Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Cornelius Sim: Biserica noastră este una "ascunsă", "nu gălăgioasă", ci mică și vie

De Bernardo Cervellera

"O Biserică ascunsă", "nu gălăgioasă"; mică precum "un Fiat 500", însă vie, care își bazează apostolatul său mai ales pe școală și pe ajutorul dat celor migranți. Este imaginea Bisericii din Brunei, pe care neo-cardinalul Cornelius Sim descrie la AsiaNews într-un interviu via Zoom. Deși este printre micile Biserici din sud-estul asiatic - ba chiar, probabil tocmai pentru asta - Papa Francisc a voit să rezerve o beretă de cardinal pentru cardinalul Sim, care trebuie impusă la următorul consistoriu din 28 noiembrie. Din păcate, neo-cardinalul nu va putea fi prezent la ceremonia de la Roma, din cauza lockdown-urilor cauzate de Covid-19.

În interviu, cardinalul povestește despre biserica sa, "un depozit", incomparabil cu domul maiestuos din Milano, dar care este biserică în toată regula, unde credincioșii se roagă, cântă, celebrează. În simplitatea și sobrietatea vieții lor, cei 16.000 de catolici comunică persoanelor de alte credințe (musulmane, budiste, atee...) credința lor în Cristos, fără impunere, ci din prietenie. "Nu trebuie să uităm - spune el - că oamenilor de aici din Asia le este foame de Dumnezeu". Iată interviul complet luat cardinalului Sim, care este administrator apostolic de Darussalam (Brunei).

Ne descrieți Biserica unde sunteți cardinal și administrator apostolic. În ziua în care v-a fost comunicată știrea cardinalatului, dumneavoastră ați spus imediat: papa iubește Bisericile din periferii...

Biserica noastră este una din periferie, ascunsă. Uneori în istorie se vorbește despre "Biserică ascunsă" în China, în Japonia (în secolul al XVIII-lea), în Coreea (în secolul al XIX-lea). Poate că și noi suntem cu adevărat "ascunși", însă oricum nu suntem "zgomotoși", nu suntem o "Biserică gălăgioasă".

Suntem o Biserică minoritară și pentru aceasta suntem prudenți. Nu atât pentru că suntem discriminați... Ca într-o întâlnire familială, copiii mici nu trebuie să vorbească prea mult; părinții trebuie să vorbească. Tot așa și noi. Și noi, fiind mici, acceptăm rolul nostru: dacă trebuie spălate vasele, să facem asta; dacă trebuie să măturăm pavimentul, să facem asta; să facem ceea ce ni se cere.

Ca Biserică avem trei parohii mici și o așezare misionară. Avem și câteva școli, legate de parohii. Cea mai mare parte a apostolatului nostru social are loc prin școală, care s-a născut în anii '90. Școala este unde a început prezența noastră. Și unde a fost stabilită Biserica. În realitate Biserica era prezentă aici în prima jumătate a secolului al XIX-lea, tocmai grație unui părinte de la PIME [pr. Antonio Riva, în misiunea din Barambang; pr. Ignazio Borgazzi la Labuan - nr], însă după trei-patru ani, acei preoți au fost chemați la Hong Kong și tentativa lor n-a adus mult rod, până în 1920, când au venit misionarii din Mill Hill dal Sabah (în actuala Malaysia). Misionarii au început o mică școală. Bunicul meu a fost unul dintre primii care au fost botezați și a fost unul dintre primii catolici ai națiunii.

Și astfel Biserica este angajată din totdeauna în școală, în educație, care nu este o educație părtinitoare, ci deschisă: 70% și mai mult dintre elevi sunt necatolici. Sunt musulmani, budiști, persoane de diferite credințe, sau fără credință. Școlile noastre sunt cunoscute pentru calitatea lor. Profesorii noștri sunt buni din punct de vedere academic. Profesorii sunt locali, dar și internaționali: provin din Malaysia, Singapore, Filipine...

Noi suntem cea mai mică Biserică din Asean. Probabil că în Laos Biserica este foarte mică așa cum este a noastră.

Noi avem circa 16.000 de credincioși. Erau mai mulți, însă din cauza crizei economice, mulți oameni au părăsit țara. Duminica, la fiecare Liturghie vin 3-4.000 de persoane.

Acum, cu Covid precum și după lockdown, oamenii nu mai vor să vină la biserică. Covid a evidențiat probleme pe care probabil le știam, însă nu le-am înfruntat niciodată: cei care merg la Liturghie, merg probabil un pic din rutină, mai mult decât pentru ceva profund. Este greu de acceptat, însă trebuie să ne confruntăm cu această realitate.

Oricum Brunei este și o periferie bogată...

Trebuie să distingeți între cel care este cetățean, rezident permanent și migranți. Biserica noastră este compusă 80% din migranți, mai ales din Filipine, Indonezia, Malaysia, Europa. În general catolicii care au un status permanent se simt mai bine, sunt mai bogați pentru că pot să se bucure de welfare a statului: educație gratis până la universitate; sănătate gratis; diferite benefit. Un avantaj greu de cuantificat este stabilitatea țării. Capitala Darussalam înseamnă "orașul păcii" și aici pacea există. Chiar și cu Covid, ne-am simțit siguri. Aici au fost numai foarte puține cazuri de infectare, grație închiderii granițelor pentru o anumită perioadă. Această țară este bogată în petrol și gaze. Eu însumi, înainte de a fi preot, am lucrat ca inginer în industria petroliferă. Și acum, când prețul petrolului a scăzut, statul garantează acest welfare.

Pentru migranți a devenit un pic mai dificil să găsească loc de muncă. Contribuția noastră față de migranți este să-i ajutăm să găsească loc de muncă, să-i susținem din punct de vedere financiar, să-i asistăm în orice mod... Adesea trebuie să ne preocupăm să repatriem sicriele migranților, dat fiind că ambasadele lor nu se îngrijesc de acest lucru. În fiecare caz, modul cel mai bun de a-i ajuta pe migranți este de a le găsi casă, de a oferi primire. De exemplu, migranții filipinezi sunt persoane cu credință. Când sunt în criză sau în dificultate vin la biserică. Dacă Biserica se arată familială, primitoare ca o mamă, ascultându-i și inserându-i în comunitate, ei participă cu toată inima.

Cum este raportul dintre majoritatea musulmană și comunitatea creștină mică?

Există diferite niveluri de dialog. Există unul oficial, care are loc în raportul cu ministerele: de externe, al educației, de interne, etc. Din 1990, nunțiul a început să ne viziteze în fiecare an și să viziteze ministerul de externe. Când există întâlniri interreligioase, la care este invit Brunei, îmi cer să iau parte. Am fost în Cipru, la Madrid, la ONU... Ceilalți doi preoți au mers în Australia și Rusia. Acest raport este foarte bun, reciproc.

Și cu ministerul educației sunt bune raporturile: contactele noastre sunt legate de exigențele școlilor. Însă există apoi calea cea mai importantă: dialogul vieții. Părinții se întâlnesc în școli, la locul de muncă, la piață... În acest mod persoane de credințe și culturi diferite se întâlnesc și dialoghează. Angajarea noastră nu înseamnă a impune ceva, ci a trăi alături. Noi acceptăm această situație și comunicăm cine este Isus, ce este credința, însă cu gentilețe, prietenie, în căutarea binelui comun. Pentru că până la urmă toți vrem aceleași lucruri: ca să fie educați și să crească bine copiii, ca familia să fie fericită; o viață în pace, plină de semnificație. Acesta este terenul comun pe care lucrăm.

Poate că Biserica din Brunei este profetică: este probabil ca în viitor în toată lumea Biserica să se reducă la o minoritate...

Noi suntem ca un Fiat 500. Nu putem să fim ca un Ferrari și nu putem să mergem cu viteză. Important este de a călători și a ajunge la țintă, însă fiecare ajunge cu ritmul pe care reușește să-l aplice. Uneori ne cer să facem lucruri pe care noi nu suntem în stare să le facem. Însă dacă ideea este să terminăm competiția și la sfârșit să primim coroana, noi vom ajunge desigur la sfârșit. Noi nu suntem o mare Biserică mitropolitană, cu atât personal și atâtea edificii... Nu ni se potrivește. Însă dacă vreți lucruri mici, atunci iată-ne aici: chiar dacă suntem lenți, puteți să vă bazați pe noi.

Este ca întrecerea dintre broasca țestoasă și iepure. Iepurele era așa de sigur că învinge încât s-a culcat. Însă broasca țestoasă, deși lentă, a ajuns la țintă.

Trebuie să accepți ceea ce ești. Fiecare are o responsabilitate în via Domnului, o slujire: să spele vasele, să spele pavimentul, fără a se plânge de misiunea încredințată nouă. Dintr-un anumit punct de vedere, chiar și Sfântul Francisc ce a făcut? Nimic: a mers într-un loc, în altul și oamenii îl urmau pentru că Sărăcuțul din Assisi a dat un exemplu. Chiar dacă ești sărac, poți să dai ceva lui Dumnezeu, luând din sărăcia ta.

Îmi dau seama că adesea, mai ales printre tineri, există tentația de a fi eficienți, de a fi "ca alții: trebuie să avem asta, aia; să facem asta, aia" și devenim consumiști. Însă nu este nevoie de a fi ca alții. Trebuie să fim ca Isus Cristos, care a venit nu pentru a fi slujit, ci pentru a sluji.

Chiar cred că este o valoare și în faptul de a fi mici. Asta nu înseamnă a nu munci sau a nu împărtăși responsabilitățile. Ci trebuie să fii înțelept în a înțelege situația.

Anul trecut am fost la Milano pentru prima dată și am admirat domul. Eram foarte impresionat văzând această biserică foarte frumoasă; știam multe lucruri despre Milano, despre cardinalul Martini, cărțile sale... După aceea mi-a venit în minte biserica mea de aici: un depozit, care din exterior nici nu pare o biserică. Și în schimb este cu adevărat o biserică: în ea se celebrează, se fac rugăciuni, se cântă cu inima, deși nu cu profesionalismul cântăreților de la Scala! Poate că ar fi frumos să avem și aici o biserică mare și foarte frumoasă, însă deocamdată este bine așa. Eventual va face asta succesorul meu.

De ce v-a ales Papa Francisc drept cardinal?

Încă încerc să-l înțeleg. Este un pic straniu. El știe istoria mea: eram inginer, apoi am studiat teologie, însă fără a avea în minte să devin preot. După aceea episcopul mi-a cerut să devin preot. La început refuzam ideea, după aceea m-am gândit: poate că sunt ultimul, cel mai refractar, cel mai puțin potrivit, însă accept. Am lucrat ca preot, colaborând cu laicii... După aceea a venit funcția de vicar apostolic și am acceptat pentru a ajuta Biserica aici. După aceea mi-au cerut să devin episcop. Nu exista episcop în Brunei de peste 20 de ani. Și aici m-am gândit: este pentru binele Bisericii. Și în urmă cu câteva săptămâni papa m-a numit cardinal. Și m-am gândit: în numele comunității mele, eu accept. Desigur, mi se cere să particip la raliul de la Indianapolis având numai un Fiat 500 și consider lucrul acesta foarte distractiv! De altfel, Papa Francisc este strălucitor: el spune că Biserica nu există numai în comunitățile faimoase și stabile, ci și în locuri mici, ascunse, precum Laos și precum Brunei, eventual precum în Coreea de Nord, sau în Nepal. Oamenii din aceste locuri nu cer mult, însă continuă să creadă, să spere... Aici în Brunei eventual va trebui să facem mai mult pentru a integra migranții, pentru a da mărturie, însă enoriașii mei sunt buni, vin la Liturghie, sunt credincioși...

Nu trebuie să uităm că aici în Asia oamenilor le este foame de Dumnezeu. Eu însumi m-am întors la credință după moartea tatălui meu, care mi-a trezit întrebarea despre care este sensul vieții.

Și acest lucru este valabil pentru bărbați și femei și pentru tineri și bătrâni. Am regăsit după mult timp un om care a fost profesorul meu când studiam inginerie. Nu mergea la Liturghie de cel puțin 40 de ani. Eu nu știam că el era catolic. În timpul perioadei de urgență cauzată de Covid a venit să mă viziteze și a început să urmărească Liturghia on-line și după 40 de ani s-a spovedit și a primit Împărtășania. Nu există comparație între multele lucruri pe care le facem, eventual impresionante și acest fapt: o oaie rătăcită care a fost găsită. Și eu m-am pierdut și am fost găsit și readus în Biserică. Atunci m-a ajutat un preot, însă această lucrare poate să fie realizată de oricine.

Am aflat că nu reușiți să veniți la Roma pentru consistoriu și să primiți bereta de cardinal...

Da. Problema Covid face dificilă călătoriile. Pentru a veni la Roma trebuie să petrec 14 zile de carantină; același lucru trebuie să-l fac la întoarcere; după aceea este faptul că având 69 de ani sunt în grupul așa-numiților "vulnerabili" la infectare.

(După AsiaNews, 17 noiembrie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 566.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat