Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Wim Wenders: "Papa, un om curajos. În urmă cu un an a arătat ce este credința: un om singur în fața lui Dumnezeu"

de Gianluca della Maggiore

Cu ocazia primei viziuni absolute a filmului documentar "Papa Francisc - Un om de cuvânt", în această seară, 2 aprilie 2021, la ora 23.35 (ora 00.35 în România) pe Rai Uno după Via Crucis, propunem un interviu regizorului german Wim Wenders. Primele contacte cu regizorul au avut loc în 2013 și filmările, în patru ședințe, au fost realizate între 2016 și 2017. Proiectul s-a născut la inițiativa Mons. Dario Viganò, vicecancelar al Academiei Pontificale de Științe și al Academiei Pontificale de Științe Sociale, care a cultivat raportul cu Wenders, considerat regizorul cel mai atent și potrivit ca să realizeze un film despre și cu Papa Bergoglio. Și a fost în măsură să repereze și acoperiri economice adecvate grație întâlnirii cu producătorii Andrea Gambetta, Alessandro Lo Monaco și Samanta Gandolfi Branca, împărtășind cu Wenders ideea că filmul nu trebuia să fie scump, ci în linie cu sobrietatea care caracterizează stilul de viață și mesajul pentru lume.

Imaginile Papei Francisc care, singur, în Piața "Sfântul Petru", împarte binecuvântarea Urbi et Orbi au fost unul din simbolurile vizuale cele mai puternice ale pandemiei globale din 2020. Cum citiți dumneavoastră astăzi acele imagini? Și, dintr-un punct de vedere mai personal, ce tip de lumină proiectează asupra filmului dumneavoastră "Un om de cuvânt" și asupra experienței intime trăite în contact cu papa?

M-am considerat norocos pentru că un prieten italian m-a sunat în ziua aceea și mi-a spus: "Deschide televizorul! Papa va fi în direct din Piața Sfântul Petru". Și astfel am privit toată binecuvântarea în direct, în timp real, inclusiv întregul discurs al papei. Am simțit că acela era momentul profund emoționant și că Papa Francisc ne-a arătat nouă tuturor ce înseamnă pandemia, nu numai în termenii imaginilor cunoscute de noi - străzi, magazine, stadioane, orașe pustii - ci și ca imagine puternică a deșertului spiritual în care lumea se transformase. Și asta a răsunat în cuvintele papei când a spus că pandemia ar putea fi văzută și ca reacție a planetei Pământ la exploatarea și distrugerea neîncetată la care a fost supusă. Îl consider pe Papa Francisc un om curajos. Acest lucru a reieșit clar în conversațiile noastre lungi, în care n-a evitat să trateze nicio problemă și, chiar, s-a deschis spontan și în mod direct la toate întrebările. În afară de asta, cred că a reacționat mereu curajos la orice opoziție - și opoziții a avut (și încă are) multe în cadrul Bisericii. Însă a fi acolo, în picioare, singur în Piața "Sfântul Petru" a cerut un tip diferit de curaj. Mi-a arătat, mai mult decât orice alt lucru pe care l-am văzut vreodată, ce este "credința". Un bărbat (sau o femeie) singur în fața lui Dumnezeu. Tu n-ai putea să fii niciodată mai singur decât a fost Papa Francisc în acea zi în ploaia din Piața "Sfântul Petru". Acela a fost un gest puternic și curajos, care oglindește la perfecție pe omul pe care îl cunoscusem

În opera dumneavoastră de regizor experiența cu papa a fost una cinematografică diferită de orice film pe care l-ați filmat până atunci. Privind în urmă până la începuturile sale, cum situați astăzi acest film în cadrul producției și al temelor fundamentale ale poeticii dumneavoastră?

(Râde) Permiteți-mi să nu fiu de acord! Cred cu fermitate că "Un om de cuvânt" este în linie cu celelalte filme ale mele și că are și o dimensiune poetică grație, de exemplu, reconstruirii "istorice" a Sfântului Francisc. Și "Cerul de deasupra Berlinului" sau "Sufletul unui om" au aspecte spirituale și "transcendentale". Nu a trebuit să devin "un alt regizor" pentru a realiza acest film cu Papa Francisc. Am rămas același și toate opiniile mele, abordarea mea, modul meu de a gândi și desigur "arta" mea sunt prezente în acest film exact ca în celelalte.

În cadrul slujirii petrine astăzi ocupă un rol tot mai important ceea ce am putea defini "magisteriul audio-vizual" al pontifului. Acest film v-a fost comandat de Sfântul Scaun însă care după aceea v-a lăsat deplină libertate în realizarea sa. Care este, după punctul dumneavoastră de vedere, sensul acestei operațiuni în domeniul "magisteriului audio-vizual" al Papei Francisc?

Papa Francisc are o concepție foarte clară și actuală despre rolul "imaginilor" și al "comunicației" în lumea de astăzi. Nu m-a uimit deloc că a considerat să includă un film în opera sa de comunicare. "Filmele" sunt un instrument mult mai semnificativ decât un documentar de televiziune persoanele știu că un tip diferit de timp a fost investit în producția unui film cinematografic și că de la el se pot aștepta la o experiență mai consolidată, precum și o devoțiune mai profundă față de "adevăr". Trebuie să spun că am apreciat mult și că papa a fost sigur că un film de acest gen cerea autoritatea deplină și montajul final al autorului său, și că asta nu a constituit niciodată o problemă. Rar am filmat un film cu libertate mai mare.

Experiența filmului "Un om de cuvânt" n-a fost în realitate prima experiență cu Papa Francisc, dumneavoastră ați desfășurat rolul de consultant artistic pentru transmisia directă a deschiderii Porții Sfinte din 8 decembrie 2015 pentru Jubileul extraordinar al Milostivirii. În ce relație se află cele două experiențe?

Cu referință la Jubileu, ceea ce a atras puternic atenția mea a fost actul simbolic "al deschiderii porților Vaticanului". Am simțit că am nevoie de această încadrare pentru filmul meu și astfel am luat parte la regia complexă a lui Stefano d'Agostini a acestui eveniment în transmisie directă, încercând să mă asigur ca una din telecamerele sale să filmeze deschiderea porții de la început până la sfârșit. Pentru a ne înțelege, eram responsabil numai de această telecameră. Eram prezent la filmările în direct și am rămas foarte impresionat de precizia și acuratețea lor. De aceea rolul meu de "consultant" a fost foarte limitat și tot meritul pentru aceste filmări merge la Stefano d'Agostini.

În film sunt câteva elemente tehnice și de limbaj deosebit de semnificative. Primul este utilizarea Interrotron-ului care a permis dialogul "față în față" cu papa. Al doilea este reprezentat de secvențele de ficțiune despre Sfântul Francisc filmate la Assisi, inserate după aceea în film în alb și negru. Puteți să explicați în detaliu sensul acestor alegeri?

Încă de la început m-am gândit că va fi un privilegiu enorm să am la dispoziție tot acel timp față în față cu Papa Francisc. Mi-am dat seama că milioane și milioane de persoane aveau să mă invidieze și ar fi dat orice numai să fie în locul meu, între patru ochi cu papa. Asta m-a făcut să reflectez și foarte repede am înțeles că în loc să-mi apropriez acest privilegiu, aș fi preferat mai degrabă să renunț la el în favoarea tuturor celor care vor vedea filmul. Și astfel, după ce am reflectat profund, am găsit soluția: Interrotron. În acest mod, papa m-ar fi văzut pe un ecran și eu nu l-aș fi privit în ochi, ci printr-o telecameră, însă cel puțin așa ar fi fost față în față cu fiecare spectator! Acest lucru ar fi făcut o așa de mare diferență pentru experiența lor din punctul de vedere vizual și emoțional! Papa Francisc a înțeles rapid cum va funcționa și a fost imediat de acord. Da, este adevărat, a trebuit să renunț la "privilegiul" meu, însă numai pentru a putea realiza un film mai bun. Care regizor n-ar opta pentru această alternativă?!

Cât privește scenele în alb și negru cu Sfântul Francisc, încă de la început am avut impresia că pentru a înțelege acest pontificat cheia era cu siguranță în alegerea numelui "Francisc". Jorge Mario Bergoglio a fost în mod absolut primul papă ca a ales numele acestui mare reformator al creștinătății, primul "ecologist" în istoria Bisericii și, probabil, al omenirii; primul care a încurajat cu adevărat pacea între diferitele religii din lume și a solicitat o egalitate radicală între toate ființele vii, nu numai între bărbați și femei sau bogați și săraci, ci și animale, copaci și natură în general. Am înțeles că voi putea face să se perceapă importanța acestui omonim pe spectatorii contemporani numai arătându-l pe sfântul Francisc și în acest mod făcând ca ei să înțeleagă mesajul său. Totuși, după ce am examinat toate diferitele filme despre viața sfântului realizate în istoria cinematografiei, mi-am dat seama că niciunul dintre ei n-ar fi putut face asta în mod concis, simplu și credibil. Astfel am decis să filmez personal câteva clipe din viața sfântului - lucru care a fost mai ușor de spus decât de făcut. Cum se pot filma reconstrucții istorice ale secolului al treisprezecelea dacă nu există mijloacele pentru a face asta? Filmul nostru nu avea un buget mare, dimpotrivă, era în tradiția "cinematografiei sărace". Desigur că nu se poate realiza un film scump despre un om care predica faptul că ar trebui să ne descurcăm cu mai puține resurse și care personal trăiește conform acestui precept! Și astfel am ajuns să filmăm scenele din viața Sfântului Francisc în Assisi din zilele noastre și în împrejurimile sale, fără efortul de a trebui să-l transform într-un oraș italian din secolul al treisprezecelea. Pur și simplu am filmat scenele în alb și negru, cu un vechi aparat de filmat cu manivelă, un original din anii '20, epoca cinematografului mut. Acel aparat de filmat a știut să transforme incredibil tot ceea ce era încadrat în ceva care aparține trecutului și a făcut în așa fel încât lumea să pară "din alte timpuri".

Imaginile animate ale Papei Leon al XIII-lea care în 1898 se încredințează într-un gest de binecuvântare aparatului de filmat al lui William K.L. Dickson marchează în mod simbolic întâlnirea dintre cinematografie și pontifi. În istoria cinematografiei nu au fost după aceea multe alte experiențele de participare directă a unui papă la o operă cinematografică. Filmul "Pastor Angelicus" (1942) al lui Romolo Marcellini este probabil cazul mai cunoscut. Pentru filmul dumneavoastră v-ați raportat în vreun fel la aceste experiențe precedente? Și, mai în general, care este punctul dumneavoastră de vedere față de rolul exercitat de figura pontifilor în imaginarul cinematografic?

Papii din trecut sunt figuri aproape legendare, distante de restul omenirii. A fost frumos să-l arăt pe Papa Francisc în umilința și umanitatea sa, la bordul unei simple Fiat și nu al unei limuzine mari.

Cum evaluați primirea filmului din partea publicului și a criticii?

Când a apărut, filmul a resimțit teribil repercusiunile pe care le-a avut atunci asupra Bisericii scandalul abuzurilor. Pentru aceasta, foarte des filmul n-a fost perceput pentru ceea ce era, adică un portret al acestui curajos reformator și mare umanist și om al lui Dumnezeu, ci ca și cum ar oglindi o Biserică în care nu se mai putea avea încredere. Filmul a simțit cu adevărat această prejudecată, precum și știrile false și tendențioase conform cărora ar fi fost finanțat de Vatican, reducându-l la simplă "operă comandată", ca și cum ar fi o operă de propagandă. Nimic n-ar putea fi mai departe de adevăr. Nu a existat niciodată vreun amestec și am realizat acest film în libertate totală. Pentru a spune adevărul, eram până acolo așa de exclusiv responsabil încât, uneori, în sala de montaj, am dorit ca vreunul să intervină și să-mi spună ce să fac. Însă nimeni n-a făcut asta vreodată...

Experiența filmului v-a dus timp de doi ani în contact direct cu papa și cu ambientele apropiate lui. Ne puteți povesti Vaticanul "dumneavoastră"?

(Râde) "Vaticanul meu" a constat numai din trei persoane. Papa Francisc în persoană, Monseniorul Dario Edoardo Viganò, ca "ministru al comunicației" și gentilul nostru traducător (de care am avut nevoie din moment ce spaniola mea nu era așa de bună încât să-mi permită să înțeleg mereu puternicul accent argentinian al papei...). Nu am avut raporturi cu nimeni altcineva și am filmat filmul trecând practic neobservați de "Vatican". Până la urmă, nu era un film despre Vatican! Era un film despre un om și misiunea sa, un om cu adevărat unic și curajos, primul papă care provine din continentul american, primul iezuit, primul în tradiția marelui reformator Sfânt Francisc. Pentru a spune adevărul, mulți critici au considerat că ar fi trebuit să realizez un film cu o viziune mult mai critică despre "Vatican". Ei bine, voiau un film diferit, însă nu aceea era intenția mea. Voiam să-l portretizez pe Papa Francisc, nu să privesc la instituția, față de care și față de a cărei prezumție el a fost, printre altele, unul din cei mai severi critici. Este suficient a privi scena în care se adresează curiei și le prezintă cardinalilor "bolile" de care suferă! În realizarea unui film nu adopt abordarea "distanței critice". Alții sunt buni să facă asta, mult mai mult decât mine. Filmele mele se dezvoltă în mod diferit, sunt cufundate într-o altă lume printr-o abordare care este opusul, cea a "privirii iubitoare". Fără îndoială distanța critică permite să se ajungă la anumite rezultate și în unele cazuri este necesară și potrivită, însă privirea iubitoare are calitatea de a reuși să se apropie mai mult de propriul subiect, de a te conduce spre el (sau ea) și de a te introduce mai intim în sfera sa.

După apariția filmului ați mai avut ocazia de a-l întâlni pe papa sau de a avea schimburi cu el? Cunoașteți părerea sa despre film?

Știu că nu este foarte interesat de filme. Lui îi plac persoanele, nu imaginile sau istoriile persoanelor. Mi-a scris că n-a văzut filmul în întregime, dar a privit secvențele despre Sfântul Francisc și că acestea i-au plăcut mult. A adăugat că a trecut peste scenele cu aparițiile sale. Înțeleg perfect și respect alegerea (deși, un pic din vanitate, chiar mi-ar fi plăcut ca să privească filmul în întregime).

Este cunoscută stima dumneavoastră față de papa, precum și aprecierea deosebită față de unele documente ale magisteriului său, cum ar fi enciclica Laudato si'. În momentul apariției filmului ați declarat de mai multe ori că faptul de a petrece doi ani cu Papa Francisc v-a schimbat pentru totdeauna. La câtva timp distanță care este evaluarea dumneavoastră cu privire la această experiență? În general, cum s-a schimbat, dacă s-a schimbat, raportul dumneavoastră cu sfera religioasă?

Aceasta este o întrebare complexă. Este adevărat, credința Papei Francisc, curajul său, umilința sa, umanitatea sa și mai ales simțul umorului au lăsat semnul. Faptul de a nu mă lua prea în serios este ceva ce am învățat chiar de la el. Cât privește "religia", mă gândesc la omul pe care l-am văzut în picioare, singur, în Piața "Sfântul Petru". Acolo, pentru mine, el era cu adevărat un "om oarecare" și simbolic stătea acolo în picioare pentru noi toți! Dumnezeu vede și iubește pe fiecare dintre noi pentru ceea ce suntem, aceasta este credința mea și în asta cred. "Religia" după mine nu trebuie să fie scop în sine. "Biserica" nu stă în fața lui Dumnezeu "pentru noi". Ca toate instituțiile, ea tinde să se considere lucrul cel mai important. Prefer viziunea Sfântului Francisc, care a conceput Biserica drept un minister de slujire. În afară de asta, prima declarație a Papei Francisc a fost aceea de a voi o "Biserică pentru săraci". Mai este mult drum de parcurs pentru asta și pentru a realiza visul (sau utopia) Sfântului Francisc: o adevărată egalitate între bărbați și femei, o adevărată solidaritate cu săracii și dezavantajații și o adevărată solidaritate cu "Mama Pământ" (Sfântul Francisc a fost primul care a folosit acest termen). Papa Francisc a dus Biserica pe acest drum și îl admir mult pentru asta, dar va fi nevoie de mai mult decât de un singur om și de o singură energie vitală pentru a muta definitiv această mare navă pe ruta aceea.

(După agenția SIR, 2 aprilie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 632.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat