Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Papa Francisc: Omilia din Duminica Floriilor 2022

Duminică, 10 aprilie 2022, la ora 10.00, Sfântul Părinte Francisc a prezidat, în Piața "Sfântul Petru", celebrarea liturgică solemnă de Duminica Floriilor și a Pătimirii Domnului. Publicăm în continuare omilia pe care Papa Francisc a rostit-o după proclamarea Pătimirii Domnului după Luca:

Pe Calvar se ciocnesc două mentalități. De fapt, în Evanghelie cuvintele lui Isus răstignit se contrapun cuvintelor călăilor săi. Aceștia repetă un refren: "Salvează-te pe tine însuți". Spun asta conducătorii: "Să se salveze pe sine, dacă el este Cristos al lui Dumnezeu, alesul!" (Lc 23,35). Reafirmă asta soldații: "Dacă tu ești regele iudeilor, salvează-te pe tine însuți" (v. 37). Și, în sfârșit, și unul dintre răufăcători, care a ascultat, repetă conceptul: "Oare nu ești tu Cristos? Salvează-te pe tine" (v. 39). A se salva pe ei înșiși, a se îngriji de ei înșiși, a se gândi la ei înșiși; nu la alții, ci numai la propria sănătate, la propriul succes, la propriile interese; la avere, la putere, la apariție. Salvează-te pe tine însuți: este refrenul umanității care l-a răstignit pe Domnul. Să ne gândim la asta.

Dar mentalității eului i se opune cea a lui Dumnezeu; acel salvează-te pe tine însuți se ciocnește cu Mântuitorul care se oferă pe sine însuși. În Evanghelia de astăzi pe Calvar și Isus ia cuvântul de trei ori, ca și opozanții săi (cf. v. 34.43.46). Dar în niciun caz nu revendică ceva pentru sine; dimpotrivă, nici măcar nu se apără sau justifică pe sine însuși. Îl roagă pe Tatăl și oferă milostivire tâlharului bun. Îndeosebi o expresie a sa marchează diferența față de acel salvează-te pe tine însuți: "Tată, iartă-i!" (v. 34).

Să ne oprim asupra acestor cuvinte. Când le spune Domnul? Într-un moment specific: în timpul răstignirii, când simte cuiele care-i străpung mâinile și picioarele. Să încercăm să ne imaginăm durerea insuportabilă pe care o provoca asta. Acolo, în cea mai acută durere fizică a pătimirii, Cristos cere iertare pentru cel care îl străpunge. În acele momente ar veni numai să strige toată mânia și suferința sa; în schimb Isus spune: Tată, iartă-i! Diferit de alți martiri, despre care relatează Biblia (cf. 2Mac 7,18-19), nu le reproșează călăilor și nu amenință pedepse în numele lui Dumnezeu, ci se roagă pentru cei răi. Pironit pe lemnul umilirii, mărește intensitatea darului (it. dono), care devine iertare (it. per-dono).

Fraților, surorilor, să ne gândim că Dumnezeu face așa și cu noi: când îi provocăm durere cu acțiunile noastre, el suferă și are o singură dorință: să ne poată ierta. Pentru a ne da seama de asta, să privim Răstignitul. Din rănile sale, din acele găuri de durere provocate de cuiele noastre izvorăște iertarea. Să-l privim pe Isus pe cruce și să ne gândim că n-am primit niciodată cuvinte mai bune: Tată, iartă! Să-l privim pe Isus pe cruce și să vedem că nu am primit niciodată o privire mai duioasă și compătimitoare. Să-l privim pe Isus pe cruce și să înțelegem că n-am primit niciodată o îmbrățișare mai iubitoare. Să privim Răstignitul și să spunem: "Mulțumesc, Isuse: mă iubești și mă ierți mereu, și atunci când eu cu greu mă iubesc și mă iert".

Acolo, în timp ce este răstignit, în momentul cel mai dificil, Isus trăiește porunca sa cea mai dificilă: iubirea față de dușmani. Să ne gândim la cineva care ne-a rănit, ne-a ofensat, ne-a dezamăgit; la cineva care ne-a provocat supărare, care nu ne-a înțeles sau nu a fost exemplu bun. Cât timp ne oprim ca să ne regândim la cel care ne-a făcut rău! Ca și cum ne privim înăuntru și ne lingem rănile pe care ni le-au provocat ceilalți, viața sau istoria. Astăzi Isus ne învață să nu rămânem acolo, ci să reacționăm. Să rupem cercul vicios al răului și al regretului. Să reacționăm la cuiele vieții cu iubirea, la loviturile urii cu mângâierea iertării. Dar noi, discipolii lui Isus, îl urmăm pe Învățătorul sau instinctul nostru ranchiunos? Este o întrebare pe care trebuie să ne-o punem: îl urmăm pe Învățătorul sau instinctul nostru ranchiunos? Dacă vrem să verificăm apartenența noastră la Cristos, să privim la modul în care ne comportăm cu acela care ne-a rănit. Domnul ne cere să răspundem nu așa cum ne vine sau așa cum fac toți, ci așa cum face el cu noi. Ne cere să rupem lanțul lui "te iubesc dacă mă iubești; îți sunt prieten dacă ești prietenul meu; te ajut dacă tu mă ajuți". Nu, compasiune și milostivire pentru toți, pentru că Dumnezeu vede în fiecare un fiu. Nu ne desparte în buni și răi, în prieteni și dușmani. Noi suntem cei care facem asta, făcându-l să sufere. Pentru el toți suntem fii iubiți, pe care dorește să-i îmbrățișeze și să-i ierte. Și așa este și la acea invitație la ospățul de nuntă al fiului, acel stăpân care îi trimite pe servitori la intersecțiile drumurilor și spune: "Aduceți-i pe toți, albi, negri, buni și răi, toți, sănătoși, bolnavi, toți..." (cf. Mt 22,9-10). Iubirea lui Isus este pentru toți, nu există privilegii în asta. Toți. Privilegiul fiecăruia dintre noi este de a fi iubit, iertat.

Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac. Evanghelia subliniază că Isus "spunea" (v. 34) asta: n-a spus-o o dată pentru totdeauna în momentul răstignirii, ci a petrecut orele pe cruce cu aceste cuvinte pe buze și în inimă. Dumnezeu nu încetează să ierte. Trebuie să înțelegem asta, dar să o înțeleg nu numai cu mintea, s-o înțelegem cu inima: Dumnezeu nu încetează să ierte, noi suntem cei care încetăm să-i cerem iertare, dar el nu încetează niciodată să ierte. El nu suportă până la un anumit punct pentru a-și schimba părerea după aceea, așa cum suntem tentați noi să facem. Isus - învață Evanghelia lui Luca - a venit în lume pentru a ne aduce iertarea păcatelor noastre (cf. Lc 1,77) și la sfârșit ne-a dat o instrucțiune precisă: să predicăm tuturor, în numele său, iertarea păcatelor (cf. Lc 24,47). Fraților și surorilor, să nu încetăm să cerem iertarea lui Dumnezeu: noi, preoții, să o administrăm, fiecare creștin s-o primească și s-o mărturisească. Să nu încetăm să cerem iertarea lui Dumnezeu.

Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac! Să mai observăm un lucru. Isus nu numai că imploră iertarea, ci spune și motivul: iartă-i pentru că nu știu ce fac. Dar cum așa? Călăii săi au premeditat uciderea sa, au organizat prinderea sa, procesele și acum sunt pe Calvar pentru a asista la sfârșitul său. Și totuși Cristos îi justifică pe acei violenți pentru că nu știu. Iată cum se comportă Isus cu noi: devine avocatul nostru. Nu se pune împotriva noastră, ci pentru noi împotriva păcatului nostru. Și este interesant argumentul pe care-l utilizează: pentru că nu știu, acea ignoranță a inimii pe care o avem noi, toți păcătoșii. Când se folosește violență nu se mai știe nimic despre Dumnezeu, care este Tată, și nici despre ceilalți, care sunt frați. Se uită pentru că se stă în lume și se ajunge să se comită cruzimi absurde. Vedem asta în nebunia războiului, unde este răstignit din nou Cristos. Da, Cristos este încă o dată pironit pe cruce în mamele care plâng moartea nedreaptă a soților și a fiilor. Este răstignit în refugiații care fug de bombe cu copiii în brațe. Este răstignit în bătrânii lăsați singuri să moară, în tinerii privați de viitor, în soldații trimiși să ucidă pe frații lor. Cristos este răstignit acolo, astăzi.

Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac. Mulți ascultă această frază nemaiauzită; dar unul singur o primește. Este un răufăcător, răstignit lângă Isus. Putem crede că milostivirea lui Cristos a trezit în el o ultimă speranță și l-a făcut să rostească acele cuvinte: "Isuse, amintește-ți de mine" (Lc 23,42). Ca și cum ar spune: "Toți au uitat de mine, dar tu te gândești chiar și la cei care te răstignesc. Așadar, cu tine există loc și pentru mine". Tâlharul cel bun îl primește pe Dumnezeu în timp ce viața sa urmează să se termine și astfel viața sa începe din nou; în iadul din lume vede deschizându-se paradisul: "Astăzi vei fi cu mine în paradis" (v. 43). Iată miracolul iertării lui Dumnezeu, care transformă ultima cerere a unui condamnat la moarte în prima canonizare din istorie.

Fraților, surorilor, în această săptămână să primim certitudinea că Dumnezeu poate să ierte orice păcat. Dumnezeu îi iartă pe toți, poate să ierte orice distanță, să schimbe orice plâns în dans (cf. Ps 30,12); certitudinea că împreună cu Cristos există mereu loc pentru fiecare; că împreună cu Isus nu se termină niciodată, niciodată nu este prea târziu. Cu Dumnezeu putem mereu să trăim din nou. Curaj, să mergem spre Paște cu iertarea sa. Deoarece Cristos mijlocește încontinuu la Tatăl pentru noi (cf. Evr 7,25) și, privind lumea noastră violentă, lumea noastră rănită, nu încetează să repete - și noi facem asta acum cu inima noastră, în tăcere - să repete: Tată, iartă-i, pentru că nu știu ce fac.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 482.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat