Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Transformarea lumii

Apare volumul "Cerul pe pământ" cu un text inedit al Papei Francisc

A apărut în librărie, marți, 24 noiembrie 2020, volumul Cerul pe pământ. A iubi și a sluji pentru a transforma lumea (Libreria editrice vaticana, Città del Vaticano, 288 de pagini), cu un text inedit al Papei Francisc - pe care-l publicăm integral în continuare. Cartea, care face parte din coloana Schimb de daruri - caracterizat de o nuanță specific ecumenică - repropune tema iubirii creștine și a valorilor legate de ea printr-o culegere de fraze ale Papei Bergoglio.

Se mai poate crede în posibilitatea unei lumi noi, mai drepte și fraterne? Se poate spera cu adevărat într-o transformare a societăților în care trăim, în care să nu domine legea celui mai puternic și aroganța dumnezeului ban, ci respectarea persoanei și o logică de gratuitate? Îmi imaginez expresia pe fața multora, în fața acestor cuvinte, a acestor întrebări "naive". O ușoară strâmbare din buze, curbate într-un mic zâmbet de scepticism sau în cel mai bun dintre cazuri de compătimire care ne face să trăim în societatea scepticismului.

Așadar, trebuie să luăm act că lumea este nemodificabilă, cu nedreptățile sale care "strigă răzbunare în fața lui Dumnezeu"? Și nouă, oamenilor din Biserică, ne rămâne numai misiunea de a predica resemnare pasivă sau de a enunța cu repetitivitate necesară principii pe cât de abstracte pe atât de adevărate?

Nicio minte onestă nu poate nega forța transformatoare a creștinismului în devenirea istoriei. De fiecare dată când viața creștină s-a răspândit în societate în mod autentic și liber a lăsat mereu o urmă de umanitate nouă în lume. Încă din primele secole. Cea mai mare noutate pe planul social a fost considerarea valorii fiecărei persoane, sensibilitate care făcea să nu se rebuteze ca inutili indivizii imperfecți, să se trateze cu respect sclavii până acolo încât să se simtă ca intolerabilă în timp însăși instituția sclaviei, sentimentul de repulsie față de cruzimea jocurilor cu gladiatori și de "spectacolul sângelui", rezistența realizată de monahismul benedictin în timpul barbarilor în fața abandonării ogoarelor și a pierderii amintirii culturii greco-latine, frumusețea sobră a bisericilor romanice și "asaltul rugător al cerului" al catedralelor gotice, refuzarea severă a cametei și preceptul moral al "retribuției drepte" pentru muncitor inserat în catehism. O lume nouă, care se năștea și lua formă, încet-încet, într-o lume veche aflată de destrămare.

Cum se întâmpla, care este secretul acestei transformări formidabile? Și ce învățătură putem scoate astăzi, noi, creștinii din secolul al XXI-lea? Un gânditor francez din anii ’30, Emmanuel Mounier, spunea că influența importantă a creștinismului asupra civilizației europene a fost mai mult un "efect colateral" al mărturiei primilor creștini decât un plan prestabilit; mai mult consecința gratuită a unei credințe trăite simplu decât rezultatul unui program cultural-politic elaborat la măsuță: "Există mereu între început și efecte un soi de parcurs în diagonală, pare mereu că creștinismul produce efecte asupra realității temporale ca prin supraplus, aproape uneori prin distragere"[1]. Este atunci când creștinismul se înrădăcinează în Evanghelia care dăruiește civilizației ceea ce are ea mai bun: "de fapt, creștinismul dă mai mult acțiunii exterioare a oamenilor mai degrabă când crește în intensitate spirituală, decât atunci când se pierde în tactică și în gestiune"[2]. Desigur această observație este valabilă din punct de vedere istoric și la negativ; am văzut asta de atâtea ori, din păcate: creștinismul pierde ceea ce este mai bun în el atunci când se ajunge la coruperea și identificarea sa cu logici și structuri lumești.

Să lăsăm suprafața pentru a merge mai în profunzime; ca și cum am coborî în inima unei fântâni pentru a descoperi originea acelei forțe misterioase care, în mod imprevizibil, împinge țâșnirile în jur, modificând peisajul și teritoriul înconjurător. O putem găsi, această origine a dinamicii transformatoare creștine, exemplificată bine în experiența apostolului neamurilor, Paul din Tars, pe care Domnul l-a azvârlit de pe șa pe calea Damascului cu privirea sa puternică și milostivă. "În acel moment Saul a înțeles că mântuirea sa nu depindea de faptele bune făcute conform legii, ci de faptul că Isus a murit și pentru el - persecutorul - și era, și este, înviat"[3]. Paul n-a făcut nimic pentru a-l întâlni pe Isus, nu a fost inițiativa sa. Nimic pentru care să merite acea bruscă privire de iubire pe care Dumnezeu a îndreptat-o pe neașteptate spre un "dușman politic" al său. Nici "faptele bune făcute conform legii" - spune Papa Benedict - nu puteau să-i dea mântuirea. O gratuitate absolută, căreia vechiul persecutor nu-i opune rezistență, dimpotrivă o primește cu libertate ajungând să simtă acest eveniment ca nota dominantă a vieții sale. Caritatea a cărui martor pasionat devine Paul și pe care o cunoaștem bine prin scrisorile sale nu este altceva decât reflexia misterioasă a acelei milostiviri experimentate în viața sa.

Cuvintele creștine în timpul nostru adesea evaporează, pierd semnificația lor. Iubire, caritate… cuvinte care astăzi evocă un sentimentalism vag sau o filantropie melancolică. Pentru a le înțelege sensul creștin trebuie să ne gândim tocmai la experiența trăită de Paul, la transformarea care are loc în el prin inițiativă divină; nu alterează trăsăturile puternice ale personalității sale, nu-l face să devină un visător slab și veleitar, ci un om cu inimă mare pentru că a fost învins de o Iubire mai mare. Imnul său adus carității, în Prima Scrisoare către Corinteni, rămâne "manifestul" cel mai sugestiv al revoluției pe care Cristos o aduce în lume.

Cu adevărat una din erorile cele mai vechi și mereu prezente în istoria Bisericii este pelagianismul, în definitiv un creștinism fără Har, credința redusă la un moralism, la un efort de voință titanic și falimentar. Pe bună dreptate Augustin - așa de conștient de rana structurală pe care o poartă în el fiecare suflet - s-a împotrivit cu toate forțele erorii lui Pelagius. De fapt, creștinismul n-a transformat lumea antică prin tactici lumești sau voluntarisme etice, ci numai cu puterea Duhului lui Isus înviat.

Întregul fluviu de fapte de caritate mici sau mari, un curent de solidaritate care străbate istoria de două mii de ani, are acest unic izvor. Caritatea se naște dintr-o emoție, dintr-o uimire, dintr-un Har.

Încă de la începuturi, istoric, caritatea creștinilor devine atenție față de nevoile persoanelor mai fragile, văduvele, săracii, sclavii, bolnavii, marginalizații… Compătimire, a pătimi cu acela care suferă, împărtășire. Devine și denunțare a nedreptăților și angajare de a le contrasta pe cât posibil. Deoarece a avea grijă de o persoană înseamnă a îmbrățișa toată condiția sa și a o ajuta să se elibereze de ceea ce o oprimă mai mult și neagă drepturile sale. Primatul harului nu duce la pasivitate, dimpotrivă însutește energiile și mărește sensibilitatea față de nedreptăți.

"Nu trebuie să crezi că a fura înseamnă numai a-i fura aproapelui tău averile sale; dacă tu îl vezi pe vecinul tău că îndură foame, sete, nevoie, că nu are casă, haine și încălțări, și nu-l ajuți, furi de la el exact așa ca acela care fură banii dintr-o geantă sau din casetă. Tu ai obligația de a-l ajuta în nevoie. De fapt, bunurile tale nu sunt ale tale; tu ești numai administratorul lor, cu misiunea de a le împărți celor care au nevoie"[4].

Este o privire nouă aceea care se naște din experiența gratuității iubirii lui Dumnezeu trăită personal. De exemplu, nu atenuează, ci ascute sensul dramatic al limitei noastre, al faptului că suntem păcătoși. Însă tocmai pentru asta ne face să simțim mai puternic necesitatea unei dreptăți însoțite de milostivire. Scria teologul nord-american Reinhold Niebuhr: "Orice dreptate care nu este altceva decât dreptate degenerează rapid în ceva mai puțin decât dreptatea"[5]. Și Martin Luter nota: "Adevărata dreptate simte milă; dreptatea falsă simte mânie"[6].

Este diferit și modul în care creștinul se angajează alături de cei din urmă, care astăzi au chipul bătrânilor singuri, al muncitorilor precari sau în negru, al refugiaților, al persoanelor cu dizabilități. Această angajare nu este umplutura unui gol propriu din care eventual se încearcă evadarea cu un activism "entuziast" care pe termen lung nu este credibil și nici nu se susțină în timp.

Un abis separă profesioniștii entuziasmului de angajarea care se naște din experiența unui dar primit. Când ne apropiem cu sinceritate de persoanele vulnerabile, cu dorința de a le ajuta, se întâmplă să fim trimiși la propriile vulnerabilități. Le avem cu toții. Și toți avem nevoie de îngrijire, toți avem nevoie să fim salvați. motiv pentru care caritatea sinceră ajunge mereu la rugăciune, la cerșirea prezenței lui Dumnezeu, singura care poate vindeca rănile interioare ale noastre și ale altora.

Există o altă trăsătură distinctivă în acțiunea creștinului față de cei din urmă. Este un vârf de bucurie care rămâne mereu, eventual uneori în filigran, chiar în fața experiențelor mai negative și dureroase. Este compania unei prezențe care nu depinde în ultimă analiză de circumstanțele externe, ci este dăruită, întocmai; o familiaritate cu Isus în care se înaintează zi după zi în rugăciune și în citirea Evangheliei. Rădăcină a unei speranțe de schimbare pe care Charles Peguy o vedea ca virtutea copilă care merge aproape ascunsă printre fustele celor două surori mai mari (credința și caritatea), dar care în realitate ea, această speranță copilă, este cea care ține de mână și sprijină.

"Pentru a nu-l iubi pe aproapele, copilă,
ar trebui să-ți acoperi ochii și urechile.
La atâtea strigăte de dezolare […].
Însă speranța, spune Dumnezeu,
iată ceea ce mă uimește.
Pe mine însumi.
Acest lucru este uimitor.
Ca acei fii săraci să vadă cum merg lucrurile
și care cred că va fi mai bine mâine dimineață.
Ca să vadă cum merg lucrurile
și ca să creadă că va fi mai bine mâine dimineață.
Acest lucru este uimitor și este tocmai
cea mai mare minunăție a harului nostru.
Și eu însumi sunt uimit de asta.
Și este nevoie ca harul meu să fie de fapt
de o forță incredibilă.
Și ca să izvorască dintr-un izvor
și ca un fluviu inepuizabil.
Din acela din care a izvorât prima dată
și din care izvorăște din totdeauna"[7].

(După L’Osservatore Romano, 24 noiembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1]Feu la Chrétienté, 1950, 252.

[2]Ibid., 253.

[3] Benedict al XVI-lea, Angelus, 25 ianuarie 2009.

[4] Martin Luter, Breviario, 1996, 65-66.

[5]Om moral și societate imorală, 1968, 181.

[6] Martin Luter, Breviario, 109.

[7] Charles Peguy, Il portico del mistero della seconda virtù, 1978, 14.


 

lecturi: 983.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat