Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Duminica Cuvântului lui Dumnezeu (duminica a 3-a de peste an, 23 ianuarie 2022)

În prima lectură și în Evanghelie găsim două gesturi paralele: preotul Esdra ridică sus cartea legii lui Dumnezeu, o deschide și o proclamă în fața întregului popor; Isus, în sinagoga din Nazaret, deschide sulul Sfintei Scripturi și citește un text din profetul Isaia în fața tuturor. Sunt două scene care ne comunică o realitate fundamentală: în centrul vieții poporului sfânt al lui Dumnezeu și al drumului credinței nu suntem noi, cu cuvintele noastre. În centru este Dumnezeu cu al său Cuvânt.

Totul a început de la Cuvântul pe care Dumnezeu ni l-a adresat. În Cristos, Cuvântul veșnic, Tatăl "ne-a ales înainte de întemeierea lumii" (Ef 1,4). Cu al său Cuvânt a creat universul: "El a vorbit și toate au fost create" (Ps 33,9). Încă din timpurile antice ne-a vorbit prin intermediul profeților (cf. Evr 1,1); în sfârșit, la plinătatea timpului (cf. Gal 4,4), ne-a trimis însuși Cuvântul său, pe Fiul unicul născut. Pentru aceasta, după ce a terminat lectura din Isaia, Isus anunță în Evanghelie ceva nemaiauzit: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta" (Lc 4,21). S-a împlinit: Cuvântul lui Dumnezeu nu mai este o promisiune, ci s-a realizat. În Isus s-a făcut trup. Prin lucrarea Duhului Sfânt a venit să locuiască în mijlocul nostru și vrea să locuiască în noi, pentru a umple așteptările noastre și pentru a vindeca rănile noastre.

Surori și frați, să ținem privirea ațintită spre Isus, asemenea oamenilor din sinagoga din Nazaret (cf. v. 20) - îl priveau, era unui dintre ei: ce noutate? Ce va face, acesta, despre care se vorbește așa de mult? - și să primim Cuvântul său. Să medităm astăzi două aspecte legate între ele: Cuvântul îl dezvăluie pe Dumnezeu și Cuvântul ne duce la om. Este în centru: îl dezvăluie pe Dumnezeu și ne duce la om.

Înainte de toate Cuvântul îl dezvăluie pe Dumnezeu. La începutul misiunii sale, Isus, comentând acel text determinat din profetul Isaia, anunță o alegere precisă: a venit pentru eliberarea celor săraci și a celor asupriți (cf. v. 18). Astfel, tocmai prin Scripturi, ne dezvăluie fața lui Dumnezeu ca a Celui care se îngrijește de sărăcia noastră și are la inimă destinul nostru. Nu este un stăpân închis în ceruri - acea imagine a lui Dumnezeu urâtă, nu, nu este așa - ci un Tată care urmează pașii noștri. Nu este un observator rece dezlipit și impasibil, un Dumnezeu "matematic". Este Dumnezeul-cu-noi, care este pasionat de viața noastră și se implică până acolo încât plânge lacrimile noastre. Nu este un dumnezeu neutru și indiferent, ci Duhul iubitor al omului, care ne apără, ne sfătuiește, ia poziție în favoarea noastră, intră în joc, se compromite cu durerea noastră. Este mereu prezent acolo. Iată "vestea bună" (v. 18) pe care Isus o proclamă în fața privirii uimite a tuturor: Dumnezeu este aproape și vrea să aibă grijă de mine, de tine, de toți. Și aceasta este trăsătura lui Dumnezeu: apropierea. El însuși se definește așa; spune poporului, în Deuteronom: "Care popor are pe dumnezeii săi aproape de el, așa cum eu sunt aproape de tine?" (cf. Dt 4,7). Dumnezeul apropiat, cu acea apropiere care este compătimitoare și duioasă, vrea să te ridice din poverile care te strivesc, vrea să încălzească frigul iernilor tale, vrea să lumineze zilele tale întunecate, vrea să susțină pașii tăi nesiguri. Și face asta cu al său Cuvânt, cu care îți vorbește pentru a reaprinde speranța în cenușa fricilor tale, pentru a te face să regăsești bucuria în labirinturile tristeților tale, pentru a umple de speranță amărăciunea singurătăților. Te face să mergi, dar nu într-un labirint: te face să mergi pe drum, pentru al găsi mai mult, în fiecare zi.

Fraților, surorilor, să ne întrebăm: purtăm în inimă această imagine eliberatoare a lui Dumnezeu, Dumnezeul apropiat, Dumnezeul compătimitor, Dumnezeul duios? Sau îl gândim ca un judecător riguros, un vameș rigid al vieții noastre? Credința noastră este o credință care generează speranță și bucurie sau - mă întreb, între noi - este încă încuiată de frică, o credință fricoasă? Ce față a lui Dumnezeu vestim în Biserică? Pe Mântuitorul care eliberează și vindecă sau pe Dumnezeul Înfricoșător care strivește sub sentimentele de vinovăție? Pentru a ne converti la adevăratul Dumnezeu, Isus ne indică de unde să pornim: de la Cuvânt. El, relatându-ne istoria de iubire a lui Dumnezeu față de noi, ne eliberează de fricile și de preconcepțiile despre el, care sting bucuria credinței. Cuvântul dărâmă idolii falși, demască proiecțiile noastre, distruge reprezentările prea umane ale lui Dumnezeu și ne duce la adevărata sa față, la milostivirea sa. Cuvântul lui Dumnezeu hrănește și reînnoiește credința: să-l repunem în centrul rugăciunii și al vieții spirituale! În centru, Cuvântul care ne revelează cum este Dumnezeu. Cuvântul care ne apropie de Dumnezeu.

Și acum al doilea aspect: Cuvântul ne duce la om. Ne duce la Dumnezeu și ne duce la om. Chiar atunci când descoperim că Dumnezeu este iubire compătimitoare, învingem ispita de a ne închide într-o religiozitate sacrală, care se reduce la cult exterior, care nu atinge și nu transformă viața. Aceasta este idolatrie. Idolatrie ascunsă, idolatrie rafinată, dar este idolatrie. Cuvântul ne împinge afară din noi înșine pentru a porni la drum în întâmpinarea fraților numai cu forța blândă a iubirii eliberatoare a lui Dumnezeu. În sinagoga din Nazaret, Isus ne revelează tocmai asta: el este trimis pentru a merge în întâmpinarea celor săraci - care suntem noi toți - și pentru a-i elibera. Nu a venit să înmâneze o listă de norme sau să oficieze vreo ceremonie religioasă, ci a coborât pe străzile lumii pentru a întâlni omenirea rănită, să mângâie fețele săpate de suferință, să vindece inimile zdrobite, să ne elibereze de lanțurile care ne închid sufletul. În acest mod ne revelează care este cultul mai plăcut lui Dumnezeu: a avea grijă de aproapele. Și trebuie să ne întoarcem asupra acestui lucru. În momentul în care în Biserică există ispitele rigidității, care este o pervertire, și se crede că a-l găsi pe Dumnezeu înseamnă a deveni mai rigizi, mai rigizi, cu mai multe norme, lucrurile corecte, lucrurile clare... Nu este așa. Când noi vom vedea propuneri de rigiditate, să ne gândim imediat: acesta este un idol, nu este Dumnezeu. Dumnezeul nostru nu este așa.

Surori și frați, Cuvântul lui Dumnezeu ne schimbă - rigiditatea nu ne schimbă, ne ascunde -; Cuvântul lui Dumnezeu ne schimbă pătrunzând în suflet ca o sabie (cf. Evr 4,12). Pentru că, dacă pe de o parte mângâie, dezvăluindu-ne fața lui Dumnezeu, pe de altă parte provoacă și zdruncină, ducându-ne din nou la contradicțiile noastre. Ne pune în criză. Nu ne lasă liniștiți, dacă prețul acestei liniști este plătit de o lume sfâșiată de nedreptate și de foame, iar cheltuielile sunt plătite mereu de cei mai slabi. Mereu plătesc cei mai slabi. Cuvântul pune în criză acele justificări ale noastre care face să depindă mereu de altul și de alții ceea ce nu merge. Câtă durere simțim văzând frații noștri și surorile noastre care mor pe mare pentru că nu-i lasă să debarce! Și asta, unii o fac în numele lui Dumnezeu. Cuvântul lui Dumnezeu ne invită să ieșim la suprafață, să nu ne ascundem în spatele complexității problemelor, în spatele acelui "nu este nimic de făcut", "este o problemă a lor", "este o problemă a sa", sau acel "ce pot să fac eu?", "să-i lăsăm acolo". Ne îndeamnă să acționăm, să unim cultul lui Dumnezeu și îngrijirea omului. Pentru că Sfânta Scriptură nu ne-a fost dată pentru a ne întreține, pentru a ne alinta într-o spiritualitate angelică, ci pentru a ieși în întâmpinarea celorlalți și a ne apropia de rănile lor. Am vorbit despre rigiditate, despre acel pelagianism modern, care este una din ispitele Bisericii. Și astalaltă, a căuta o spiritualitate angelică, este un pic cealaltă ispită de astăzi: mișcările spirituale gnostice, gnosticismul, care îți propune un Cuvânt al lui Dumnezeu care te pune "pe orbită" și nu te face să atingi realitatea. Nu ne scoate din viață, ci ne introduce în viață, în situațiile de toate zilele, în ascultarea suferințelor fraților, a strigătului săracilor, a violențelor și a nedreptăților care rănesc societatea și planeta, pentru a nu fi creștini indiferenți, ci activi, creștini creativi, creștini profetici.

"Astăzi - spune Isus - s-a împlinit Scriptura aceasta" (Lc 4,21). Cuvântul vrea să se facă trup astăzi, în timpul pe care-l trăim, nu într-un viitor ideal. O mistică franceză din secolul trecut, care a ales să trăiască Evanghelia în periferii, a scris că Cuvântul Domnului nu este "literă moartă": ea este duh și viață. [...] Acustica pe care Cuvântul Domnului o cere de la noi este "astăzi"-ul nostru: circumstanțele vieții noastre zilnice și necesitățile aproapelui nostru" M. Delbr?l, La gioia di credere [Bucuria de a crede], Gribaudi, Milano 1994, 258). Așadar să ne întrebăm: vrem să-l imităm pe Isus, să devenim slujitori de eliberare și de mângâiere pentru ceilalți, să realizăm Cuvântul? Suntem o Biserică docilă față de Cuvânt? O Biserică aplecată spre ascultarea celorlalți, angajată să întindă mâna pentru ai ridica pe frați și pe surori din ceea ce îi oprimă, pentru a desface nodurile fricilor, a-i elibera pe cei mai fragili din închisorile sărăciei, oboselii interioare și din tristețea care stinge viața? Vrem asta?

În această celebrare câțiva frați și surori ai noștri sunt instituiți lectori și cateheți. Sunt chemați la misiunea importantă de a sluji Evanghelia lui Isus, de a o vesti pentru ca mângâierea sa, bucuria sa și eliberarea sa să ajungă la toți. Aceasta este și misiunea fiecăruia dintre noi: a fi vestitori credibili, profeți ai Cuvântului în lume. De aceea, să fim pasionați de Sfânta Scriptură, să ne lăsăm săpați înăuntru de Cuvânt, care dezvăluie noutatea lui Dumnezeu și ne face să-i iubim pe ceilalți fără încetare. Să repunem Cuvântul lui Dumnezeu în centrul pastorației și al vieții Bisericii! Astfel vom fi eliberați de orice pelagianism rigid, de orice rigiditate, și vom fi eliberați de iluzia de spiritualitate care te pun "pe orbită" fără a avea grijă de frați și de surori. Să repunem Cuvântul lui Dumnezeu în centrul pastorației și al vieții Bisericii. Să-l ascultăm, să ne rugăm cu el, să-l punem în practică.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 361.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat