Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Postul Mare în timp de război

Pentru a rămâne umani

de Sabino Chialà
prior de Bose

Fiecare timp liturgic care ne este dat să-l trăim este un dar, o oportunitate pentru a porni din nou la drum, pentru a reda vigoare pașilor noștri uneori ezitanți, obosiți sau dezamăgiți. Un dar care ne este oferit și în acest timp de război, îndurat nu numai de locuitorii din Ucraina, ci și de atâtea alte popoare de pe pământul nostru, angajați în lupte mai mult sau mai puțin uitate de opinia internațională.

Postul Mare este un timp pentru a lupta, dar nu așa cum facem. "Căci noi nu avem o luptă - spune, de fapt, Paul - împotriva sângelui și trupului, ci împotriva conducătorilor, împotriva autorităților, împotriva puterilor acestei lumi a întunericului, împotriva duhurilor răului" (Ef 6,12). Postul Mare este "momentul potrivit" (cf. 2Cor 6,2) pentru o bătălie care ar vrea să ne pregătească pentru Paște, care este trecere de la moarte la viață și nu contrariul, spre o existență mai respectuoasă față de demnitatea noastră, a celorlalți și a lumii care ne înconjoară. Un timp care ar trebui să fie locuit de întrebări capabile să ne ajute să ne renaștem; de cuvinte care să exploreze inima, pentru a ne-o revela nouă înșine care o găzduim adesea ignorând ceea ce locuiește în ea. Este ceea ce sugerează textul din Deuteronom unde Moise justifică drumul poporului lui Israel timp de patruzeci de ani în pustiu cu aceste cuvinte: "Ca să te umilească și să te încerce, ca să cunoască ce este în inima ta" (Dt 8,2). În textul ebraic nu este clar cine este subiectul acelui "a cunoaște". Ar părea Dumnezeu, dar el cunoaște inima noastră mai bine decât noi. Așadar, este mai probabil că acel verb trebuia să se refere la om, care are nevoie să conștientizeze ceea ce locuiește în inima sa, pentru că de acolo, așa cum învață și Isus (cf. Mc 7,21-22), ies gânduri, priviri și acțiuni.

Inima umană - care biblic vorbind indică nu numai sediul sentimentelor, ci și conștiința și dimensiunea interioară a ființei - este un mare recipient de "cuvinte puternice", cărora noi le facem spațiu în mod mai mult sau mai puțin conștient, lăsându-ne determinați de ele. Sunt loghismele literaturii monastice, cuvinte care devin gânduri și acțiuni, întocmai. Cuvinte de analizat, pentru a angaja adevărata luptă, care este de îndreptat împotriva a ceea ce ne târăște la rău.

În prima duminică din Postul Mare am ascultat textul evanghelic, anul acesta în redactarea lui Luca, unde Isus se confruntă tocmai cu aceste cuvinte, adresate lui de "diavol" (cf. Lc 4,1-13). Ele reies seducătoare și rezolutive față de necesități, dorințe și nevoi, care aparțin în mod constitutiv ființei umane, care au o legitimitate a lor, dar care se prestează cu ușurință la deformări și desfigurări. Isus se confruntă, de fapt, cu necesitatea hranei, cu dorința de autoritate, cu nevoia de protecție. Dar ceea ce este sau ar putea apare legitim - de fapt, diavolul motivează cuvintele sale citând Scriptura - se situează pe o creastă de pe care este ușor să se cadă. De fapt, satisfacerea foamei poate induce la alterarea ordinii naturale (pietrele transformate în pâine), autoritatea se poate rezolva în putere abuzatoare (cea promisă de diavol), iar nevoia de protecție în căutare de spectaculozitate și vizibilitate lumească (eroisme care uluiesc). Isus evită pericolul măsurând acele cuvinte cu metrul Scripturilor, și făcând astfel ne indică și nouă drumul. Acesta este drumul de convertire pe care Postul Mare ne invită să-l parcurgem: să expunem gândurile inimii proprii la lumina Scripturilor.

În celebrarea Paștelui, spre care tinde itinerarul Postului Mare, acest alt mod de a locui propria ființă și propriile nevoi este reprezentat în mod iconic de acțiunea lui Isus. De modul în care el înfruntă acele zile intense și zbuciumate care se scurg între intrarea sa în cetatea sfântă, în Duminica Floriilor (cf. Lc 19,28-44), și ieșirea de acolo în seara zilei de Paște, devenit însoțitor anonim al celor doi discipoli din Emaus (cf. Lc 24,13-35). Chiar acolo Isus, mai mult cu acțiunea decât cu cuvintele, va încerca să arate culmea luptei sale, desenând și apoi parcurgând un soi de cale de ieșire pe care el o întrevede și cu care dilată spațiul îngust unde forțele răului încearcă să-l restrângă pentru a-l elimina. El inventează și indică acea altă dimensiune a ființei și a timpului, care singură este capabilă să răscumpere viața de omogenizarea după propriile instincte care se transformă cu ușurință în violență împotriva altora. Dăruindu-se în blândețe, Isus arată nu că viața nu are sens, ci că ea posedă o dimensiune ulterioară față de aceea pe care suntem obișnuiți s-o vedem: dimensiunea veșniciei, care nu ia nimic de la istorie, ci o umanizează făcând să se intuiască dimensiunea sa ascunsă, acea parte cealaltă a realității care dă gândurilor care locuiesc în ființa umană posibilitatea de a fi trăite pentru bine și nu pentru rău.

Dar toate acestea ce sens pot avea și ce ajutor pot fi în timpul tragic în care am ajuns să trăim? La sfârșitul unui Post Mare de război și în preajma celebrărilor pascale care se prospectează triste și dureroase? Ne pot aminti punctul de la care putem reîncepe lupta noastră pentru a rămâne umani: de la interogarea gândurilor care locuiesc în inima noastră și de la expunerea lor la lumina Scripturilor. Războaiele "noastre", mici și mari, între indivizi ca și între popoare, sunt întotdeauna rezultatul unei lipse de vigilență asupra gândurilor care locuiesc în inima noastră de ființe umane, al aspirațiilor care se transformă în deliruri.

Postul Mare și Paștele ne amintește necesitatea pe care o avem de a ne pune mereu aceste întrebări simple fără a înceta vreodată, ca indivizi și ca societate: De ce anume ne lăsăm dominați? Ce dorințe nutrim în inimă? De asemenea: În care spații reducem orizonturile noastre? Suntem capabili să observăm cealaltă dimensiune a timpului și a istoriei, indispensabilă pentru a dezamorsa puterea aducătoare de moarte care se ascunde în gândurile noastre?

(După L'Osservatore Romano, 9 aprilie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 342.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat