Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Papa Francisc: Omilia de la Liturghia Crismei (14 aprilie 2022)

În lectura din profetul Isaia pe care am ascultat-o, Domnul face o promisiune încărcată de speranță care ne atinge de aproape: "Voi vă veți numi preoți ai Domnului / și vi se va zice slujitori ai Dumnezeului nostru. / […] Le voi da răsplată în adevăr / și voi încheia cu ei o alianță veșnică" (61,6.8). Iubiți frați, a fi preoți este un har, un har foarte mare, care nu este în primul rând un har pentru noi, ci pentru oameni[1]; și pentru poporul nostru este un dar mare faptul că Domnul alege, în mijlocul turmei sale, pe unii care să se ocupe de oile sale în mod exclusiv, ca părinți și păstori. Însuși Domnul plătește răsplata preotului: "Eu le voi da răsplată în adevăr" (Is 61,8). Și el, o știm, este plătitor bun, deși are particularitățile sale, ca aceea de a plăti mai întâi pe cei din urmă și apoi pe cei dintâi: este în stilul său.

Lectura din Cartea Apocalipsului ne spune care este răsplata Domnului. Este Iubirea sa și iertarea necondiționată a păcatelor noastre cu prețul sângelui său vărsat pe Cruce: "Celui care ne iubește și ne-a eliberat de păcatele noastre în sângele său și ne-a făcut o împărăție, preoți pentru Dumnezeu și Tatăl său" (1,5-6). Nu există răsplată mai mare decât prietenia cu Isus, să nu uităm asta. Nu există pace mai mare decât iertarea sa și asta o știm toți. Nu există preț mai scump decât cel al Sângelui său prețios, pe care nu trebuie să permitem să fie disprețuit cu o conduită nedemnă.

Dacă citim cu inima, iubiți frați preoți, acestea sunt invitații ale Domnului de a-i fi fideli, de a fi fideli față de Alianța sa, de a ne lăsa iubiți, de a ne lăsa iertați; sunt invitații nu numai pentru noi înșine, ci și pentru ca noi astfel să putem sluji sfântul popor al lui Dumnezeu, cu o conștiință curată. Oamenii merită asta și au și nevoie de asta. Evanghelia lui Luca ne spune că, după ce Isus a citit textul din profetul Isaia în fața oamenilor săi și s-a așezat, "ochii tuturor erau îndreptați spre el" (4,20). Și Apocalipsul ne vorbește astăzi despre ochii îndreptați spre Isus, despre atracția irezistibilă a Domnului răstignit și înviat care ne duce la adorare și la recunoaștere: "Iată că vine cu norii și orice ochi îl va vedea, chiar și cei care l-au străpuns!. Își vor bate pieptul din cauza lui toate triburile pământului" (1,7). Harul final, când Domnul înviat se va întoarce, va fi cel al unei recunoașteri imediate: în vom vedea străpuns, vom recunoaște cine este el și cine suntem noi, păcătoși; nimic mai mult.

"A ne îndrepta ochii spre Isus" este un har pe care, ca preoți, trebuie să-l cultivăm. La sfârșitul zilei face bine să privim la Domnul și ca el să ne privească inima, împreună cu inima persoanelor pe care le-am întâlnit. Nu este vorba de a contabiliza păcatele, ci de o contemplație iubitoare în care privim la ziua noastră cu privirea lui Isus și vedem astfel harurile zilei, darurile și tot ceea ce a făcut pentru noi, pentru a mulțumi. Și îi arătăm și ispitele noastre, pentru a le recunoaște și a le respinge. Așa cum vedem, este vorba de a înțelege ce anume este plăcut Domnului și ce anume vrea de la noi aici și acum, în istoria noastră actuală.

Și probabil, dacă susținem privirea sa plină de bunătate, la rândul său va exista și o aluzie pentru ca să-i arătăm idolii noștri. Acei idoli care ca Rahela, le-am ascuns sub pliurile mantiei noastre (cf. Gen 31,34-35). A lăsa ca Domnul să privească idolii noștri ascunși – toți avem, toți! – Și a lăsa ca Domnul să privească acești idoli ascunși ne face puternici în fața lor și le ia puterea.

Privirea Domnului ne arată că, în realitate, în ei noi ne glorificăm pe noi înșine[2], pentru că acolo, în acel spațiu în care trăim ca și cum ar fi exclusiv, se interpune diavolul adăugând un element foarte rău: face în așa fel încât nu numai să ne "complăcem" noi înșine dând frâu liber unei patimi sau cultivând altă patimă, ci ne conduce și la înlocuirea cu ei, cu acei idoli ascunși, a prezenței Persoanelor Divine, a prezenței Tatălui, a Fiului și a Duhului, care locuiesc în noi. Este ceva care, de fapt, se întâmplă. Cu toate că unul își spune sieși că distinge perfect ce anume este un idol și cine este Dumnezeu, în practică luăm spațiu Treimii pentru a-l da diavolului, într-un soi de adorație indirectă: aceea a celui care îl ascunde, dar încontinuu ascultă discursurile sale și consumă produsele sale, în așa fel încât la sfârșit nu rămâne niciun colțișor pentru Dumnezeu. Pentru că el este așa, el merge înainte lent. Și apoi altă dată am vorbit despre demonii "educați", aceia care Isus spune că sunt mai răi decât acela care a fost alungat. Dar sunt "educați", sună la sonerie, intră și pas cu pas iau casa în posesie. Trebuie să fim atenți, aceștia sunt idolii noștri.

Este că idolii au ceva – un element – personal. Când nu-i demascăm, când nu lăsăm ca Isus să ne arate că în ei ne căutăm în mod rău pe noi înșine fără motiv și că lăsăm un spațiu în care Cel Rău se interpune. Trebuie să amintim că demonul cere ca noi să facem voința sa și să-l slujim, dar nu cere întotdeauna ca să-l slujim și să-l adorăm încontinuu, nu, știe să se miște, este un mare diplomat. A primi adorație din când în când îi este suficient pentru a demonstra că este adevăratul nostru stăpân și că el chiar se simte dumnezeu în viața noastră și în inima noastră.

Spunând asta, aș vrea să împărtășesc cu voi, la această Liturghie a Crismei, trei spații de idolatrie ascunsă în care Cel Rău utilizează idolii săi pentru a slăbi vocația noastră de păstori și, puțin câte puțin, să ne despartă de prezența benefică și iubitoare a lui Isus, a Duhului și a Tatălui.

Un prim spațiu de idolatrie ascunsă se deschide acolo unde există mondenitate spirituală, care este "o propunere de viață, este o cultură, o cultură a efemerului, o cultură a aparenței, o cultură a lui maquillage"[3]. Criteriul său este triumfalismul, un triumfalism fără Cruce. Și Isus se roagă pentru ca Tatăl să ne apere de această cultură a mondenității. Această ispită a unei glorii fără Cruce merge împotriva persoanei Domnului, merge împotriva lui Isus care se umilește în Întrupare și care, ca semn de contradicție, este singurul medicament împotriva oricărui idol. A fi sărac cu Cristos sărac și "pentru că Cristos a ales sărăcia" este logica Iubirii și nu alta. În textul evanghelic de astăzi vedem cum Domnul se situează în capela sa umilă și în micul său sat, cel din toată viața, pentru a da aceeași Veste pe care o va da la sfârșitul istoriei, când va veni în Gloria sa, înconjurat de îngeri. Și ochii noștri trebuie să fie îndreptați spre Cristos, aici și acum în istoria lui Isus cu mine, așa cum vor fi atunci. Mondenitatea de a merge în căutarea propriei glorii ne fură prezența lui Isus umil și umilit, Domn aproape de toți, Cristos suferind cu toți cei care suferă, adorat de poporul nostru care știe cine sunt adevărații săi prieteni. Un preot lumesc nu este altceva decât un păgân clericalizat. Un preot lumesc nu este altceva decât un păgân clericalizat.

Un alt spațiu de idolatrie ascunsă își pune rădăcinile acolo unde se dă primat pragmatismului numerelor. Cei care au acest idol ascuns se recunosc prin iubirea lor față de statistici, acelea care pot să șteargă orice trăsătură personală în discuție și să dea proeminență majorității, care, în definitiv, devine criteriul de discernământ, este urât. Acesta nu poate să fie unicul mod de a proceda nici unicul criteriu în Biserica lui Cristos. Persoanele nu se pot "număra", și Dumnezeu nu dă Duhul "cu măsură" (cf. In 3,34). În această fascinație pentru numere, în realitate noi ne căutăm pe noi înșine și ne complăcem în controlul asigurat nouă de această logică, ce nu se interesează de fețe și nu este cea a iubirii, iubește numerele. O caracteristică a marilor sfinți este că știu să se dea înapoi așa încât să lase tot spațiul lui Dumnezeu. Acest a ne da înapoi, acest a uita de sine și a voi să fim uitați de toți ceilalți este caracteristica Duhului, care nu are imagine, Duhul nu are imagine proprie pur și simplu pentru că este în întregime Iubire care face să strălucească imaginea Fiului și, în ea, pe cea a Tatălui. Înlocuirea Persoanei sale, căreia deja în sine îi place "să nu apară" – pentru că nu are imagine – este lucrul la care tinde idolul numerelor, care face în așa fel încât totul "să apară", deși în mod abstract și contabilizat, fără întrupare.

Un al treilea spațiu de idolatrie ascunsă, înrudit cu precedentul, este cel care se deschide cu funcționalismul, un domeniu seducător în care mulți, "se entuziasmează mai mult de tabela de scor decât de parcurs". Mentalitatea funcționalistă nu tolerează misterul, țintește la eficacitate. Puțin câte puțin, acest idol înlocuiește în noi prezența Tatălui. Primul idol înlocuiește prezența Fiului, al doilea idol pe cea a Duhului, și acesta înlocuiește prezența Tatălui. Tatăl nostru este Creatorul, dar nu numai unul care face "să funcționeze" lucrurile, ci Unul care "creează" ca Tată, cu duioșie, ocupându-se de creaturile sale și acționând pentru ca omul să fie mai liber. Funcționalistul nu știe să se bucure de harurile pe care Duhul le revarsă asupra poporului său, din care ar putea "să se hrănească" și ca muncitor care își câștigă salariul său. Preotul cu mentalitate funcționalistă are propria hrană, care este ego-ul său. În funcționalism lăsăm deoparte adorația adusă Tatălui în lucrurile mici și mari din viața noastră și ne complăcem în eficacitatea programelor noastre. Așa cum a făcut David când, ispitit de Satana, s-a hotărât să facă recensământul (cf. 1Cr 21,1). Aceștia sunt îndrăgostiții de planul de călătorie, de planul de drum, nu de drum.

În aceste ultime două spații de idolatrie ascunsă (pragmatismul numerelor și funcționalismul) înlocuim speranța, care este spațiul întâlnirii cu Dumnezeu, cu întâlnirea empirică. Este o atitudine de laudă deșartă din partea păstorului, o atitudine care dezintegrează unirea poporului său cu Dumnezeu și plăsmuiește un nou idol bazat pe numere și programe: idolul "puterea mea, puterea noastră"[4], programul nostru, numerele noastre, planurile noastre pastorale. A ascunde acești idoli (cu atitudinea lui Rahela) și a nu ști să-i demascăm în propria viață zilnică face rău fidelității alianței noastre sacerdotală și lâncezește relația noastră personală cu Domnul. Dar ce vrea acest episcop care în loc să vorbească despre Isus ne vorbește despre idoli astăzi? Vreunul poate să gândească asta…

Iubiți frați, Isus este singura cale pentru a nu greși în ce anume simțim, la ce anume ne conduce inima noastră…; el este singura cale pentru a discerne bine confruntându-ne cu el, în fiecare zi, ca și cum și astăzi s-ar fi așezat în biserica noastră parohială și ne-ar fi spus că astăzi s-a împlinit tot ceea ce am ascultat. Isus Cristos, fiind semn de contradicție – care nu este întotdeauna ceva sângeros sau dur, pentru că milostivirea este semn de contradicție și mult mai mult este astfel duioșia – Isus Cristos, spun, face în așa fel încât acești idoli să se reveleze, să se vadă prezența lor, rădăcinile lor și funcționarea lor, și astfel Domnul să-i poată distruge, aceasta este propunerea: să dăm spațiu pentru ca Domnul să poată distruge idolii noștri ascunși. Și trebuie să ne amintim de ei, să fim atenți, pentru ca să nu renască neghina acestor idoli pe care am știut să-i ascundem printre pliurile inimii noastre.

Și aș vrea să închei cerând Sfântului Iosif, tată preacurat și fără idoli ascunși, să ne elibereze de orice dorință de posesie, pentru că aceasta, dorința de posesie, este terenul fecund în care cresc acești idoli. Și să ne dobândească și harul de a nu capitula în misiunea grea de a discerne acești idoli care, atât de frecvent, îi ascundem sau se ascund. Și să cerem Sfântului Iosif și ca, acolo unde ne îndoim despre cum să facem lucrurile mai bine, să mijlocească pentru noi pentru ca Duhul să ne ilumineze judecata, așa cum a iluminat-o pe a sa când era ispitit să o lase "în ascuns" (lathra) pe Maria, în așa fel încât, cu noblețea inimii, să știm să subordonăm carității ceea ce am învățat prin lege[5].

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Pentru că preoția ministerială este în slujba preoției comune. Domnul a ales unii pentru ca "în numele lui Cristos să desfășoare pentru oameni în formă oficială funcția sacerdotală" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Decretul Presbyterorul ordinis, 2; cf. Constituția dogmatică Lumen gentium, 10. "De fapt, slujitorii sunt îmbrăcați cu putere sacră, îi slujesc pe frații lor" (Lumen gentium, 18).

[2] Cf. Cateheză la Audiența generală, 1 august 2018.

[3] Omilie la Liturghia de la "Sfânta Marta", 16 mai 2020.

[4] J.M. Bergoglio, Meditaciones para religiosos, Bilbao, Mensajero, 2014, 145.

[5] Cf. Scrisoarea apostolică Patris corde, 4, nota 18.


 

lecturi: 381.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat