Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Moștenirea angajării ecumenice a Sfântului Ioan Paul al II-lea și enciclica "Ut unum sint"

Instrument de credință pe calea pentru unitate

de Andrzej Choromanski,
oficial de la secțiunea occidentală a Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

Pentru a înțelege corect abordarea ecumenică deosebită a lui Ioan Paul al II-lea și contribuția sa excepțională la cauza unității creștinilor din care enciclica Ut unum sint este o trăsătură importantă, este fundamental să se ia în considerare persoana sa și slujirea sa de episcop de Roma în lumina Conciliului al II-lea din Vatican.

Sfântul Ioan Paul al II-lea "fiu" al Conciliului al II-lea din Vatican

În sensibilitatea sa eclezială, în gândirea sa teologice și în lucrarea sa pastorală Ioan Paul al II-lea a fost în întregime un "fiu al conciliului". Participând direct la lucrările sale, a dobândit convingerea fermă că, sub conducerea Duhului Sfânt, conciliul era un eveniment providențial pentru Biserică într-un moment în care, după atrocitățile celor două războaie mondiale, ea era în căutarea de noi energii și de o nouă direcție, mai ales pe drumul care conducea la pragul noului mileniu, un "prag de speranță", așa cum a fost definit de același pontif în cartea Să trecem pragul speranței, publicată în 1994. Slujirea sa de episcop de Roma, care a durat douăzeci și șapte de ani, a fost călăuzită de spiritul conciliului și s-a concentrat asupra aplicării învățăturilor conciliului în viața Bisericii.

Conciliul a fost un punct de cotitură care a schimbat radical relațiile Bisericii Catolice cu celelalte Biserici și comunități ecleziale. Această schimbare epocală a fost posibilă grație promulgării primului document conciliar în istoria Bisericii Catolice care susținea și promova ecumenismul. La 21 noiembrie 1964, în Bazilica "Sfântul Petru", părinții conciliului au adoptat decretul despre ecumenism, Unitatis redintegratio, cu o majoritate zdrobitoare de 2.137 de voturi pentru contra doar 11 voturi împotrivă. Între cei care au votat în favoarea documentului era arhiepiscopul de Cracovia de patruzeci și patru de ani, Karol Wojtyła, care cu puține luni înainte își făcuse intrarea sa solemnă în catedrala regală Wawel, colină istorică a primei capitale a Poloniei. Cu conciliul și cu decretul său, Biserica Catolică intra, în manieră irevocabilă și ireversibilă, în mișcarea ecumenică modernă.

În discursul ținut cu ocazia promulgării decretului, Papa Paul al VI-lea a afirmat că el clarifica și completa constituția dogmatică despre Biserică, Lumen gentium. Documentul reafirmă că unitatea este parte integrantă a naturii Bisericii și trebuie să fie considerată mereu ca un aspect esențial al vieții Bisericii. Totuși, diferit de ceea ce s-a susținut anterior de magisteriul catolic, constituția oferă o interpretare diferită a acestei unități. Schimbarea cea mai semnificativă pentru mișcarea ecumenică este recunoașterea oficială că Biserica lui Isus Cristos pe pământ este o realitate care transcende limitele vizibile ale Bisericii Catolice și că multe din elementele sale se găsesc în alte Biserici și comunități ecleziale (cf. Lumen gentium, 8 și Unitatis redintegratio, 3). Această nouă perspectivă ecleziologică a condus la o percepție radical diferită a celorlalți creștini din partea Bisericii Catolice. Cei care timp de secole au fost definiți "schismatici" sau "eretici" erau numiți acum "frați despărțiți", "despărțiți" însă întotdeauna "frați". Așa cum va afirma Ioan Paul al II-lea în enciclica sa, primul și cel mai important rod al mișcării ecumenice a fost tocmai "fraternitatea regăsită" între creștini și comunități creștine (cf. Ut unum sint, 41 și 51). Acest lucru a deschis drumul pentru numeroase întâlniri, schimburi de vizite, dialoguri teologice și colaborări concrete.

Învățăturile Conciliului al II-lea din Vatican au inspirat întreaga slujire a lui Ioan Paul al II-lea. În timpul pontificatului său, el a susținut și a promovat cu putere participarea activă a Bisericii Catolice la inițiative ecumenice de diferite tipuri. Pentru el ecumenismul nu era pur și simplu unul din multele programe ale Bisericii sau un soi de "adaos" adăugat la activitatea tradițională a Bisericii, ci reprezenta o componentă esențială și la care nu se poate renunța a vieții și a lucrării Bisericii care trebuie să impregneze tot ceea ce ea este și face, așa cum reiese din una din secțiunile enciclicei, "Calea ecumenică: calea Bisericii". Opțiunea ecumenică a fost inclusă în documente proeminente ale pontificatului său, precum Catehismul Bisericii Catolice (nr. 813-822), Codul de drept canonic pentru catolicii latini (cf. can. 755 § 2) și Codul canoanelor Bisericilor orientale (can. 902-908). Și a avut exprimare concretă și în întâlnirile ecumenice avute de pontif în timpul numeroaselor sale pelerinaje pastorale în diferite țări din lume, precum și în întâlnirile cu responsabilii ecleziale din aproape toate confesiunile creștine.

"Ut unum sint" în contextul timpului său

La treizeci de ani de la conciliu, la 25 mai 1995, Ioan Paul al II-lea a publicat Ut unum sint, enciclica sa despre angajarea ecumenică. A fost prima enciclică în mod absolut scrisă de un papă despre tema ecumenismului și rămâne și astăzi unica. Pentru a percepe pe deplin impactul său asupra mișcării ecumenice moderne, este important să fie situată în contextul eclezial al timpului său. În anii '90 era pe larg răspândită convingerea că mișcarea ecumenică slăbea, fără a reuși să ajungă la rezultatele așteptate. În pofida relațiilor foarte consolidate între liderii creștini și o cooperare crescândă între Biserici în domeniul promovării dreptății sociale, a drepturilor umane și a îngrijirii creației, și uneori și în misiune și în evanghelizare, creștinii rămâneau dezbinați și dezamăgiți cu privire la speranța unei unități iminente. În pofida multiplelor dialoguri teologice aflate în desfășurare, persistau divergențe cu privire la chestiuni doctrinale tradiționale, și apăreau noi problematici etice, revelând discrepanțe profunde între diferitele tradiții în domeniul antropologiei și moralei. Practici pastorale controversate au început să provoace noi tensiuni și chiar diviziuni nu numai între Biserici, ci și în interiorul Bisericilor. Mulți ecumeniști care își aminteau de progresele ecumenice rapide făcute în primele două decenii după Conciliul al II-lea din Vatican, acum se plângeau de încetinire, și mulți responsabili ecleziali se exprimau în manieră negativă cu privire la posibilitatea sau chiar la necesitatea de a reface unitatea creștinilor. Într-o conferință ținută în 1992, Emilio Castro, fost secretar general al Consiliului Ecumenic al Bisericilor (CEB), a vorbit despre o "iarnă ecumenică" ce a urmat după "primăvara ecumenică" ce a marcat primele decenii după conciliu.

Această situație a fost uneori imputată, cel puțin în parte, chiar lui Ioan Paul al II-lea. La începutul anilor '90, papa a fost acuzat că a provocat o nouă criză în raporturile dintre Biserica Catolică și Bisericile ortodoxe în țările post-comuniste din Europa de est care s-au opus înființării de dieceze catolice în ceea ce ele defineau "teritorii canonice" proprii. Unii lideri ai mișcării ecumenice, precum și teologi fie catolici, fie necatolici, l-au criticat pe Ioan Paul al II-lea pentru că a adoptat o linie de conduită conservatoare cu privire la etica creștină, care era considerată o piedică în calea dialogului cu Bisericile din Occident, dintre care cea mai mare parte urma o abordare mai liberală. Chiar în Biserica Catolică se schița o polarizare crescândă, mai ales în rândul clerului, față de angajarea ecumenică. Mulți episcopi au început să piardă interesul față de ecumenism, susținând că el s-a dovedit ineficace în obținerea obiectivului său și că creștinismul mondial trecea printr-un proces accelerat de diviziune. Acest proces era datorat în mod deosebit proliferării rapide a mișcărilor evanghelice și penticostale, adesea acuzate că practică ceea ce a fost numit "furt de oi" în daunele Bisericilor istorice, inclusiv Biserica Catolică. Alții au continuat să se opună opțiunii ecumenice a conciliului, considerând-o contrară credinței catolice. Considerau conciliul motivația de bază a decăderii progresive a Bisericii, marcate de scăderea numărului de vocații la preoție și la viața consacrată, precum și de un declin însemnat al practicilor religioase în rândul credincioșilor în multe părți ale lumii, în special în emisfera nordică.

În acest context istoric, mulți au rămas uimiți de publicarea unei enciclice despre ecumenism, de tonul său și de conținutul său. Decizia lui Ioan Paul al II-lea de a o publica într-un moment dificil pentru mișcarea ecumenică s-a datorat convingerii sale ferme că trebuia să continue căutarea unității creștinilor, pentru a răspunde la rugăciunea Domnului "ca toți să fie una" (In 17,21). Textul era un apel să nu se descurajeze în fața rezultatelor care nu erau la înălțimea așteptărilor, și să se continue împreună pelerinajul ecumenic în zorii unui nou mileniu.

"Ut unum sint" o revărsare excepțională a spiritului ecumenic al papei

În enciclica Ut unum sint, Ioan Paul al II-lea subliniază că îndatorirea ecumenică este una din "prioritățile pastorale" ale pontificatului său pentru că lipsa de unitate este un "obstacol grav" în calea vestirii evangheliei (Ut unum sint, 99). Mai mult decât pentru viața internă a Bisericii, unitatea este necesară pentru credibilitatea și pentru eficacitatea misiunii sale în lume. Numai atunci când este cu adevărat unită Biserica poate să fie semn luminos și instrument eficace al iubirii lui Dumnezeu față de întreaga omenire. Ut unum sint reafirmă convingerile fundamentale ale Conciliului al II-lea din Vatican în privința participării catolice la mișcarea ecumenică. Publicând acest document, Ioan Paul al II-lea a voit să-i asigure pe credincioșii catolici și pe partenerii ecumenici cu privire la faptul că opțiunea ecumenică susținută de conciliu este irevocabilă și că drumul ecumenic continuă să fie drumul Bisericii în al treilea mileniu. Enciclica, inspirându-se din documentele conciliare și din magisteriul post-conciliar, dezvoltă cu vigoare mai mare convingerile și principiile fundamentale expuse în decretul despre ecumenism Unitatis reditegratio. Ea recunoaște cu recunoștință multiplele roade adunate deja prin dialogurile bilaterale și multilaterale, care sunt "semințele" semănate în solul creștinătății pentru creșterea comuniunii. În afară de asta, prezintă câteva probleme esențiale pentru viitorul mișcării ecumenice, îndeosebi necesitatea de a găsi împreună noi modalități de exercitare a slujirii petrine care să poată fi acceptabile pentru toți creștinii. Redactată într-un ton respectuos, cu o atitudine empatică față de celelalte tradiții ecleziastice, Ut unum sint respinge așa-numitul "ecumenism al întoarcerii" și promovează un ecumenism de convertire, rugăciune, dialog, cooperare concretă, slujire comună adusă lumii, învățarea reciprocă și schimbul de daruri între tradițiile creștine. Enciclica reprezintă o etapă importantă pe calea receptării continue a învățăturilor conciliare. Face pași înainte pe drumul ecumenic întreprins în trecut, bazându-se pe ceea ce s-a realizat deja.

Un impuls ecumenic pentru secolul al XXI-lea

Atât catolicii, cât și creștinii din alte tradiții ecleziale sunt de acord în general cu privire la faptul că Ut unum sint este un document fundamental, care a adus o contribuție vitală la mișcarea ecumenică modernă. Cardinalul Edward I. Cassidy, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor în momentul publicării enciclicei, a descris-o ca unul din "textele cheie ale mișcării ecumenice din secolul al XX-lea", capabil să interpeleze toate Bisericile. Ea le-a ajutat să regăsească zelul lor ecumenic într-un moment în care diferiți factori îi abăteau pe creștini de la căutarea unității vizibile și în care erau puse multe întrebări despre condiția mișcării ecumenice. Era vorba de un apel adresat de papa mai întâi credincioșilor catolici și apoi tuturor creștinilor pentru ca să nu cedeze în fața disperării, ci să intensifice eforturile comune pe calea unității vizibile depline. Enciclica este însuflețită de convingerea că numai mergând împreună spre acest obiectiv Bisericile vor putea crește în comuniunea de credință, în viața sacramentală, în mărturie și în slujire comună adusă lumii, precum și în slujirea recunoscută reciproc și în structurile ecleziale împărtășite.

La douăzeci și cinci de ani de la publicarea sa, Ut unum sint merită să fie examinată din nou în dialogul ecumenic în lumina situației pe care o trăiește actualmente creștinătatea mondială, marcată de dorința de unitate pe de o parte și de fragmentarea progresivă pe de altă parte. Încă citită și discutată de liderii de Biserici, ecumeniști și teologi, poate să fie o surprinzătoare sursă de inspirație pentru căutarea unei noi viziuni a mișcării ecumenice la începutul celui de-al treilea mileniu al creștinismului.

(După L'Osservatore Romano, 22 ianuarie 2021)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 334.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat