Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Căutarea unei viziuni comune

Cu pasiune și cu răbdare

de cardinal Kurt Koch
președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

"Avem nevoie de o «viziune comună», pentru că, dacă nu vom fi orientați spre același obiectiv, ne vom distanța ulterior. Dacă înțelegem acest obiectiv în manieră opusă, așadar, dacă suntem coerenți, ne vom mișca în mod necesar în direcții opuse". Cu aceste cuvinte clare, Comisia mixtă romano-catolică/evanghelico-luterană, în documentul său Căi spre comuniune din 1980, a subliniat dificultatea deosebită pe care o întâlnim în cadrul mișcării ecumenice în lipsa unui consens cu privire la obiectivul său. Dacă diferiții interlocutori ecumenici nu au în fața ochilor un obiectiv comun, ci înțeleg și acționează în mod foarte diferit ceea ce caracterizează unitatea Bisericii, riscă puternic să înainteze în direcții diferite și să descopere la sfârșit că sunt și mai îndepărtați unii de alții.

Interpretarea controversată a obiectivului ecumenic

Și după peste patruzeci de ani de angajare ecumenică, această constatare clară nu a pierdut nimic din actualitatea sa. Riscul menționat nu a scăzut deloc în ultimele decenii, pentru că până acum, între diferitele Biserici și comunități ecleziale, n-a fost posibil să se ajungă la un acord realmente solid cu privire la natura obiectivului mișcării ecumenice, și unele consensuri parțiale obținute în trecut în acest domeniu au fost chiar repuse în discuție. Din asta derivă dificultatea principală a situației ecumenice de astăzi. În fazele precedente ale mișcării ecumenice, pe de o parte a fost realizat un consens amplu și satisfăcător cu privire la multe tematici care în trecut s-au revelat controversate în privința înțelegerii credinței și a structurii teologice a Bisericii. Însă, pe de altă parte, cea mai mare parte a divergențelor care rămân sunt încă legate de diferitele interpretări ale unității ecumenice a Bisericii. În această realitate dublă trebuie percepută fără îndoială provocarea fundamentală a ecumenismului de astăzi, care poate să fie rezumată reluând diagnoza făcută de importantul ecumenist Paul-Werner Scheele, fost episcop de Würzburg: "Suntem unanimi cu privire la faptul că unitatea este necesară și în dezacord cu privire la ce este ea". Această diagnoză ne determină să ne întrebăm care sunt motivele situației actuale. Un motiv important poate fi găsit în recenta apariție de noi parteneri de dialog în panorama ecumenică, între care îndeosebi mișcările evanghelicale, comunitățile penticostale și multe alte Biserici libere protestante, care au dus la o ulterioară pluralizare a conceptului de obiectiv ecumenic. Intrarea în scenă a noi interlocutori este o dezvoltare care trebuie văzută în manieră pozitivă, drept consecință a succesului mișcării ecumenice. Date fiind interesul mai mare și participarea mai mare a creștinilor la ecumenism, conceptele de obiectiv, care erau deja diferite la început, s-au diferențiat ulterior. Reversul medaliei acestui fenomen, în sine pozitiv, este că obiectivul mișcării ecumenice a devenit, în decursul timpului, tot mai confuz și, prin urmare, aproape nu mai există un consens cu privire la ce este acea unitate de refăcut.

Clarificarea conceptului de Biserică și de unitate a Bisericii

Așadar, apare evident care este motivul decisiv al controversei cu privire la obiectivul ecumenic. Pluralitatea conceptelor de obiectiv ecumenic existentă astăzi este datorată în mare parte concepțiilor confesionale foarte diferite de Biserică și de unitate a Bisericii, încă nereconciliate. De fapt, fiecare Biserică și comunitate eclezială are și realizează conceptul său specific de Biserică și de unitate a Bisericii și se străduiește să transfere această idee confesională și în domeniul obiectivului ecumenic, așa încât, esențialmente, ne aflăm în fața atâtor concepte de obiectiv ecumenic câte sunt ecleziologiile diferitelor confesiuni. Asta înseamnă că lipsa unui consens cu privire la obiectivul mișcării ecumenice este datorată în largă măsură unei lipse de înțelegeri ecumenice cu privire la ceea ce este natura Bisericii și a unității sale. În acest context, va trebui să mă limitez să prezint numai puține elemente cu scopul de a clarifica mai mult problema.

Ca și Bisericile ortodoxe, și Biserica Catolică, în citirea semnelor și criteriilor unității Bisericii, ia ca punct de referință descrierea vieții comunității din Ierusalim făcută de Faptele Apostolilor (2,42), unde trei aspecte apar constitutive ale unității Bisericii, adică unitatea în credință, în cult și în comuniunea fraternă. De aceea, Biserica Catolică este fidelă față de obiectivul, originar împărtășit, al unității vizibile în credință, în sacramente și în slujirile ecleziale. Această emfază puternică asupra unității vizibile este datorată desigur și faptului că Biserica catolică, fiind comunitate de credință mondială care trăiește din interacțiunea dintre multiplicitatea Bisericilor locale și unitatea Bisericii universale, se preocupă să mențină și, acolo unde este necesar, să refacă unitatea în propriul spațiu vital, străduindu-se apoi să transpună propriul ideal intra-catolic de unitate și în domeniul obiectivului mișcării ecumenice. În schimb, nu puține comunități ecleziale născute din Reformă în mare parte au renunțat la conceptul de obiectiv ecumenic al unității vizibile, la început comun, și l-au înlocuit cu postulatul recunoașterii reciproce a diferitelor realități ecleziale ca Biserici, așadar ca părți ale unicei Biserici a lui Isus Cristos. Este adevărat că asta nu implică o invizibilitate fundamentală a unității Bisericii; totuși, în această perspectivă, unitatea vizibilă constă numai în suma tuturor entităților ecleziale existente. Această apărare a multiplicității și a diferenței, din partea protestantă, este datorată esențialmente faptului că marea despărțire petrecută în Biserica din Occident în secolul al XVI-lea a comportat, în decursul istoriei, un număr mereu crescător de diviziuni, așa încât Bisericile și comunitățile ecleziale născute din Reformă s-au dezvoltat între timp într-un plurivers destul de complex și confuz, în cadrul căruia sunt făcute numai eforturi marginale în direcția unei unități mai mari. Ceea ce s-a amintit pe scurt până acum ar fi trebuit să arate că problema obiectivului mișcării ecumenice nu poate să fie pusă pur și simplu în mod abstract și neutru, deoarece ea a fost mereu influențată de fundamentele ecleziologice ale diferitelor confesiuni. De fapt, aceste fundamente sunt la originea diferitelor poziții ecumenice, în mod tendențial în favoarea unității (din partea catolică", sau în mod tendențial în favoarea pluralității și prin urmare a diversității (din partea protestantă). De aceea, dacă diferitele concepte de obiectiv ecumenic se bazează pe ecleziologii confesionale diferite, este clar că și clarificarea ecumenică a ideii de Biserici și de unitate a Bisericii va trebui să fie tema centrală tratată de dialogurile ecumenice de astăzi și de mâine.

Accentul pe temele Biserică, Euharistie și slujire

Această necesitate se impune și pentru că, mai ales în dialogul cu Bisericile și comunitățile ecleziale născute din Reformă, pe de o parte a fost posibil să se obțină un consens amplu cu privire la adevăruri fundamentale ale credinței în justificare - temă care a condus la Reforma din secolul al XVI-lea și apoi la diviziunea în Biserică - dar, pe de altă parte, încă n-au fost clarificate consecințele acestui consens pentru conceptul de Biserică și pentru problema slujirii ecleziale. Însăși Declarația comună despre doctrina justificării a ridicat probleme care cer clarificări ulterioare: "Ele se referă, între altele, la relația existentă între Cuvântul lui Dumnezeu și învățătura Bisericii, ecleziologia, autoritatea în Biserică și unitatea sa, slujirea și sacramentele, și în sfârșit relația între justificare și etica socială" (nr. 43). În acest domeniu, după semnarea Declarației comune despre doctrina justificării petrecută la Augsburg în 1999, s-a ajuns la ulterioare consensuri ecumenice. Totuși, multe probleme rămase deschise sunt legate de necesitatea unei înțelegeri mai precise a conceptului de Biserică, motiv pentru care implicațiile ecleziologice ale rezultatelor obținute până acum trebuie să fie incluse printre principalele puncte din ordinea de zi a diferitelor dialoguri ecumenice. În concret, asta înseamnă că trebuie să ajungem înainte de toate la un consens mai profund cu privire la temele fundamentale de Biserică, Euharistie și slujire, văzute în legătura lor indisolubilă. Reflecția despre aceste teme ar reprezenta desigur un alt important pas înainte pe drumul înțelegerii ecumenice, care ar putea conduce la punerea la punct a unei viitoare declarații comune despre Biserică, Euharistie și slujire asemănătoare cu Declarația comună despre doctrina justificării.

Cu recunoștință putem constata că diferite dialoguri ecumenice naționale s-au ocupat deja de aceste tematici. Dialogul luterano-catolic în Statele Unite a prezentat o Declaration on the Way: Church, Ministry and Eucharist; și dialogul național din Finlanda a publicat declarația amplă și încurajatoare Communion in Growth despre aceeași temă. Acum este vorba de a merge și mai departe, pe baza acestei lucrări preliminare utile. Dacă s-ar ajunge la un consens ecumenic obligatoriu despre temele de Biserică, Euharistie și slujire, ar fi făcut un pas semnificativ spre comuniunea eclezială vizibilă, care este obiectivul tuturor eforturilor ecumenice și în relațiile dintre Biserica catolică și Bisericile și comunitățile ecleziale născute din Reformă. Un alt ajutor pentru a aprofunda înțelegerea comună a conceptului de Biserică și de unitate a Bisericii este oferit de studiul Comisiei Credință și Constituție din Consiliul Ecumenic al Bisericilor, cu titlul Biserica. În drum spre o viziune comună. Documentul se străduiește să ajungă la o viziune ecumenică a naturii, a scopului și a misiunii Bisericii, deci poate să fie considerat ca o prețioasă declarație ecleziologice "pe cale" dintr-un punct de vedere ecumenic. Totuși, și acest studiu desigur merituos nu poate împinge înțelegerea teologică despre cea mai mare parte a temelor până acum controversate referitoare la ecleziologie și la teologia slujirilor dincolo de formularea problemelor încă deschise. În această direcție trebuie continuat să se lucreze pentru a găsi noi căi de reconciliere între Biserici și comunități ecleziale. În căutarea modalităților în care unitatea Bisericii va putea să fie refăcută, trebuie să luăm în considerație cu atenția cuvenită și acei factori care, în decursul istoriei, au provocat diviziuni în Biserică și apoi pierderea unității. Circumstanțele și motivele diviziunilor în Orient deja în secolul al V-lea și între Orient și Occident în secolul al XI-lea sunt foarte diferite de acelea care au dus la diviziunea în Biserica din Occident în secolul al XVI-lea. Deoarece aceste diferențe istorice sunt un motiv esențial al diversității conceptelor de unitate prezente actualmente în mișcarea ecumenică, trebuie căutate și moduri diferite în care să se regăsească și să se refacă unitatea pierdută a Bisericii.

Ecumenismul în fața vântului potrivnic al spiritului pluralist

În efortul de a reface unitatea Bisericii, ecumenismul se află astăzi în fața unei alte mari provocări care nu poate fi neglijată. El este expus la puternice vânturi potrivnice, din cauza spiritului pluralist și relativist care este de acum răspândit în prezent. Contrar tradiției gândirii creștine, în care, conform axiomei teologice "ens et unum convertuntur", unitatea era văzută ca sens și fundament al ființei în general, pluralismul a devenit astăzi conceptul fundamental în percepția a ceea ce este numită experiența postmodernă a realității. Conform lucrării vestite a lui Jean-François Lyotard, postmodernul este acea gândire care afirmă cu determinare pluralitatea și care, cu aceeași determinare, suspectează singularul de orice realitate. Ideea de fond a mentalității postmoderne este că nu se poate și nu trebuie să se investigheze cu gândirea dincolo de pluralitatea realului dacă nu se vrea să fie suspectați că tind spre o gândire totalitară și că, mai degrabă, pluralitatea este unicul mod în care totalitatea realului se arată, dacă face vreodată asta. Ca principiu, refuzarea gândirii unității este așadar o trăsătură fundamentală a postmodernismului, care implică nu numai acceptarea și tolerarea pluralității, ci și o tendință fundamentală spre pluralism. În această mentalitate postmodernă, orice căutare a unității apare ca pre-modernă și învechită. O ulterioară complicație este reprezentată de influența pe care mentalitatea postmodernă demonstrează că o are și în cadrul gândirii ecumenice contemporane, manifestându-se într-un pluralism ecleziologic devenit plauzibil pe larg, conform căruia multitudinea și diversitatea Bisericilor sunt o realitate pozitivă, și orice tentativă de a reface unitatea trebuie privită cu suspiciune. Există impresia că pluralismul de Biserici și comunități ecleziale, dezvoltat în decursul istoriei și de acum larg răspândit, nu numai că este în largă măsură acceptat, ci este primit și în linie de principiu, așa încât efortul ecumenic de a reface unitatea Bisericii este considerat nerealist și nedorit.

Această tendință se poate întâlni mai ales în diferite curente ale protestantismului liberal de astăzi. Ea pornește mai mult de la ideea că, odată cu Reforma și cu succesiva diviziune în Biserică în secolul al XVI-lea, a început în sfârșit acea pluralizare a creștinătății latine care a luat formă în concurența permanentă între Biserici confesionale independente, o pluralizare care, grație protestantismului, a făcut creștinismul compatibil cu modernitatea și că, prin urmare, nu trebuie să fie repusă în discuție printr-o nouă căutare a unității. Reforma și succesiva schismă în Biserică nu mai sunt considerate ca un păcat și ca o tragedie, ci ca un succes și un progres. Istoricul Bisericii protestante Christoph Markschies a atras atenția cu privire la faptul că "teologiei liberale" îi este greu să se raporteze cu mișcarea ecumenică, "deoarece creștinismul Reformei este înțeles adesea ca un tip specific de religie, în linie cu timpurile moderne, care este în mod categoric separat de restul creștinismului și nu... ca acea parte a Bisericii una, sfântă și universală care a străbătut Reforma, rămânând însă legată cu aceasta una sancta catholica ecclesia prin diferite elemente comune și în virtutea orientărilor teologice ale Tradiției".

Nu este neobișnuit să se încerce găsirea în Sfintele Scripturi a unei legitimări teologice pentru renunțarea la căutarea unității Bisericii, de exemplu menționând teza, repetată de mai multe ori, a teologului protestant neotestamentar Ernst Käsemann, cu care el a încercat să justifice și marile diviziuni în Biserică afirmând că în canonul neotestamentar se furnizează un fundament nu unității Bisericii, ci pluralității confesiunilor. Însă, împotriva acestei teze trebuie subliniat înainte de toate că este o acțiune anacronică a transpune în Noul Testament situația de astăzi, dezvoltată în decursul istoriei, în care sunt Biserici și comunități separate și coexistente, așa cum a afirmat pe bună dreptate cardinalul Walter Kasper referindu-se la teza lui Käsemann: "Pentru Paul, o astfel de juxtapunere și un astfel de pluralism de Biserici diferite și diferențiate ar fi o idee complet nesuportabilă". De fapt, a găsi fundamentul său în Sfintele Scripturi nu este canonizarea pluralismului Bisericilor sau chiar acceptarea diviziunilor, ci este căutarea unității Bisericii.

A menține vie căutarea unității

Exemplele citate arată că astăzi căutarea ecumenică a refacerii unității Bisericii se desfășoară într-un context de gândire foarte diferit față de trecut, la nivel spiritual și teologic, pentru că multiplicitatea și diversitatea Bisericilor nu mai este considerată, sau cel puțin nu este considerată în primul rând, cu referință la diviziunile istorice și la unitatea Bisericii de refăcut, ci este văzută mai degrabă ca o îmbogățire a faptului de a fi Biserică, maturizat în timp. Pentru acest motiv, există rezerve puternice față de acea idee de unitate conform căreia diversitatea Bisericilor, rod și al diviziunilor, nu este percepută îndeosebi ca bogăție. Așadar, în situația ecumenică de astăzi suntem determinați să ne întoarcem, ca să spunem așa, la reflecția despre începuturi. De fapt, fără căutarea unității, credința creștină ar renunța la sine însăși, așa cum afirmă cu claritate apreciabilă Scrisoarea către Efeseni a apostolului Paul: "Este un singur trup și un singur Duh, după cum ați și fost chemați la o singură speranță, aceea a chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credință, un singur Botez, un singur Dumnezeu și Tată al tuturor, care este peste toate, prin toți și în toți" (Ef 4,4-6). Acest lucru s-a exprimat în manieră și mai explicită în rugăciunea sacerdotală a lui Isus, în care, prin unitatea discipolilor săi, adevărul misiunii sale devine vizibilă pentru oameni, și Isus însuși este "legitimat", așa cum subliniază papa Benedict al XVI-lea: "Devine clar că El este cu adevărat «Fiul»". Scripturile arată că unitatea este și trebuie să rămână o categorie fundamentală a credinței creștine. Așadar, ecumenismul creștin este chemat și ținut să aibă curajul și umilința de a privi în față scandalul încă existent al unei creștinătăți divizate, și să țină trează cu persistență iubitoare problema unității Bisericii. Acest lucru deosebit de adevărat în vederea celei de-a XI-a Adunare generală a Consiliului Ecumenic al Bisericilor, care va avea loc în vara viitoare în Germania, la Karlsruhe, având motoul "Iubirea lui Cristos mișcă, reconciliază și unește lumea". Pentru că acest Consiliu, încă de la instituirea sa, a fost mișcat de voința de a promova unitatea, este oportun de amintit, în vederea următoarei Adunări generale, ceea ce a evidențiat papa Francisc în timpul vizitei sale la Geneva la 21 iunie 2018, declarându-se "pelerin în căutarea unității și a păcii": "Acest drum are o țintă precisă: unitatea. Drumul contrar, cel al diviziunii, duce la războaie și distrugeri. E suficient să citim istoria. Domnul ne cere s-o luăm încontinuu pe calea comuniunii, care conduce la pace. De fapt, diviziunea «se opune deschis voinței lui Cristos, dar este și scandal pentru lume și dăunează celei mai sfinte dintre cauze: predicarea Evangheliei la toată făptura» (Unitatis redintegratio, 1). Domnul ne cere unitate; lumea, sfâșiată de prea multe diviziuni care îi lovesc îndeosebi pe cei mai slabi, invocă unitate". În căutarea acestei unități suntem chemați toți: cu pasiune și împreună cu răbdare, răbdare care, conform cuvintelor profunde ale lui Charles Péguy, este "sora mai mică a speranței".

(După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

*

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 509.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat