Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Documentul explicat de cardinalul prefect Giuseppe Versaldi

Pentru a forma comunități în care să existe mereu atenție față de persoane

de Salvatore Cernuzio

"Identitatea nu este o noțiune defensivă, ci propunătoare. În sensul că noi avem anumite valori pe care le propunem și nu le impunem nimănui, și pentru că nu noi alegem elevii din școli, ci elevii și familiile aleg școlile noastre". Cardinalul Giuseppe Versaldi, prefect al Congregației pentru Educația Catolică, precizează imediat sensul instrucțiunii publicate la 29 martie 2022 de dicasterul său care are ca titlu propriu Identitatea școlii catolice pentru o cultură a dialogului. "Iată, dialogul este o parte fundamentală a identității catolice - afirmă cardinalul la mass-media vaticane - pentru că privim la învățătorul, Cristos, care «a făcut școală» umblând pe drumuri, întâlnindu-i pe oameni, apropiindu-se de toți, și de cei care gândeau diferit".

Asta este ceea ce se înțelege când în instrucțiune se afirmă că școala catolică este "școală pentru toți"?

Citez un mare sfânt educator, Sfântul Ioan Bosco: "A educa este problemă a inimii". Cu acest document vrem să formăm comunități în care să existe mereu atenție față de persoane, mai ales față de cei mai slabi și în care să circule mărturia iubirii, care este principala caracteristică a Bisericii Catolice.

În afară de asta, care sunt valorile unei școli catolice?

Seriozitate, disciplină, cercetare, profesionalism, dar mai ales acest climat de caritate și respect care trebuie să se conecteze cu celelalte forțe educative. Un tânăr trebuie să se simtă însoțit nu într-un climat de severitate sau caracter științific, ci de persoane care respectă, propun, corectează și fac să se evidențieze o personalitate liberă, integră, drept cetățean și drept creștin.

Cu privire la tineri, de mai multe ori a fost denunțat - și din partea papei - un individualism puternic în noile generații. O derivă a raporturilor afective și sociale accentuată și de pandemie. În ce mod este posibil să fie înfruntată și să se favorizeze o creștere?

Experiența Covid-ului a încetinit comunicațiile sociale, dar a făcut și mai eficient cât de importantă este în schimb socialitatea: a studia, a discuta, a se juca împreună, așa încât să se realizeze o idee socială în care fiecare dăruiește aportul său respectând aportul celorlalți. Școlile noastre catolice ar trebui să fie exemplu al acestui lucru precum și vehicul pentru ca în societate să se formeze modele de dialog, fraternitate, democrație. Dacă nu se învață la școală, este greu să se întâmple în societate.

În procesul de maturizare intră și cel al sferei sexuale? Ce abordare există din partea școlilor catolice?

Preferăm să vorbim despre maturizare afectivă, care cuprinde și cea sexuală, unde sexualitatea este înțeleasă în sensul său global, așa cum a voit-o Dumnezeu. Raportul de relație iubitoare trebuie să fie o temă acceptată în școlile noastre și nu cenzurată. Și cu atât mai puțin să fie lăsată la tendința lumească ce prezintă modele mai puțin credibile. Împreună cu instruirea este necesară de aceea o formare care vrea să transmită respectarea persoanei și adevărata concepție despre iubire care nu înseamnă a lua și a posed, ci a se dărui reciproc.

Educația afectivo/sexuală este una din problemele care este adesea "delegată" în mod voluntar sau nu școlii de către familii. Și tocmai raportul dintre părinți și profesori este unul din punctele pe care instrucțiunea de astăzi o scoate mai mult în evidență, invitând la reînnoirea colaborării reciproce...

Este unul din punctele fundamentale. Nu numai colaborarea familie-școală, ci și între parohii, asociații, instituții statale. Este acel Pact Educativ global la care ne invită Papa Francisc. Numai dacă există un acord dialogic și onest cu privire la punctele fundamentale ale antropologiei creștine - care este antropologie umană - se ajută la creștere. Așadar, dorința este ca să se poată realiza o întreagă comunitate educativă care cuprinde școala și familia. Mai ales familia care este depozitară a alegerii educative a valorilor care trebuie date copiilor. Chiar dacă în timp, așa cum se spune, a fost adesea o delegare și cu consecințe negative.

Concret cum se înfruntă aceste provocări?

Colaborând asupra formării formatorilor. Profesorii noștri trebuie să fie formați să transmită idei, dar și să creeze comunități, așadar pregătiți pentru dialogul cu familia, cu Biserica locală, cu alte instituții educative din teritoriu. Așadar, formatorii noștri, profesorii noștri, nu pot să fie pur și simplu funcționari.

În ce mod se situează instrucțiunea cu parcursul sinodal voit de papa?

Este exact în aceeași linie. Ca dicaster voim să dăm o contribuție nu autoritară și având ca scop discuția și reflecția cu suflet liber, fără închideri, cu aportul Curiei Romane și al Bisericilor locale. De altfel, această contribuție a noastră este răspunsul la o cerere a numeroși episcopi în vizita ad limina care ne cereau clarificări și actualizări cu privire la raporturile dintre episcopi și școlile catolice, din punct de vedere al identității, dar și al diferitelor probleme disciplinare când au loc scandaluri sau contradicții.

Cu privire la acest ultim punct, în document se citește că o persoană angajată poate să fie și concediată atunci când nu respectă condițiile școlii catolice și ale apartenenței la comunitatea eclezială. Ne puteți explica mai bine?

Este contrariul a ceea ce pare. Tocmai în lumina unor neînțelegeri apărute în acești ani, cu instrucțiunea vrem să reafirmăm principiul gradualității și proporționalității, pentru a face în așa fel încât să nu se ajungă niciodată la ciocnire, ci întotdeauna la un dialog.

(După L'Osservatore Romano, 29 martie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 308.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat