Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat Papei Francisc

Părinții care înfruntă orice provocare pentru copiii lor sunt eroi

de Andrea Monda și Alessandro Gisotti

Anul special despre Sfântul Iosif s-a încheiat la 8 decembrie, dar atenția și iubirea Papei Francisc față de acest sfânt nu s-au încheiat și chiar se dezvoltă ulterior cu catehezele pe care, din 17 noiembrie, le centrează pe figura patronului Bisericii universale. Din partea noastră, "L'Osservatore Romano" a publicat o rubrică lunară, de-a lungul întregului an 2021 și reluată și de situl Vatican News, despre Patris corde dedicând fiecare număr unui capitol din scrisoarea apostolică despre Sfântul Iosif. Această rubrică, în care s-a vorbit despre tați, dar și despre copii și despre mame în dialog ideal cu soțul Mariei, a trezit în noi dorința de a ne putea confrunta cu papa tocmai asupra temei paternității în cele mai diferite fațete, provocări și complexități ale sale. A rezultat acest interviu în care Papa Francisc răspunde la întrebările noastre arătând toată iubirea sa față de familie, proximitatea sa față de cei care experimentează suferința și îmbrățișarea Bisericii față de tații și mamele care astăzi trebuie să înfrunte mii de dificultăți pentru a da un viitor copiilor lor.

Sfinte Părinte, dumneavoastră ați convocat un an special dedicat Sfântului Iosif, ați scris o scrisoare, "Patris corde", și desfășurați un ciclu de cateheze dedicate toate figurii sale. Ce reprezintă sfântul Iosif pentru dumneavoastră?

Nu am ascuns niciodată sintonia pe care o simt față de figura Sfântului Iosif. Cred că asta vine din copilăria mea, din formarea mea. Din totdeauna am cultivat o devoțiune specială față de Sfântul Iosif, deoarece eu cred că figura sa reprezintă, în manieră frumoasă și specială, ce anume ar trebui să fie credința creștină pentru fiecare dintre noi. De fapt, Iosif este un om normal și sfințenia sa constă tocmai în faptul de a se fi făcut sfânt prin circumstanțele frumoase și urâte pe care a trebuit să le trăiască și să le înfrunte. Însă nu putem ascunde nici faptul că pe Sfântul Iosif îl găsim în Evanghelie, mai ales în relatările lui Matei și a lui Luca, drept un protagonist important al începuturilor istoriei mântuirii. De fapt, evenimentele de la nașterea lui Isus au fost evenimente dificile, pline de obstacole, de probleme, de persecuții, de întuneric, și Dumnezeu pentru a veni în întâmpinarea Fiului său care se năștea în lume îi pune alături de el pe Maria și pe Iosif. Dacă Maria este cea care l-a adus pe lume pe Cuvântul făcut trup, Iosif este cel care l-a apărat, care l-a ocrotit, care l-a hrănit, care l-a crescut. În el am putea spune că este omul timpurilor dificile, omul concret, omul care știe să-și ia responsabilitatea. În acest sens, în Sfântul Iosif se unesc două caracteristici. Pe de o parte spiritualitatea sa marcată care este tradusă în Evanghelie prin istoriile viselor; aceste relatări mărturisesc capacitatea lui Iosif în a ști să-l asculte pe Dumnezeu care vorbește inimii sale. Numai o persoană care se roagă, care are o viață spirituală intensă, poate avea și capacitatea de a ști să distingă glasul lui Dumnezeu în mijlocul multelor glasuri care locuiesc în noi. Alături de această caracteristică există apoi alta: Iosif este omul concret, adică omul care înfruntă problemele cu practicitate extremă, și în fața dificultăților și a obstacolelor, el nu asumă niciodată poziția victimismului. În schimb se pune mereu în perspectiva de a reacționa, de a corespunde, de a se încrede în Dumnezeu și de a găsi o soluție în manieră creativă.

Această atenție reînnoită față de Sfântul Iosif în acest moment de încercare așa de mare asumă o semnificație deosebită?

Timpul pe care-l trăim este un timp dificil marcat de pandemia de coronavirus. Multe persoane suferă, multe familii sunt în dificultate, atâtea persoane sunt asediate de angoasa morții, a unui viitor nesigur. M-am gândit că tocmai într-un timp așa de dificil aveam nevoie de cineva care putea să ne încurajeze, să ne ajute, să ne inspire, pentru a înțelege care este modul corect pentru a ști să înfruntăm aceste momente de întuneric. Iosif este un martor luminos în timpuri întunecate. Iată pentru ce era corect să se dea spațiu lui în acest timp pentru a putea regăsi drumul.

Slujirea dumneavoastră petrină a început chiar la 19 martie, ziua sărbătorii Sfântului Iosif...

Am considerat mereu o delicatețe a cerului să pot începe slujirea mea petrină la 19 martie. Cred că într-un fel Sfântul Iosif a voit să-mi spună că va continua să mă ajute, să fie alături de mine, și eu voi putea să continui să mă gândesc la el ca la un prieten căruia să mă adresez, căruia să mă încredințez, căruia să-i cer să mijlocească și să se roage pentru mine. Dar cu siguranță acest raport care este dat de comuniunea sfinților nu este rezervat numai mie, cred că va putea să fie de ajutor pentru mulți. Iată pentru ce anul dedicat Sfântului Iosif sper că i-a făcut pe mulți creștini să redescopere în inima lor valoarea profundă a comuniunii sfinților care nu este o comuniune abstractă, ci este o comuniune concretă care se exprimă într-o relație concretă și are consecințe concrete.

În rubrica despre "Patris corde", găzduită de ziarul nostru în timpul Anului special dedicat Sfântului Iosif, am împletit viața sfântului cu aceea a taților, dar și a copiilor de astăzi. Ce pot primi copiii de astăzi, adică tații de mâine, de la dialogul cu Sfântul Iosif?

Nu ne naștem tați, dar cu siguranță toți ne naștem copii. Acesta este primul lucru pe care trebuie să-l luăm în considerare, adică fiecare dintre noi dincolo de ceea ce i-a rezervat viața este înainte de toate un copil, a fost încredințat cuiva, provine dintr-o relație importantă care l-a făcut să crească și care l-a condiționat în bine sau în rău. A avea această relație și a-i recunoaște importanța în propria viață înseamnă a înțelege că într-o zi, când vom avea responsabilitatea de viața cuiva, adică atunci când va trebui să exercităm o paternitate, vom purta cu noi înainte de toate experiența pe care am trăit-o personal. Așadar, este important a putea reflecta asupra acestei experiențe personale pentru a nu repeta aceleași greșeli și pentru a prețui lucrurile frumoase pe care le-am trăit. Sunt convins că raportul de paternitate pe care Iosif îl avea cu Isus a influențat așa de mult viața sa până acolo încât viitoarea predică a lui Isus este plină de imagini și referințe luate tocmai din imaginarul patern. De exemplu, Isus spune că Dumnezeu este Tată și nu poate să ne lase indiferenți această afirmație în special gândindu-ne la ceea ce a fost experiența sa umană personală de paternitate. Asta înseamnă că Iosif a fost tată așa de bun până acolo încât Isus găsește în iubirea și în paternitatea acestui om referința cea mai frumoasă de dat lui Dumnezeu. Am putea spune că și copiii de astăzi care vor deveni tații de mâine ar trebui să se întrebe ce tați au avut și ce tați vor să devină. Nu trebuie să lase ca rolul patern să fie rod al întâmplării sau pur și simplu al consecinței unei experiențe trăite în trecut, ci ca în mod conștient să poată decide în ce mod să iubească pe cineva, în ce mod să-i ia responsabilitatea de cineva.

În ultimul capitol din "Patris corde" se vorbește despre Iosif ca tată în umbră. Un tată care știe să fie prezent, dar lăsându-l liber pe copil să crească. Este posibil acest lucru într-o societate care pare să premieze numai pe cel care ocupă spații și vizibilitate?

Una din caracteristicile mai frumoase ale iubirii, și nu numai ale paternității, este întocmai libertatea. Iubirea generează mereu libertate, iubirea nu trebuie să devină niciodată închisoare, posesie. Iosif ne arată capacitatea de a avea grijă de Isus fără a-l lua vreodată în stăpânire, fără a voi vreodată să-l manevreze, fără a voi vreodată să-l distragă de la ceea ce este misiunea sa. Cred că acest lucru este foarte important ca verificare a capacității noastre de a iubi precum și a capacității noastre de a ști să facem un pas în spate. Un tată bun este bun atunci când știe să dispară la momentul oportun pentru ca fiul să poată ieși în evidență cu frumusețea sa, cu unicitatea sa, cu alegerile sale, cu vocația sa. În acest sens, în fiecare relație de bine trebuie renunțat la voința de a impune de sus o imagine, o așteptare, o vizibilitate întocmai, o umplere complet și mereu a scenei cu un protagonism excesiv. Caracteristica în întregime iosefină de a ști să stea deoparte, umilința care este și capacitatea de a trece în linia a doua, este probabil aspectul cel mai decisiv al iubirii pe care Iosif îl arată față de Isus. În acest sens este un personaj important, aș îndrăzni să spun esențial în biografia lui Isus, tocmai pentru că la un moment dat știe să iasă de pe scenă pentru ca Isus să poată străluci în toată vocația sa, în toată misiunea sa. După imaginea lui Iosif noi trebuie să ne întrebăm dacă suntem în măsură de a ști să facem un pas în spate, de a-i permite altuia, și mai ales celui care ne este încredințat, să găsească în noi o referință, dar niciodată un obstacol.

Dumneavoastră ați denunțat de mai multe ori că astăzi paternitatea este în criză. Ce se poate face, ce poate face Biserica, pentru a reda forță relației tată-copil, fundamentală pentru societate?

Când ne gândim la Biserică o gândim mereu ca Mamă, și acest nu este desigur ceva greșit. Și eu în acești ani am încercat să insist mult asupra acestei perspective pentru că modul de a exercita maternitatea Bisericii este milostivirea, adică este acea iubire care generează și regenerează viața. Iertarea, reconcilierea, nu sunt oare un mod prin care noi suntem repuși pe picioare? Nu este un mod cu care noi primim din nou viața pentru ca să primim o altă posibilitate? Nu poate exista o Biserică a lui Isus Cristos decât prin milostivire! Dar cred că ar trebui să avem curajul de a spune că Biserica n-ar trebui să fie numai maternă ci și paternă. Adică este chemată să exercite o slujire paternă nu paternalistă. Și atunci când spun că Biserica trebuie să recupereze acest aspect patern mă refer tocmai la capacitatea în întregime paternă de a-i pune pe copii în condiția de a-și lua propriile responsabilități, de a exercita propria libertate, de a face alegeri. Dacă pe de o parte milostivirea ne însănătoșește, ne vindecă, ne mângâie, ne încurajează, pe de altă parte iubirea lui Dumnezeu nu se limitează pur și simplu să ierte, să vindece, ci iubirea lui Dumnezeu ne determină să luăm decizii, să înaintăm în larg.

Uneori frica, și mai mult în acest timp de pandemie, pare să paralizeze acest elan...

Da, această perioadă istorică este o perioadă marcată de incapacitatea de a lua decizii mari în propria viață. Tinerilor noștri foarte des le este frică să decidă, să aleagă, să intre în joc. O Biserică este Biserică nu numai atunci când spune da sau nu, ci mai ales atunci când încurajează și face posibile marile alegeri. Și fiecare alegere are mereu consecințe și riscuri, dar uneori de frică de consecințe și de riscuri rămânem paralizați și nu reușim să facem nimic și să alegem ceva. Un adevărat tată nu-ți spune că totul va fi bine ci că și dacă te vei afla în situația în care lucrurile nu vor merge bine tu vei putea înfrunta și trăi cu demnitate și acele momente, chiar și acele eșecuri. O persoană matură se recunoaște nu în victorii, ci în modul cu care știe să trăiască un eșec. Tocmai în experiența căderii și a slăbiciunii se recunoaște caracterul unei persoane.

Pentru dumneavoastră este foarte importantă paternitatea spirituală. Preoții cum pot să fie părinți?

Spuneam înainte că paternitatea nu este un lucru sigur, nimeni nu se naște tată, maxim devine tată. La fel, un preot nu se naște deja părinte, ci trebuie să învețe să fie puțin câte puțin, pornind înainte de toate de la recunoașterea că este fiu al lui Dumnezeu, dar după aceea și fiu al Bisericii. Și Biserica nu este un concept abstract, este mereu fața cuiva, o situație concretă, ceva căruia noi putem să-i dăm un nume foarte precis. Credința noastră am primit-o mereu prin relația cu cineva. Credința creștină nu este ceva ce poate fi învățat din cărți sau din simplele raționamente, în schimb este mereu un pasaj existențial care trece prin relații. Astfel experiența noastră de credință se naște mereu din mărturia cuiva. Așadar, trebuie să ne întrebăm în ce mod trăim recunoștința față de aceste persoane, și mai ales dacă păstrăm acea capacitate critică de a ști și să distingem în schimb ceva rău ce a putut să treacă prin ele. Viața spirituală nu este diferită de viața umană. Dacă un tată bun, omenește vorbind, este bun pentru că îl ajută pe copil să devină el însuși, făcând posibilă libertatea sa și determinându-l la marile decizii, la fel un bun părinte spiritual este bun nu atunci când înlocuiește conștiința persoanelor care se încredințează lui, nu atunci când răspunde la întrebările pe care aceste persoane le poartă în inimă, nu atunci când stăpânește asupra vieții celui care îi este încredințat, ci atunci când în manieră discretă și în același timp fermă reușește să indice drumul să furnizeze chei de lectură diferite, să ajute în discernământ.

Ce este mai urgent astăzi pentru a da forță acestei dimensiuni spirituale a paternității?

Paternitatea spirituală este foarte des un dar care se naște mai ales din experiență. Un părinte spiritual poate împărtăși nu atât competențelor sale teoretice, ci mai ales experiența sa personală. Numai așa poate fi util unui fiu. Se simte o mare urgență, în acest moment istoric, de relații semnificative pe care le-am putea defini de paternitatea spirituală, dar - permiteți-mi să spun - și de maternitate spirituală, pentru că acest rol de însoțire nu este o prerogativă masculină sau numai a preoților. Există atâtea călugărițe dedicate, atâtea consacrate, dar și atâția laici și atâtea laice care au un așa bagaj de experiență încât îl pot împărtăși cu alte persoane. În acest sens raportul spiritual este una din relațiile pe care trebuie să le redescoperim cu mai multă forță în acest moment istoric fără a-l confunda niciodată cu alte parcursuri de natură psihologică sau terapeutică.

Printre consecințele dramatice ale Covid este și pierderea locului de muncă a multor tați. Ce simțiți să spuneți acestor tați aflați în dificultate?

Simt foarte aproape drama acelor familii, a acelor tați și a acelor mame care trăiesc o dificultate deosebită, agravată mai ales din cauza pandemiei. Cred că nu există o suferință ușoară de înfruntat aceea de a nu reuși să se dea propriilor copii pâinea și de a simți asupră-și responsabilitatea de viața altora. În acest sens rugăciunea mea, apropierea mea, dar și tot sprijinul Bisericii este pentru aceste persoane, pentru aceștia din urmă. Dar mă gândesc și la atâția tați, la atâtea mame, la atâtea familii care fug de războaie, care sunt respinse la granițele Europei și nu numai, și care trăiesc situații de durere, de nedreptate și pe care nimeni nu le ia în serios sau le ignoră în mod voit. Aș vrea să spun acestor tați, acestor mame, că pentru mine sunt niște eroi pentru că găsesc în ei curajul celui care-și riscă propria viață din iubire față de copiii săi, din iubire față de familia sa. Și Maria și Iosif au experimentat acest exil, această încercare, trebuind să fugă într-o țară străină din cauza violenței și a puterii lui Irod. Această suferință a lor îi face mai aproape tocmai de acești frați care astăzi suferă aceleași încercări. Acești tați să se adreseze cu încredere sfântului Iosif știind că el însuși ca tată a experimentat aceeași experiență, aceeași nedreptate. Și lor tuturor și familiilor lor aș vrea să le spun să nu se simtă singuri! Papa își amintește de ei mereu și pe cât posibil va continua să le dea glas și să nu-i uite.

_______________

Sfântul Iosif dormind

Din camera în care a locuit timp de optsprezece ani la Collegio Máximo din San Miguel - unde a fost rector și unde a trăit și ca provincial al iezuiților din Argentina - la camera de la etajul al doilea din Casa "Sfânta Marta" în care a ales să locuiască din ziua alegerii la pontificat, Papa Francisc continuă să rezerve un loc special Sfântului Iosif, îndeosebi unei statuete care-l reprezintă dormind.

Prima dată când a destăinuit în public această devoțiune față de tatăl purtător de grijă al lui Isus a fost exact cu șase ani în urmă: în după-amiaza zilei de 16 ianuarie 2015 în timpul călătoriei în Filipine. Adresându-se familiilor din Manila reunite în "Mall of Asia Arena" din capitala țării asiatice a voit să spună "un lucru foarte personal" și a vorbit tocmai despre iubirea sa față de soțul Mariei, "pentru că - a explicat el - este un om puternic și tăcut. Pe masa mea - a adăugat el - am o imagine a sfântului Iosif care doarme. Și în timp ce doarme are grijă de Biserică!". Astfel, a continuat el, "când am o problemă, o dificultate, eu scriu o foiță și o pun sub sfântul Iosif, pentru ca s-o viseze! Acest gest înseamnă: roagă-te pentru această problemă!".

Dar deja înainte ca s-o reveleze, era cunoscută această obișnuință a sa de a încredința sfântului, sub formă de bilete manuscrise, probleme, intenții, cereri de haruri. Și dacă un episcop latinoamerican în vizită la "Sfânta Marta" a fotografiat statuia în biroul Papei Francisc, iezuitul Antonio Spadaro, director al "La Civiltà Cattolica", intervievându-l la 19 august 2013 pe confratele devenit pontif, descriind camera s-a oprit asupra "unei statui a Sfântului Iosif dormind foarte asemănătoare cu aceea pe care a văzut-o în camera sa de rector și superior provincial la Colegio Máximo din San Miguel". Și este semnificativ în acest sens că Papa Bergoglio a celebrat liturghia pentru începutul slujirii petrine chiar la 19 martie 2013, solemnitatea Sfântului Iosif.

(După L'Osservatore Romano, 13 ianuarie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

La Civiltà Cattolica: Interviu luat papei Francisc (19 august 2013)


 

lecturi: 744.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat