Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

PS Iosif Păuleț: Scrisoare pastorală

Către toți preoții, persoanele consacrate și credincioșii Diecezei de Iași

Împreună pe calea speranței

Sfințiile Voastre,
Dragi persoane consacrate,
Iubiți credincioși,

„Duhul Sfânt îmbrățișează diferențele dintre noi și ne dăruiește puterea de a deschide drumuri de speranță dând ce-i mai bun din noi… Nu putem aștepta s-o facă alții; este rândul nostru. Noi suntem responsabili! Este rândul nostru!”[1]

Acest îndemn energic, pe care Sfântul Părinte Papa Francisc ni l-a adresat la 1 iunie 2019 în fața Palatului Culturii din Iași, capătă valențe profetice, mai ales în contextul pandemiei cu care țara noastră și lumea întreagă se confruntă. În mijlocul încercărilor, al fricii, nesiguranței și dezorientării pe care acest virus le-a semănat în viețile noastre, suntem chemați, poate mai mult ca oricând, să mergem împreună și să deschidem drumuri de speranță dând ce-i mai bun din noi.

A merge împreună înseamnă a ne simți toți în aceeași barcă, „cu toții fragili și dezorientați, dar în același timp importanți și necesari, cu toții chemați să vâslim împreună, având nevoie de a ne susține unii pe alții”[2]. Înseamnă a ne simți parte din marea familie a lui Dumnezeu, copii ai aceluiași Tată și frați între noi; a ne lăsa conduși de Duhul Sfânt pentru a ne implica nu doar pentru binele nostru, ci și al fraților noștri, mai ales în favoarea celor vulnerabili sau lipsiți de apărare. Înseamnă a arăta că ne pasă și că Evanghelia nu este doar o carte menită să fie citită, ci mai ales trăită.

A deschide drumuri de speranță înseamnă a crede că dincolo de ceea ce experimentăm, de ceea ce ni se întâmplă nouă sau celor din jurul nostru, se află o semnificație, capabilă să dea un rost la toate acestea. Înseamnă a privi mereu dincolo de ceea ce vedem și trăim; a crede că soarele există, chiar și atunci când este acoperit de nori întunecați; a crede că ziua există, deși încă este noapte și întunericul acoperă pământul. Înseamnă a crede că există o rază de lumină, un sens profund, chiar și în mijlocul situațiilor celor mai neplăcute pe care le experimentăm. Nu înseamnă doar optimism sau iluzii trecătoare, de genul „totul va fi bine”. Înseamnă a crede că viața și istoria sunt în mâinile lui Dumnezeu, care depășește raționamentele, statisticile și calculele noastre pur umane.

În această perioadă marcată de teamă și dificultăți medicale, economice, afective, relaționale, credința noastră creștină ne poate oferi, alături de un puternic sentiment de fraternitate și solidaritate, o orientare și un sens care să ne ajute să privim dincolo de lucruri și evenimente, pentru a descoperi iubirea lui Dumnezeu, care nu dezamăgește niciodată. Credința și încrederea în Cristos, învingător asupra răului și a morții, poate să ne ofere, în aceste timpuri, ceea ce căutăm și așteptăm. Iubirea Preasfintei sale Inimi să devină pentru noi refugiu sigur împotriva oricărui rău!

„Împreună pe calea speranței” – acesta este mottoul, îndemnul și tema de care ne vom lăsa călăuziți în noul an liturgic 2020-2021. Sunt profund conștient că viața de credință a Bisericii noastre locale de Iași, a comunităților noastre și a fiecărui credincios în parte, are nevoie, mai ales în această perioadă de „convalescență”, să fie susținută și alimentată. Are nevoie de o implicare efectivă a noastră, a tuturor, pentru a merge alături unii de alții și pentru a semăna speranța lui Cristos în inimile noastre și ale fraților noștri.

Acesta este și motivul pentru care am crezut de cuviință să redactez această scrisoare pastorală, în care să trasez câteva linii de reflecție și orientări pastorale, care să ne însoțească în noul an liturgic. Adresez aceste gânduri preoților, persoanelor consacrate și tuturor credincioșilor Diecezei de Iași, pentru ca flacăra speranței creștine să nu se stingă în inimile noastre, ci să rămână mereu aprinsă și să ne călăuzească în mijlocul tuturor necazurilor și dificultăților vieții. Suntem creștini și știm că Dumnezeu este mereu alături de noi și nu ne abandonează niciodată. Biserica a avut mereu această convingere, mai ales în momentele delicate ale istoriei. Acum este rândul nostru! Este rândul nostru să mergem pe calea speranței și să ne implicăm deschizând fraților noștri adevărate drumuri de speranță.

Îmi doresc mult ca această perioadă să ne ofere posibilitatea să reflectăm mai mult asupra identității și misiunii noastre în lume. Împreună cu Papa Francisc, îmi doresc să nu pierdem această șansă, „pentru că mai rău decât această criză, este numai drama de a o irosi, închizându-ne în noi înșine.”[3]

1. Prin pustiu spre țara promisă

Biserica este peregrină pe pământ. Ea se „întrupează” în oameni, locuri și timpuri mereu noi. Privind întotdeauna înainte, spre scopul ei final, nu poate face abstracție de oamenii care o formează, de locurile în care subzistă, de timpurile în care trăiește. De aceea, este chemată, păstrând nealterat tezaurul care o definește, să citească semnele timpurilor și să răspundă mereu noilor provocări care apar.

Tocmai de aceea, în această primă parte a scrisorii, vă invit pe toți să reflectăm asupra experiențelor pe care le-am trăit și continuăm să le trăim, lăsându-ne inspirați de Sfânta Scriptură. Încercăm să vedem care au fost luminile și umbrele acestei dificile și neașteptate perioade de încercare, precum și provocările care ne așteaptă și la care suntem chemați să dăm un răspuns.

a. Pustiul – un timp de încercare

În timpul lunilor de izolare, dar și în perioada estivă, urmărind statisticile înfricoșătoare care se publicau în fiecare zi, măsurile luate de autorități și dezorientarea care se instala tot mai mult în inimile oamenilor, nu de puține ori m-am gândit la experiența poporului ales prin pustiu. Desigur, pentru poporul lui Israel acela era un drum de eliberare din sclavia Egiptului, menit să-i conducă spre o țară „în care curge lapte și miere” (cf. Ex 3,8). Pentru noi, pandemia a fost asemănătoare cu experiența pustiului prin faptul că am experimentat dezorientare, nesiguranță, vulnerabilitate și am ajuns să ne adresăm întrebările esențiale ale vieții.

Totuși, în pustiu, în repetate rânduri poporul ales și-a pierdut speranța, chiar și credința, răzvrătindu-se împotriva lui Moise și a lui Dumnezeu. Nu mai reușea să meargă înainte, deoarece problemele și dificultățile pustiului erau prea mari și prea multe. Nu avea mâncare, nu avea apă și se simțea pierdut. Voia chiar să se întoarcă din nou în sclavie (cf. Num 11,1-6). La un moment dat, israeliții voiau să afle doar atât: „Este oare Domnul în mijlocul nostru sau nu este?” (cf. Ex 17,7).

Când viața decurge într-un mod armonios și ne bucurăm de prezența și iubirea lui Dumnezeu, mulți dintre noi uităm să-l lăudăm și să-i mulțumim. Dar în această perioadă, în care am experimentat fragilitatea și precaritatea naturii noastre umane, stăpâniți de frică și nesiguranță, câți dintre noi nu ne-am întrebat asemenea poporului ales în pustiu: Unde este Dumnezeu? De ce permite această încercare și de ce nu intervine? Sunt întrebări firești, care se adaugă altora ce ne încearcă în diferite momente ale vieții: De ce există suferința sau moartea? De ce suferă copiii? De ce sunt atâtea dezastre sau calamități naturale?

b. Mana din cer

În ciuda aparențelor, Dumnezeu era prezent în mijlocul poporului ales și îi purta de grijă, conducându-l efectiv, chiar dacă într-un mod misterios și nu neapărat așa cum se așteptau israeliții. De exemplu, Dumnezeu a trimis poporului în pustiu mană din cer (cf. Ex 16). Această mană era oferită poporului în fiecare zi și fiecare trebuia să adune doar atât cât avea nevoie. Cu alte cuvinte, poporul ales era chemat să-și pună încrederea în Dumnezeu zi de zi, pentru că el va avea grijă ca niciodată poporului său să nu-i lipsească cele necesare.

Aceeași experiență suntem chemați să o facem și noi, mai ales în această perioadă. Dumnezeu este fidel și nu ne va abandona niciodată. El ne va da mereu „pâinea noastră cea de toate zilele”, pe care o invocăm în fiecare zi atunci când recităm rugăciunea Tatăl nostru. Probabil că nu ne va da acea „pâine” pe care o dorim sau i-o cerem în rugăciune, dar ne va da cu siguranță acea „pâine” de care avem nevoie și care ne folosește cu adevărat. Probabil că nu ne va da o „pâine” care să ne ajungă toată viața, dar în fiecare zi ne va da „pâinea” de care avem nevoie, adică pe Duhul Sfânt, însăși iubirea sa paternă (cf. Lc 11,13). Să avem încredere în el și în cuvintele lui Cristos „De aceea vă spun: nu vă îngrijorați pentru viața voastră: ce veți mânca [sau ce veți bea], nici pentru trupul vostru: cu ce vă veți îmbrăca! Oare nu este viața mai mult decât hrana, iar trupul [mai mult] decât îmbrăcămintea? […] Deci nu vă îngrijorați… Tatăl vostru ceresc știe că aveți nevoie de toate acestea” (Mt 6,25-34).

Dar cum am putea uita semnificația euharistică a manei din pustiu? Mana din cer pe care Dumnezeu o dăruia odinioară poporului ales, ne-o oferă și nouă zilnic, dar într-un mod mult mai minunat și cu o eficiență infinit mai mare. Această pâine este Cristos însuși, care se oferă Tatălui pentru mântuirea noastră: „Adevăr, adevăr vă spun: nu Moise v-a dat pâinea din cer, ci Tatăl meu vă va da pâinea din cer, cea adevărată. Căci pâinea lui Dumnezeu este aceea care se coboară din cer și dă viață lumii” (In 6,32-33).

Am încheiat nu demult anul dedicat Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași. Din păcate, așa cum s-a subliniat și la întâlnirea Consiliului pastoral diecezan, care a avut loc la 17 octombrie a.c., am celebrat anul dedicat Sfintei Liturghii tocmai în anul în care ne-a lipsit mai mult Sfânta Liturghie. Dar chiar și acest „post euharistic”, impus de circumstanțe, a cunoscut aspectele sale pozitive. Mulți credincioși au redescoperit valoarea rugăciunii făcute acasă, împreună cu ceilalți membri ai familiei, transformând propriile locuințe în adevărate „biserici de acasă”. În acest sens, nu putem să nu apreciem mobilizarea exemplară a preoților și în special a Oficiului pentru comunicații sociale din cadrul Episcopiei Romano-Catolice de Iași. Datorită acestor mijloace de comunicare în masă, evanghelia lui Cristos a pătruns mai ușor în casele oamenilor, care au avut posibilitatea să fie conectați la Sfintele Liturghii celebrate în biserici, mai ales cu ocazia solemnității Învierii Domnului.

Este adevărat, nu am putut să ne hrănim efectiv cu Trupul și Sângele lui Cristos, dar am descoperit alte căi prin care Mântuitorul Isus continuă să vină la noi și să ne hrănească în viața noastră cotidiană. Am redescoperit, astfel, valoarea împărtășaniei spirituale, a acelei dorințe arzătoare, care izvorăște din credință și este hrănită de iubire, de a-l primi pe Cristos în sufletele noastre. Este important să cultivăm în noi în continuare această dorință după Pâinea fiilor, Euharistia, pentru că ea corespunde dorinței Tatălui nostru ceresc de a fi alături de noi, oferindu-ne darul său cel mai de preț, pe însuși Fiul său (cf. In 3,16).

c. Cortul alianței

În timpul peregrinării prin pustiu, Dumnezeu nu a părăsit nicio clipă poporul său. El i-a oferit cele necesare și l-a condus cu braț puternic, arătându-i, chiar și în mod vizibil, că îi este alături prin intermediul coloanei de nor și de foc (cf. Ex 13,21-22). Dar, mai ales, Dumnezeu cobora și vorbea cu Moise „față către față” în „cortul alianței” (cf. Ex 33,11). Nu într-un templu făcut din piatră, solid și sigur, ci într-un cort care arată, prin caracterul său provizoriu, capacitatea lui Dumnezeu de a se „adapta” la situația poporului peregrin prin pustiu.

Ce adevăr consolator ne transmite această experiență a poporului ales! Nimic nu-l poate împiedica pe Dumnezeu să se facă prezent, să ne aline și să ne vorbească. În timpul perioadei de urgență, bisericile noastre au rămas închise, nefiind posibil accesul credincioșilor la celebrările liturgice. Dar aceasta nu înseamnă că Dumnezeu poate fi îngrădit de ziduri. În unire cu preoții care celebrau Jertfa Sfintei Liturghii în biserici, credincioșii rămași în casele lor au oferit lui Dumnezeu jertfa propriei lor credințe. Într-adevăr, Domnul și-a fixat „cortul” în casele credincioșilor reuniți în rugăciune, în ascultarea și meditarea cuvântului divin. Aceste case au devenit „biserici”, adevărate locuri de întâlnire cu Dumnezeu. Am descoperit, constrânși de circumstanțe, valoarea preoției comune a poporului lui Dumnezeu primită la Botez și a cultului spiritual prin care putem oferi viețile noastre drept o jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu (cf. Rom 12,1)[4]. Astfel, multe persoane au recunoscut și au simțit apropierea lui Dumnezeu, pe care l-au invocat cu încredere mai ales atunci când, omenește vorbind, totul părea că se năruie.

În mod special însă, putem spune că Dumnezeu și-a pus „cortul” în spitale, în casele persoanelor vulnerabile sau vârstnice, care au rămas fără sprijinul și ajutorul celor dragi, plecați în căutarea unui trai mai bun departe de casă. El s-a făcut prezent și a acționat prin implicarea exemplară a „samaritenilor milostivi”, adică a medicilor, a personalului paramedical sau a voluntarilor, care, riscându-și uneori chiar și viața, au rămas aproape de cei bolnavi și nevoiași. Dincolo de panica și dezorientarea semănate de acest virus, am văzut cu toții atâtea inițiative frumoase din partea preoților, a persoanelor consacrate, a asociațiilor noastre, mai ales a Centrului Diecezan Caritas Iași, menite să susțină, prin rugăciune sau implicare caritabilă, acele persoane aflate în dificultate. Într-adevăr, sunt săracii și bolnavii cei care pot ajuta să crească viața noastră creștină, deoarece în ei este prezent Cristos: „Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi?ați făcut” (Mt 25, 40).

Cristos era prezent mai ales în inimile celor care, afectați fiind de boală, au trecut din această lume la Tatăl. El a vrut să împărtășească cu noi pe cruce drama suferinței și a morții pentru a le lumina cu iubirea sa dumnezeiască. El, care a murit pe cruce abandonat de ucenici și a fost înmormântat în grabă, continuă să fie alături de orice om care moare departe de iubirea celor dragi sau este înmormântat fără demnitatea ce i se cuvine oricărei ființe umane. Această prezență a lui Cristos și fidelitatea iubirii sale rămân și în acest nou an liturgic temeiul speranței și al implicării noastre.

2. Speranța în Cristos, inima vindecării

Ne aflăm încă sub impactul puternic creat de neașteptata pandemie de COVID-19. Cuprinși de frică și nesiguranță, așteptăm cu nerăbdare momentul reîntoarcerii în „țara promisă” a normalității cotidiene. Tocmai de aceea, în această perioadă, am putea fi cu ușurință tentați să credem că pandemia este singurul rău de care ar trebui să ne eliberăm. Dar nu este deloc așa! Nu putem neglija celelalte fețe ale răului care se manifestă în timpurile noastre, precum nenumăratele nedreptăți socio-economice, dezastrele climaterice, secularizarea, individualismul, respectul tot mai scăzut față de demnitatea persoanei umane etc.

Pandemia, cel puțin din acest punct de vedere, deși este și rămâne un rău în sine, poate fi văzută și ca o șansă de a ne întoarce la fundamentele credinței noastre creștine și de a încerca să construim împreună o lume mai bună și mai dreaptă. Nu ne putem întoarce la ceea ce a fost ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Trebuie să ne pregătim să mergem înainte, dar nu ca înainte. Acum este șansa noastră de a reflecta, de a ne schimba, de a ne converti, de a ne lăsa vindecați, pentru ca apoi, transformați de iubirea lui Cristos, să putem vindeca și lumea în mijlocul căreia trăim. Nu putem aștepta s-o facă alții; este rândul nostru. Noi suntem responsabili! Este rândul nostru!

Papa Francisc, la începutul noului ciclu de cateheze pe care le prezintă la audiențele generale, ne-a provocat cu aceste cuvinte: „Și atunci ne întrebăm: în ce mod putem ajuta să vindecăm lumea noastră astăzi? Ca discipoli ai Domnului Isus, care este medic al sufletelor și al trupurilor, suntem chemați să continuăm «opera sa de vindecare și de mântuire» (CBC, 1421) în sens fizic, social și spiritual.”[5]

Așadar, suntem chemați să ne lăsăm vindecați de Cristos pentru a putea vindeca, să sperăm în iubirea lui Cristos pentru a putea deschide drumuri de speranță. Acest lucru îl vom putea face doar mergând la „Cristos Isus, speranța noastră” (cf. 1Tim 1,1). El este izvorul care alimentează speranța noastră, el este ținta speranței noastre.

a. Speranța vindecării

Sfântul Părinte Papa Francisc a vorbit de mai multe ori despre Biserică drept un spital de campanie, un spital pentru suflete, în care răniții sunt îngrijiți prin sacramentele vindecării, prin forța Cuvântului lui Dumnezeu, prin faptele de milostenie. Aceste vremuri ne permit tuturor să descoperim că avem nevoie să fim vindecați nu doar de bolile noastre fizice, dar mai ales de cele spirituale. În timpul Jubileului Milostivirii, Papa Francisc ne-a dăruit drept exemplu de vindecare trupească și sufletească femeia pe care Isus a vindecat-o de hemoragia sa (cf. Mt 9,20-22; Mc 5,25-34). În audiența generală din 31 august 2016 a reflectat asupra speranței acestei femei de a putea fi vindecată de Isus, asupra credinței în puterea sa tămăduitoare, precum și a iubirii milostive a Domnului care vindecă, oferind demnitate și mântuiește, anulând fricile și descurajarea.

Umanitatea în general, dar și fiecare dintre noi, s-ar putea identifica cu această femeie care suferă de hemoragie. Sângele este simbolul vieții, al iubirii care întreține viața, iar boala noastră cea mai intimă este tocmai risipirea vieții, a iubirii, din cauza fricilor distructive, a egoismului și a păcatelor noastre. Înaintea acestei boli, care ne izolează de ceilalți și de Dumnezeu, e important să nu pierdem speranța vindecării. În același timp, este esențial să acceptăm faptul că vindecarea noastră profundă nu este o lucrare omenească, ci una dumnezeiască. Sfântul evanghelist Marcu ne spune că femeia bolnavă, căutând să afle leacul în înțelepciunea acestei lumi, „își cheltuise toată averea, dar nu-i folosise la nimic, dimpotrivă, ajunsese mult mai rău” (Mc 5, 26).

Speranța vindecării complete se naște atunci când femeia aude vestea cea bună despre Isus, învățătorul din Nazaret. Aceeași speranță pune în mișcare și sufletul fiecărui creștin atunci când ascultă cu încredere evanghelia lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu (cf. Mc 1,1). Ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, deschiderea față de Cuvântul care s-a făcut trup, Isus Cristos, este așadar primul pas pe drumul vindecării. Este pasul care deschide calea speranței, drumul întâlnirii cu Cristos – medicul trupurilor și sufletelor noastre. Pe această cale către Domnul vieții, speranța vindecării este întărită de o convingere puternică: „De mă voi atinge fie și numai de haina lui, voi fi vindecată” (Mt 9,21). Așadar, avem nevoie să reascultăm glasul Domnului din Scriptură pentru a ne susține pașii pe calea speranței, convinși fiind că sufletele noastre nu sunt vindecate „de vreo plantă, nici de vreun unguent, ci de cuvântul tău, Doamne, care vindecă toate” (Înț 16,12). Mai mult, la Botez am primit dreptul și datoria de a vesti tuturor evanghelia milostivirii și a speranței și de a deveni astfel instrumente ale vindecării lui Dumnezeu.

Al doilea pas spre vindecare este atingerea hainei Mântuitorului: „auzind despre Isus și venind din spate prin mulțime, i-a atins haina” (Mc 5, 27). Nu este o atingere superficială sau banală, ci este gestul speranței întemeiate pe credința în Fiul lui Dumnezeu, despre care ne vorbește Sfântul Apostol Ioan: „Mâinile noastre au atins Cuvântul vieții” (1In 1,1). Și noi, creștinii de astăzi, putem să îl atingem astfel pe Cristos. Îl atingem pe Fiul lui Dumnezeu prin credință atunci când apelăm la sacramentele vindecării, Reconcilierea și Maslul, și, mai ales, atunci când participăm în mod activ și deplin la Sfânta Liturghie. Haina lui Cristos poate să simbolizeze însă și Biserica, trupul său mistic. Pentru oamenii care nu au cunoscut încă iubirea lui Dumnezeu, comunitățile noastre catolice sunt chemate să devină o prelungire a hainei prin care Isus Cristos poate fi atins. Orice întâlnire cu Biserica lui Cristos, prezentă în fiecare dintre parohiile noastre, poate să reprezinte o autentică atingere a harului dumnezeiesc.

Următorul pas pe calea speranței și a vindecării este restabilirea demnității noastre de fii și fiice ale lui Dumnezeu. Tocmai de aceea, Cristos vrea să o vadă pe femeia care a fost vindecată și i se adresează, dorind să o ajute să trăiască drept o „fiică”: „Întorcându-se și văzând-o, Isus i-a zis: «Curaj, fiică, credința ta te-a mântuit!»” (Mt 9,21). De fapt, din cauza bolii sale, femeia fusese exclusă de la cultul la templu și de la raporturile normale cu aproapele, ajungând să fie considerată – și poate chiar să se considere – un rebut al societății. Isus însă nu numai că o primește, ci o consideră demnă de această întâlnire până acolo încât îi dăruiește cuvântul său și îi restituie demnitatea de fiică a lui Dumnezeu și de soră într-o comunitate de frați și surori. În întâlnirea cu Cristos se deschide și pentru noi toți, bărbați și femei din orice loc și din orice timp, calea mântuirii, prin care ne redescoperim fii în Fiul și cu toții frați. În redescoperirea paternității lui Dumnezeu se află vindecarea noastră autentică.

Pandemia actuală a condus pe mulți oameni să se simtă rebuturi ale societății, să trăiască izolați de ceilalți, poate chiar să fie marginalizați. Misiunea Bisericii și a fiecărui creștin este însă aceea de a dărui curaj oamenilor și de a-i ajuta să trăiască conform demnității primite de la Tatăl lor ceresc: „Isus, încă o dată, prin comportamentul său plin de milostivire, indică Bisericii parcursul care trebuie făcut pentru a merge în întâmpinarea fiecărei persoane, pentru ca fiecare să poată fi vindecat în trup și în spirit și să recupereze demnitatea de fii ai lui Dumnezeu”[6].

b. A reîncepe de la Cristos

Fundamentul speranței noastre nu este un lucru, o ideologie sau o utopie. Este o persoană concretă, Dumnezeu și om în același timp – Isus Cristos. Întâlnirea personală cu el este capabilă „să transforme dinlăuntru viața și lumea”.[7] Când s-a făcut om în sânul imaculat al Mariei, Isus a întâlnit atâția oameni asemenea nouă, care aveau nevoie de speranță și o căutau din răsputeri! De multe ori, evangheliile îl prezintă pe Isus înconjurat de oameni săraci și bolnavi, care alergau la el pentru a fi vindecați de bolile lor fizice sau morale și a regăsi astfel speranța. Oamenii îl urmau și îi ascultau cu nesaț cuvântul, pentru că învăța altfel decât o făceau ceilalți și reușea să înmoaie și să înduioșeze orice inimă, aducând lumină și oferind un nou sens al vieții (cf. Mt 4,23-25; 8,16-17). Cu o bunătate nemărginită, Isus îi primea și îi asculta pe toți: îi vindeca pe bolnavi, ștergea lacrimile celor care plângeau, alina inimile celor întristați. Așa cum fusese prevestit de profeți, el a adus cu sine milostivirea lui Dumnezeu, care nu strivește trestia frântă și nu stinge, ci reaprinde fitilul care fumegă (cf. Mt 12,20-21).

Isus, în fața nevoii de speranță a oamenilor, îi invită pe toți să-l urmeze pentru a-i face părtași de marea speranță pe care a venit să o aducă și pe care doar el o poate oferi. Cu siguranță, vindecarea unui bolnav este deja o victorie asupra răului, dar numai parțială, pentru că, mai devreme sau mai târziu, răul și moartea își vor face din nou simțită prezența. Dar Isus nu a venit să ofere oamenilor doar frânturi de speranță, care să fie din nou sufocate de rău. El a venit, în schimb, să aducă „Speranța care nu înșală” (Rom 5,5), Iubirea care învinge ura și păcatul, Viața care învinge moartea. Tuturor celor care cred în el, Isus le cere să-și purifice propriile speranțe și să nu caute sensul propriei vieți în siguranțe iluzorii. Îi învață că mâncarea și băutura nu sunt suficiente pentru a satisface aspirațiile profunde ale inimii umane, care a fost creată pentru mult mai mult decât atât. Inima omului are nevoie de o speranță capabilă să salveze întreaga viață, trup și suflet, de rău și de moarte.

Această speranță poate veni doar prin iubire, singura capabilă să-l răscumpere pe om[8]. Ea se poate naște numai din iubirea veșnică și necondiționată a lui Dumnezeu, care ne oferă certitudinea că „nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare, nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile și nici vreo altă creatură nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus, Domnul nostru” (Rom 8,38-39).

Speranța de care aveam nevoie este, așadar, aceea pe care ne-a adus-o Cristos. Prin pătimirea, moartea și învierea sa, el a învins definitiv răul și moartea, oferindu-ne tuturor certitudinea vieții fără de sfârșit, a Împărăției speranței deja prezente în mijlocul nostru (cf. Lc 10,11)[9]. Aceasta este singura speranță capabilă să îmbrățișeze toate celelalte speranțe ale noastre și să hrănească pe deplin cele mai profunde aspirații ale inimii noastre umane, așa cum mărturisea Sfântul Augustin după ce l-a întâlnit cu adevărat pe Cristos: „Ne-ai făcut pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până ce nu se va odihni în tine”[10].

Cristos este speranța noastră și spre el suntem chemați să privim, mai ales în aceste timpuri de grea încercare. Spre el să privim și de la el să repornim!

Dar ce înseamnă a reporni de la Cristos? Înseamnă a-l întâlni cu adevărat pe el, Viața cea adevărată, și a ne lăsa vindecați de iubirea lui; a nu ne lăsa stăpâniți de frică și nesiguranță, ci a merge pe urmele sale lăsându-ne ghidați de el; a fi convinși că nu există nicio situație, eveniment sau experiență în care el să nu fie prezent și să nu ne ofere ajutorul său. Însemnă a-l urma pe el chiar și atunci când acest lucru nu ne este prea comod sau chiar dacă ne costă; a ne poziționa mereu în spatele lui, nu a-i cere ca el să ne urmeze pe noi sau a pretinde ca el să facă ceea ce voim noi. Înseamnă a ne pune toată încrederea în el și a-l mărturisi în mod convingător, nu doar cu limba, ci mai ales cu viața noastră.

Cristos cel veșnic viu și adevărat, care ne-a promis că va rămâne cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28, 20), să ne orienteze pașii pe căile sale și să reaprindă în inimile noastre speranța!

c. Euharistia – misterul vindecării și al comuniunii

Speranța, rodul credinței și al harului, nu este o realitate statică pe care să o dobândim o dată pentru totdeauna. Ea este, în schimb, o realitate dinamică, ce poate crește sau scădea, în funcție de efortul depus de fiecare în parte pentru a rămâne unit cu Cristos. Unul dintre mijloacele privilegiate pe care le avem la dispoziție pentru a ne hrăni speranța și a o face să crească tot mai mult este Euharistia, sacramentul prezenței răscumpărătoare a lui Cristos în mijlocul nostru, precum și al vindecării și al comuniunii cu Dumnezeu și cu semenii. În Euharistie, Dumnezeu ne arată semnul cel mai concret al apropierii și al compasiunii sale față de noi. Este mijlocul prin intermediul căruia el vindecă în fiecare dintre noi sentimentele de rătăcire și dezorientare, ajutându-ne să trecem de la frică la încredere, de la tristețe la speranță.

La Sfânta Liturghie privim la Cristos din Ostia sfântă înălțată de mâinile preotului și îi cerem tămăduirea: „Spune numai un cuvânt și se va tămădui sufletul meu!” Ne însușim atunci aceeași dorință și încredere cu care evreii răniți de veninul șerpilor din pustiu au privit la șarpele de aramă ridicat de Moise (cf. Num 21,4-9). Într-adevăr, Euharistia este Cristos înălțat pe cruce în momentul de maximă dezvăluire a iubirii sale fidele, sigure și milostive. Trupul înviat al Domnului din Sfânta Împărtășanie devine leacul pentru rănile care ne conduc să ne aplecăm doar spre noi înșine. Iar când ne împărtășim, redescoperim mâna deschisă și darnică a lui Dumnezeu, ne amintim de faptul că în spatele acestei mâini există o inimă, care vrea să dăruiască propriilor fii o hrană consistentă și vindecătoare.

Perioada pe care am trăit-o a mărit în noi dorința de comuniune. Neputința, dar și dorul arzător de a participa la adunările liturgice vorbesc de la sine despre importanța și centralitatea Euharistiei în viața creștinului, a familiei și a comunității creștine. Acum este timpul să ne întoarcem la Euharistie într-un mod mai conștiincios și mai autentic. Este timpul să revenim în bisericile noastre pentru a ne întâlni, a asculta, a celebra și a ne hrăni cu trupul și sângele lui Cristos.

A participa la Euharistie înseamnă a experimenta frumusețea acestei comuniuni care face din noi toți o singură familie. Înseamnă a descoperi în mijlocul încercărilor cu care ne confruntăm semnele unei vieți care învinge răul și moartea; a-i oferi lui Cristos problemele și dificultățile noastre, bolile și suferințele noastre, sărăcia și fragilitatea noastră, conștienți fiind că nu există mângâiere sau lacrimă, nu există frică sau speranță care să nu poată fi impregnate de iubirea și pacea care vin din misterul de pe altar și de la misterul credinței noastre.

Speranța creștină este comunitară pentru că Domnul Cristos o oferă tuturor, este o speranță de mântuire pentru toți. La Sfânta Liturghie experimentăm darul de a fi „un singur trup și un singur Duh, după cum ați și fost chemați la o singură speranță, aceea a chemării voastre” (Ef 4,4). Nu ne mântuim de unii singuri: de unii singuri ne putem doar pierde. Ne mântuim lăsându-l pe Cristos să ne atragă împreună la sine și oferindu-i jertfele pe care le facem pentru a crește comuniunea dintre noi.

d. Ite missa est – mergeți în pace!

Ultimul moment al întâlnirii vindecătoare dintre Cristos și femeia bolnavă este binecuvântarea lui Isus și îndemnul unui nou început: „Mergi în pace!” (Mc 5,34). Calea speranței în vindecare a devenit pentru acea femeie calea păcii, a binecuvântării. Nu este întâmplător faptul că și întâlnirea vindecătoare dintre noi și Cristos de la Sfânta Liturghie se încheie cu aceeași binecuvântare și îndemn: „Mergeți în pace!” Însă pacea Domnului nu poate fi confundată cu o stare de liniște imperturbabilă, care nu atinge realitatea vieții cotidiene. Dimpotrivă, este o pace care se construiește prin parcurgerea căii spre ceilalți, pentru a dărui ceea ce am primit.

Conciliul al II-lea din Vatican a numit Euharistia fons et culmen, izvor și culme a întregii vieți a Bisericii[11]. Nu este doar punctul culminant, care unește comunitatea de credință în jurul lui Cristos la jertfa sfântă, ci este și izvor menit să alimenteze întreaga noastră viață de credință. Cu alte cuvinte, frângerea pâinii euharistice trebuie să ne inspire în viața de zi cu zi și să ne stimuleze să ducem mesajul evangheliei dincolo de zidurile bisericii, în ambientul nostru de viață, acolo unde doar noi îl putem predica. Întâlnirea cu Cristos trebuie să ne schimbe în bine și să ne ajute să fim mai buni, mai atenți la nevoile celorlalți, mai dispuși să-i ajutăm pe semenii noștri.

Cred și nădăjduiesc că, din acest punct de vedere, pandemia de COVID-19 ne-a ajutat mult. De fapt, deși nu am putut frânge împreună pâinea euharistică, am exersat „spălarea picioarelor”, adică slujirea plină de caritate a fraților noștri săraci, bolnavi sau neajutorați. Am devenit mai responsabili în ceea ce privește relațiile dintre noi și mai dispuși să ne implicăm pentru a aduce mângâiere și speranță celorlalți.

Este important să continuăm pe acest drum și să trăim cu adevărat Euharistia nu doar ca punct de sosire, ci și ca punct de plecare al vieții noastre creștine. Să nu uităm niciodată că Euharistia este expresia iubirii divine, dar este, în același timp, și izvor al iubirii și al speranței creștine! Cuvântul și Trupul lui Cristos sunt fermenți supranaturali, care acționează în profunditatea ființei noastre, unindu-ne într-un singur trup, care este Biserica (cf. Ef 2,14-18). Acest har este chemat să se „întrupeze” în relații comunitare, în atitudini concrete de iubire fraternă, în structuri și inițiative ecleziale, în gesturi și cuvinte de speranță, care să traducă în viața cotidiană sacramentul unității Trupului lui Cristos. Numai „frângând” pâinea materială putem face credibilă frângerea Pâinii Vieții.

Acesta este drumul pe care suntem chemați să mergem împreună: drumul iubirii, al comuniunii, al fraternității, al solidarității – un drum care să izvorască din întâlnirea cu Cristos și care să fie alimentat și susținut de Euharistie. Întâlnirea cu Cristos de la Liturghie ne umple cu darurile Duhului Sfânt și ne face să devenim misionari ai speranței creștine în diferitele noastre sfere de viață și activitate: dacă suntem preoți, dăruim speranță ieșind din noi înșine, oferind tuturor darul reconcilierii și însoțind credincioșii noștri pe calea vindecării și a păcii; dacă suntem persoane consacrate, dăm mărturie despre speranța Împărăției lui Dumnezeu prin ofranda de noi înșine lui Dumnezeu cu iubire și din iubire; dacă suntem căsătoriți, trăim speranța prin fidelitatea și generozitatea prin care menținem vii promisiunile de la cununie; dacă suntem părinți, oferim speranță prin angajarea pentru educația și creșterea integrală a copiilor, atât din punct de vedere trupesc, cât și psihic și spiritual; dacă suntem tineri, ne lăsăm învăluiți de speranța în capacitatea noastră de a folosi darurile puse în noi de Dumnezeu și învingând fricile care ne blochează; dacă suntem în vârstă, ne dăm seama că cea mai valoroasă moștenire pe care o putem lăsa urmașilor este aceea a unei vieți înrădăcinate prin credință în iubirea lui Dumnezeu. Oricare ar fi vocația dăruită nouă de Dumnezeu, în orice moment al vieții ne-am afla, harul sădit în noi de Cristos ne dă puterea de a merge împreună pe calea speranței către viitorul comuniunii noastre depline cu Preasfânta Treime.

Sfântul Părinte Papa Francisc ne-a vorbit anul trecut la Iași despre o „rețea spirituală” care ne unește și care ne susține. Această rețea „sunt rădăcinile noastre: conștiința că aparținem unii altora, că viața fiecăruia este ancorată în viața celorlalți. «Tinerii înfloresc când se simt iubiți», spunea Eduard. Toți înflorim când ne simțim iubiți. Pentru că iubirea prinde rădăcini și ne cheamă să ne înfigem aceste rădăcini în viața celorlalți… Noi aparținem unii altora, iar fericirea personală se realizează făcându-i fericiți pe ceilalți. Toate celelalte sunt povești.”[12]

3. Laboratoare ale speranței

A parcurge împreună calea speranței în viitorul pe care Dumnezeu vrea să ni-l ofere este o experiență care ne transformă inimile și ne activează creativitatea. Domnul Cristos vrea să retrezească în noi o dorință radicală de comuniune, de victorie asupra izolării, de depășire a barierelor. Realizarea acestei dorințe a Domnului și a noastră va depinde de capacitatea noastră de a colabora cu harul, dar și între noi. Chemarea Domnului ne conduce să privim comunitățile noastre drept laboratoare ale speranței, locuri unde fiecare întâlnire și inițiativă pastorală are menirea de a deschide inimile și conștiințele la virtutea speranței creștine.

Congregația pentru Cler a emis anul acesta o instrucțiune intitulată „Convertirea pastorală a comunității parohiale în slujba misiunii evanghelizatoare a Bisericii”. În acest document se insistă mult asupra necesității convertirii pastorale, pentru ca „toate comunitățile creștine să fie tot mai mult centre propulsatoare ale întâlnirii cu Cristos”[13]. Parohiile noastre trebuie să devină cu adevărat oaze ale speranței, laboratoare dinamice, locuri de întâlnire, de comuniune, de experimentare a prieteniei cu Isus, care oferă consistență, lumină și mângâiere vieților noastre. Invitația lui Cristos adresată discipolilor: „Dați-le voi să mănânce” (Mc 6,37) ne interpelează și pe noi și ne invită la implicare.

Cum pot comunitățile noastre să „dea de mâncare” oamenilor de astăzi și să devină adevărate oaze ale speranței în aceste timpuri tulburi? Cu siguranță, este nevoie de multă creativitate și curaj. Nicio comunitate nu se poate gândi să ducă înainte un itinerar formativ concentrat exclusiv asupra inițierii strict sacramentale. Este nevoie de o viziune mult mai amplă, care să se orienteze asupra inițierii complexe la tot ceea ce înseamnă viață de credință în contextul actual. Este nevoie de o formare care să se realizeze prin modalități și expresii noi în care să se încultureze credința. Această formare nu poate fi doar teoretică și nu se poate limita doar la întâlniri religioase ocazionale sau obișnuite. Este nevoie de mici și umile laboratoare de credință și de speranță, în care experiența comuniunii și prietenia cu Isus să fie îmbinate cu atenția față de cei din jurul nostru care se găsesc în nevoi, în lipsuri, în boală, în singurătate, în sărăcie.

Tocmai de aceea doresc să expun, în această a treia parte a scrisorii, câteva propuneri concrete pe care le consider importante în contextul actual și care ne pot orienta din punct de vedere spiritual și pastoral în următorul an liturgic.

a. Rugăciunea – școala speranței

Pentru a reîncepe de la Cristos este nevoie să punem pe primul loc apartenența noastră la Cristos, relația noastră personală și comunitară cu el, conștienți fiind că totul vine de la el și că nimic nu putem obține dacă ne bazăm exclusiv pe forțele și capacitățile noastre. În fața lui Cristos, în tăcerea contemplației, dezbrăcați de tentația afirmării de sine în fața celorlalți, vom putea percepe bucuria prezenței sale și alinarea pe care numai el ne-o poate oferi.

Rugăciunea este cu adevărat un loc esențial de însușire a speranței. Papa Benedict al XVI-lea spunea că cel care se roagă nu e niciodată singur, deoarece, chiar dacă nu ne mai ascultă nimeni, Dumnezeu încă ne ascultă; chiar dacă nu mai putem vorbi cu nimeni, nu mai putem invoca pe nimeni, lui Dumnezeu putem să-i vorbim mereu; chiar dacă nu mai există nimeni care să ne poată ajuta, el poate să ne ajute[14]. Această rugăciune trebuie să fie, în primul rând, foarte personală, dar, în același timp, ea are nevoie să fie condusă și luminată de rugăciunea liturgică a Bisericii, făcută împreună cu comunitatea de credință.

În acest sens, este important, înainte de toate, ca preoții și persoanele consacrate să fie în mijlocul comunităților noastre modele convingătoare de rugăciune. Fidelitatea față de Liturgia Orelor, care nu este o rugăciune privată ci publică, să unească vocile și inimile noastre cu Cristos care mijlocește întotdeauna pentru Biserica sa. Este important ca și credincioșii laici să descopere bogăția și valoarea Liturgiei Orelor și să fie încurajați să recite împreună în familie rugăciunea de dimineață, Laudele, și cea de seară, Vesperele. De asemenea, este important să fie încurajate:

  • Sfânta Liturghie. Anul dedicat Sfintei Liturghii ne-a ajutat să celebrăm și să înțelegem mai bine misterul prezenței răscumpărătoare a lui Cristos. Îi îndemn, cu precădere pe preoți, să (se) pregătească bine pentru acest moment forte al vieții de credință a fiecărei comunități, mai ales cu privire la actualizarea Cuvântului lui Dumnezeu prin omilie, să celebreze cu credință și să-i stimuleze pe credincioși la o participare cât mai activă și constantă. De asemenea, la propunerea membrilor Consiliului prezbiteral, ca un semn de speranță și de comuniune, recomand reintroducerea oferirii semnului păcii la celebrarea Sfintei Liturghii, care se va face printr-o înclinare a capului.

  • Adorația euharistică. Aceasta este o formă de rugăciune foarte importantă, care pregătește și completează celebrarea euharistică. Să încurajăm adorația euharistică în aceste timpuri! Sunt multe comunități în care se organizează adorații perpetue prin care se oferă credincioșilor posibilitatea să se reculeagă în prezența lui Cristos, în funcție de disponibilitate, la diferite ore din zi. De asemenea, este important să fie promovate acele momente de adorație pregătite special cu familiile, tinerii și copiii.

  • Sacramentul Reconcilierii. În ultima perioadă, din cauza distanțării fizice și a riscului de a ne infecta, ne-a fost foarte greu să ne apropiem de sacramentul milostivirii și al iertării lui Dumnezeu. Dar acesta rămâne sacramentul vindecării prin excelență, prin intermediul căruia putem experimenta iubirea și împăcarea cu Dumnezeu și cu semenii.

  • Citirea și meditarea Cuvântului lui Dumnezeu. Dumnezeu ne vorbește și o face mai ales prin Cuvântul său. Să ascultăm și să medităm în tăcere Cuvântul lui Dumnezeu, care este și trebuie să rămână o făclie pentru pașii noștri și lumină pentru cărările noastre (cf. Ps 118,105)! Să învățăm să citim Scriptura cu viața și viața cu Scriptura! În acest sens, e bine să fie promovată în comunitățile noastre lectio divina, chiar și în modalitatea on-line, deoarece ne ajută nu doar să medităm și să înțelegem mai bine Cuvântul lui Dumnezeu, ci și în ce mod acesta interacționează cu viața noastră concretă.

  • Recitarea psalmilor speranței. Psalmii sunt cântecele celor care continuă să cânte, care trăiesc și continuă să spere. Ei vorbesc despre speranța și făgăduința judecății drepte din partea lui Dumnezeu. Chiar dacă răul pare să triumfe pentru moment, psalmii exprimă încrederea că doar la Dumnezeu este dreptatea și salvarea. Recomand tuturor credincioșilor să recite constant, mai ales psalmii speranței (Ps 4; 23; 27; 41; 42; 62; 71; 86; 91; 121; 124; 130; 139), eventual chiar să învețe un astfel de psalm pe de rost și să îl recite cât mai des.

b. În slujba speranței – cateheză și solidaritate

Nevoia de formare și catehizare a tuturor membrilor comunităților noastre este permanentă. Mai ales în această perioadă dificilă a pandemiei, simțim cu toții necesitatea de a fi gata oricând să dăm răspuns oricui ne cere cont despre speranța noastră (cf. 1Pt 3,15). Încercând să rămânem mereu prudenți și responsabili în ceea ce privește limitarea răspândirii virusului, putem căuta posibilități noi în vederea efortului nostru catehetic, integrând modalitățile clasice cu folosirea noilor mijloace media și a internetului, acolo unde este posibil. În acest nou an liturgic, vom căuta să ne formăm și să ne instruim prin a cunoaște și a înțelege mai bine învățătura Bisericii cu privire la virtutea speranței creștine, așa cum este ea prezentată de Sfânta Scriptură, de Magisteriu și de Catehismul Bisericii Catolice.

Dintotdeauna speranța a generat în Biserică mari inițiative de caritate și de solidaritate. Atunci când iubirea lui Cristos se naște și se dezvoltă în inimi, ea face loc unei libertăți capabile să împărtășească, să ofere, să împartă cu bucurie, asemenea lui Cristos. Destinatarii privilegiați ai acestui dar au fost mereu cei slabi și lipsiți, care ocupă primul loc în inima lui Cristos și a discipolilor săi.

În aceste timpuri de criză prelungită, sunt tot mai multe persoane nevoiașe, care suferă din cauza lipsei locurilor de muncă, a sărăciei, a singurătății sau a bolii. De cele mai multe ori, aceste persoane nu strigă după ajutor, ci trăiesc la limită, motiv pentru care riscăm să ne obișnuim a auzi vorbindu-se despre criză și sărăcie, dar fără a deschide ochii și a individualiza problemele concrete ale celor care trăiesc alături de noi. Este semnificativ, în acest sens, apelul Papei Francisc care vorbea, în cadrul vizitei sale la Lampedusa (Italia), de o anumită „globalizare a indiferenței”.

Iată de ce este important să ținem ochii deschiși, pentru a vedea necesitățile fraților noștri și a-i ajuta în măsura posibilităților. Proiectele noastre pastorale nu pot avea nicio relevanță dacă nu vom învăța să stăm cu toții în aceeași barcă, mai ales în momentele dificile. A sta în aceeași barcă înseamnă a fi primii care întind o mână de ajutor și a promova deschiderea spre ceilalți, precum și spiritul de colaborare, de comuniune și de solidaritate.

O cultură a comuniunii și a solidarității, o cultură a ochilor deschiși și a mânecilor suflecate, o cultură a iubirii și a speranței! Îndrăznesc să recomand câteva inițiative care ar putea și ar trebui dezvoltate în acest an liturgic:

  • Momente de împărtășire: organizarea unor momente – fizic sau on-line – de împărtășire a experiențelor, a trăirilor, mai ales din timpul perioadei de pandemie. Astfel de întâlniri sunt importante și recomandate cu precădere pentru tineri și familii. În plus, ele pot contribui la găsirea unor soluții concrete de implicare pe plan local.

  • Voluntariatul: această formă de slujire este recomandată în special tinerilor. Nu ne putem rezuma la cateheze mai mult sau mai puțin teoretice. Doctrina trebuie mereu să fie „tradusă” în viață. De asemenea, voluntariatul poate răspunde cerinței naturale a tinerilor de a se implica și a se simți utili ajutându-i pe ceilalți.

  • Valorizarea asociațiilor de laici: aceste asociații reprezintă o bogăție pentru Biserică. Laicii au nevoie de încredere pentru a crea și demara proiecte concrete, care să dinamizeze viața comunităților noastre.

  • Caritatea: îndemn preoții, persoanele consacrate și toți credincioșii diecezei noastre să facă tot posibilul pentru a potența activitatea caritabilă, chiar și prin crearea unor structuri permanente, cum ar fi „caritasurile parohiale”. Acest lucru ne va ajuta să experimentăm și mai mult realitatea de a fi Biserică, adică o comunitate de frați.

  • Promovarea DOCAT și a altor mijloace moderne de catehizare: în organizarea și desfășurarea programului catehetic, este important să fim deschiși spre acele metode și resurse moderne de instruire care pot fi mai adaptate timpurilor noastre.

  • Angajament civic: creștinii, deși conștienți că sunt peregrini pe pământ, sunt chemați să se implice activ în promovarea binelui comun, aducându-și propria contribuție la crearea unei societăți mai bune și mai drepte, impregnată de acele valori perene, umane și creștine, pe care Biserica le-a apărat dintotdeauna.

c. Maria, Maica Speranței

Viața noastră este asemenea unui pelerinaj, o călătorie pe marea istoriei, adesea întunecată și agitată de furtună. Pe această mare a istoriei avem nevoie de repere, de persoane care ne pot ajuta să mergem în direcția corectă[15]. Maria, pe care un vechi imn al Bisericii o invoca drept „Steaua mării”, să ne fie alături și să ne ocrotească prin iubirea sa maternă, ajutându-ne să rămânem mereu pe drumul cel bun.

Rugăciunea Sfântului Rozariu – meditarea misterelor vieții lui Cristos în comuniune cu Sfânta Fecioară – este un ajutor esențial pe calea speranței. Nu suntem singuri pe cale, ci mereu însoțiți de mijlocirea maternă a Maicii Speranței. Ea sădește în noi acea speranță capabilă să ne ajute să trăim și să depășim și cele mai dificile momente ale vieții, chiar și momentul morții. Ea, Fecioară înălțată cu trupul și sufletul la cer, mijlocește pentru fiecare dintre noi speranța învierii noastre împreună cu Cristos. Să ne însușim și noi rugăciunea Sfântului Părinte emerit Benedict al XVI-lea către Maria, Maica Speranței:

Sfântă Fecioară Marie, pornind de la cruce, ai devenit mamă într-o manieră nouă: mamă a tuturor celor care vor să creadă în Fiul tău Isus și să-l urmeze. Sabia durerii a străpuns inima ta. Murise speranța? Lumea rămăsese definitiv fără lumină, viața fără scop? În acel ceas, probabil, în interiorul tău ai auzit din nou cuvântul îngerului ce a răspuns tulburării tale în momentul Bunei-Vestiri: „Nu te teme, Marie!” […] În această credință, care și în întunericul din Sâmbăta Sfântă a fost certitudine a speranței, ai mers la întâlnirea dimineții de Paști… Astfel, tu rămâi în mijlocul discipolilor ca Mamă a lor, ca Mamă a speranței. Sfântă Marie, Mamă a lui Dumnezeu, Mama noastră, învață-ne să credem, să sperăm și să iubim cu tine![16]

Să mergem înainte cu încredere, sub privirea și ocrotirea Mariei, Maica Speranței!

Invoc binecuvântarea lui Dumnezeu asupra preoților, persoanelor consacrate și a tuturor credincioșilor Diecezei noastre de Iași. Vă binecuvântez cu salutul Sfântului Apostol Paul din finalul Scrisorii către Romani: „Dumnezeul speranței să vă umple de toată bucuria și pacea în credință, ca să prisosiți în speranță prin puterea Duhului Sfânt!” (Rom 15,13)

Iași, 25 noiembrie 2020

Iosif Păuleț
episcop de Iași

Note:

[1] Papa Francisc, Întâlnirea mariană de la Iași (01.06.2019).

[2] Papa Francisc, Moment de rugăciune în Piața Sfântul Petru (27.03.2020).

[3] Papa Francisc, Predică la Duminica Rusaliilor (31.05.2020).

[4] Cf. CBC 1268.

[5] Papa Francisc, Audiența generală (05.08.2020).

[6] Papa Francisc, Audiența generală (31.08.2020).

[7] Papa Benedict, Spe salvi, 4.

[8] Cf. Papa Benedict, Spe salvi, 26.

[9] Cf. CBC 609.

[10] Sfântul Augustin, Confesiuni, 1,1.

[11] Cf. SC 10.

[12] Papa Francisc, Întâlnirea mariană de la Iași (01.06.2019).

[13] Congregația pentru Cler, Convertirea pastorală a comunității parohiale în slujba misiunii evanghelizatoare a Bisericii, 3 (Sapientia, Iași 2020, 8).

[14] Cf. Papa Benedict XVI, Spe salvi 32.

[15] Cf. Papa Benedict XVI, Spe salvi 49.

[16] Benedict XVI, Maria, steaua speranței, Sapientia 2017, 49.

* * *

Alte scrisori pastorale ale episcopului de Iași sunt publicate în secțiunea: "Bibliotecă" la pagina Documente episcopale.


 

lecturi: 4419.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat