Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Venerarea textului sacru

de Mario Lessi Ariosto

Așa cum se citește la nr. 3 din scrisoarea apostolică Aperuit illis (30 septembrie 2019), Papa Francisc a stabilit că a treia duminică din timpul de peste an "să fie dedicată celebrării, reflecției și răspândirii Cuvântului lui Dumnezeu". Invitând comunitățile să găsească modul de a trăi această duminică în mod solemn, între celelalte indicații, în același număr se spune că "va fi important ca în celebrarea euharistică să se poată întrona textul sacru, așa încât să facă evidentă pentru adunare valoarea normativă pe care o posedă Cuvântul lui Dumnezeu". "Textul sacru" corespunde Sfintei Scripturi conținute în diferitele cărți care compun Biblia, la care papa face referință în același paragraf, sugerând parohilor să găsească forme și pentru a înmâna Biblia în această duminică.

Verbul a întrona presupune existența unui loc vizibil pentru comunitatea unde "textul sacru" este expus. Despre o asemenea folosire se vorbește în Caerimoniale Episcoporum (nr. 1172 și 1174) cu ocazia conciliilor și a sinoadelor: la celebrarea Liturghiei sau a unei ore din Oficiul divin sau și la o celebrare a Cuvântului lui Dumnezeu, "cartea Evangheliilor să fie pusă pe un tron corespunzător în mijlocul prezbiteriului". Această modalitate transmisă de-a lungul secolelor în concilii a fost preluată și la Conciliul al II-lea din Vatican. Cel care a putut să vadă personal, și-l va aminti pe Sfântul Paul al VI-lea care, în sesiunile conciliare prezidate personal de el, în timpul cântării Crezului, înainta solemn purtând evangheliarul sprijinit de frunte, pe a-l semnifica pe Cel care cu Evanghelia sa luminează mințile tuturor și drumul care trebuie parcurs împreună.

Pare că se poate spune că papa a voit să indice, și în acest mod, atenția care trebuie dată valorii normative a Sfintei Scripturi, având convingerea că credința creștină nu este o "religie a Cărții" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 108), așa cum explică bine în Aperuit illis, la nr. 11: "Înainte de a deveni un text scris, Sfânta Scriptură a fost transmisă oral și menținută vie de credința unui popor care o recunoștea ca istoria sa și principiu de identitate în mijlocul atâtor alte popoare. De aceea, credința biblică se întemeiază pe Cuvântul viu, nu pe o carte". Este vorba deci de Cuvântul lui Dumnezeu care se face "trup" și de Cuvântul lui Dumnezeu care se face "carte" așa cum afirma Sfântul Ambroziu (Ep 52, 7: CSEL 54, 426), de "Scriptura divină care constituie o singură carte și această singură carte este Cristos, vorbește despre Cristos și are în Cristos împlinirea sa" așa cum amintește Ugo de San Vittore (De arca Noe, 2, 8: PL 176, 642 C-D).

În acest sens papa indică o formă de venerare a textului sacru în linia constantă a Bisericii care a venerat mereu Scripturile divine, așa cum venerează însuși Trupul Domnului, continuând să ofere credincioșilor Pâinea vieții luată de la masa Cuvântului lui Dumnezeu și a Trupului lui Cristos (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 103, care preia din Dei Verbum, 21). Conform unei afirmații patristice, "Sfânta Scriptură este scrisă mai întâi în inima Bisericii decât pe instrumente materiale" (Catehismul, nr. 113).

Despre evangheliar, care conține pericopele din Evanghelie care se ascultă la Liturghie în decursul anului liturgic, precum și despre ritualul care însoțește folosirea sa, vorbește Institutio generalis Missalis Romani, sfătuind ca să fie purtat de diacon sau de lector în procesiunea de la intrare, să fie pus pe altar, de pe care va fi luat pentru proclamarea Evangheliei de la amvon (cf. nr. 117; 119; 120; 122; 133; 172; 173; 175; 194-195; 306). Deși Praenotanda de la Ordo lectionum Missae subliniază oportunitatea ca în catedrale sau cel puțin în parohiile și bisericile mai mari și mai frecventat să fie un evangheliar ornat în mod splendid, distinct de cealaltă carte a lecturilor, Lecționarul, din păcate nu este așa de frecvent să existe unul la dispoziție și este de dorit ca instituirea Duminicii Bibliei să ducă la reflecție asupra acestei lipse. Nota despre Duminica Bibliei publicată la 17 decembrie 2020 de Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor face referință explicită la evangheliar și la indicațiile conținute în documentele citate mai sus.

Evangheliarul purtat în procesiune la altar și de la altar la amvon scoate în evidență funcția de "culme" pe care o ocupă proclamarea Evangheliei, obținând astfel ajungerea la un dublu obiectiv. Primul se află în sublinierea centralității lui Cristos, al doilea în indicarea cheii de interpretare a tuturor Scripturilor, în mod deosebit a Vechiului Testament.

Evanghelia face mai perceptibilă eficacitatea prezenței lui Cristos în cuvântul proclamat liturgic, "de vreme ce El este cel care vorbește atunci când în Biserică se citesc Sfintele Scripturi" (Sacrosanctum Concilium, nr. 7 și cf. nr. 33). Dacă Isus Cristos este centru și plinătate a Sfintei Scripturi și a celebrărilor liturgice (cf. Ordo lectionum Missae, Praenotanda, nr. 5), liturgia Cuvântului este pentru noi astăzi memorial continuu al modului cu care Domnul Isus "pornind de la prezentul evenimentului său îndeamnă să cercetăm toate Scripturile (cf. Lc 4,16-21; 24,25-35.44-49)" (Ordo lectionum Missae, Praenotanda, nr. 3) și realizare a deschiderii la sensul Scripturilor pe care El l-a oferit, după înviere, discipolilor săi. În acel moment Scripturile erau de fapt numai cele din Vechiul Testament, precum și același sens se află la baza îndemnului paulin: "Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu și este de folos pentru a învăța, a dojeni, a îndrepta, a educa în dreptate" (2Tim 3,16).

Când Biserica este adunată pentru a cerceta "în toate Scripturile ceea ce se referă" la Cristos (cf. Lc 24,27), El este prezent cu Duhul său de adevăr, Mângâietorul, pentru ca luând de la însuși Domnul Isus (cf. In 16,14) să poată învăța, aminti, conduce (cf. In 14,26; 16,13). În mod deosebit va deveni astfel mai asimilabil că "în Vechiul Testament este adumbrit Noul, iar în Noul se dezvăluie Vechiul" (Ordo lectionum Missae, Praenotanda, nr. 5).

(După L'Osservatore Romano, 23 ianuarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 741.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat