Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Născut din femeie

A treia predică de Advent 2021 a card. Raniero Cantalamessa (17 decembrie 2021)

"Când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie". Despre semnificația și importanța acestor ultime două cuvinte - "născut din femeie" - vrem să reflectăm în această ultimă meditație, și datorită faptului că sunt legate de solemnitatea Crăciunului pe care ne grăbim să o celebrăm.

În Biblie, expresia "născut din femeie" indică apartenența la condiția umană făcută din slăbiciune și mortalitate[1]. Este suficient să luăm aceste treci cuvinte din text pentru a ne da seama de importanța lor. Ce ar fi Cristos fără ele? O apariție cerească, fără trup. Și îngerul Gabriel "a fost trimis" de Dumnezeu, dar pentru a se întoarce după aceea în cer așa cum a coborât din el. Femeia, Maria, este cea care a "ancorat" pentru totdeauna pe Fiul lui Dumnezeu de umanitate și de istorie.

Așa au citit cuvintele lui Paul Părinții Bisericii care au trebuit să lupte împotriva ereziei gnostice și docetiste. Pe bună dreptate ei scot în evidență paralelismul care există între expresia "născut din femeie" și cea pe care același Paul o folosește în Rom 1,3: "după trup din descendența lui David"[2]. Ignațiu din Antiohia are o expresie amețitoare: spune că Isus "este [născut] de Maria și de Dumnezeu"[3], ca și cum noi spunem că unul care este fiul lui cutare și al lui cutare. În realitate, în tot universul, Maria este singura care se poate adresa lui Isus cu aceleași cuvinte ale Tatălui ceresc: "Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut".

Apostolul - afirmă Tertulian - nu spune "factum per mulierem", ci "factum ex muliere", adică născut din femeie, nu prin femeie. Motivul este că între timp erezia docetistă a evoluat și a asumat o atitudine mai puțin radicală. Susținea că Isus avea un trup cu adevărat, dar de origine cerească, nu pământească, trecut prin Maria ca printr-un canal, având în ea o cale, nu o mamă[4]. Sfântul Leon cel Mare va situa expresia paulină "născut din femeie" în inima dogmei cristologice, scriind în Tom către Flavian că Cristos este "om prin faptul că s-a «născut din femeie și născut sub lege»… Nașterea în trup este dovadă clară a naturii sale umane"[5].

Tot cu privire la expresia paulină "născut din femeie" vedem realizându-se marele principiu exegetic formulat de sfântul Grigore cel Mare, adică "Scriptura crește în măsura în care este citită"[6]. Deja sfântul Irineu citește Gal 4,4, "născut din femeie", în lumina lui Gen 3,15: "Dușmănie voi pune între tine și femeie"[7]. Maria apare ca femeia care o recapitulează pe Eva, mama tuturor celor vii! Nu este vorba de o apariție marginală care intră în scenă pentru a dispare după aceea în nimic. Este punctul de sosire al unei tradiții biblice care străbate toată Biblia de la un capăt la altul. Începe cu femeia "fiica Sionului" care este personificarea întregului popor al lui Israel și se termină cu femeia "îmbrăcată în soare având luna sub picioarele ei" din Apocalips (Ap 12,1) care reprezintă Biserica.

"Femeie" este termenul cu care Isus se adresează mamei sale la Cana și sub cruce. Este dificil, pentru a nu spune imposibil, a nu vedea o legătură, în gândirea lui Ioan, între cele două femei: femeia simbolică adică Biserica și femeia reală adică Maria. Această legătură este receptată în Lumen gentium de la Conciliul al II-lea din Vatican care, tocmai pentru asta, tratează despre Maria în cadrul constituției despre Biserică.

Cristos trebuie să se nască din Biserică

De câtva timp se vorbește mult despre demnitatea femeii. Sfântul Ioan Paul al II-lea a scris o Scrisoare apostolică despre această temă, Mulieris dignitatem. Însă oricâtă demnitate putem atribui noi, creaturi umane, femeii, vom rămâne mereu infinit sub ceea ce a făcut Dumnezeu alegând una dintre ele pentru a fi mama Fiului său făcut om, "chiar dacă am avea atâtea limbi câte sunt frunzele de iarbă pe pământ", a scris cineva[8].

Mult s-a făcut în ultimele timpuri pentru a mări prezența femeilor în sferele decizionale ale Bisericii și, probabil, mai rămân altele de făcut. Dar nu despre asta este cazul să ne ocupăm aici. În schimb trebuie să ne ocupăm de un alt domeniu, în care nu are nicio importanță distincția bărbat-femeie, pentru că femeia despre care vorbim reprezintă toată Biserica, adică bărbați și femei în același mod.

Pe scurt este vorba despre asta: Isus care s-a născut o dată fizic și corporal din Maria, acum trebuie să se nască spiritual din Biserică și din fiecare credincios. O tradiție exegetică ce dăinuie, în nucleul său esențial, de la Origene s-a cristalizat în formula: "Maria, vel Ecclesia, vel anima": Maria, adică Biserica, adică sufletul. Să auzim cum formulează această învățătură un autor medieval, Isac, abate al mănăstirii Stella: "În Scripturile inspirate divin, ceea ce se spune în mod universale despre Fecioara Mamă Biserica se înțelege în mod singular despre Fecioara Mamă Maria; și ceea ce se spune în mod special despre Maria se înțelege în sens general despre Fecioara Mamă Biserica… În sfârșit, fiecare suflet credincios, mireasă a Cuvântului lui Dumnezeu, mamă fiică și soră a lui Cristos, este considerat și el în modul său fecioară și rodnică. Însăși Înțelepciunea lui Dumnezeu care este Cuvântul Tatălui aplică așadar în mod universal Bisericii ceea ce se spune special despre Maria și singular și despre fiecare suflet credincios"[9].

Începem de la aplicația eclezială. Dacă în "sensul mai deplin" (așa-numitul sensus plenior), femeia în Scriptură indică Biserica, atunci afirmația că Isus s-a născut din femeie implică și că el trebuie să se nască astăzi din Biserică!

Există o icoană foarte răspândită printre creștinii ortodocși care este numită Panhagia, adică Toată Sfântă. În ea se vede Maria în picioare, toată statura. Pe pieptul său, parcă erupând dinăuntru, se întinde pruncul Isus care are maiestatea unui adult. Privirea cinstitorului este atrasă de prunc, înainte de mamă. Ea chiar este cu brațele ridicate, ca și cum invită să fie privit el și să se facă spațiu lui. Așa ar trebui să fie Biserica. Acela care o privește n-ar trebui să se oprească la ea, ci să-l vadă pe Isus. Este lupta împotriva autoreferențialității Bisericii, asupra căreia au insistat des ultimii doi suverani pontifi, Benedict al XVI-lea și papa Francisc.

Există o relatare a scriitorului Franz Kafka, relatare care este un simbol religios puternic în această privință. Este intitulată "Un mesaj imperial". Vorbește despre un rege care, pe patul de moarte, îl cheamă lângă el pe un supus și îi șoptește la ureche un mesaj. Acest mesaj este atât de important încât îl pune pe acesta să-l repete, la rândul său, la urechea lui. Apoi îi face semn să plece mesagerului care pornește la drum. Dar să ascultăm direct de la autor continuarea relatării, caracterizată de tonul oniric și aproape de coșmar, tipic pentru acest scriitor: "Înaintând când un braț, când pe celălalt, mesagerul își croiește drumul prin mulțime și înaintează ușor ca nimeni altul. Însă mulțimea este imensă, locuințele sale sunt nemărginite. Cât ar vrea să zboare dacă ar avea cale liberă! În schimb, se trudește în zadar; încă mai continuă să se trudească prin camerele palatului intern, din care nu va ieși niciodată. Și dacă nici asta nu i-ar reuși, n-ar însemna nimic: ar trebui să lupte pentru a coborî pe scări. Și dacă nici aceasta nu i-ar reuși, încă n-ar fi făcut nimic: ar trebui să străbată curțile; și după curți, al doilea cerc de palate. Dacă i-ar reuși să iasă, în sfârșit, în afara ultimei porți - dar asta nu va putea întâmpla niciodată, niciodată - iată în fața lui cetatea imperială, centrul lumii, unde sunt îngrămădiți munții de gunoaie. Acolo în mijloc, nimeni nu reușește să înainteze, nici măcar cu mesajul unui mort. Tu, între timp, stai la fereastra ta și visezi despre acel mesaj, când vine seara"[10].

Citind această relatare, nu putem să nu ne gândim la Cristos care înainte de a lăsa această lume a încredințat Bisericii mesajul: "Mergeți în toată lumea, predicați evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15). Și nu putem să nu ne gândim la atâția oameni care stau la fereastră și visează, fără să știe, despre un mesaj cum este al său.

Trebuie să facem posibilul pentru ca Biserica să nu devină niciodată acel castel complicat și întunecos descris de Kafka, iar mesajul său să poată ieși din ea liber și bucuros ca atunci când își începe alergarea sa. Știm care sunt "zidurile despărțitoare" care pot să rețină mesajul. Sunt înainte de toate zidurile care despart diferitele Biserici creștine între ele, apoi excesul de birocrație, reziduurile de ceremoniale de acum fără sens: mlaștini, legi și controverse trecute, devenite de acum numai niște gunoaie.

Se întâmplă ca anumitor edificii vechi. În decursul secolelor, pentru a se adapta la exigențele momentului, s-au umplut cu pereți, cu scări, cu camere, cămăruțe și subsoluri. Vine momentul când se constată că toate aceste adaptări nu mai răspund exigențelor actuale, ba chiar sunt piedică; și atunci trebuie avut curajul de a le dărâma și de a readuce edificiul la simplitatea și liniaritatea de la originile sale, în vederea unei reînnoite folosiri a lor.

Am citat relatarea lui Kafka și aplicația sa Bisericii în omilia din Sfântul Petru în Vinerea Sfântă din 2013, în primul an de pontificat al actualului suveran pontif. Dacă îmi este permis să-i repet aici este pentru a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru pașii înainte pe care Biserica i-a făcut între timp pentru a ieși din ea însăși și a merge spre "periferiile existențiale ale lumii", ducându-le mesajul lui Cristos.

Cristos trebuie să se nască din suflet

Ne rămâne să reflectăm acum despre ceea ce ne privește pe toți fără deosebire și mai de aproape: nașterea lui Cristos din sufletul credincios. "Cristos - scrie sfântul Maxim Mărturisitorul - se naște mereu mistic în suflet, luând trup din cei care sunt mântuiți și făcând din suflet care îi dă naștere o mamă fecioară"[11].

Cum devenim mamă a lui Cristos ne explică Isus în Evanghelie: ascultând Cuvântul, spune El, și punându-l în practică (cf. Lc 8,21). Este important de observat că există două operațiuni de îndeplinit. Și Maria a devenit mama lui Cristos prin două momente: mai întâi zămislindu-l, apoi născându-l.

Există două maternități incomplete sau două tipuri de întrerupere a maternității. Una este aceea, veche și cunoscută, a avortului. Ea are loc atunci când se zămislește o viață dar nu se dă naștere, pentru că, între timp, fie din cauze naturale fie prin păcatul oamenilor, fătul este mort. Până cu puțin timp în urmă, acesta era singurul caz de maternitate incompletă care se cunoștea. Astăzi se cunoaște un alt caz care constă, dimpotrivă, în a da naștere unui copil fără a-l fi zămislit. Așa are loc în cazul copiilor zămisliți în eprubetă și introduși în sânul unei femei, sau în cazul uterului împrumutat pentru a găzdui, eventual cu plată, vieți umane zămislite în altă parte. În acest caz, ceea ce femeia dă naștere nu vine din ea, nu este zămislit "mai întâi în inimă și după aceea în trup"[12], cum spune Augustin despre Maria.

Din păcate și pe planul spiritual există aceste două posibilități triste. Îl zămislește pe Isus fără a-i da naștere cel care primește Cuvântul, fără a-l pune în practică; cel care continuă să facă un avort spiritual după altul, formulând propuneri de convertire care, după aceea, sunt uitate și abandonate în mod sistematic la jumătatea drumului. Sunt cei care, spune sfântul Iacob, se privesc în oglindă în grabă și apoi pleacă uitând cum erau (cf. Iac 1,23-24).

Dimpotrivă, dă naștere lui Cristos fără a-l fi zămislit cel care face multe opere, chiar bune, dar care nu vin din inimă, din iubire față de Dumnezeu și din intenție dreaptă, ci mai degrabă din obișnuință, din ipocrizie, din căutarea propriei glorii și a propriului interes, sau pur și simplu din satisfacția pe care o dă activismul. Operele noastre sunt "bune" numai dacă provin din inimă, dacă sunt zămislite din iubirea față de Dumnezeu și în credință. Cu alte cuvinte, dacă intenția care ne conduce este dreaptă, sau măcar ne străduim s-o rectificăm.

Sfântul Francisc din Assisi are un cuvânt care rezumă bine ceea ce vreau să scot în evidență: "Suntem mame ale lui Cristos - spune el - când îl purtăm în inima și în trupul nostru prin intermediul iubirii divine și al conștiinței curate și sincere; îi dăm naștere prin faptele sfinte, care trebuie să strălucească în fața altora în exemplu"[13].

Adică, spune el, noi îl zămislim pe Cristos când îl iubim cu sinceritatea inimii și cu corectitudinea conștiinței și îi dăm naștere când facem fapte sfinte care îl manifestă lumii și dau glorie Tatălui care este în ceruri (cf. Mt 5,16). Sfântul Bonaventura a dezvoltat această gândire a părintelui său serafic într-o lucrare intitulată "Cele cinci sărbători ale Pruncului Isus"[14]. Aceste sărbători sunt pentru el: zămislirea, nașterea, tăierea împrejur, Epifania și Prezentarea la templu. Sfântul explică modul de a celebra spiritual fiecare dintre aceste sărbători în propria viață. Mă limitez la ceea ce spune cu privire la primele două sărbători: zămislirea și nașterea.

Pentru sfântul Bonaventura, sufletul îl zămislește pe Isus când, nemulțumit de viața pe care o trăiește, stimulat de inspirații sfinte și aprinzându-se de ardoare sfântă, în sfârșit dezlipindu-se cu hotărâre de vechile sale obiceiuri și defecte, este parcă fecundat spiritual de harul Duhului Sfânt și zămislește propunerea unei vieți noi. Iată, a avut loc zămislirea lui Cristos!

Odată zămislit, binecuvântatul Fiu al lui Dumnezeu se naște în inimă, atunci când, după ce s-a făcut un discernământ sănătos, după ce s-a cerut sfat oportun, după ce s-a invocat ajutorul lui Dumnezeu, sufletul pune imediat în aplicare propunerea sa sfânt, începând să realizeze ceea ce de mult timp se forma în el, dar se amâna mereu din frica de a nu fi capabil.

Dar este necesar de insistat asupra unui lucru: această propunere de viață nouă trebuie să se traducă, fără întârziere, în ceva concret, într-o schimbare, pe cât posibil și externă și vizibilă, în viața noastră și în obișnuințele noastre. Dacă propunerea nu este pusă în aplicare, Isus este zămislit, dar nu este născut. Este unul din multele avorturi spirituale. Nu se va celebra niciodată "a doua sărbătoare" a Pruncului Isus care este Nașterea! Este una din multele amânări, cu care probabil că este presărată viața noastră.

O mică schimbare cu care să începem ar putea să fie să facem un pic de tăcere în jurul nostru și în noi. "Cât de frumos ar fi - spunea Sfântul Părinte în ultima audiență generală - dacă fiecare dintre noi, după exemplul sfântului Iosif, ar reuși să recupereze această dimensiune contemplativă a vieții deschisă larg tocmai de tăcere". Un vechi antifon din timpul Crăciunului spunea că Cuvântul lui Dumnezeu a coborât din cer dum medium silentium tenerent omnia: "în timp ce totul în jur era tăcere"[15].

Să încercăm înainte de toate să reducem la tăcere gălăgia care este în noi, procesele mereu în desfășurare în mintea noastră, despre persoane și fapte, din care ieșim întotdeauna învingător. Să ne transformăm uneori din acuzatori în apărători ai fraților, gândindu-ne la câte lucruri ar putea alții să ne reproșeze nouă. În procesele canonice - cel puțin în trecut - după acuzare, judecătorul rostea formula: "Audiatur et altera pars": Să fie ascultată acum partea contrară. Când ne surprindem că judecăm pe alții, să învățăm să ne repetăm încontinuu nouă înșine acea formulă: Audiatur et altera pars! Încercă să te pui în locul fratelui!

Să ne întoarcem cu gândul la Maria. Tolstoi face o observație despre femeia însărcinată care ne poate ajuta să o înțelegem și să o imităm pe Fecioară în acest sfârșit de Advent. Privirea femeii care așteaptă, spune el, are o dulceață stranie și este îndreptată mai mult înlăuntrul ei decât în afara ei, pentru că înlăuntrul ei este realitatea, pentru ea, cea mai frumoasă din lume. Așa era privirea Mariei care-l purta în sân pe Creatorul universului. S-o imităm găsindu-ne vreun moment de adevărată reculegere pentru a-l naște pe Isus în inima noastră. Cel mai bun răspuns la tentativa culturii secularizate de a elimina Crăciunul din societate este acela de a-l interioriza și de a-l readuce la esența sa.

Peste câteva zile se încheie anul în care am celebrat al șaptelea centenar al morții lui Dante Alighieri. Să terminăm însușindu-ne superba rugăciune către Fecioara din ultimul cânt din Paradisul. Și Dante, ca Paul și ca Ioan, o numește pe Maria pur simplu "Femeia":

Fecioară mam-a fiului tău fată
umilă și mai sus de-orice făptură
și-a veșnicului sfat țintă fixată!
Tu-nnobilezi a omului natură
atât încât al dânsei ziditor
n-avut dispreț să-și fie-a sa făptură.
În sânul tău s-aprinse-acel amor
a cărui căldură-n pace de vecie
ne crește floarea ăstui sfânt popor.
A milei tu ne ești aici făclie
de miez de zi, și-n lumea care moare
speranței ești fântân-apururi vie.
Ești mare-atât și-atotdispunătoare,
căci grație vrând un om, și nu prin tine,
e cel ce făr’ de-aripi ar vrea să zboare,
căci mila ta, ea nu numai că vine
oricând o ceri, ci-adese-n prisosință
chiar nerugat-aleargă ea de sine.
În tine-i milă,-n tine-ngăduință,
evlavie-n tine e, și-n tine toate,
tot ce-i pe lume bun într-o ființă.

Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori, Crăciun fericit!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf. Iob 14,1; 15,14; 25,4.

[2] Ignațiu din Antiohia, Tralle 9,1; Smirna 1; Irineu din Lyon, Adv. Haer. III, 16,3.

[3] Ignațiu din Antiohia, Efes 7,1.

[4] Tertulian, De carne Christi, 20.

[5] Leon cel Mare, Scrisoarea 28 către Flavian, 4.

[6] Grigore cel Mare, Comentariu moral la Iob, XX, 1

[7] Irineu din Lyon, Adv. Haer. IV,40,3.

[8] Luter, Comentariu la Magnificat (ed. Weimar 7, pag. 572 f.).

[9] Isac, abate al mănăstirii Stella, Discursuri 51 (PL, 194, 1863 șu).

[10] F. Kafka, Un mesaj imperial, în Racconti, Milano 1972, p. 146 șu.

[11] Sf. Maxim Mărturisitorul, Comentariu la Tatăl nostru (PG 90, 889).

[12] Sf. Augustin, Discursuri 215,4 (PL 38, 1074).

[13] Sf. Francisc de Assisi, Scrisoare către toți credincioșii, 1 (Fonti Francescane nr. 178).

[14] Sf. Bonaventura, De quinque festivitatibus Pueri Jesu (ed. Quaracchi 1949, pag. 207 șu).

[15] "Dum medium silentium tenerent omnia, et nox in suo cursu medium iter haberet, omnipotens Sermo tuus, Domine, de cælis a regalibus sedibus venit" (cf. Înț 18,14-15, Vulgata).


 

lecturi: 777.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat