Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

ORA 6.30: 1951 - 21 februarie - 2021: 70 de ani de la execuția prin împușcare a preotului DUMITRU SANDU MATEI - un martir ce așteaptă să fie canonizat

Este o zi deosebită și un studiu special, de aceea încep acest articol cu prezentarea ultimului paragraf: Concluziile părintelui Anton Despinescu din articolul publicat în anul 1991, constatările mele și ale domnului Dănuț Doboș după ce am parcurs mii de file din dosarele "Matei", mărturiile celor care l-au cunoscut și au vorbit despre dânsul în anul 2001, ne-au determinat să credem și să scriem că Părintele Dumitru Sandu Matei este un erou al credinței manifestată prin fapte de iubire, este un martir al Diecezei de Iași..., este un sfânt al Bisericii Catolice.

* * *

Un preot catolic executat? Da, deși este o moarte violentă, într-o formă mai prelungită au fost torturați și uciși numeroși alți clerici și laici care nu au renunțat la credință și nu s-au supus regimului comunist instaurat în Republica Populară Română și sistemului de represiune al Securității comuniste.

Fiind "ucenic" al domnului cercetător Dănuț Doboș, am avut posibilitatea și curiozitatea de a citi mii de file din dosarele Securității, pe care le-am sintetizat în diverse cărți, studii și articole. Subiectul "Matei" mi s-a părut de-a dreptul captivant, de aceea am studiat dosarele care mi-au fost accesibile, dosarele din Arhiva Episcopiei de Iași, dar am făcut și o cercetare în satul natal al părintelui Dumitru Sandu Matei, Sărata - județul Bacău, în anul 2001, când s-au împlinit 50 de ani de la moartea acestuia și i-am dedicat un număr special al revistei "Buletin istoric".

Cea mai curioasă constatare am întâlnit-o în cimitirul de lângă biserica din deal, unde pe o cruce pusă în memoria preotului Dumitru Sandu Matei era trecut anul morții ca fiind 1956. Discutând cu nou-venitul părinte paroh Ionel Roșu și cu câțiva credincioși din sat urma să mă conving că al lor preot consătean era puțin cunoscut în comunitatea din Sărata. Iată câteva mărturii pe care le-am cules în urmă cu 20 de ani.

Cel mai în vârstă localnic pe care l-am putut aborda a fost domnul Ianoș Enășel, în vârstă de 95 de ani, născut cu 7 ani înaintea părintelui Matei, care ne-a spus printre altele: "Era un om deosebit. A avut un dar mare, o știință ce n-o avut altul în satul nostru..., un băiat deștept ca el, altul n-o mai fost. L-am cunoscut așa cum l-am cunoscut pe tatăl meu. (...) Era un preot foarte bun. A fost închis la Jilava. A avut mari suferințe acolo. Și de ce? De ce? Degeaba. N-a fost omul ăla vinovat ca să-l împuște. M-am rugat mult pentru dânsul și mă rog și astăzi".

În ordinea vârstei, l-am abordat pe domnul Mihai Simon, născut în același an cu părintele Matei, 1913: "Ultima dată l-am văzut în primăvara lui '49, când a venit să-și ia un act de la primărie. Eu eram telefonist... A trecut pe la mine, pe la poartă, și a strigat tare: «Măi, leat, ce mai faci măi?». I-am răspuns: «Uite, așa și așa!» El adaugă: «Măi, Mihai, ce mai spui?» Eu îi răspund: «Nu mai spun nimic». El însă continuă: «Măi, e cam prost... Îmi trebuie niște acte și ăștia de la primărie mă poartă cu vorba». Și cu asta am terminat. El a plecat acasă, vizavi, nu departe de mine. După puțin timp aud telefonul. Ridic receptorul, ascult și apoi îl pun în furcă. Zic nevesti-mi: «Măi fimeie, e prost. Ăștia vor să-l aresteze pe părintele... Au spus că mașina stă la Bahnă, la moară, iar șeful de post, Patriche, să vină să-l anunțe ca să meargă la primărie să-și ia actul și atunci mașina vine să-l ridice». Fimeia îmi zice: «Du-te și spune-i!» Nu era de glumă. Eram în mare primejdie. Până la urmă, am îndrăznit, am mers la casa părintelui și i-am spus tatălui său, Mihai: «Cumătrule, spune-i părintelui s-o-ntindă, că acu' vin să-l ia!» De-abia am plecat de la poartă, îl și văd pe la vreo 200 de metri depărtare pe șefu de post care venea grăbit, la deal, singur. Cu siguranță m-o văzut. Dar era cumsecade. Eram chiar prieteni. Mulțumesc lui Dumnezeu că nu am pățit nimic. Întors acasă, mă uitam prin fereastră spre casa lor. Părintele a ieșit prin grădina din spatele casei, a trecut râpa pe unde vine apa Sărata, s-a ridicat mai la deal și o ieșit la kilometru 15, pe șoseaua către Onești. De acolo cu ce s-o dus, nu știu. Am auzit mai târziu de la un frate al lui că a stat câtva timp pe la Enăchești, la un cumnat al lui. (...) Am mai auzit că a stat fugar pe unde o putut...".

Am discutat apoi cu doamna Maria Enășel, în vârstă de 72 de ani, care a spus: "În vara anului 1949 mă aflam împreună cu soțul meu, dascăl, în filiala Tărâța, Parohia Pustiana, cam pe la 6 august, a trecut pe la noi. Era fugar, săracu', dar foarte vesel. Nu-i păsa că-i urmărit. N-a stat mult. Zicea, râzând: «Vreau să-i fac să mă mai alerge oleacă... De-acum merg către Dărmănești». La vreo două zile a venit o mașină plină cu securiști. Erau vreo zece. Au încercuit casa. Au intrat și au căutat peste tot, dar nu au găsit nimic. (...) Doar părintele plecase. L-au luat pe soțul sub escortă și l-au dus la mașină pentru întrebări... Erau înarmați, toți, la mașină era și fratele părintelui, Mihai, din Sărata. I-au scos din sat și le-au luat declarații. La vreun ceas și jumătate soțul s-o întors acasă. Era foarte speriat. Nu mi-a spus nimic din ce a declarat securiștilor".

La Dărmănești, în casa parohială, era atunci seminaristul Anton Despinescu, care a scris în urmă cu 20 de ani: "Represiunea comunistă devenind din ce în ce mai dură, atât părintele Matei cât și cei rămași încă liberi au adoptat «tactica fugarilor» schimbând mereu locul de activitate. Riscurile erau evidente. Astfel a început peregrinarea preotului Matei pe la diferite parohii din Dieceza de Iași și Arhidieceza de București. În seara zilei de 8 august 1949 părintele Matei a venit la Parohia Catolică Dărmănești, la colegul său Vilhelm Clain. Acolo l-a găsit pe teologul Anton Despinescu, căruia i-a spus: «Trecem cu toții, preoți, seminariști și credincioși prin mari încercări permise de Dumnezeu. De modul cum le vei înfrunta și tu personal, depinde salvarea vocației tale. Acum ți se oferă ocazia de a dovedi cât de mult îți prețuiești vocația preoțească. A o rata ar însemna o pierdere ireparabilă»".

Zilele trecute, același părinte Anton Despinescu, acum în vârstă de aproape 94 de ani menționa: "Părintele Matei, care se bucura de o stimă și apreciere cu totul aparte mai cu seamă în Iași, a fost pus în urmărire foarte strictă fiind considerat ca un organizator al rezistenței anticomuniste, îndeosebi în rândul tineretului. Conștient de această situație, părintele Matei a adoptat așa-zisa etică a fugarului. Nu stătea mult într-un loc... În această situație mi-a fost dat să-l văd la Parohia Romano-Catolică Dărmănești, Valea Uzului, județul Bacău, în luna august 1949, când venise să-l vadă pe colegul lui, preotul Vilhelm Clain, parohul acestei comunități, în care mă aflam deja de un an. Având în vedere situația deosebit de critică a clerului catolic din dieceza noastră, tracasați permanent de către organele securității, preotul Clain a dispărut de la parohie cu o săptămână înainte de venirea părintelui Matei acolo. Era seară înaintată și, deși îi propusesem să rămână peste noapte la parohie, nu a acceptat această propunere. Ba mai mult, cunoscându-mă bine ca seminarist, la plecare, mi-a spus cumva parcă «cu limbă de moarte» următoarele: «Ne aflăm cu toții, preoți, seminariști, enoriași, într-o perioadă de grele încercări. Pentru tine, personal, e momentul să dai dovadă de prețuirea vocației tale preoțești de care nu te poți îndoi nicio clipă. De felul cum vei răzbate în aceste vremuri depind atât realizarea idealului, precum și mântuirea sufletului tău propriu»".

Grație aceluiași părinte Anton Despinescu, în anul 2001 am cules unele informații de la unele persoane din Iași, bine cunoscute de acela care i-a fost părintelui Matei ministrant și seminarist. Dar iată mai întâi mărturia părintelui Anton: "Încă din copilărie, fiind elev al școlii parohiale din Iași, l-am cunoscut pe părintele Dumitru Sandu Matei, mai cu seamă după intrarea mea în seminar în toamna anului 1939. Părintele Matei era proaspăt hirotonit (la 24 iunie 1939) și activa în calitate de vicar parohial la Iași. Era un apostol de o rară perspicacitate, energie și trăire preoțească. Îndată după intrarea României în al Doilea Război Mondial, episcopul Mihai Robu, cunoscând bine pe acest tânăr preot, i-a încredințat lui și altor doi preoți din dieceză asistența spirituală a soldaților catolici combatanți. S-a achitat cu foarte multă pricepere timp de doi ani în această grea misiune, după care s-a întors la slujirea de la parohia Iași, având ca obiective principale ale activității sale grija săracilor, a bolnavilor și răniților din spitale, precum și apostolatul în rândul tineretului catolic și nu numai. Era arhicunoscut în Iași sub denumirea de «părintele Matei». Titlul cel mai obișnuit care i se dădea era părintele tuturor săracilor. Era în stare, cum spuneau ceilalți preoți de la episcopie și de la Parohia din Iași, «să pună la mezat toate bunurile acestor instituții în favorul săracilor». După încetarea acțiunilor beligerante în 1945, întreaga țară era în dificultate atât din cauza distrugerilor din timpul războiului, a suportării regimului de ocupație sovietică, precum și, în 1946-1947, a foametei generalizate în Moldova în urma celor doi ani consecutivi de secetă cumplită. Același părinte Matei a fost considerat de către episcopul Marcu Glaser, la acea vreme administrator apostolic al Diecezei de Iași, omul potrivit pentru a lua în primire colectele masive de alimente, medicamente și îmbrăcăminte trimise cu vapoarele de către episcopatul catolic american în portul Constanța. De acolo, aceste bunuri părintele Matei le dirija la cantinele din anumite centre din Moldova atât pentru catolici, cât și pentru necatolici. Acest lucru a făcut ca preotul Matei să fie binecunoscut de către autoritățile statale în perioada aceea destul de confuză după încheierea armistițiului de la 23 august 1944, iar mai apoi după încheierea tratatelor de pace din februarie 1947".

Domnul Mihai Gheorghiu, în vârstă de 75 de ani, mărturisea în urmă cu 20 de ani: "Cunosc pe preotul catolic Dumitru Sandu Matei din anul 1936 de la Școala Primară de Băieți «Notre Dame de Sion» din Iași, unde preotul Matei mi-a fost profesor de religie. Din anul 1939, preotul Matei mi-a continuat educația religioasă fiindu-mi și duhovnic, astfel încât s-a născut între mine și el legături foarte strânse. Mă duceam la el săptămânal. În anul 1946, în luna februarie, preotul Dumitru Matei a venit la mine și mi-a cerut dacă nu aș putea ține în gazdă doi foști prizonieri germani: Stephan Kling și Hantz Gartner. Am acceptat și i-am găzduit timp de două săptămâni după care preotul Matei și eu i-am condus la gară îmbarcându-i pentru București. Tot la propunerea preotului Sandu Matei Dumitru și cu ajutorul studentului Silviu Cernea am executat pe niște fișe, sfert de coală, în alb, ștampila lagărului de triere a prizonierilor repatriați din Focșani. În același an, preotul Matei m-a rugat să primesc un alt prizonier german, Otto Holtz. Am acceptat, și acest neamț a stat la mine două zile, după care a plecat și el la București. În luna mai a aceluiași an, preotul Matei m-a rugat să găzduiesc pe domnișoara Smaranda Brăescu, aviatoare și membră în Organizația «Sumanele negre», fiind fugară. Am acceptat. Tot eu, la propunerea părintelui, am falsificat un buletin de populație ce trebuia să servească Smarandei Brăescu. Apoi am condus-o în comuna Butea".

O altă persoană din Iași, dr. Rozalia Iosub (înainte de căsătorie: Zizi Cozoroc), care avea 74 de ani, a declarat: "Când părintele Matei era vicar la Parohia Iași se ocupa foarte mult cu tineretul care era înscris în Asociația «Sfântul Gheorghe». Ca mai toți studenții din acei ani, eram și eu indignată de toate mașinațiile politice comuniste susținute de Moscova. Mi-am dat cât am putut mai mult concursul la organizarea subversivă anticomunistă sub îndrumarea părintelui care avea mare încredere în mine. Am ascuns la mine în casă pe unii urmăriți recomandați de părintele. În final am fost și eu arestată, judecată la Tribunalul Militar din Suceava și deținută doi ani fără a fi condamnată. Eliberată, am suportat urmările ca toți cei care nu cântau pe strunele comuniste".

Domnul Emil Unterfinger, în vârstă de 68 de ani, spunea în anul 2001: "L-am cunoscut foarte bine pe părintele Matei, fiind ministrant mulți ani la biserică. În primăvara anului 1949, când era fugar, a mai trecut în mare taină prin Iași. Nu mai purta barbă. M-a chemat la parohie prin cineva de încredere, m-a încurajat și mi-a spus: «Tovarășii se vor prăbuși ei odată». Mi-a dat o carte pe care a scris: «Spre amintire, din zilele de idealism». Îmi pare foarte rău că nu mai am această carte".

În fine, prezint și mărturia domnului Anton Cristian Cuba, la vremea aceea având 67 de ani: "În perioada 1946-1947, locuind în strada Pojărniciei, nr. 10, tata fiind pensionar, colonel (r), păstrând unele relații cu cadrele militare active mai tinere, a găzduit timp de opt zile o persoană, probabil fugar german, la intervenția părintelui Matei care venea pe la noi cam o dată pe lună. Tata i-a procurat valută, înlesnind astfel plecarea germanului. Domnul Mărgineanu Sorin (Coca) a venit pe la noi de câteva ori, adus de același părinte Matei, discutând tot felul de lucruri privind viața politică, socială, religioasă, despre comuniști. Rețin un fapt cert: mama mea, Natalia (născută Tujan), profesoară de franceză, la cererea părintelui Matei de a-i recomanda o persoană demnă de încredere și de sprijin la București, stând de vorbă cu tatăl și mama mea, aceștia i-au sugerat să ia legătura cu sora mamei mele, Magdalena Tujan, care locuia în strada Oradea Mare, nr. 46 (pe lângă Capela «Sfântul Anton»), București. Lucru s-a și realizat în perioada august 1949 - februarie 1950, când părintele Matei a avut diferite întâlniri cu Mihai Gheorghiu din Iași. La aceste întâlniri a fost prezent de două ori și Tujan Dumitru, unchiul meu. Mătușa mea a fost condamnată pentru «omisiunea denunțării» și «favorizarea infractorilor», executând închisoare corecțională timp de 10 ani. Unchiul meu, Dumitru, a fugit în munți, unde după un an a decedat. Părintele Dumitru Sandu Matei, de câteva ori mi-a dat mai multe pachete de țigări spunându-mi să mă duc la ora cutare și pe strada Copou, când treceau prizonieri francezi, germani ș.a., și să le dau celor în cauză. Acest lucru îmi făcea plăcere, dar îl făceam și cu oarecare sfială. Cât timp am avut posibilitatea de a-l cunoaște pe părintele Matei, care m-a și pregătit în 1942 pentru prima Sfântă Împărtășanie, apoi în perioada amintită mai sus (1946-1947), precum și din aprecierile părinților mei, mărturisesc că acest preot era plin de zel pentru suflete, social, caritabil, patriot, pătruns de ideea de a-și ajuta aproapele în spiritul Evangheliei. Era un spirit întreprinzător, neastâmpărat aș zice, iar față de ideile bolșevic-ateiste avea o mare repulsie, dar și teama că acestea s-ar putea instala și în țara noastră. Poate, din prea marele său zel pentru alții a neglijat propria sa «apărare». Avea o mare venerație față de Preasfânta Inimă a lui Isus. Nouă, tinerilor, ne dădea iconițe îndemnându-ne să avem curaj în viața noastră creștinească. Avea un «Ce?» aparte de a dinamiza oamenii pe care îi întâlnea. După ce am aflat că a murit la 21 februarie 1951, mi-am amintit și îmi amintesc mereu de Sfinția Sa în rugăciunile mele căci prin părintele Matei am deprins curajul de a înfrunta, în anii grei ce au urmat, regimul ateist-comunist instalat în țară. Fie în veci amintirea părintelui Sandu cu noi toți!"

Martorilor redați mai sus, din Sărata și Iași, le adaug mărturia domnului doctor Cristache Ștefănescu, în vârstă de 78 de ani, din Brăila: "Pe părintele Dumitru Sandu Matei l-am cunoscut în Spitalul «Sfântul Spiridon» din Iași, unde am lucrat la început ca extern și apoi ca intern prin concurs la clinica prof. Gheorghe Chipail. Inițial relațiile noastre erau pur profesionale, dânsul fiind delegatul Episcopiei Romano-Catolice din Iași pentru asistența medicală a bolnavilor din spital. Îmi amintesc că printre bolnavii internați erau și prizonieri nemți, unii din ei romano-catolici, pe care i-a ajutat cu medicamente, îmbrăcăminte și alimente. Fiind vorba de o acțiune umanitară, în mai multe rânduri l-am secondat în această acțiune deoarece în unul din saloanele la care lucram erau internați mulți prizonieri germani. În perioada 1946-1948 preotul Matei a condus ajutorul catolic pe Moldova, înființând la Iași chiar o cantină franceză pentru studențimea ieșeană. În această calitate a intrat în conflict cu autoritățile comuniste locale din acea vreme care doreau să preia aceste ajutoare. Fiind de acord cu atitudinea sa, în afara legăturilor profesionale, între părintele Dumitru și mine s-au creat relații de afecțiune și stimă reciprocă, găsindu-ne pe aceeași baricadă de rezistență moral-creștină. Îmi amintesc că într-o discuție avută la un moment dat, dânsul mi-a pus întrebarea: «De ce lumea creștină din această parte a Europei se teme de moarte și în special preoții? Deoarece după aproape 2000 de ani Dumnezeu oferă celor care cred în el ocazia martirajului». Ideea aceasta, mărturisesc sincer, m-a cutremurat. Mi-am dat seama atunci că faptul de a deveni martir prin sabia comunistă era un dar de la Dumnezeu și dânsul era pregătit pentru aceasta. Pentru mine, un preot care trăia pentru o astfel de finalitate nu putea fi decât un preot cu totul deosebit și de aceea încrederea mea în persoana sa morală era totală. Acesta a fost motivul care m-a determinat în dimineața zilei de 17 iunie 1948, când doi agenți veniseră să mă invite la Siguranța Statului pentru a da relații despre câțiva colegi arestați, reușind să dispar din fața lor, primul gând a fost să cer ajutorul preotului Matei. Într-adevăr, dânsul și un fost student medicinist, Mihai Gheorghiu, m-au ajutat să părăsesc Iașul. Prin bunăvoința părintelui am ajuns în comuna Frumoasa, județul Neamț, iar mai apoi la Hălăucești. De aici am plecat la rudele mele din Focșani și de acolo la București în primăvara anului 1949. Prin toamna aceluiași an l-am întâlnit aici pe părintele Matei cu totul întâmplător, pe când treceam prin fața capelei din strada Pitar Moș, unde dânsul locuia provizoriu. Revederea ne-a bucurat deopotrivă. Cu această ocazie am aflat că din motive asemănătoare a fost nevoit să părăsească Iașul. Ne-am hotărât să ne revedem. Cu o lună înainte de arestarea sa, mi-a făcut o propunere de a-mi schimba locuința prin mutarea la o fostă gazdă a sa din strada Toamnei, nr. 109, la familia Georgescu, catolici. Am acceptat propunerea, dar într-o dimineață din luna mai 1950 am auzit o bubuitură în ușă însoțită de un strigăt disperat de a deschide ușa că este poliția. Am reușit și de această dată să dispar sărind pe fereastră. Între timp am cunoscut prin părintele Matei pe inginerii Druszcz Romuald și Nelu Procopovici, și ei fugari. Cu primul urma să mă întâlnesc chiar în ziua acestei întâmplări, la ora prânzului. Cu această ocazie am aflat de la Druszcz că părintele Matei fusese arestat și că descinderea de la noua mea locuință se explică prin această arestare. Rămas de unul singur am reușit să supraviețuiesc prin niște relații personale până la sfârșitul lunii octombrie 1951 când am fost și eu arestat. Între timp am aflat din presă despre procesul înscenat Legației Franței în care erau acuzați de «înaltă trădare» părintele Matei, inginerul Druszcz Romuald și mulți alții. Tot din presă am aflat despre condamnarea lor la moarte. Fapta din dosar pentru care am primit o condamnare de 20 de ani muncă silnică este puerilă. Eram acuzat că am furnizat preotului Dumitru Sandu Matei o informație referitoare la nemulțumirea muncitorilor de la Atelierele «Grivița» din București despre salariile pe care le primeau. În realitate, eu discutasem cu un muncitor ilegalist de la Atelierele «Grivița» despre nemulțumirea mea la salariile medicilor, afirmând că nu este drept ca un medic să fie mai prost plătit decât un muncitor. Este adevărat că primul om după discuția avută cu ilegalistul în cauză, pe nume Ghinescu Constantin, a fost preotul Matei, căruia i-am relatat această întâmplare ca pe un fapt banal. Mi s-a prezentat la anchetă o listă de așa-zise informații, bătute la mașină, neiscălită de preotul Matei. Eu am negat toată această înscenare; am cerut confruntări și martori la proces, martori care nu mi-au fost aprobați și deși mi s-a cerut achitarea din lipsă de probe materiale, am fost condamnat la 20 de ani muncă silnică pentru înaltă trădare. Am fost condamnat nu pentru fapte deosebite, ci pentru încrederea și afecțiunea care mă lega pe mine cu părintele Matei. În acest context îmi amintesc de o vizită făcută împreună Monseniorului Schubert de la Catedrala «Sfântul Iosif» și preotului Müller din comuna Popești-Leordeni. Marea mea satisfacție a fost că am reușit să rămân singur în dosar, neimplicând pe nici unul din oamenii care timp de trei ani m-au ajutat. Rezistența mea morală a fost alimentată și de faptul că o parte din vremurile de pribegie am stat alături de un om, preot pregătit pentru martiraj, convins că supraviețuirea prin acei îndelungați ani de suferință a fost un dar de la Dumnezeu, animat și de rugăciunile de pe celălalt tărâm ale preotului martir Dumitru Sandu Matei".

Din mărturiile de mai sus am reținut unele aspecte din viața publică a tânărului preot Matei, pe care doresc să le completez cu alte detalii biografice și cu unele informații culese din dosarele Securității.

Completând datele despre copilărie, reamintesc că Dumitru Sandu Matei era originar din comunitatea catolică Sărata, pe atunci filială a Parohiei Luizi-Călugăra, județul Bacău. S-a născut în ziua de 28 iulie 1913, tatăl său se numea Mihai Sandu, iar mama Maria, născută Vereș, ambii agricultori ce au trebuit să lucreze din greu pentru familia lor cu trei copii. A urmat clasele elementare în satul natal, remarcându-se prin destoinicie și stăruință la învățătură. Preotul Petru Pal, parohul din Valea Seacă, descoperitor al apelor binefăcătoare de la Sărata, care l-a apreciat, i-a înlesnit intrarea în Seminarul Catolic diecezan din Iași în toamna anului 1927.

La finele studiilor de seminar, teologul Dumitru rememora în articolul "Prima zi" din "Volumul festiv" al seriei celor 33 de preoți din promoția 1939 a Seminarului Catolic din Iași: «Prima zi. E ziua din care memoria păstrează cele mai mici amănunte. E ziua care pentru noi, viitorii seminariști ieșeni, avea o însemnătate deosebită față de aceea a altor elevi seminariști sau licealiști. Eram hotărâți să nu ne mai întoarcem 12 ani pe meleagurile copilăriei, pentru un ideal mare care ne ademenea. Eram hotărâți, noi, niște copii de 12-13 ani. Într-adevăr, când mă uit de la al 12-lea an în urmă mi se pare cale scurtă, când însă privesc din prima zi, mă cuprind fiori ce nu m-au cuprins atunci: ce am hotărât noi, niște copii? Dar nu noi, ci harul lui Dumnezeu în noi și noi prin harul lui.

Prima zi. Îmi evocă spontan două scene. Prima, mai clară, o văd la marginea unui sătuleț înconjurat de trei dealuri, într-o căsuță acoperită cu șindrilă veche. O mamă acoperă pe fiu-i cu sărutări și din ochi îi curg lacrimi multe. Doi frați suspină pe laviță. Iar un tată stă la ușă cu fruntea întunecată, plecată la pământ. «Cu bine, mamă! strigă feciorul de pe scări. Cu bine, după 12 ani». Și ea îl privește din ușă. «Cu bine!», strigă băiatul încă o dată din drum. Ea îl privește de la poartă. Nu-i mai vede lacrimile, dar le simte pe ale sale. Tata îi grăbește pașii. E scena petrecută în satele celor porniți spre același ideal. În fond e aceeași, cu mici nuanțe schimbate. Am plecat atunci veseli și triști spre un viitor frumos, și în mintea noastră sigur. Sigur! (...) Cât de nesigur a fost!

Locomotiva taie văzduhul și fuge nebună peste câmpii nesfârșite. Staționăm prea des. devenim nerăbdători. «Câte gări mai avem până la Ieși, domnule?», întrebăm necontenit pe șefii de tren. În sfârșit am ajuns. Pe străzile Iașilor trec rând pe rând feciori de moldoveni, îmbrăcați în alb, cu bondițe înflorite și cu pălăriile trase pe ochi. Din curtea bisericii, înconjurată cu ziduri groase de piatră, intrăm printr-un gang, întunecos ca noaptea, într-o curte mai mică, cu clădiri de jur împrejur. Suntem la seminar. Privim curioși în dreapta și-n stânga. Un părinte se plimbă pe trotuar. Mic de statură, cu pașii gravi și cadențați, privirea gânditoare. Ni se pare sever. Dar ce părinte a fost! «Intrați în clădirea din dreapta!», ne spune. Aici un alt părinte, mai tânăr, cu barbișon roșu, slab și destul de înalt, întreabă și scrie într-o condică. În cameră e mare înghesuială. În curte, mișcare continuă.

Se înserează. Părintele tânăr, cu un grup de băieți inimoși, cară scânduri, așază mindire, ajută pe băieții mai mici să ducă bagajul. Aranjează totul pentru culcare. O parte din cei care au venit fără părinți, sau ai căror părinți s-au întors acasă, se stabilesc definitiv în dormitoare. Ceilalți întindem așternuturile pe dușumea, în sălile de studiu și în clasă. Hei! Încă o seară pitorească, ca toamna la clacă. Părinții, cu coatele rezemate pe pernă, își spun păsul vieții. Cântăresc viitorul feciorilor. Aceștia sar voioși peste plapume. Strigă, cântă. Unul scoate un măr frumos dintr-o traistă. Doi vecini sar să i-l ia. Ne pomenim cu o încăierare. În fund, doi măsoară puterile. Câțiva mai sfioși, cu capul pe pernă, privesc și râd cu gust. Pe la mijloc se înfiripă primele prietenii, alături două mame deplâng despărțirea de mâine. În colț, alta își pleacă obosită capul pe pernă.

Parcă uitasem unde ne aflăm. Ușa se deschide. Intră părintele. Tăcere... Se plimbă puțin prin sală. «De acum e timpul să vă culcați. Să stingeți lumina!» Și plecă. Îndată, un ștrengar de șase ani sare și stinge lumina. «Aprinde, strigă un orășean. Trebuie să mă dezbrac». «Dar eu cum nu mă dezbrac», răspunse săteanul. Și vreo cinci minute lumina se stinge și se aprinde. «Ajungă odată cu neastâmpărările», răsună un glas puternic. Se liniștise toată lumea.

Dimineața, același părinte ne trezește cu salutul ce-l vom auzi 12 ani: «Lăudat să fie Isus Cristos!» «În vecii vecilor», răspund voci voioase de sopran, amestecate cu bas. Unii mai dorm. Părintele se duce la fiecare. Ici, colo, câte unul nu vrea să se scoale. În sfârșit toată lumea e în picioare. Până la sfânta Liturghie. Personal, am ascultat-o foarte distras. Poate alții au fost mai fericiți.

După sfânta Liturghie vreo câțiva inși în loc să mergem cu toată clasa la refector, întindem praznic comun în clasă. Auzisem prin sate că la seminar se primește mâncare rea. «Ce ați primit?», întrebăm curioși pe cei care vin din refector. «Cafea». «E bună?» «Bună». «Nu-i voie să lipsiți de la masă, replică unul. Părintele a întrebat cine lipsește». Ne privim întrebători. Prin urmare, în seminar nu-i chiar așa cum se spune în lume! Câte idei de acest fel aveau să se schimbe în mintea noastră! Lumea rea descrie seminarul în culori negre, spre a înspăimânta tinerele vlăstare, chemate la această viață atât de nobilă și de frumoasă. Pe seminariști îi prezintă posomorâți, toată ziua cu ochii la icoane. Da, viața de seminarist e viață plină de rugăciune, dar rațională și sănătoasă. E viață veselă și serioasă. E și viață de sacrificiu, condusă de o regulă strict observată. Dar tocmai observarea strictă a acestei reguli, coboară în suflet acea pace și fericirea pe care nimeni n-ar voi să o schimbe cu fericirea din lume.

Părintele prefect (așa îl vom numi de acum pe părintele cel tânăr), scoate bilele, popicele, mingea de fotbal și se încinge un joc în curtea bisericii cum nu visasem. Fiecare aruncă, sare, aleargă în legea lui. Cei câțiva orășeni se dau mari la fotbal. Își rezervă mingea. Noi îi privim o clipă sfioși și cu necaz în suflet. Ștrengarul de aseară face deznodământul. O lovitură de gheată, mingea zboară și este a noastră. Larma și veselia te asurzește. Te miri de unde a răsărit. Părintele prefect se plimbă pe trotuar. Părinții veniți cu fiii la seminar se întorc mulțumiți spre casă. Câteva echipe de băieți, satisfăcuți de aruncatul mingii și al bilelor, încep explorarea turnului bisericii și a tuturor odăilor aflate deschise. Vreo câțiva rătăcesc prin Editura «Presa Bună». În fine, clopoțelul ne cheamă pe toți la masă, pe care o luăm fără să întrebăm cum este. Un domnișor din capul mesei, cu cravată și frizură, ne atrage atenția. Știe patru limbi. «Ce deștept!», gândim noi. După prânz și vizita la Preasfântul Sacrament recreația continuă. La patru primim primul ordin din zi: «Acei cu bagajele în clase să le ducă în dormitoare!» Cu promptitudine militărească, punem buccelele pe spate și, în dormitor cu ele! Aici un accident. Cineva, în camera vecină, izbucnește în plâns. Era cel mai mic dintre noi. Aveai impresia că n-a trecut de cinci ani. Aruncăm bagajul peste paturi, la voia întâmplării și alergăm la el. Ne strângem grămadă în jurul lui. Nu ne răspunde la nici o întrebare. Plânge nemângâiat. Chemăm pe părintele prefect. «De ce plângi, puiule?», îl întreabă. «A plecat tata», răspunde copilul.

Ne întoarcem puțin triști la bagaje. Ne-a răscolit amintirea de ieri și de azi dimineață. Munca continuă cu mai puțină gălăgie. Stabiliți definitiv, ne întoarcem obosiți în curte. La joc nu mai e atâta viață. Privim din când în când spre apus - miazăzi. De acolo am venit. Soarele coboară agale peste dealuri necunoscute, pe care abia le zărim printre pădurea de clădiri, ce ne înconjoară. Nedespărțitul clopoțel ne va chema la cină și apoi la rugăciunea de seară. Am trăit prima zi în seminar. Am trăit câteva puncte din regulamentul zilei. Am făcut primul început de ascensiune spre sublimele trepte ale altarului. Peste câteva zile vom pune veston peste cămașă și vom schimba pălăria cu șapcă. Vom începe obositorul studiu. Vom schimba și vestonul cu talar. Apoi va fi momentul solemn al îmbrăcării în albă și dalmatică. Iar acum când scriu suntem în preajma marelui act al sfințirii preoțești. După câteva zile ne vom prosterna la picioarele altarului și vom cere viață și putere dumnezeiască. Câteva zile ne despart de idealul primei zile. Am plecat atunci veseli și triști, am plecat 44 de moldoveni plini de vigoare și avânt. Toți hotărâți să atingem idealul. Lupta celor "2 ani ne-a decimat. Mai suntem ș4. Recunoscători, plecăm fruntea în fața nețărmuritei mile divine: «Cum ți-ai oprit, Doamne, privirea asupra noastră!»".

Având acces la foile matricole ale seriei 1939 din Seminarul Diecezan din Iași, am constatat că Dumitru Sandu Matei s-a dovedit foarte bun la carte și în comportare, terminând cursurile seminariale de opt ani, în iunie 1935, cu media 9,23, clasificat al patrulea din 31 de elevi seminariști. După absolvirea acestor cursuri medii, a continuat studiile teologice timp de patru ani (1935-1939) sub îndrumarea părinților iezuiți, cărora li s-a încredințat formarea seminariștilor în perioada 1930-1939, după ce fuseseră chemați la conducerea Seminarului din Iași încă de la înființare: 29 septembrie 1886. Încheierea formării preoțești îi este încununată cu hirotonirea sacerdotală, care a avut loc la 24 iunie 1939, oficiată de episcopul Mihai Robu în capela Institutului "Notre Dame de Sion" din Iași.

Locul de apostolat care i-a fost repartizat după hirotonire a fost Parohia Catolică din Iași. Timp de doi ani, până la intrarea în război a României, la 22 iunie 1941, preotul vicar parohial Dumitru Sandu Matei a lucrat cu tot devotamentul alături de Mons. Dumitru Romila, paroh de Iași, împreună cu alți vicari și preoți de la episcopie. Trăsătura caracteristică a părintelui Matei era aceea de "apostol al săracilor". Dădea acestora tot ce avea. Cei de la parohie erau convinși că "Matei e în stare să scoată la mezat toată parohia în folosul săracilor". Motivul acestei dărnicii era bine fondat, anume: prezența lui Cristos în cei sărmani.

Atunci când a fost solicitat de episcopul Mihai Robu, care îi cunoștea dârzenia și spiritul de jertfă, părintele Matei, alături de alți câțiva preoți militari, au acordat asistență spirituală soldaților de pe front, împlinind acest serviciu cu tot curajul și priceperea ca un adevărat soldat al lui Cristos. În acele timpuri, răspunzând solicitării Ministerului Apărării Naționale, episcopul Mihai Robu a adresat, la 8 iulie 1941, o scrisoare generalului Ion Antonescu solicitând aprobarea unei liste cuprinzând numele a zece preoți catolici propuși să fie integrați în armata României cu gradul de căpitan asimilat. Primul episcop indigen de Iași își motiva astfel demersul său: "Ca să poată (preoții militari) întovărăși trupele noastre viteze și să poarte de grijă spirituală soldaților români catolici, îmbărbătându-i și împăcându-i cu Dumnezeu". Din lista propusă de episcopul Robu la 8 iulie 1941, reactualizată la 14 iulie și 8 august același an, făceau parte preoții: Anton Tălmăcel, Mihai Dămoc, Petru Băcăoanu, Ioan Minuț, Petru Biru, Petru Lucaci, Ludovic Lopată, Petru Cădar, Andrei Gherguț și Dumitru Matei. În mod nejustificat, inițial Guvernul României a aprobat încadrarea ca preot militar activ doar a lui Petru Băcăoanu, în timp ce preotul Dumitru Matei a fost desemnat pentru răniții din spitalele garnizoanei din Iași. Acestora li s-au adăugat treptat preoții: Petru Lucaci, Anton Tălmăcel (respins ulterior de Ministerul Apărării Naționale datorită vârstei), Petru Martinescu, Ioan Minuț (înlocuit apoi cu Andrei Gherguț) și Iosif Petrișor. Adresându-se preoților militari, la plecarea acestora pe front, episcopul Robu i-a îmbărbătat cu aceste cuvinte: "Caută să fii totdeauna la înălțimea chemării preoțești ca să edifici nu numai cu cuvântul, dar și cu pilda bună, atât pe catolic, cât și pe cei de altă credință. Ai prilejul cel mai favorabil pentru un apostolat salutar și fecund". Despre activitatea acestor preoți, documentele cercetate nu relevă prea multe informații. Relativ la preotul Dumitru Matei, care a însoțit trupele române până la Cotul Donului, acesta s-a reîntors la Iași în 1943, unde a rămas mobilizat la Corpul IV Armată la propunerea episcopului Robu pentru "a contribui cât mai mult la întărirea sentimentului național, patriotic și moral, pentru desăvârșita glorie a scumpei noastre oștiri".

După moartea episcopului Mihai Robu și terminarea Celui de-al Doilea Război Mondial, episcopul Marcu Glaser, administratorul apostolic din acei ani, a încredințat părintelui Matei - "specialist în serviciul săracilor", preluarea și distribuirea ajutoarelor venite din străinătate, "îndeosebi din America", pentru înfometați. Tânărul preot și-a împlinit exemplar misiunea, a stat la dispoziția tuturor, indiferent de confesiune. Evreii din Iași, prigoniți în timpul prezenței naziste aici, veneau la părintele Matei ca la un tată spiritual. Pe mulți prizonieri i-a luat adăpostit în diferite locuri, iar unii au recunoscut că numai datorită lui au scăpat cu viață. Preotul Dumitru Sandu Matei, care cunoștea foarte bine durerile țării nu a putut să rămână indiferent. Bine cunoscut, mai cu seamă de studenții mediciniști care lucrau în clinicile universitare din Iași, unde și părintele era prezent cu asistența spirituală a bolnavilor, a acceptat să devină mentor al acelora care apelau la sfaturile și experiența sa.

După instalarea puterii comuniste, în multe locuri din țară s-au organizat grupări de rezistență anticomuniste. Într-o astfel de grupare s-a integrat și părintele Matei, care era o "figură centrală", considerat a fi o "personalitate de excepție, inteligent, cu convingeri ferme, cu un mare devotament și capacitate de înrâurire a altora". Foarte hotărât și om de acțiune, cunoștea multă lume din diferite cercuri ale societății, fiind iubit și respectat. Dânsul a făcut legătura cu profesorul Petru Caraman de la Universitatea din Iași, cu doctorul Ioan Gheorghiu, cu grupul de studenți politehniști de la "Notre Dame", cu maiorul Brăescu, cu mulți studenți mediciniști și de la alte facultăți. Mulți dintre aceștia se adunau împreună cu părintele Matei pentru a analiza situația existentă și a găsi căi și mijloace potrivite pentru a ne împotrivi acțiunii comuniștilor.

În anul 1948, organele de represiune supravegheau cu multă atenție mișcările anticomuniste și luau măsuri de stingere a acestora. La 15 mai 1948 s-a produs primul val de arestări, numai la Iași au fost reținute câteva sute de persoane. Cu toate acestea, grupul în care activa părintele Matei și-a continuat activitatea, mai mult "părintele era în vorbă cu un diplomat de la Legația Franței, în vederea sprijinului pe care îl solicitasem pentru procurarea a două aparate de radio emisie-recepție".

Așa cum am putut citi din mărturiile prezentate în prima parte a studiului, după multe peregrinări prin țară, părintele Matei se retrage la diferite adrese în București, unde însă, la 18 mai 1950, a fost arestat. Motivul urmăririi părintelui Matei a fost prezentat astfel: "În perioada 1946-1947 a facilitat evadarea din spitale a opt prizonieri germani și a oferit protecție aviatoarei Smaranda Brăescu, urmărită de organele represive comuniste. Acuzat pentru aceste acte, a fost nevoit să se refugieze în mai multe parohii din Moldova, apoi la Craiova, în final încercând să-și piardă urma în furnicarul Bucureștiului. A fost depistat de Securitate și arestat la 18 mai 1950, împreună cu cele 8 persoane care l-au găzduit". Iată ce declară părintele Dumitru Matei cu privire la acest eveniment: "În timpul când prizonierii germani erau în spitalele din Iași, subsemnatul am avut misiunea de a mă ocupa de dânșii din punct de vedere pastoral și, întrucât era posibil, și din punct de vedere material, adică ajutorarea lor. Misiunea aceasta o aveam de la episcopul meu, Preasfințitul Marcu Glaser, întrucât subsemnatul aveam în general misiunea de a mă ocupa de bolnavii din spitalele din Iași. În primăvara anului 1947, portarul Spitalului «Izolarea» din Iași m-a întrebat într-o zi dacă ar fi posibil să ajutăm evadarea câtorva prizonieri germani din Iași. Subsemnatul i-am spus că e posibil, punându-i într-un transport de repatriați...".

Cercetătorul Dănuț Doboș, pe baza mărturiilor cuprinse în declarațiile părintelui Dumitru Matei, a refăcut traseul urmăritului de organele de Securitate. Astfel, în noiembrie 1948, acesta este obligat să fugă din Iași la Parohia Catolică Gherăești, de unde se refugiază la Craiova și din nou în Moldova, la Parohia Văleni-Bacău. După 5 ianuarie 1949 se afla la Mănăstirea Neamț și la București, în Pitar Moș, de unde revine la Gherăești, Butea, Răchiteni, Pralea, Pustiana și din nou la București, în iulie 1949. Nu avea să se mai întoarcă niciodată în Moldova, iar faptul cel mai trist pentru părintele Matei - așa cum de altfel o afirma el singur - a fost că nu avea să mai poată activa niciodată ca preot, aflându-se ascuns majoritatea timpului la diferite adrese din București, ultima fiind în str. Toamnei, nr. 109. Înainte de fuga din Iași, preotul Dumitru Matei i-a cerut episcopului martir Anton Durcovici permisiunea, onorată de altfel, de a se refugia într-o parohie sigură din Moldova, pentru a nu fi arestat de Securitate. Cei doi aveau să se mai revadă o singură dată în București, în ianuarie 1949. La 26 iunie 1949, episcopul dr. Anton Durcovici avea să fie arestat el însuși la Popești-Leordeni. Din perioada cât a stat ascuns la București (iulie 1949 - 17 mai 1950), cunoaștem doar patru momente din activitatea părintelui Matei: o presupusă întâlnire cu un "om de legătură", Dumitru Tujan; o a doua întâlnire cu studentul Mihai Gheorghiu, aflat în serviciul militar la Popești-Leordeni; momentul din 13 mai 1950, când părintele Matei a luat decizia de a părăsi clandestin țara, cu destinația Palestina, apelând în acest sens la sora Agnes (Etla Clinger) de la Spitalul Burghelea - Panduri; în fine, întâlnirea din ziua de 18 mai 1950 dintre părintele Dumitru Matei și doctorul Ioan Gheorghiu. Imediat după despărțirea de doctorul Gheorghiu, părintele Dumitru Matei a fost arestat de Securitate și acuzat de înaltă trădare! Singura mare "crimă" dovedită de Securitate și recunoscută, de altfel, de preotul Dumitru Matei a fost sprijinirea evadării în 1946 a doi prizonieri germani, cărora în primăvara anului 1947 li s-au mai adăugat alți șase prizonieri germani, în colaborare cu studenții Liviu Mărgineanu, Mihai Gheorghiu, Silviu Cernea și dr. Ioan Gheorghiu. Mai oferise, este adevărat, protecție aviatoarei Smaranda Brăescu, urmărită și ea de Securitate.

La 23 octombrie 1950 a fost judecat și condamnat la moarte. A fost acuzat de "spionaj și de înaltă trădare". În dosarul 10715 există o notă a ofițerilor care au instrumentat cazul, unde se recunoaște că inculpatul Dumitru Sandu Matei a fost obligat de anchetatori să declare și să semneze, "prin intimidări si tortură, tot ceea ce îi ceruseră torționarii". La 21 iulie 1950, colonelul Patriciu preciza: "Toate acestea Dumitru Matei le-a făcut datorită faptului că dorea fierbinte înlăturarea actualului regim, sub care el nu mai putea să-și continue în voie activitatea sa de rătăcire a minților populației, prin răspândirea misticismului religios, a superstițiilor, precum și influenței vârfurilor catolice din țara noastră, dușmani de moarte ai regimului democrat". Pe lângă preotul Dumitru Sandu Matei au mai fot arestați câțiva înalți funcționari de la Legația Franței, cu care luase legătura, în intenția de a procura două aparate de emisie - recepție, necesare grupurilor înarmate anticomuniste din Munții Bucovinei.

Prin sentința dată de Tribunalul Militar București, la 23 octombrie 1950, s-au împărțit cu ușurință pedepse deosebit de dure. Pedeapsa cu moartea pentru Dumitru Sandu Matei, Romuald Druszcz și Ion Cudalbu; muncă silnica pe viață lui Gheorghe Brașoveanu, Toma Nițulescu și Dumitru Lambru, 20 de ani muncă silnica pentru Alexandru Olteanu, Lucien Bassy și Louis Fontaine, 15 ani de temniță grea pentru Elisabeta Perraudin și 12 ani de temniță grea pentru Celestine Gauchet. Astfel "Legația Franței" a fost desființată. Dintr-un studiu al profesorului Dănuț Doboș am cules câteva date despre procesul "Legației Franței": "Între 18 mai - 13 iunie 1950, în condiții neclare astăzi, Securitatea din București a arestat primii 11 luptători anticomuniști: preot Dumitru Matei, Romuald Druszcz, Gheorghe Brașoveanu, Celestine Pauline Gauchet, Louis Fontaine, Dumitru Lambru, Lucien Bassy, Elisabeta Perraudin, Toma Petre Nițulescu, Ion Cudalbu și Alexandru Olteanu. După șase luni de cercetări, desfășurate în condiții dramatice (bătăi, schingiuiri ș.a.), cei 11 au fost obligați să ofere ofițerilor anchetatori zeci de interogatorii și declarații false, pe baza cărora procuratura militară i-a trimis, la 11 octombrie 1950, în judecata Tribunalului Militar București. Acuzațiile care le-au fost aduse celor 11 arestați - majoritatea inventate de Securitate - se refereau la: punerea în slujba spionajului francez, recte în subordinea atașatului militar francez Serge Parisot, tentativa de a organiza la Iași un «serviciu de spionaj» condus de Victor Grapan, organizarea de rețele de informații la Pașcani și Ungheni, tentativa de a organiza în Munții Bucovinei puncte de sprijin pentru grupurile înarmate anticomuniste, primirea de la spionajul francez a două aparate de radioemisie, predarea de informații economice și militare către atașatul militar francez Serge Parisot ș.a.".

La 14 noiembrie 1950, avocatul Mihail Mayo redacta în numele preotului Dumitru Sandu Matei recursul împotriva sentinței 989 din 23 octombrie 1950, recurs înaintat Curții Militare de Casare și Justiție. După 3 săptămâni, la 6 decembrie 1950, Curtea Militară de Casare și Justiție a respins ca neîntemeiate toate cele 11 recursuri, apreciind că pedepsele aplicate condamnaților erau «corecte». Interesant este faptul că toți cei 22 de martori ai acuzării aveau să facă și ei, la rândul lor, obiectul unor noi anchete și procese (Ioan Gheorghiu, Mihai Gheorghiu, Arlette Coposu, Aurel Țurcanu ș.a.). Peste 200 de persoane au fost anchetate și arestate ulterior sub învinuirea de a fi întreținut "legături compromițătoare cu arestații" în procesul "Legației Franței", inclusiv cele opt persoane care l-au găzduit pe preotul Dumitru Sandu Matei. Pe măsura derulării anchetei în cazul grupului "Dumitru Matei", ofițerii anchetatori au întocmit diferite note de control care rezumau principalele activități anticomuniste ale membrilor grupului. Pe baza acestor note și a referatelor ofițerilor anchetatori și-au construit pledoariile lor procurorul și judecătorii militari. Exceptând surplusul de limbaj ideologic, ca și unele comentarii defavorabile din punct de vedere ideologic și politic la adresa acuzaților, aceste note și referate de control nu distorsionează declarațiile cuprinse în dosar. Totuși, în mod premeditat și tendențios, aceste note de control se transformă în adevărate scenarii ale unei acțiuni de spionaj a trioului Matei - Druszcz - Cudalbu. Chiar și reconstituirea efectuată la 29 august 1950 la București a fost centrată exclusiv pe prezumtivele întâlniri conspirative din casa Celestinei Pauline Vialard (Gauchet) ale principalilor protagoniști: Dumitru Matei, Romuald Druszcz, Serge Parzsot și Grafeuille, ultimii doi fiind înlocuiți la reconstituire de Nicolae Smochină și Ion Enache. Astfel, volumul 3 din Dosarul 10715 este plin de fotografii efectuate cu prilejul reconstituirii din 29 august 1950.

Cei care au studiat îndeaproape vechea închisoare Jilava o prezintă ca fiind Fortul Nr. 13, construit în formă de potcoavă pe o pânză freatică aflată foarte aproape de suprafață. O poartă mică, străjuită de două contraforturi, deschide o lume care era asimilată iadului. La regimul aprig de detenție se adăuga apa, o apă limpede, dar foarte rece, care pătrunde prin betonul și cărămida construcției. Accesul spre celule se făcea peste mici podețe de lemn, cufundate aproape 10 cm în apă. Specificul acestui penitenciar, aflat la câțiva km de București, l-au constituit execuțiile deținuților politici sau de drept comun. Cele mai cunoscute sunt cele din noaptea de 26 noiembrie 1940, când garda legionară a penitenciarului a executat 64 de deținuți. Noaptea aceea a rămas cunoscută ca varianta legionară a "nopții cuțitelor lungi". Tot aici, la 1 iunie 1946, mareșalul Ion Antonescu a fost executat de regimul comunist. Jilava a reprezentat calvarul deținuților politici anticomuniști, în anii 1950-1960

Locul de execuție de la Jilava era lângă groapa de gunoi a penitenciarului, la aproximativ 100 metri de închisoare, pe latura din dreapta. Pe toata durata așteptării execuției, condamnatul la moarte era legat la picioare cu cătușe nituite, iar la mâini cu cătușe normale. Celor mai periculoși li se punea faimoasa bilă, pe care atunci când mergeau o agățau de brâu. Numai lanțul cătușelor de la picioare cântarea aproape 10 kilograme și avea zalele mai groase decât degetul mare al mâinii. Odată sentința fiind dată, se putea face o cerere de grațiere și din momentul în care aceasta era respinsă nu treceau mai mult de câteva zile până la punerea ei în aplicare.

Mulți dintre cei care își așteptau sfârșitul în fața plutonului de execuție erau deja resemnați și se comportau firesc, dar au existat și unii care nu realizau cu adevărat că vor muri decât în drum spre execuție și atunci deveneau agitați: unii zbierau și plângeau, alții nu stăteau liniștiți la stâlpul execuției. Apoi cadavrele erau aruncate în gropi comune în cimitirul închisorii. Acesta se întindea la capătul comunei pe o pantă unde exista o parcelă anume pentru cei aduși de la Penitenciarul Jilava.

Execuția prin împușcare a condamnaților la moarte Dumitru Sandu Matei, Romuald Druszcz și Ioan Cudalbu a avut loc în ziua de 21 februarie 1951, ora 6.30 dimineața, la Penitenciarul Jilava. Procesul verbal al execuției acestor "condamnați la moarte" este elocvent și suficient pentru a surprinde modul în care au trăit ultimele clipe de viață: "Astăzi, 21 februarie 1951. Noi, căpitan din justiție Sorescu Iulian și Ceaco Eduard, procuror militar pe lângă Tribunalul Militar București, însoțit de grefierul șef Craioveanu Ștefan, de la Tribunalul Militar București, Secția I, în executarea Sentinței nr. 989/1950, a Secției a II-a și nr. 1379/1950 a Secției I, rămase definitive și devenite executorii, ne-am transportat la Penitenciarul Jilava în vederea executării pedepsei cu moartea a condamnaților. 1. Dumitru Matei (...) 2. Druszcz Romuald (...) Ne-am transportat în comuna Jilava unde se află Penitenciarul Jilava și unde condamnații de mai sus sunt deținuți, unde a fost ales locul de execuție, dată prin Sentința nr. 989/1950 a Tribunalului Militar București, Secția a II-a (...). Astăzi, 21 februarie 1951, ora 6, am sosit la Penitenciarul Jilava, unde am găsit prezent pe locotenentul major Vintilă Romeo, din partea Administrațiilor, precum și pe tov. director Borundel Cornel. La ora 6.30 fiind fixată execuția, însoțiți fiind de grefierul Tribunalului Militar București, Craioveanu Ștefan și din partea Penitenciarului Jilava, tov. căpitan Moromete Nicolae, am mers la celula unde se aflau condamnații Dumitru Matei, Druszcz Romuald (...) și i-am încunoștințat că a sosit timpul să-și expieze faptele săvârșite și au fost întrebați fiecare condamnat, dacă mai au ceva de mărturisit sau vreo dorință - și au declarat că nu mai au nimic de mărturisit, ultima dorință fiindu-le aceea de a li se da câte o țigară - lucru ce s-a petrecut. La ora 6.30, după ce s-a primit raportul comandantului grupului de execuție, tov. căpitan de Miliție Ciacanica Dumitru, s-a dispus să se citească oamenilor din grupa de execuție de către grefierul Instanței, dispozitivul sentinței de condamnare și expunerea faptelor săvârșite de condamnați. După aceasta s-a ordonat aducerea condamnaților Dumitru Matei, Druszcz Romuald, Cudalbu Ion (...), care au fost aduși sub escortă, fiecare însoțit de 4 gardieni ai Penitenciarului Jilava, care au însoțit pe condamnați până la stâlpii de execuție, fiind însoțiți și de directorul Penitenciarului. Condamnații au fost legați la ochi și apoi la stâlpii de execuție, cu spatele spre grupa de execuție. După îndeplinirea celor de mai sus am ordonat comandantului executarea. Comandantul grupei, luând comanda, a pregătit armele, ochirea și focul. Condamnații fiind executați, medicul Penitenciarului Jilava a constatat moartea celor de mai sus. După constatarea morții de către medicul Penitenciarului Jilava, după o oră de la execuție, cadavrele s-au dat în primirea directorului Penitenciarului Jilava, pentru cele legale. Drept pentru care am încheiat prezentul proces-verbal, în 5 exemplare din care două se vor înainta Tribunalului Militar București, Secția I, Secția a II-a, al treilea se va preda Direcției Penitenciarului Jilava pentru a-l trimite ofițerului Stării Civile împreună cu datele necesare înscrierii morții în registrele de stare civilă, iar ultimele două exemplare se vor înainta Parchetului Tribunalului Militar (...)".

Trupul sfârtecat de gloanțe al părintelui Matei, ca și al celorlalți executați sau decedați în închisoarea de la Jilava, a fost aruncat într-o groapă comună, despre care am notat mai sus.

Acesta a fost modul barbar în care a fost martirizat preotul Dumitru Sandu Matei. Mulți ani nu s-a știut nimic despre moartea acestuia în închisorile comuniste. Abia după cinci ani, în anul 1956, familiarii săi din Sărata au aflat despre moartea lui și au pus o cruce în cimitirul satului, pe care au trecut acea cifră "1956", care a rămas peste decenii o mărturiei că abia atunci au aflat despre decesul consăteanului lor.

Treptat, treptat..., mai ales din mărturiile acelora care au supraviețuit în urma procesului "Legația Franței", preoți și laici din Dieceza de Iași au aflat câte ceva despre suferințele îndurate de părintele Dumitru Matei și despre executarea acestuia prin împușcare. Dar cine avea cunoștințe și putea scrie ceva până în anul 1990?!

Primul care a scris și publicat în revista "Lumina creștinului", din februarie 1991 a fost părintele Anton Despinescu, în articolul "Părintele Matei", din care prezint câteva citate: "Așa îl chemau cei mai mulți pe preotul exemplar Dumitru Sandu părintele tuturor, mai cu seamă al săracilor și bolnavilor. Originar din satul Sărata-Bacău, s-a născut la 13 iulie 1913 din părinții Dumitru și Maria Sandu Matei. La vârsta de 14 ani a intrat în Seminarul Diecezan «Sfântul Iosif» din Iași, unde a urmat o pregătire sârguincioasă timp de 12 ani, după care, la 24 iunie 1939 a fost hirotonit preot, în capela vestitului «Institut Notre-Dame de Sion», de către episcopul Mihai Robu. Făcea parte din promoția cea mai numeroasă, a «celor 33» rămasă unică în istoria Diecezei de Iași, între cele două războaie mondiale. Îndată după hirotonire a fost numit capelan la Parohia Iași unde a lucrat cu tot devotamentul. Privindu-i fața mereu senină, străjuită de barba puțin roșcată, ochii căprui, ageri, mersul apăsat, totdeauna știind ce vrea, rămâneai cu convingerea că este întruchiparea lui Isus Cristos. Îl stimau și-l iubeau toți pentru că își dădeau seama cât de mult îi iubea, că nu trăiește decât pentru ei: copii, tineri și bătrâni. Puținii bani pe care îi primea nu aveau ședere in buzunarul lui: erau ai săracilor și bolnavilor Am auzit spunându-se despre el, că era în stare să golească și vistieria parohială pentru a veni în ajutorul celor nevoiași. La 22 iunie 1941, România intrând în cel de-al Doilea Război Mondial, mulți tineri din satele catolice ale Moldovei au fost înrolați în regimentele de combatanți. Aveau și ei trebuință de asistenți, spirituală pe câmpul de luptă. Episcopul Robu l-a considerat drept cel mai indicat pe părintele Matei să împlinească acest serviciu de mare curaj și devotament. În anii războiului a fost mereu alături de soldați, el, soldatul lui Cristos, alături de răniți, pe care îi mângâia și încuraja, alături de muribunzi, pe care îi întărea cu sfântul Viatic pe drumul eternității. După terminarea războiului, necazurile au continuat. Ocupația rusească, anii de secetă, de mari lipsuri și de foamete, cereau eforturi deosebite pentru a veni în ajutorul celor năpăstuiți. Episcopii catolici americani colectau ajutoare masive în alimente. îmbrăcăminte și medicamente pe care le trimiteau în țara noastră. Era nevoie de cineva și din partea diecezei de Iași, mult încercate de război și foame, care să preia și să distribuie aceste ajutoare. Episcopul Robu l-a considerat tot pe Părintele Matei ca persoană vrednică de toată încrederea în această diaconie apostolică. A stat dispoziția tuturor cu toată înțelegerea și dragostea, indiferent de confesiune. Evreii din Iași care suferiseră mult din partea hitleriștilor, veneau la părintele Matei ca la tatăl lor. Pe câți prizonieri nu i-a luat «pe barba lui»! Unii au recunoscut ulterior că numai datorită lui mai sunt în viață. Într-adevăr, era de o istețime și practicitate impresionante. Venea rapid cu soluțiile cele mai bune. Dar astfel de suflete mari nu sunt scutite de suferințe. Părintele Matei a avut parte de ele din plin, asemenea lui Cristos. Se știe prin ce prefaceri politico-sociale a trecut și țara noastră după terminarea Războiului. Impunerea regimului comunist de către sovietici a fost însoțită de nenumărate nedreptăți și crime. Biserica a fost și ea o țintă în «program», cea catolică mai ales. În conferințe de partid, în ziare, la radio, năimiți gălăgioși, la comanda Moscovei, se luau la întrecere în a defăima Vaticanul cu invective abominabile. Nunțiul papal a fost silit să plece. Episcopii, nefiind de acord, așa cum li se cerea, de a forma o biserică națională ruptă de Roma au fost încarcerați. Totodată s-a pornit o vânătoare a preoților. În fruntea listei figura, desigur, «popa Matei», «agent periculos al imperialismului american», «dușman al poporului»! Câtă ignoranță, răutate și aberație! Părintele săracilor, al bolnavilor, răniților și prizonierilor e acuzat ca fiind dușman al poporului! S-a organizat o rețea foarte amplă pentru a fi prins. Isteț cum era, le-a dat destul de furcă urmăritorilor. L-am văzut ultima dată, pe la începutul lunii august 1949 în Dărmănești - -Bacău. Era fugar. Cu umorul care îl caracteriza, mi-a spus: «Nu vreau să cad ca musca-n zăr»! În cele din urmă a fost prins, supus unei parade judiciare, încadrat la «înaltă trădare» și condamnat la pedeapsa capitală, comutată ulterior în temniță grea. În felul acesta, la Aiud, s-a consumat victima carității față de semeni, părintele Matei! La avut parte de o viață și activitate relativ scurtă, de zece ani. În acești ani însă, a săvârșit fapte mari. Avea stofă de erou. În reflexiile și rugăciunile sale pline de credință și iubire a întrezărit vocația de martir. Mi-am dat seama de aceasta citindu-i articolul «Sfântul Ignațiu de Loyola» din Volumul festiv (paginile 90-91), alcătuit cu ocazia hirotonirii promoției sale din 1939. Aici elogiază personalitatea fondatorului Ordinului Iezuit de care e strâns legată înființarea Seminarului Diecezan din Iași, precum și formarea multor generații de preoți: «De patru secole ostașii tăi îți urmează comanda. Uragane uriași s-au năpustit asupra lor. Au voit să-i spulbere. dușmani puternici îi lovesc din toate părțile cu înverșunare. Ôi într-un timp se păru că au învins. Dar ei nu se tem. Mor muncind. Mor luptând. Mor martiri! Îți urmează comanda. fii mândru, Căpitane!» Așa îți spun și eu: Cinste ție, părinte Matei! Ferice de tine, preot exemplar, preot militar cu gradul de căpitan! Ferice de tine, preot martir! Bucură-te, în ceata strălucită a apostolilor și martirilor!"

Deși cunoștea foarte multe din povestirile celor care l-au cunoscut pe părintele Dumitru Sandu Matei, autorul articolului nu a beneficiat nici măcar de informația locului și anului în care a murit preotul martir.

În septembrie același an, Preasfințitul Petru Gherghel scria: "Astăzi, toți cei care-au suferit și care iubesc adevărul, strigă: «Niciodată nu mai trebuie să existe pe pământ vreun sistem, sau un partid, care-l neagă vehement pe Creator, și care-i ia omului demnitatea de adevărat fiu al lui Dumnezeu». (...) Pentru Adevăr și pentru om, Isus s-a dăruit pe sine însuși la moarte, și prin propriul sânge a putut aduce oamenilor mântuirea și iubirea. Pentru Adevăr au mers la moarte toți episcopii Bisericii Catolice, din toată Europa Răsăriteană și din Rusia. Pentru drepturile legitime ale omului s-au jertfit vrednicii păstori ai Bisericii Greco-Catolice din România. Pentru acest adevăr și pentru marea dragoste de oameni, s-a jertfit marele nostru episcop Anton Durcovici, vrednicul nostru preot, Matei, toți păstorii noștri sufletești, care-au opus rezistență cu propria lor viață, răspândirii tot mai acerbe a comunismului, - comunism ateu, peste sufletul atât de blajin și de bun al poporul român. (...) Este ora Adevărului și și a Dreptății, iar victoria finală va depinde de iubirea și de credința noastră".

Poate nu este întâmplătoarea ziua de 21 februarie, când a murit părintele Matei, dar a fost numit administrator al Diecezei de Iași Mons. Petru Gherghel! Preocupat de a face cât mai multă lumină în cazul "Matei", ca dealtfel în toate acțiunile în care au fost implicați preoții catolici care au activat pe teritoriul Diecezei de Iași, Preasfințitul Petru Gherghel a căutat diferite persoane care puteau avea acces în Arhivele Securității și reușeau să afle informații despre urmărirea, persecuția, procesele și condamnarea acestora.

Cel care a fost ales să fie pioner în această muncă titanică a fost domnul Dănuț Doboș, care activa la Arhivele Statului din Iași. Cum a mărturisit de mai multe ori, "în octombrie 1996, cu binecuvântarea episcopului de Iași, Petru Gherghel, am inițiat o amplă cercetare arhivistică și documentară cu privire la episcopul Anton Durcovici și preotul Dumitru Sandu Matei". În demersurile sale a fost susținut de domnul senator Petru P. Caraman, care a trecut la cele veșnice în urmă cu câteva zile, la 8 februarie, în vârstă de 91 de ani. După numeroase intervenții și insistențe, multe din dosarele "martirilor" Bisericii noastre au fost copiate și studiate, iar roadele cercetării istoricilor au fost publicate în numeroase cărți, studii și articole.

Fiind deja aprinsă candela eroismului și jertfei "preotului martir Matei", în ziua de 8 septembrie 2000, cu ocazia administrării Sfântului Mir în Parohia Sărata, Preasfințitul Petru Gherghel a amintit de moartea părintelui Dumitru Sandu Matei: "Să urmați exemplul bunicilor dumneavoastră, căci avem aici în comunitatea dumneavoastră eroi ai credinței catolice, așa cum a fost părintele Sandu Matei, care pentru Biserică a fost un erou al credinței, căci nu a voit să se supună tiraniei comuniste; mai bine a voit să moară chinuit de comuniști și nu a fost de acord cu ei, ci și-a dat viața pentru Cristos".

În anul 2001, la împlinirea unei jumătăți de secol de la moartea sa eroică s-au celebrat Liturghii de pomenire, la 18 februarie în catedrala catolică din Iași, iar la 21 februarie în biserica din Sărata, în prezența unei mari mulțimi de credincioși. Cu acea ocazie am realizat înregistrările consemnate în prima parte a studiului și am dedicat mai multe studii în numărul 2 al publicației Departamentului de Cercetare Științifică de pe lângă Episcopia Romano-Catolică de Iași "Buletin istoric", în care am scris: "Suntem încredințați că aniversarul a 50 de ani de la moartea eroică a preotului Dumitru Sandu Matei va fi reținut cu aprecierea cuvenită de cititorii acestui număr, mândri de faptul că dintr-o comunitate catolică din Moldova s-a ridicat un astfel de fiu, care a înfruntat cu tot curajul vitregiile abătute asupra noastră în anii de grea cumpănă. [...] "Suntem convinși că atotputernicia dumnezeiască îl va ridica de oriunde s-ar afla în țărâna pământească, la gloria cerească, în văzul tuturor, chiar și al acelora care mânați de prejudecăți sau pur și simplu la comanda cotropitorilor, l-au răpus mișelește. Rămânem ferm convinși că preotul Dumitru Sandu Matei, asemenea multora din acei ani eroici ai neamului românesc, s-a jertfit pentru o cauză dreaptă, aceea a neacceptării unui regim nedrept, ateu, nefiresc adevăraților și bunilor români. În veci pomenirea lui!"

Concluziile părintelui Anton Despinescu din articolul publicat în anul 1991, constatările mele și ale domnului Dănuț Doboș după ce am parcurs mii de file din dosarele "Matei", mărturiile celor care l-au cunoscut și au vorbit despre dânsul în anul 2001, ne-au determinat să credem și să scriem că Părintele Dumitru Sandu Matei este un erou al credinței manifestată prin fapte de iubire, este un martir al Diecezei de Iași..., este un sfânt al Bisericii Catolice.

Dumnezeu să-l facă părtaș la Liturghia din ceruri!

Pr. Alois Moraru

* * *

TVR2, Memorialul durerii: Pr. Dumitru Sandu Matei

* * *

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: Pr. Dumitru Sandu Matei
 


lecturi: 2111.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat