nu cel gregorian. Profit pentru a trimite un mesaj de fraternitate tuturor fraților mei episcopi ortodocși, care trăiesc acest Paște cu aceeași durere cu care îl trăim noi, eu și atâția catolici. Nu este ușor a fi episcop... și mulțumire fie lui Dumnezeu că nu este ușor! Pentru aceasta eu nu înțeleg pe cei care vor să devină episcopi! Nu știu ce te așteaptă! Dar profit pentru a-i saluta pe toți episcopii ortodocși, ca frați în credință.

Există o altă frază pe care Isus o rostește pe cruce: "Tată, iartă-i căci nu știu ce fac". Iertarea. Dumneavoastră ați spus că a întoarce obrazul celălalt nu înseamnă a suferi în tăcere, a ceda în fața nedreptății. Și Isus, ne-ați amintit, denunță nedreptatea, și ați specificat că o face fără mânie, nici violență: dimpotrivă, cu duioșie. Sanctitate, cum putem să fim gentili sau să iertăm toate acele persoane care ne fac rău, acele persoane care ucid nevinovați, acele persoane care fac rău nu numai fizic, ci și psihologic?

Eu vă dau rețeta mea. Dacă eu nu am făcut acel rău, este pentru că El m-a oprit cu mâna Sa, cu milostivirea Sa. Sunt sigur pentru că altminteri eu aș fi făcut atâtea lucruri ca aceia, atâta rău. În asta eu post să spun că sunt un martor al milostivirii lui Dumnezeu. Pentru aceasta eu nu pot să condamn pe unul care vine să ceară iertare. Trebuie să iert mereu. Fiecare dintre noi poate s-o spună despre sine însuși în schema sa personală (nr cercetarea cugetului). Este adevărat că poate că nu-mi va reuși din punct de vedere afectiv: "Vino, dragule, ca să-mi dai un sărut". Nu, probabil voi fi supărat! Dar spun: "Doamne, ia-mi mânia, eu iert, dar nu simt sentimentul iertării. Eu iert. Tu descurcă-te pentru a duce această iertare...".

Iertarea are numai o rădăcină divină.

Da, iertarea la sfârșit este un astfel de lucru.

Mă gândesc și la singurătate, pentru a mă întoarce la Isus pe cruce, mă gândesc la toate acele persoane care, și ca urmare a Covidului, au pierdut locul de muncă. Sunt multe, Sanctitate, persoanele care trăiesc acest tip de dificultate. Ce cuvinte de speranță vreți să le dați?

Cuvântul cheie pe care dumneavoastră l-ați spus acum este speranță. Speranță nu înseamnă a mângâia și a spune: "Ah, totul va trece, stai liniștit". Speranța este o tensiune spre viitor, spre cer de asemenea. Pentru aceasta figura speranței este ancora: ancora aruncată acolo și eu la funie acolo, pentru a ajunge acolo, ca să rezolv situațiile, dar mereu cu acea funie. Speranța nu dezamăgește niciodată, ci te face să aștepți. Speranța este casnica vieții catolice, a vieții creștine. Este chiar cea mai umilă dintre virtuți. Este ascunsă, dar dacă tu nu o ai la îndemână, nu vei găsi drumul corect. Speranța este aceea care te face să găsești drumul corect. A avea speranță nu înseamnă a avea iluzie: "Merg... la unul care îmi leagă mâinile... asta îți va merge bine". Nu, aceasta nu este speranță. Speranța este certitudinea că eu am în mână funia acelei ancore aruncate acolo. Nouă ne place să vorbim despre credință, mult, despre caritate: privește-o! Speranța este un pic virtutea ascunsă, micuța, micuța din casă. Dar este cea mai puternică pentru noi.

Deci acesta este și mesajul pentru tineri, deoarece mă gândesc la ei care văd un pic cum li se smulge viitorul din mâini: înainte dumneavoastră spuneați asta foarte clar. Acesta este motivul pentru care proiectează puțin, nu întotdeauna cred în relațiile durabile, nu construiesc familii. Așadar spunem că și la nivel instituțional și cultural nu sunt atât de ajutați. Atunci ce cuvinte vreți să le spuneți?

Să nu confunde speranța cu optimismul. Optimismul putem să-l cumpărăm la chioșc. Știți, optimismul se vinde! Dar altceva este speranța. Speranța înseamnă a fi sigur că noi mergem spre viață. Există un poet argentinian - bun, un mare poet - căruia îi aparține o frază, o poezie, care m-a impresionat mereu, o definiție a vieții: "Viața este o moarte care vine". Nu, viața nu este o moarte care vine: viața înseamnă, probabil, de la moarte a ajunge la viață! Speranța în asta este puternică: este acea funie a ancorei. Nu dezamăgește niciodată! Dar este umilă, este într-adevăr casnica vieții creștine. Dar de atâtea ori casnicele duc înainte viața unei familii.

Sunt la încheiere, Sanctitate. Astăzi este Vinerea Sfântă, dar istoria mântuirii nu se termină aici. Di fericire Evanghelia are happy end pentru că există învierea lui Isus: acela este centrul istoriei mântuirii. Așadar care este urarea dumneavoastră pentru acest Paște?

O bucurie internă. Este un psalm care spune: "Când Domnul ne-a eliberat din Babilon, ni se părea că visăm". Plânsul de bucurie. Este bucuria. Urarea mea este de a nu pierde speranța, dar adevărata speranță - care nu dezamăgește - și a cere harul plânsului, dar al plânsului de bucurie, al plânsului de mângâiere, plânsul de speranță. Sunt sigur, asta o repet, trebuie să plângem mai mult. Am uitat plânsul. Să-i cerem lui Petru ca să ne învețe să plângem așa cum a făcut el. Și apoi tăcerea din Vinerea Sfântă.

Sanctitate, este aproape ora trei. Cum trebuie să trăim acest orar, astăzi?

(nr nu răspunde, rămâne în tăcere).

Pot să vă îmbrățișez în numele tuturor? Mulțumesc, Sanctitate! Mulțumesc.

Mulțumesc dumneavoastră. Domnul să vă binecuvânteze!

(După L'Osservatore Romano, 15 aprilie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 524.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat