Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica din Vinerea Sfântă 2021 a cardinalului Raniero Cantalamessa în Bazilica "Sfântul Petru"

"Primul născut între mulți frați" (Rom 8,29)

La 3 octombrie 2020, pe mormântul Sfântului Francisc în Assisi, Sfântul Părinte semna enciclica sa despre fraternitate "Fratres omnes". În puțin timp, ea a trezit în atâtea inimi aspirația spre această valoare universală, a scos în evidență multele răni împotriva ei în lumea de astăzi, a indicat câteva căi pentru a ajunge la o adevărată și dreaptă fraternitate umană și a îndemnat pe toți - persoane și instituții - să lucreze pentru ea.

Enciclica este îndreptată în mod ideal spre un public foarte vast, înăuntrul și în afara Bisericii: în practică spre întreaga omenire. Se extinde asupra multor domenii ale vieții: de la privat la public, de la religios la social și la politic. Dat fiind acest orizont universal al său, ea evită - pe bună dreptate - să restrângă discursul la ceea ce este propriu și exclusiv al creștinilor. Însă există, pe la sfârșitul enciclicei, un paragraf unde fundamentul evanghelic al fraternității este rezumat în cuvinte puține, dar vibrante. Spune: "Alții beau din alte izvoare. Pentru noi, acest izvor de demnitate umană și de fraternitate se află în evanghelia lui Isus Cristos. Din ea izvorăște pentru gândirea creștină și pentru acțiunea Bisericii primatul dat relației, întâlnirii cu misterul sacru al celuilalt, comuniunii universale cu întreaga omenire ca vocației a tuturor" (FO, 277). Misterul pe care-l celebrăm ne determină să ne concentrăm tocmai asupra acestui fundament cristologic al fraternității, pentru că ea a fost inaugurată pe cruce.

În Noul Testament, "frate" înseamnă, în sens primordial, persoana născută din același tată și din aceeași mamă. "Frați" sunt numiți, în al doilea rând, apartenenții la același popor și națiune. Astfel, Paul spune că este dispus să devină anatema, separat de Cristos, în folosul fraților săi după trup, care sunt israeliții (cf. Rom 9,3). Este clar că în aceste contexte, ca în alte cazuri, "frați" cuprinde bărbați și femei, frați și surori. În această lărgire a orizontului se ajunge să fie numit frate orice persoană umană, datorită faptului că este persoană. Frate este ceea ce Biblia numește "aproapele". "Cine nu-l iubește pe fratele său..." (1In 2,9) înseamnă: cine nu-l iubește pe aproapele său. Atunci când Isus spune: "Tot ce ați făcut unuia dintre frații mei, cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40), înțelege fiecare persoană care are nevoie de ajutor.

Însă alături de toate aceste semnificații vechi și cunoscute, în Noul Testament cuvântul "frate" indică tot mai clar o categorie specială de persoane. Frați între ei sunt discipolii lui Isus, cei care primesc învățăturile sale. "Cine este mama mea și cine sunt frații mei? [...] Oricine face voința Tatălui meu din ceruri, acela îmi este și frate și soră și mamă" (Mt 12,48-50).

În această linie, Paștele marchează o etapă nouă și decisivă. Grație lui, Cristos devine "primul născut între mulți frați" (Rom 8,29). Discipolii devin frați în sens nou și foarte profund: împărtășesc nu numai învățătura lui Isus, ci și Duhul său, viața sa nouă de înviat. Este semnificativ că numai după învierea sa, pentru prima dată, Isus îi numește pe discipolii săi "frați": "Du-te la frații mei și spune-le: «Mă urc la Tatăl meu și Tatăl vostru, la Dumnezeul meu și Dumnezeul vostru»!" (In 20,17). "Cel care sfințește, și cei sfințiți - se citește în Scrisoarea către Evrei -, toți au aceeași origine. De aceea [Cristos] nu se rușinează să-i numească frați" (Evr 2,11).

După Paște, aceasta este semnificația mai obișnuită a termenului frate; el indică pe fratele de credință, membru al comunității. Frați "de sânge" și în acest caz, dar ai sângelui lui Cristos! Asta face din fraternitatea în Cristos ceva unic și transcendent, față de orice alt gen de fraternitate și se datorează faptului că Isus Cristos este și Dumnezeu. Ea nu înlocuiește celelalte tipuri de fraternitate bazate pe familie, națiune sau rasă, ci le încoronează. Toate ființele umane sunt frați pentru că sunt creaturi ale aceluiași Dumnezeu și Tată. La aceasta credința creștină adaugă un al doilea motiv decisiv. Suntem frați nu numai datorită creației, ci și datorită răscumpărării; nu numai pentru că toți avem același Tată, ci pentru că toți avem același frate, pe Cristos, "primul născut între mulți frați".

* * *

În lumina a toate acestea, acum trebuie să facem câteva reflecții actuale. Fraternitatea se construiește începând de aproape, de la noi, nu cu scheme mari, cu ținte ambițioase și abstracte. Asta înseamnă că fraternitatea universală începe, pentru noi, cu fraternitatea în Biserica Catolică. Las deoparte, o dată, și al doilea cerc care este fraternitatea între toți cei care cred în Cristos, adică ecumenismul.

Fraternitatea catolică este rănită! Tunica lui Cristos a fost făcută bucăți de diviziunile dintre Biserici; însă - ceea ce nu este mai puțin grav - fiecare bucată din tunică este adesea divizată, la rândul său, în alte bucăți. Vorbesc desigur despre elementul ei uman, pentru că adevărata tunică a lui Cristos, trupul său mistic însuflețit de Duhul Sfânt, nimeni nu o va putea sfâșia vreodată. În ochii lui Dumnezeu, Biserica este "una, sfântă, catolică și apostolică" și astfel va rămâne până la sfârșitul lumii. Totuși, asta nu scuză diviziunile noastre, ci le face mai vinovate și trebuie să ne determine cu mai mult forță să le vindecăm.

Care este cauza cea mai obișnuită a diviziunilor dintre catolici? Nu este dogma, nu sunt sacramentele și slujirile: toate sunt lucruri care prin har singular al lui Dumnezeu le păstrăm integre și unanime. Este opțiunea politică, atunci când ea se impune asupra celei religioase și ecleziale și își însușește o ideologie. În anumite părți ale lumii, acesta este adevăratul factor de diviziune, deși nu este spus sau este negat cu vehemență. Acesta este un păcat, în sensul cel mai strict al termenului. Înseamnă că "împărăția din această lume" a devenit mai importantă, în inima proprie, decât împărăția lui Dumnezeu.

Cred că toți suntem chemați să facem cu privire la asta o serioasă examinare a conștiinței și să ne convertim. Aceasta este prin excelență opera celui al cărui nume este "diabolos", adică acela care dezbină, dușmanul care seamănă neghină, așa cum îl definește Isus în parabola sa (cf. Mt 13,25).

* * *

Trebuie să învățăm din evanghelie și din exemplul lui Isus. În jurul lui exista o puternică polarizare politică. Existau patru partide: fariseii, saduceii, irodianii și zeloții. Isus nu a aderat la niciunul dintre ele și a opus rezistență în mod energic tentativei de a-l trage de o parte sau de alta. Comunitatea creștină primară l-a urmat cu fidelitate în această alegere. Acesta este un exemplu mai ales pentru păstori care trebuie să fie păstori ai întregii turme, nu numai a unei părți a ei. De aceea ei sunt primii care trebuie să facă o serioasă examinare a conștiinței și să se întrebe încotro duc propria turmă: dacă de propria parte sau de partea lui Isus. Conciliul al II-lea din Vatican încredințează mai ales laicilor misiunea de a traduce indicațiile sociale, economice și politice ale evangheliei în alegeri chiar diferite, cu condiția să le respecte mereu pe ale altora și să fie pașnice.

* * *

Dacă există un dar sau o carismă proprie pe care Biserica Catolică trebuie să-l cultive în folosul tuturor Bisericilor, el este cel al unității. Călătoria recentă a Sfântului Părinte în Irak ne-a făcut să atingem cu mâna ce înseamnă, pentru cel care este oprimat sau supraviețuitor din războaie și persecuție, să se simtă parte a unui trup universal, cu vreunul care poate face să se adăugă strigătul tău la restul lumii și să se renască speranța. Încă o dată s-a realizat mandatul lui Cristos dat lui Petru: "Întărește pe frații tăi" (Lc 22,32).

Celui care a murit pe cruce "pentru a-i aduna laolaltă pe fiii risipiți ai lui Dumnezeu" (In 11,52) să înălțăm, în această zi, "cu inimă căită și duh umilit", rugăciunea pe care Biserica i-o adresează la fiecare Liturghie înainte de Împărtășanie: "Doamne Isuse Cristoase, care le-ai zis apostolilor tăi: «Pace vă las vouă, pacea mea o dau vouă», nu privi la păcatele noastre, ci la credința Bisericii tale, și binevoiește a-i dărui pacea și unirea după voința ta. Tu care viețuiești și domnești în vecii vecilor. Amin".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Vatican News: Rezumat video al celebrării Pătimirii Domnului:

Vatican News: Celebrarea Pătimirii Domnului, include și predica rostită de card. Cantalamessa:


 

lecturi: 693.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat