Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru Postul Mare 2021 (12 februarie 2021)

Vineri, 12 februarie 2021, în transmisie directă streaming din Aula "Ioan Paul al II-lea" de la Sala de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru Postul Mare 2021 cu titlul "Iată, noi urcăm la Ierusalim..." (Mt 20,18). Postul Mare: timp pentru a reînnoi credința, speranța și caritatea. Au intervenit: Eminența Sa cardinalul Peter Kodwo Appiah Turkson, prefect al Dicasterului pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale; Mons. Bruno-Marie Duffé, secretar al aceluiași dicaster; și dr. Marcela Szymanski, editor in chief al raportului "Religious Freedom in the World", publicat de Fundația Pontificală "Aid to the Church in Need" (ACN), în legătură-video de la Bruxelles. Prezentăm în continuare intervențiile:

Intervenția Eminenței Sale cardinal Peter Kodwo Appiah Turkson

Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare are titlul: "Iată, noi urcăm la Ierusalim...", și mă trimite la textul din Evanghelia lui Matei, unde citesc: "Urcând spre Ierusalim, Isus i-a luat deoparte pe cei doisprezece discipoli și le-a spus pe drum: «Iată, noi urcăm la Ierusalim și Fiul Omului va fi dat pe mâinile arhiereilor și ale cărturarilor, îl vor condamna la moarte, îl vor da pe mâinile păgânilor ca să fie batjocorit, biciuit și răstignit, dar a treia zi va învia»" (Mt 20,17-19).

Isus prezice ceea ce i se va întâmpla la Ierusalim după ce i-a despărțit pe cei doisprezece discipoli ai săi de mulțime, ca și cum ar vrea să le comunice o informație rezervată. Era vorba de faza finală a misiunii sale și a vieții sale pe pământ, pe care însă voia s-o lase ca moștenire celor doisprezece discipoli. Voia ca ei să fie părtași la ea; și vom vedea, moștenirea lui Isus dată discipolilor săi devine o invitație de a imita sărăcia sa și abnegația sa, caritatea sa și iubirea sa față de ucenicii săi, credința sa, speranța sa și viața sa de rugăciune.

Pus sub acest titlu, "iată, noi urcăm la Ierusalim", mesajul de Postul Mare al papei evocă tradiția cultuală și socială a poporului lui Dumnezeu în Biblie, conform căreia "a urca la Ierusalim" implica un pelerinaj la casa lui Dumnezeu, ca destinație. Înseamnă a urca la muntele Sion, locul pe care Dumnezeu l-a ales pentru a face să locuiască numele său (Dt 12,11). Acolo Dumnezeu este adorat; și de acolo Dumnezeu învață poporul său căile sale. Aici profetul Isaia a profețit că toate națiunile vor veni pentru a fi învățate despre căile lui Dumnezeu și pentru a învăța să meargă pe calea sa (Is 2,3 șu).

Însă, de această dată, atunci când Isus va urca la Ierusalim cu discipolii săi, destinația va fi un alt munte: Golgota, și va fi locul în care Dumnezeu va revela iubirea sa față de omenire și va revărsa asupra omenirii pe Duhul Fiului său: Duhul primului născut dintre mulți frați, Duhul fiilor lui Dumnezeu, deci al fraternității noastre comune.

Cu acea ocazie, Isus de pe cruce îi va învăța pe ucenicii săi, ca din noul templu pe o altă colină, următoarele lecții:

- lecția credinței ascultătoare cu care Isus a îmbrățișat pătimirea sa și crucea sa.

- lecția sărăciei: sărăcia de a se goli și de a se face sclav, pentru a sluji și a îmbogăți omenirea din sărăcia sa (Fil 2,6-8; Mt 20,28; In 13,4-12).

- lecția iubirii: iubirea Tatălui față de Fiul său și față de lume (In 3,16), iubirea lui Isus față de Tatăl său (In 10,17-18), precum și iubirea sa față de ucenicii săi (In 13,1).

- lecția de rugăciune cu care Isus a început agonia sa în Ghetsemani, cu care s-a rugat pentru cei care-l răstigneau și cu care s-a încredințat în mâinile Tatălui.

- lecția de speranță în învierea sa, pe care o promite și tâlharului căit (Lc 23,41-42).

Deci, sub titlul "Iată, noi urcăm la Ierusalim", mesajul Papei Francisc pentru Postul Mare adună și organizează lecțiile pătimirii, răstignirii și învierii lui Isus într-o triadă de virtuți teologale: credință, speranță și caritate, și o triadă de exerciții de Postul Mare: auto-sărăcire (ca în post și în abstinență), rugăciune și caritate/bucurie. Aceste două triade sunt împletite împreună în formarea mesajului papei din acest an; și, așa cum se poate vedea, sunt virtuți și exerciții pe care Isus însuși le-a trăit și le-a transmis ucenicilor săi pentru a fi trăite și de ei: pentru a-i face mai asemenea cu Cristos! Cu mesajul său de Postul Mare, Papa Francisc ne recomandă aceleași virtuți și exerciții, pe care Isus le-a învățat discipolilor săi, pentru un drum al nostru de Postul Mare spre sărbătoarea învierii lui Isus la Paștele 2021.

a) Mesajul nostru de Postul Mare din acest an începe cu o invitație de a lăsa ca să ne învețe Cuvântul Scripturii adevărul lui Isus: Fiu al lui Dumnezeu, care din iubire față de noi s-a golit pe sine însuși pentru a se face sclav, pentru a revela iubirea Tatălui față de noi. În viață, noi ne golim, când renunțăm la ceea ce ne stă la inimă și la lucrurile în care ne identificăm până acolo încât să credem că nu putem trăi fără ele. Această golire se numește negare de sine și este spiritul postului și al tuturor formelor de abstinență. Renunțăm la timpul de a privi la televizor, astfel putem merge la biserică, să ne rugăm sau să spunem un rozariu. Numai prin abnegație ne disciplinăm pentru a putea abate privirea de la noi înșine și a-l recunoaște pe celălalt, a ne confrunta cu necesitățile sale și a crea astfel acces la binefacerile și la bunurile pentru persoane: a respecta demnitatea lor și drepturile lor... etc. A face spațiu celuilalt înseamnă a recunoaște existența (demnitatea) celuilalt: ca un alt "eu"/persoană ca și mine, deci un frate/soră cu toții fii ai unicului Dumnezeu și Tată al mărturisirii noastre... Credință.

b) În măsura în care lucrurile la care renunțăm prin abnegație sau abstinență merg în folosul celuilalt, postul nostru contribuie la promovarea binelui comun: respectiva bunăstare a omenirii, care în momentul abnegației poate să fie învăluită pentru ochii noștri și poate să fie numai sperată. A spera înseamnă a vorbi despre viitor; și a vorbi despre viitor înseamnă a vorbi despre Dumnezeu. Înrădăcinată în credință, speranța generează energie, care stimulează intelectul și dă voinței tot dinamismul său, ne face să dublăm activitatea noastră, și nu există atitudine mai bună în aceste perioade de încercare (clima și covid-19). Postul Mare, ca perioadă pentru a trăi virtutea teologală a speranței, ne dispune să căutăm fața lui Dumnezeu din viitorul nostru în rugăciune. Prin rugăciune și comuniunea cu Dumnezeu, scoatem inspirație și o lumină interioară pentru a deveni visători și vizionari ai unui viitor mai bun: ai timpului făcut nou de harul lui Dumnezeu și de convertirea noastră a tuturor.

c) Când speranța (în Dumnezeu și în harul său) stimulează intelectul și dă voinței tot dinamismul său, se manifestă în ieșirea din sine pentru a împărtăși și a promova bunăstarea tuturor: în caritate. Pentru că atunci când activitatea umană este inspirată și susținută de iubire/caritate atunci anticipă împărăția lui Dumnezeu pe pământ. Și putem recapitula aici viziunea tuturor exercițiilor din Postul Mare: nu va fi o simplă repetare a Sfântului Augustin să spunem că este nevoie de o spiritualitate a iubirii pentru a arăta iubirea. Punctul din "Fratelli tutti" este că "iubirea socială" a noastră și o respectivă "civilizație a iubirii" trebuie să fie înrădăcinate și să fie un rod al iubirii noastre spirituale (iubirea lui Dumnezeu). Interioritatea trebuie să fie ceea ce susține exterioritatea. Astfel, așa cum afirmă Papa Francisc (Laudato si'): violența care este în inimile noastre se manifestă în abuzurile naturii. Prin urmare, să ne străduim să cultivăm în noi iubirea, pentru a putea manifesta "iubirea socială". Acesta este proiectul nostru pentru Postul Mare!... Dumnezeu să ne ajute în asta!

Intervenția monseniorului Bruno-Marie Duffé

Mesajul de Postul Mare al Sfântului Părinte amintește tuturor creștinilor că această perioadă specială a anului este un timp de reînnoire și convertire, centrat pe comemorarea pătimirii, morții și învierii lui Cristos în care suntem cufundați. Iată pentru ce suntem invitați, în timpul acestor patruzeci de zile, să urmăm drumul lui Cristos pentru ca în seara de Paște să putem reînnoi promisiunea de la Botezul nostru.

În capitolul 20 din Evanghelia după Matei, citim aceste cuvinte ale lui Cristos: "Iată, noi urcăm la Ierusalim": acest oraș care concentrează în el comemorarea Alianței, rănile unei istorii umane complexe și așteptarea împlinirii mesajului profeților.

Astăzi suntem chemați să mergem cu Cristos spre o viață nouă și o lume nouă, spre o nouă încredere în Dumnezeu și în viitor, într-un context marcat de neliniște, de îndoială și uneori și de disperare. Știm că criza sanitară de Covid-19 provoacă o criză socială în care mulți trec printr-o perioadă de pătimire și moarte.

Cum putem trăi acest timp al Postului Mare pe urmele lui Cristos, reînnoindu-ne în credință, în speranță și în iubirea fraternă? Cum putem trăi cu Cristos și cu aceia care suferă, această "traversare a morții" și această "înviere" care ne asociază la însăși viața lui Cristos și la iubirea lui Dumnezeu Tatăl?

Chemarea de a trăi postul, rugăciunea și pomana, așa cum Isus le prezintă în predica sa, spune Mesajul Sfântului Părinte, sunt condițiile și exprimarea convertirii noastre. "Calea sărăciei și a privării (postul), privirea și gesturile de iubire față de omul rănit (pomana) și dialogul filial cu Tatăl (rugăciunea) ne permit să întrupăm o credință sinceră, o speranță vie și o caritate activă" (Introducerea de la mesaj).

Postul deschide spiritul nostru, trupul nostru și toată ființa noastră la darul lui Dumnezeu. Încetând cu un stil de viață egocentric și un consum excesiv, chiar compulsiv, suntem de acord să trăim o sărăcie care este o deschidere față de ceilalți și față de Dumnezeu. Și primim o iubire care ne vine de la Tatăl și de la Cristos.

Postul Mare este "un timp pentru a crede", adică pentru a ne lăsa atinși de Dumnezeu și a lăsa ca "să-și stabilească locuința sa în noi" (cf. In 14,23).

Așadar, postul constă în a elibera existența noastră de ceea ce o aglomerează, de supraîncărcarea de lucruri, utile și inutile, de informațiile adevărate sau false, de obiceiurile și de dependențele care ne leagă, pentru a deschide ușa inimii noastre și a inteligenței noastre Celui care vine să împărtășească condiția noastră umană până la moarte: Isus, Fiul Dumnezeului celui viu.

În reculegere și în rugăciunea tăcută, speranța ne este dată ca lumină interioară, pentru a lumina alegerile pe care suntem chemați să le facem, misiunea și responsabilitățile care ne-au fost încredințate.

Rugăciunea este o respirație cu care permite Duhului să umple viața noastră interioară și să o energizăm, cu cele două mișcări ale primirii și dăruirii.

Postul Mare este un timp pentru a ne ruga, pur și simplu numindu-i pe cei pe care viața îi pune pe drumul nostru și sperând cu ei. Prin această experiență de rugăciune personală - însă deschisă mereu spre celălalt și spre ceilalți - ne este dată inspirația pentru a întări, a mângâia, a încuraja, a oferi atenție și iertare celui care este aproape de noi. Și asta se extinde la cei care sunt departe sau în singurătate.

Pomana este actul cu care exprimăm compasiunea și caritatea noastră. De fapt, caritatea este impulsul inimii care ne face să ieșim din noi înșine, pentru a deveni aproape de persoana rănită, disprețuită, fără casă, nevoiașă...

Așa cum spune clar Sfântul Părinte în enciclica Fratelli tutti: "Caritatea, cu dinamismul său universal, poate construi o lume nouă, pentru că nu este un sentiment steril, ci este cel mai bun mod de a ajunge la căi eficace de dezvoltare pentru toți" (nr. 183).

Postul Mare este un timp de dăruire: ceea ce avem, ceea ce știm, ceea ce suntem. Prin experiența dăruirii, îl considerăm pe cel nevoiaș ca un membru al însăși familiei noastre, ca un frate, ca un prieten pe care-l iubim. Puținul pe care-l împărtășim cu iubire devine mult și nu se epuizează niciodată: devine o rezervă de viață și de bucurie simplă.

Așadar, Postul Mare ne deschide un drum de convertire, pe urmele Domnului Isus însuși, care a trăit până la capăt misiunea sa de Fiu și pe care Dumnezeu l-a înviat în dimineața de Paște. Aceasta este credința noastră: este o speranță oferită fiecărei ființe vii, dincolo de suferință și de moarte. Are în mâinile sale și pe trupul său urmele nedreptăților noastre și ale durerii noastre, dar stă în fața noastră și ne cheamă la o viață nouă.

Intervenția lui dr. Marcela Szymanski

În numele tuturor celor care sunt persecutați pentru credința lor, vreau să vă mulțumesc mult pentru această oportunitate de a împărtăși mărturia lor, legând-o de importantul mesaj al Papei Francisc pentru Postul Mare din acest an. Pentru cei care suferă încercarea persecuției, pandemia a reprezentat un moment de comuniune în durere și în pierdere, din păcate în toată lumea.

Durerea ne apropie pe unii de alții și prin intermediul credinței se primește "apa vie" descrisă de Sfântul Părinte. Un sondaj publicat recent de Pew Research Center arată că, în cea mai mare parte a țărilor occidentale, sentimentul religios a crescut în timpul pandemiei. N-ar trebui să închidem ochii în fața acestui lucru.

Așadar, iată-mă aici astăzi, cu pălăria mea de redactor-șef al raportului "Religious Freedom in the World", publicat de Aid to the Church in Need. Raportul vă va fi prezentat aici la 20 aprilie, însă între timp am ocazia de a asculta și a citi istorii de credință, iubire și speranță sub diferite grade de persecuție. Exemplul celor care ar prefera mai degrabă să moară decât să renunțe la credința lor este de neuitat și greu de înțeles, este ca un dialog în care una dintre părți pare să fie complet încărcată de ură și cealaltă apare complet protejată de un strat puternic de Iubire.

Când aud istoriile celor asupriți și ochii mei nu reușesc să se mărească, îmi spun "Dar, Marcela, te rog, când vorbești despre noi, le ceri să se roage pentru noi! Vrem să fim ca voi, să putem citi Biblia atunci când vrem, să mergem în templele deschise toată ziua, să sărbătorim Crăciunul ca și voi!". Atunci îmi vine viziunea Bibliilor prăfuite în rafturi, bisericile închise, Crăciunul straniu pe care l-am trăit recent... Și trebuie să le răspund: "Nu, nu mă voi ruga pentru ca voi să fiți ca și noi, ci pentru ca noi să fim ca și voi! Eu și vecinii mei am vrea să avem credința voastră puternică și speranța voastră în viitor și forța de a continua să dăruiți altora!".

Mesajul papei de astăzi ne spune exact asta, însă eu voiam să vă arăt o imagine a istoriilor lor, am multe fotografii! Însă am ales un portret al unei familii, pentru că familia este locul unde învățăm să trăim virtuțile pe care ni le explică Sfântul Părinte. Această imagine pe care am ales-o este o familie creștină din Alep. Acesta este un desen al fiicei de 11 ani. Învățătoarea i-a cerut să ne arate la ceea ce a supraviețuit în septembrie 2016, când teroriștii islamici din Al-Nusra impuneau dominația lor în oraș. Vă rog, priviți bine. Aceasta este o familie supusă la persecuții grave din cauza credinței de către călăii lor.

Artista este aici, aceasta este mama sa, sora sa și fratele său, morți deja pe paviment și cu semne de tortură. Trei teroriști din Al-Nusra, îmbrăcați în negru ca și ei. Există instrumente de tortură între care aparate pentru electroșoc, pistoale, grenade, cuțite. Teroriștii voiau să-i ia pe toți bărbații și tinerii cu ei. Femeile, se aștepta ca să renunțe la credința lor și să devină musulmane.

Au supraviețuit numai pentru că armata a sosit la timp și teroriștii au fugit. Această familie a fost generoasă să ne împărtășească experiența lor, deoarece cred cu fermitate că Dumnezeu era cu ei acolo, altminteri... ar fi fost cu toții morți. Familia astăzi s-a întors la o viață "normală" pentru standardele din Alep, lucrând la azil.

Acest "portret de familie", doamnelor și domnilor, a fost desenat la numai 2200 km de Roma, aceeași distanță în mașină de sudul Spaniei. Iată cât de aproape este Alep de Roma.

Ce putem învăța pentru Postul Mare, de la o astfel de familie, care a trecut printr-un Calvar dur, dar care se consideră "înviată" în Cristos? Ce le-am spune, dacă i-am întâlni astăzi?

L-am auzit adesea pe Sfântul Părinte spunând că "prin forța iubirii, prin blândețe, se poate combate aroganța, violența și războiul și se poate aduce pacea" pentru toată Biserica.

Cei persecutați sunt elita Bisericii și a-i sluji nu este o obligație ci o onoare.

Imaginea oribilă pe care tocmai v-am arătat-o este dovada că drumul spre paradis prin martiriu nu este ca un film de Zeffirelli, și acei martori, ca fata care a desenat-o, încă au nevoie de un sprijin psihologic. Însă și alții au supraviețuit pentru a relata roadele credinței lor și ale rugăciunii lor. Acele roade sunt iertarea și iubirea.

Nu departe de Alep, la Qaratayn, aproape de Palmira, părintele Jacques Mourad, pe care mulți dintre voi l-ați cunoscut la Roma, a fost răpit împreună cu 250 de creștini de către militanții Statului Islamic. După trei luni de torturi și cereri de a renunța la credința lor, cu marea lor uimire, li s-a permis să se întoarcă la casele lor. Motivul care le-a fost dat de către oamenii din ISIS este că "creștinii n-au luat armele împotriva musulmanilor și au făcut asta din cauza credinței lor". Pentru părintele Mourad, precum și pentru noi, aceasta a fost o minune!

După aceea urmează drumul lung al reconcilierii, pentru a obține o nouă relație durabilă în pace și armonie, cu acel vecin care ți-a provocat atâta durere. Se începe simțindu-se înconjurați de iubirea lui Dumnezeu. Acesta este singurul combustibil care mișcă la iertarea durerii pierderii copiilor, a mamelor a tuturor bunurilor lor, a sănătății lor, a proiectelor lor... La această voință de iertare trebuie adăugată mărturia "persoanelor bune", care te însoțesc pe acest drum de iertare.

Prietenul meu Silwanos era "om bun". N-a voit niciodată să fie un arhiepiscop. A devenit arhiepiscop și în mod strălucitor, în Biserica siriacă ortodoxă. A murit în urmă cu două luni la Homs, în Siria, orașul care mărturisește iubirea sa față de Dumnezeu și față de ceilalți. Avea 52 de ani, a murit de cancer din cauza lipsei de îngrijiri. Orfan încă de la vârstă fragedă, Silwanos a fost crescut de surori călugărițe, unde a ajuns pentru a găsi chemarea sa călugărească, împreună cu fratele său. A lucrat neobosit pentru orfanii din regiune. Mulți își amintesc de îmbrăcămintea sa închisă pe străzi în timpul bombardamentelor, când îi căuta pe copii pentru a-i salva. Cu sau fără bombardament n-a încetat niciodată să se ocupe de ei și imediat ce bombele au încetat, a redeschis școli și noi aziluri. Chiar în mijlocul războiului, în 2017, a venit la Bruxelles aducând mari valize pline de desene ale copiilor din Alep, Homs și Damasc. Desenele erau înțelese ca scrisori adresate politicienilor, cerându-le să mărească ajutoarele umanitare și pentru a arăta ceea ce era viața lor zilnică. Așadar... știți de unde vine acest desen. Cu o altă ocazie, aș putea să vă povestesc despre insultele și despre umilirile pe care Silwanos le-a primit de la unii politicieni europeni. Eu eram furioasă, însă el văzuse lucruri mai rele în viață. A promis să se roage pentru ei. S-a întors la Homs, unde i-a slujit pe săraci până la ultima sa respirație.

Sacrificiul merge împreună cu iubirea profund înrădăcinată, aceea care te face să întinzi mâna către frați tăi și surorile tale. În timpul primului blocaj COVID în India, milioane de muncitori au rămas blocați timp de multe zile fără muncă și fără adăpost, așteptând un pic de spațiu în tren pentru a se întoarce acasă. Un grup numit rețeaua "Primele Comunități Creștine" din India, care include laici și călugări, a luat inițiativa de a distribui hrană și apă, precum și măști și gel dezinfectant celor din tren. Membrii acestor Mici Comunități Creștine sunt săraci ca aceia care au nevoie de ajutor, însă au încredere deplină în puterea rugăciunii și a Providenței. Au organizat rugăciuni de acasă, însă folosind megafoane pentru a recita litaniile de pe acoperiș, în așa fel încât cei din tren să se poată uni cu ei. Trebuie să ne amintim asta: iadul tremură la sunetul rugăciunilor săracilor!

Și a ne priva de ceva, post, abnegație, spune Sfântul Părinte. Să-i luăm în considerare pe preoții mulți și surorile răpiți în Africa, ce sunt ținuți ca răscumpărare de către miliții. Vor bani pentru a cumpăra alte arme și a continua să răpească! Astfel, decizia luată de episcopii nigerieni săptămâna trecută, împreună cu familiile victimelor, este de a nu plăti nicio răscumpărare pentru niciunul dintre ei. Într-un mesaj clar adresat teroriștilor, arhiepiscopul Kaigama a spus: "Fiii noștri nu sunt de vânzare!". A asuma responsabilitatea de a nu plăti este o cruce foarte grea. Frații noștri din Nigeria sunt în post de viață, având speranța unei alte minuni ca aceea a părintelui Mourad.

Avem mult de învățat de la ei.

Oare suntem așezați pe crucea lor? Trebuie să știm că sunt gata să ne ajute să ducem crucea noastră! Cu viața lor, rugăciunea lor și moartea lor. Amintiți-vă de tabloul de familie din Siria; în așa fel încât să le putem spune într-o zi că lungul lor Calvar spre Înviere n-a fost zadarnic!

Mulțumesc pentru atenție.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 639.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat