Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Paștele și familia

Paștele este ziua cea mai fericită, pentru că nu a fost făcută de om, este ziua făcută de Domnul. A fi fericit în familie nu înseamnă a nu avea probleme, contradicții, înseamnă a percepe că propria viață are sens, dincolo de situațiile pe care le întâlnim zilnic. Ceea ce ne poate îndepărta de fericire în familia noastră sunt visurile unor liste de idealuri, și apoi facem conturile cu realitatea noastră, cu soțul, soția, copiii, persoanele care ne-au fost încredințate.

Paștele este sărbătoarea victoriei asupra morții, ni se spune că putem deveni sfinți, și în familii putem deveni sfinți fiind creativi, cu ceea ce avem în realitatea vieții noastre, printr-o împăcare cu realitatea noastră, iar acest lucru se realizează printr-o coincidență cu toată existența noastră. Înțelegând acest lucru, ne putem întreba ce vrea Domnul de la familia noastră, și răspunsul îl căutăm în ceea ce avem, ceea ce există în viața noastră, care are un sens.

Biserica mamă ne propune în prima zi de Paște un pasaj din evanghelistul Ioan și începe așa: "în prima zi a săptămânii". Știm de la studioșii Cuvântului că în limbajul lui Ioan prima zi a săptămânii indică începutul, ziua în care începe ceva nou.

De fapt, și viața noastră este mereu un nou început, este o alegere continuă: spui da sau spui nu, stai aici sau stai dincolo, dăruiești o mângâiere sau jignești, fiecare gest implică o selecție. În alegerile noastre se cere discernământ luminos, pentru a nu trăi doar o umbră a vieții reale de familie pe care am putea-o trăi.

Paștele ne spune că Dumnezeu intervine în noi, în familiile noastre, creând, iar când Dumnezeu creează, face lucruri complet noi, din nimic. Însă această creație nouă este semnată de un întuneric. Vedem că Maria Magdalena merge la mormânt "pe când mai era încă întuneric". Și la începutul creației era întunericul, nu era încă lumina, dar Duhul lui Dumnezeu plutea peste ape.

Multe dintre familiile noastre experimentează momente de întuneric, uneori pare că nimic nu mai are sens, însă Duhul lui Dumnezeu plutește peste acest întuneric.

În evanghelie, Maria Magdalena, Simon Petru și discipolul iubit fac un parcurs de descoperire a adevărului despre Paște, care ne poate ajuta și pe noi, familiile. Este folosit verbul a vedea, cu cele trei moduri diferite de a vedea realitatea.

În întunericul inițial, Maria Magdalena doar privește, fără a înțelege și fără a crede. Ea vede doar material, senzorial, emoțional, un mod de a vedea insuficient. Spune ea: "L-au luat pe Isus", și atât. Și noi rămânem deseori blocați precum Maria Magdalena, în victimizările noastre, nu ne mișcăm să intrăm în mormânt pentru a vedea profund, preferăm să acuzăm, soțul soția, avem vederea superficială, pervertită.

Discipolul iubit ajunge primul, se închină, este smerit, nu trage concluzii pripite și superficiale, nu dă sentințe imediat, însă rămâne deschis. Deocamdată este tot o vedere superficială, vede giulgiul, dar nu intră nici el, momentan nu vede dincolo de aparențe. Și noi uneori nu intrăm să analizăm de ce soțul, soția, copilul, se comportă în acel mod, nu căutăm cauza, rămânem în superficialitate.

Ajunge și Simon Petru, intră în mormânt și observă în detaliu, giulgiurile, ștergarul, vede, nu doar superficial, nici nu trage concluzii imediat.

Și noi avem nevoie să intrăm în realitatea noastră familială, în crizele pe care trăim și să ne facem întrebări, adică să facem un pas dincolo de ele, pas care este foarte important, este vital. Este pasul celor care-l caută pe Cristos, acolo, în acea situație de gol, de absență, de fragilitate, acolo unde suntem puși să ne trăim istoria de mântuire, cu persoanele care ne-au fost încredințate. Trăgând concluzii imediate și acuzatoare, este un fel de a rămâne în situația celor care se victimizează mereu, să vezi ștergarul, giulgiurile, să vezi o absență și unicul lucru pe care știi să-l faci este să întrebi de ce, ce rău am făcut eu să merit asta, unii credem că aceasta este chiar o rugăciune care le permite să-l vadă pe Domnul. În realitate astfel ne vedem pe noi înșine, "eul".

Discipolul iubit "a văzut și a crezut", deși Înviatul era absent, el înțelege că Dumnezeu nu ne salvează de noapte, ci în noapte. Înviatul este prezent în inima crizelor noastre, și dacă nu-l vedem în golurile relației noastre, este pentru că încă nu suntem deschiși să simțim iubirea lui.

Există un singur mod de a-l vedea pe Isus, acela de a-l contempla împreună, pe Cruce, murind pentru noi, pentru familia noastră, pentru păcatele fiecăruia dintre noi, dăruindu-se până la ultima picătură de sânge, pentru noi. Cineva te poate iubi mult, poate să ajungă chiar să-și dea viața pentru tine, însă, dacă tu nu vezi acea iubire, nu ești interesat de limbajul acelei persoane, tu nu o vezi.

Pe Isus care a murit și a înviat pentru noi îl putem vedea când înțelegem limbajul său care este doar iubirea.

Pace, speranță și bucurie tuturor familiilor!

Eugenia Dămătăr,
colaborator la Oficiul pentru Pastorația Familiei


 

lecturi: 605.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat