Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință despre scrisoarea enciclică "Fratelli tutti" a Sfântului Părinte Francisc despre fraternitatea și prietenia socială (4 octombrie 2020)

Duminică, 4 octombrie 2020, la Aula Nouă a Sinodului din Vatican, a avut loc o conferință despre scrisoarea enciclică "Fratelli tutti" a Sfântului Părinte Francisc despre fraternitatea și prietenia socială. Au intervenit: cardinalul Pietro Parolin, Secretar de Stat; cardinalul Miguel Ángel Ayuso Guixot, MCCJ, președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios; judecătorul Mohamed Mahmoud Abdel Salam, secretar general al Înaltului Comitet pentru Fraternitatea Umană; profesoara Anna Rowlands, profesor de Catholic Social Thought & Practice la Universitatea din Durham, în Regatul Unit; și profesorul Andrea Riccardi, fondator al Comunității "Sfântul Egidiu", profesor de istorie contemporană. Publicăm în continuare intervențiile.

Intervenția cardinalului Pietro Parolin

1. Chiar și pentru observatorul mai puțin atent, în fața acestei enciclice, o întrebare este obligatorie: ce spațiu și considerație găsește fraternitatea în relațiile internaționale? Cel care este atent la desfășurarea raporturilor la nivel mondial s-ar aștepta la un răspuns în termeni de proclamații, normative, statistici și poate și de acțiuni. În schimb dacă ne lăsăm conduși de Papa Francisc în constatarea de fapte și situații, răspunsul este altul: "Societatea mondială are carențe structurale grave care nu se rezolvă cu petice sau soluții rapide pur ocazionale" (FT, 179).

Enciclica nu se limitează să considere fraternitatea un instrument și un auspiciu, ci schițează o cultură a fraternității de aplicat la raporturile internaționale. Desigur, o cultură: imaginea este aceea a unei științe a cărei metodă și obiectiv este dezvoltat.

Cât privește metoda. Fraternitatea nu este o tendință sau o modă care se dezvoltă în timp sau într-un timp, ci mai degrabă manifestarea de acte concrete. Enciclica ne amintește integrarea între țări, primatul regulilor asupra forței, dezvoltarea și cooperarea economică și, mai ales, instrumentul dialogului văzut nu ca anestetic sau ca "petice" ocazionale, ci mai degrabă ca o armă care are un potențial distructiv mult superior oricărui armament. De fapt, dacă armele și cu ele războiul distrug vieți umane, ambient, speranță, până la stingerea viitorului persoanelor și comunităților, dialogul distruge barierele inimii și ale minții, deschide spațiile pentru iertare, favorizează reconcilierea. Mai mult, este instrumentul de care are nevoie dreptatea pentru a se putea afirma și în semnificația și efectul său mai autentic. Cât de mult lipsa dialogului permite raporturilor internaționale să degenereze sau să se încreadă în povara puterii, în rezultatele contrapoziției și ale forței! În schimb, dialogul, mai ales atunci când este "perseverent și curajos nu este o știre precum ciocnirile și conflictele, și totuși ajută în mod discret lumea să trăiască mai bine, mult mai mult decât putem noi să ne dăm seama de asta" (FT, 198). Desigur, privind la faptele internaționale, și dialogul face victimele sale. Sunt cei care nu răspunde la logica conflictului cu orice preț sau sunt văzuți ca naivi și nepricepuți numai pentru că au curajul de a depăși interese imediate și parțiale ale fiecărei realități care riscă să uite viziunea de ansamblu. Acea viziune care înaintează și se prelungește în timp. Dialogul cere răbdare și apropie de martiriu, pentru aceasta enciclica îl evocă drept instrument al fraternității, un mijloc care îl face pe cel care dialoghează diferit de acele "persoane cu funcții importante în societate, care nu aveau în inimă iubirea față de bunul comun" (FT, 63).

Acum să vedem obiectivul. Istoria, dar și viziunile religioase și diferite parcursuri de spiritualitate vorbesc despre fraternitate și îi schițează frumusețea și efectele, însă adesea legându-le de un drum lent și dificil, aproape o dimensiune ideală în spatele căreia se vehiculează stimulente de reformă sau procese revoluționare. Așa cum este și o tentație constantă a limita fraternitatea la un nivel de maturizare individuală, capabilă să implice numai pe cel care împărtășește același drum. În schimb, conform enciclicei, obiectivul este un parcurs ascendent determinat de acea subsidiaritate sănătoasă care, pornind de la persoană, se lărgește pentru a îmbrățișa dimensiunea familială, socială, statală până la comunitatea internațională. Iată pentru ce, ne amintește Papa Francisc, pentru a face din fraternitate un instrument pentru a acționa în raporturile internaționale "este necesar a face să crească nu numai o spiritualitate a fraternității ci în același timp o organizare mondială mai eficientă, pentru a ajuta la rezolvarea problemelor urgente" (FT, 165).

2. Schițată în acest mod, fraternitatea cu metoda sa și obiectivul său, poate contribui la reînnoirea principiilor care conduc viața internațională sau poate fi în măsură să facă apară liniile necesare pentru a înfrunta noile provocări și a conduce pluralitatea de actori care acționează la nivel mondial să dea răspunsuri la exigențele familiei umane. Este vorba de actori a căror responsabilitate în termeni politici și de soluții împărtășite este determinantă în special atunci când suntem în fața realității războiului, foamei, subdezvoltării, distrugerii casei comune și a consecințelor sale. Actori conștienți de modul în care globalizarea în fața problemelor efective și a soluțiilor necesare, a exprimat, chiar și recent, numai aspecte negative. Pentru a exprima acest adevăr, papa utilizează experiența pandemiei "care a scos în evidență siguranțele noastre false" (FT, 7), amintind de necesitatea unei acțiuni în măsură să dea răspunsuri și nu numai să analizeze faptele. Această acțiune încă lipsește și probabil așa va fi și în fața rezultatelor la care ajung în fiecare zi cercetarea și știința. Lipsește pentru că "a apărut evidentă incapacitatea de a acționa împreună. Cu toate că suntem hiper-conectați, a avut loc o fragmentare care a făcut mai dificilă rezolvarea problemelor care ne atinge pe toți" (Ibid.).

Ceea ce se întâlnește în scenariul internațional contemporan este contradicția deschisă între bunul comun și aptitudinea de a da prioritate interesului statelor, și chiar ale fiecărui stat, având convingerea că pot exista "zone fără control" sau că este valabilă logica aceasta că ceea ce nu este interzis este permis. Rezultatul este că "multitudinea celor abandonați rămâne în voia eventualei bunăvoințe a câtorva" (FT, 165). În schimb, contrariul exact al fraternității care introduce la ideea intereselor generale, acelea capabile să constituie o adevărată solidaritate și să modifice nu numai structura comunității internaționale, ci și dinamica relației în interiorul său. De fapt, fiind primită supremația acestor interese generale, suveranitatea și independența fiecărui stat ajung să fie un absolut și trebuie supuse "suveranității dreptului știind că dreptatea este condiție indispensabilă pentru a realiza idealul fraternității universale" (FT, 173). Acest proces nu este automat ci cere "curaj și generozitate pentru a stabili liber obiective comune determinate și a asigura îndeplinirea unor norme esențiale în toată lumea" (FT, 174).

De aceea, în perspectiva Papei Francisc fraternitatea devine modul pentru a face să prevaleze angajamentele semnate conform vechiului dicton pacta sunt servanda, pentru a respecta efectiv voința manifestată legitim, pentru a rezolva conflictele prin mijloacele oferite de diplomație, de negociere, de instituțiile multilaterale și de dorința mai amplă de a realiza "un bun comun realmente universal și protejarea statelor mai slabe" (Ibid.).

În această privință nu lipsește referința la o temă constantă a învățăturii sociale a Bisericii, aceea a "conducerii" - governance, așa cum se obișnuiește să se spună astăzi - Comunității internaționale, a membrilor săi și a instituțiilor sale. Papa Francisc, în coerență cu toți predecesorii săi, susține necesitatea unei "forme de autoritate mondială reglementată de drept", însă asta nu înseamnă "a ne gândi la o autoritate personală" (FT, 172). Fraternitatea înlocuiește centrarea puterilor cu o funcționalitate colegială - aici nu este străină viziunea "sinodală" aplicată conducerii Bisericii, care este proprie Papei Francisc - determinată de "organizații mondiale mai eficace, înzestrate cu autoritate pentru a asigura bunul comun mondial, dezrădăcinarea foamei și a mizeriei și apărarea sigură a drepturilor umane fundamentale" (Ibid.).

3. A acționa în realitatea internațională prin cultura fraternității cere dobândirea unei metode și a unui obiectiv capabile să înlocuiască acele paradigme care nu mai sunt în măsură să perceapă provocările și nevoile care se prezintă pe drumul pe care-l parcurge comunitatea internațională, desigur cu trudă și contradicții. De fapt, nu lipsesc preocupări marcate față de voința de a goli motivația și conținutul multilateralismului, deosebit de necesar într-o societate mondială care trăiește fragmentarea ideilor și a deciziilor, ca expresie a unui post-global care înaintează. O voință rod al unei abordări exclusiv pragmatice, care uită nu numai principii și reguli, ci multiplele strigăte de ajutor care apare de acum tot mai constante și complexe și de aceea capabile să compromită și stabilitatea internațională. Și iată contrapozițiile și ciocnirile degenerând în războaie care, datorită complexității motivelor care le determină, sunt destinate să se prelungească în timp fără soluții imediate și practicabile. A invoca pacea folosește la puțin. Papa Francisc ne spune că "este o mare nevoie de a negocia și astfel a dezvolta parcursuri concrete pentru pace. Totuși, procesele efective ale unei păci durabile sunt înainte de toate transformări artizanale realizate de popoare, în care fiecare persoană poate să fie un ferment eficient cu stilul său de viață zilnică. Marile transformări nu se construiesc la masa de lucru sau în birou" (FT, 231).

Parcurgând enciclica, ne simțim chemați la responsabilitățile noastre, individuale și colective, în fața noilor tendințe și exigențe care se arată pe scena internațională. A ne proclama frați și a face din prietenia socială haina noastră, probabil că nu este suficient. Așa cum a defini relațiile internaționale în termeni de pace sau siguranță, de dezvoltare sau de referință generică la respectarea drepturilor fundamentale nu mai este suficient, deși au reprezentat în ultimele decenii motivația de a fi a acțiunii diplomatice, a rolului organismelor multilaterale, a acțiunii profetice a atâtor figuri, a învățăturii filozofiilor, și au caracterizat și dimensiunea religioasă.

Rolul efectiv al fraternității, permiteți-mi, este năvalnic pentru că se leagă de concepte noi care înlocuiesc pacea cu făcătorii de pace, dezvoltarea cu cei cooperanți, respectarea drepturilor cu atenția față de exigențele oricărui aproape, fie ea persoană, popor sau comunitate. Ne spune asta foarte clar rădăcina teologică a enciclicei care se rotește în jurul categoriei iubirii fraterne care, dincolo de orice apartenență, chiar identitară, este capabilă să se realizeze în concret în "cel care a devenit aproapele" (FT, 81). Imaginea bunului samaritean este acolo ca avertisment și model.

Responsabililor națiunilor, diplomaților, celor care lucrează pentru pace și dezvoltare fraternitatea le propune să transforme viața internațională din simplă co-existență, aproape necesară, la dimensiune bazată pe acel simț comun de "umanitate" care deja astăzi inspiră și sprijină atâtea reguli și structuri internaționale, favorizând astfel o conviețuire efectivă. Este imaginea unei realități în care instanțele popoarelor și persoanelor devin prevalente, cu un aparat instituțional capabil de a garanta nu interese particulare, ci acel bun comun mondial dorit (cf. FT, 257).

Așadar, fraternitatea are ca protagonist familia umană care în relațiile sale și în diferențele sale călătorește spre unitatea deplină, dar cu o viziune departe de universalism sau de o împărtășire abstractă, ca și de anumite degenerări ale globalizării (cf. FT, 100). Prin cultura fraternității, Papa Francisc cheamă pe fiecare să iubească poporul celălalt, națiunea cealaltă ca pe națiunea proprie. Și astfel să construiască raporturi, reguli și instituții, abandonând mirajul forței, izolărilor, viziunilor închise, acțiunilor egoiste și de parte pentru că "simpla sumă a intereselor individuale nu este în măsură să genereze o lume mai bună pentru toată omenirea" (FT, 105).

Intervenția cardinalului Miguel Ángel Ayuso Guixot, M.C.C.J.

Sunt recunoscător pentru oportunitatea de a prezenta enciclica Fratelli tutti despre fraternitatea și prietenia socială, un dar prețios pe care Sfântul Părinte a voit să-l ofere nu numai catolicilor, ci întregii omeniri.

Salut pe distinșii oratori care au prezentat cu mine această enciclică. În mod special doctorului Mohamed Mahmoud Abdel Salam, consilier al marelui imam de Al-Azhar, prieten fratern cu care împărtășesc munca Înaltului Comitet pentru Fraternitatea Umană, născut în august 2019 pentru a da continuitate și eficacitate obiectivelor conținute în Documentul despre Fraternitatea Umană pentru Pacea Mondială și Conviețuirea Comună. Prezența sa aici este cu adevărat un bun exemplu de fraternitate!

Doresc să mulțumesc public Papei Francisc și în numele Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios pe care-l conduc, pentru că a dat impuls, încă de la începuturile pontificatului său, dialogului interreligios.

Nu ascund emoția pe care am simțit-o citind paginile enciclicei, îndeosebi capitolul 8: "Religiile în slujba fraternității în lume". Colaborez cu Papa Francisc încă de când a fost ales, adică de aproape opt ani. Pot atesta câtă muncă a fost făcută, chiar printre dificultăți de netăgăduit, ca în cazul ultimei urgențe - numai în ordine de timp - cauzată de pandemia de COVID-19.

Dialogul interreligios se situează cu adevărat în inima reflecțiilor și a acțiunilor Papei Francisc. De fapt, se afirmă în Fratelli tutti: "A-l căuta pe Dumnezeu cu inimă sinceră, cu condiția să nu o întunecăm cu interesele noastre ideologice sau instrumentale, ne ajută să ne recunoaștem colegi de drum, cu adevărat frați" (FT, 274).

Însuși titlul enciclicei exprimă o dorință clară de a se adresa tuturor ca frați și surori. Este vorba de o realitate existențială pe care Papa Francisc, în mod cu totul pașnic, o consideră sigură: toți suntem frați, nimeni nu este exclus!

Calea dialogului între persoane de diferite tradiții religioase nu începe astăzi, desigur, ci face parte din misiunea originară a Bisericii și își înfige rădăcinile în Conciliul al II-lea din Vatican.

Papa Francisc, observând în respect și în prietenie două atitudini fundamentale, a deschis o altă ușă pentru ca oxigenul fraternității să poată intra în circulație în dialogul dintre persoane de tradiție religioasă diferită, între credincioși și necredincios, și cu toate persoanele de bunăvoință.

Documentul despre Fraternitatea Umană pentru Pacea în Lume și Conviețuirea Comună, semnat de Sfântul Părinte și de marele imam de Al-Azhar, Ahmad Al-Tayyeb la Abu Dhabi la 4 februarie 2019, constituie pe drumul dialogului interreligios o piatră de hotar care nu reprezintă nici un punct de plecare nici cu atât mai puțin un punct de sosire. Suntem pe cale!

Fratelli tutti, cu privire clarvăzătoare și milostivă, ne îndeamnă să parcurgem un teren comun, legat de un adevăr vechi care poate să sune nou în lumea care ne înconjoară, adesea atrofiată de egoism: fraternitatea umană. Credincioșii din diferite tradiții religioase pot cu adevărat să ofere propria contribuție la fraternitatea universală în societățile în care trăiesc. Citim în Fratelli tutti: "Nu este acceptabil ca în dezbaterea publică să aibă glas numai cei puternici și oamenii de știință. Trebuie să existe un spațiu pentru reflecția care provine dintr-un fundal religios care adună secole de experiență și de înțelepciune" (FT, 275).

De fapt, credinciosul este martor și purtător de valori care pot să contribuie în mod însemnat la construirea de societăți mai sănătoase și drepte. Corectitudinea, fidelitatea, iubirea față de bunul comun, preocuparea față de ceilalți, mai ales pentru cei nevoiași, bunăvoința și milostivirea sunt instrumente prețioase care fac parte din comoara spirituală a diferitelor religii.

A trăi propria identitate în "curajul alterității" este pragul pe care astăzi Biserica Papei Francisc ne cere să-l trecem

Este vorba de a face pași concreți împreună cu credincioșii din alte religii și cu persoanele de bunăvoință, cu speranța ca noi toți să ne simțim chemați de a fi, mai ales în timpul nostru, mesageri de pace și constructori de comuniune.

Dumnezeu este Creatorul a toate și al tuturor, motiv pentru care suntem membri ai unei singure familii și, ca atare, trebuie să ne recunoaștem. Acesta este criteriul fundamental pe care ni-l oferă credința pentru a trece de la simpla tolerare la conviețuirea fraternă.

Invitația de a ne pune în slujba fraternității pentru binele întregii omeniri, adresată de Papa Francisc diferitelor religii, vestește o nouă eră. Drumul nostru comun se deschide la o lumină nouă și la o creativitate nouă care provoacă însăși inima fiecărei religii, și nu numai: fraternitatea poate deveni și calea oricărui crez religios.

Într-o lume dezumanizată, în care indiferența și aviditatea caracterizează raporturile dintre persoane, sunt necesare o solidaritate nouă și universale și este un nou dialog bazat pe fraternitate.

Dialogul interreligios desfășoară o funcție esențială în construirea unei conviețuiri civile, a unei societăți care să includă și nu să edifice pe cultura risipei. Perspectiva și obiectivul dialogului este să lucreze, printr-o colaborare autentică între credincioși, pentru a obține binele tuturor, luptând împotriva multelor nedreptăți care chinuiesc încă această lume și condamnând orice formă de violență. Pentru aceasta, privind la viitor, trebuie să conștientizăm faptul că religiile nu trebuie să se închidă în ele însele, ci noi fiind credincioși și rămânând bine înrădăcinați fiecare în propria identitate, trebuie să ne dispunem să parcurgem calea fraternității umane, în pofida diferențelor noastre, împreună cu toate persoanele de bunăvoință.

În lume există atâtea religii și noi, în perspectiva dialogului interreligios, trebuie să ne arătăm în măsură să demarăm spre toți - așa cum dorește papa - o relație de respect și prietenie prin care să apărăm egalitatea dintre ființele umane, inclusiv noi credincioșii, deși cu viziuni diferite, fără a renunța la identitatea noastră, ci revendicând o anumită sinceritate a intențiilor.

Mulțumesc iarăși Papei Francisc, pentru că Fratelli tutti ne face să ne simțim mai aproape de iubirea lui Cristos și a Bisericii, și ne încurajează să ne punem, toți împreună, în slujba fraternității în această lume.

Mulțumesc pentru atenția voastră.

Intervenția judecătorului Mohamed Mahmoud Abdel Salam

Distins public,

Pacea lui Dumnezeu, milostivirea Sa și binecuvântările Sale să fie cu voi!

Unele orașe și unele popoare pot fi recunoscute grație unor monumente importante devenite o emblemă. Orașul Roma este cunoscut prin cupola de la "Sfântul Petru", aici în Vatican. Londra are vestitul său orologiu Big Ben, iar Parisul are Turnul Eiffel care se înalță la cer. New York este cunoscut prin Statuia Libertății, Cairo este cunoscut prin piramidele și prin minaretele de la Azhar și clopotnițele bisericilor sale.

După aceea au apărut recent două "monumente" ale creștinismului și islamului, îmbogățind aceste simboluri cu un nou pilastru de adevăr, bine, libertate și fraternitate. Când este citată "Fraternitatea Umană", mințile libere și inimile conștiente se îndreaptă spre Papa Francisc și spre marele imam Ahmad Al-Tayyeb, șeicul de Al-Azhar: aceste două personaje care au devenit, împreună, o nouă emblemă și un nou monument, nu pentru o țară particulară, sau pentru un anumit popor. Au devenit un simbol puternic al unei idei nobile, adică ideea "Fraternității Umane", iar Dumnezeu, cu milostivirea Sa față de oameni, a pus aceste două simboluri ilustre în slujba acestor concepte umane supreme.

Doamnelor și domnilor,

Dacă creșterea și reînnoirea sunt dictate de normele vieții ființelor existente, viața nu poate înainta spre propria împlinire fără gândire și fără creativitate. Și ceea ce vedem în Vatican, începând de la cea mai înaltă autoritate, demonstrează că, până la urmă, înaintăm în direcția corectă și că gândirea creativă și întemeietoare a unei viziuni noi se proiectează spre orizonturi mai înalte în timp și în spațiu.

După semnarea "Documentului despre Fraternitatea Umană", Papa Francisc a continuat drumul și astfel s-au născut reflecțiile sale despre realitatea națiunilor, reflecții publice sau nepublice. Cererea de fericire a națiunilor cere o angajare cu contururi greu de delimitat din cauza diferitelor niveluri implicate și în consecință a intereselor și a politicilor aflate în joc și a contrastelor dintre state și popoare, toate problematicile care pun la grea încercare conștiințele și voințele. Inspirându-se din această stare a lucrurilor și grație intuiției sale limpezi, papa a scris cuvinte clare și curajoase, care se tem numai de Dumnezeu, vorbind despre tragediile persoanelor slabe, obosite și disperate, și prescriind îngrijirea de acest rău greu vindecabil, care a lovit mortal civilizația noastră modernă. De aici s-a născut această enciclică pe care o celebrăm astăzi.

Cu toate că n-am însoțit diferitele etape ale parcursului Fraternității Umane în ultimul deceniu între papa și imam, când am citit această enciclică despre fraternitatea și prietenia socială, am observat, printre rândurile sale, un gust rafinat, o sensibilitate incisivă și o capacitate de a exprima tematicile fraternității umane într-un mod care se adresează întregii lumi; este un apel la înțelegere adresat unei lumi aflate în discordie, precum și un mesaj clar în favoarea unei armonii, individuale și colective, cu legile universului, ale lumii și ale vieții. Este vorba de o argumentare întemeiată pe raționamente clare bazate pe adevăruri și realizabile în viața reală și în lumea concretă.

Distins public,

Ca tânăr musulman studios al Shari'a (lege) a islamului și a științelor sale, mă aflu - cu multă iubire și entuziasm - în acord cu papa și împărtășesc fiecare cuvânt pe care l-a scris în enciclică. Urmăresc, cu satisfacție și speranță, toate propunerile sale avansate într-un spirit grijuliu pentru renașterea fraternității umane.

În această enciclică, papa avertizează, fără jumătăți de măsură, cu privire la ideologiile impregnate de egoism și de pierderea simțului social, care acționează în spatele măștii de presupuse interese naționale (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, nr. 11), și avertizează cu privire la pericolele globalizării și ale consecințelor sale, care probabil ne-au făcut mai apropiați, dar care cu siguranță nu ne vor face să devenim frați (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, nr. 12).

Eram extrem de fericit în timp ce citeam critica dură a papei față de ceea ce putem numi "sfârșitul conștiinței istorice", cu infiltrarea culturală a acestei teorii, bazate pe dezagregarea moștenirii culturale, și cu crearea de generații care disprețuiesc propriul patrimoniu și propria istorie cu toată bogăția culturală (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, nr. 13).

Cât de mare este papa când avertizează popoarele în fața acestei forme noi de colonialism expert în a manipula concepte extrem de importante și sensibile, cum sunt democrația, libertatea, dreptate și unitate utilizându-le ca mijloc de control, dominare și aroganță, golindu-le de semnificația lor, uneori chiar pentru a justifica acțiunea lor (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, nr. 14).

Cât de creativ este pe versantul drepturilor umane când scoate în evidență noile forme de nedreptate și de exploatare a omului și de negare a demnității sale (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, nr. 22), nedreptatea față de femeie (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, nr. 23) și condițiile asemănătoare sclaviei, pe care atâtea persoane le îndură astăzi. Papa consideră, pe bună dreptate, că persecuția din motive religioase sau etnice, și alte încălcări ale demnității umane, sunt aspecte ale unui "al treilea război mondial pe bucăți" (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, nr. 25).

Cât de mare este papa atunci când înfruntă la rădăcină problema imigraților și refugiaților, reafirmând că demnitatea umană a căzut la granița dintre Europa și lumea a treia (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, de la nr. 37 la nr. 41).

Papa a voit să ridice și problema actuală, vorbind deci despre pandemii și alte tragedii ale istoriei (Enciclica Papei Francisc Fratelli tutti, de la nr. 32 la nr. 36) cerând o regândire a stilului nostru de viață și a organizării societăților noastre.

Diferit de obicei atunci când pregătesc o intervenție scrisă, m-am aflat în sintonie cu cuvintele papei. Am fost cucerit de franchețea sa și de claritatea sa în pasajele pe care le-am citat. Și este numai o parte mică din această gândire liberă, care își însușește cauza omului și problematicile sale, în Orient ca și în Occident. Sunt convins că această enciclică, împreună cu "Documentul despre Fraternitatea Umană", vor reporni trenul istoriei care s-a oprit în stația din această ordine mondială, înrădăcinată în iraționalitate, cu nedreptatea, mândria și violența sa colonială. Sper ca această enciclică, împreună cu "Documentul despre Fraternitatea Umană", să poată fi o armă puternică împotriva falsității, cu toate formele și exprimările sale, și să poată fi baza, sau factorul mai important, pentru nașterea unei noi ordini mondiale, bazate pe sacralitatea demnității și drepturilor umane - așa cum a spus papa - nu pe disprețuirea, reducerea la sclavie și exploatarea omului. Îmi doresc și ca această enciclică să poată ajunge în mâinile politicienilor și ale decidenților, pentru ca să fie luminați de ea pentru a ieși din această stare irațională pe care lumea o trăiește astăzi.

Dar putem coborî aceste idei frumoase și aceste concepte nobile în lumea reală de astăzi? Cred că acest lucru este posibil. Persoanele drepte se ajută pentru bine și îl susțin.

Pentru a oferi o contribuție modestă în acest sens, m-am gândit cu colegii din Înaltul Comitet al Fraternității Umane să convoc un Forum pentru 100 de tineri din diferite părți ale lumii, și să organizez zile de studiu dedicate acestei enciclice, aici la Roma și la Abu Dhabi, unde a fost anunțat "Documentul Fraternității Umane", dar și în Egipt, țara lui Al-Azhar, unde participanții se vor dedica reflecției și studiului și dialogului liber și aprofundat. Făcând astfel, enciclica va ajunge la tineri, care aparțin la religii și etnii diferite, cu speranța ca să poată constitui un pas în direcția corectă, spre o fraternitate umană mondială.

Doamnelor și domnilor!

În această fază decisivă a istoriei omenirii ne aflăm în fața unei bifurcații, între o fraternitate universală în care se bucură omenirea și o mizerie acută care va mări suferința și privațiunea oamenilor. Calea fraternității este o cale veche și nouă, care se reînnoiește și se parcurge la umbra valorilor spirituale și morale, și este guvernată de echilibrul și de armonia dintre știință și credință, dintre această lume și viața viitoare. Așadar să ne susținem reciproc pe calea fraternității, a cunoașterii reciproce și a colaborării pentru a ajunge la destinația unde se întâlnesc țintele noastre și obiectivele noastre, binele întregii omeniri.

Noi suntem în favoarea unirii energiilor religioase pentru a înfrunta discriminarea, rasismul și ura. Și în același timp lucrăm pentru consolidarea propriei doctrine, pentru aprofundarea propriilor aspecte specifice și pentru a evita dezbinarea sau dezagregarea. Acesta este obiectivul fiecărei persoane fidele față de propria religie.

Fraternitatea universală rămâne - ieri, astăzi și mâine - o necesitate absolută pentru întreaga lume, și este indispensabilă pentru mântuire. Pentru că ea va da viață unei civilizații echilibrate și fericite, centrată pe om făcând abstracție de culoarea pielii, de sex, de limbă și de religie.

În sfârșit, adresez aceste cuvinte Sanctității Sale Papa Francisc și marelui imam de Al-Azhar:

Eforturile dumneavoastră și lupta dumneavoastră în favoarea conviețuirii umane și a fraternității mondiale, culminate cu "Documentul despre Fraternitatea Umană" pe care l-ați proclamat anul trecut la Abu Dhabi - într-un eveniment fără precedent în istoria modernă - au reprezentat o cotitură în lumea arabă și musulmană și o rază de lumină pentru întreaga lume. Vedem în fiecare zi tineri care se întâlnesc în jurul principiilor fraternității și conviețuirii și vedem o deschidere, fără precedent, în relațiile dintre adepții religiilor. Vedem și multe persoane, închise mintal față de cei care aparțin la o altă religie, care încep să revizuiască propriul mod de a gândi.

Vă promit, împreună cu colegii de la Înaltul Comitet pentru Fraternitatea Umană, să continuăm să lucrăm cu fidelitate pentru a face în așa fel încât acest document să devină o realitate trăită de toți, prin inițiativele concrete și ambițioase ale Comitetului care obțin mereu sprijinul leal și sincer din partea Alteței Sale Sheikh Mohammad Ben Zayed Al Nahyan, un autentic lider arabă care respectă propriul angajament față de dumneavoastră pentru punerea în practică a principiilor din "Documentul despre Fraternitatea Umană", pentru ca să poată aduce roadele dorite în favoarea fiecărei persoane de pe fața pământului oricare ar fi religia sa, sexul său sau rasa sa.

Mulțumesc, Papa Francisc, pentru enciclica aceasta puternică și curajoasă.

Intervenția profesoarei Anna Rowlands

Scrisoarea enciclică Fratelli tutti vorbește despre iubire și despre atenție, acel tip de atenție în măsură să vindece o lume rănită și sângerândă. Este vorba despre o reflecție socială despre bunul samaritean, care recunoaște iubirea și atenția ca legi fundamentale și configurează pentru noi o prietenie socială creativă.

Papa Francisc ne cere să observăm lumea în modul samariteanului, în așa manieră încât să reușim să observăm legătura originară și indispensabilă între toate lucrurile și persoanele, apropiate și îndepărtate. În simplitatea apelului său, Fratelli tutti este ca o provocare tulburătoare la adresa stilului nostru de viață ecologică, politică, economică și socială. Însă este, înainte de toate, proclamarea unui adevăr neeliminabil și bucuros, prezentat aici ca izvor binefăcător pentru o lume obosită.

Această scrisoare nu reprezintă o critică rece și separată. Mai degrabă, disciplina sa spirituală indică în mod clar o misiunea umanizatoare: a fi oameni cu adevărat înseamnă a ne arăta dispuși să privim lumea în frumusețea sa și în durerea sa, să prestăm o ascultare profundă, prin întâlnirea cu celălalt, suferințelor și bucuriilor din propria epocă și să le asumăm asupra noastră, luându-le ca și cu ar fi ale noastre.

Ideea că fiecare creatură are origine în Dumnezeu Tatăl și că în Cristos am devenit frați și surori, legați în demnitate, în îngrijire și în prietenie, constituie una din cele mai vechi învățături sociale ale creștinătății. De fapt, în apelativele care apar în această scrisoare și care sunt la baza reflecției însăși a Papei Francisc răsună din belșug Scripturile: frați, surori, aproapele, prieteni. Primii creștini au plăsmuit concepția lor despre bani, despre comunitate și despre politică pe această viziune. Faptul că o temă așa de veche este repropusă acum cu o astfel de urgență se datorează temerii Papei Francisc că se poate crea o fractură de ideea că suntem realmente responsabili față de ceilalți, toți legați între noi, toți având drept la o împărtășire egală a ceea ce a fost dat în beneficiul tuturor. A crede toate acestea nu este o fantezie de care să ne batem joc. Papa scrie cu durere cu privire la cinismul și la sărăcirea culturală care limitează imaginația noastră socială. Nu este o absurditate a recunoaște afinitatea dincolo de diviziuni, dorința de culturi în care legăturile sociale să fie respectate și întâlnirea și dialogul practicate.

Fratelli tutti spune în mod explicit cum fraternitatea universală și prietenia socială trebuie să fie exercitate împreună, deși nu lipsește incapacitatea de a acționa în această direcție. Globalizarea proclamă valori universale, dar nu reușește să practice întâlnirea și atenția, în special față de diversitate și față de cei mai vulnerabili. Comunicarea digitală speculează asupra nevoii noastre de contact, o deformează, producând o limitare febrilă construită pe șinele acelor "like/dislike", traficată de interese puternice. Populismul face apel la dorința de stabilitate, de înrădăcinare și de un loc de muncă satisfăcător, însă lasă ca ostilitatea să deformeze aceste dorințe. Pe de altă parte, liberalismul concepe libertatea în termeni de individualism egocentric și limitează viețile noastre intim interconectate. Uităm ce anume permite societăților să dureze și să se reînnoiască. Acestea sunt materialismele noastre false.

Această scrisoare își înfige rădăcinile sale într-o întâlnire interreligioasă precisă și arată fără reticențe caracterul său religios și apelul său. Un adevăr transcendent nu constituie o povară, ci un dar care face mai stabile rădăcinile acțiunii noastre comune. Poate reduce preocuparea pe care o simțim în asumarea împreună a acelor riscuri necesare pentru a transforma lumea. Credința este izvorul nostru, este parte a modului în care noi putem numi realitatea și merge dincolo de indiferența dezolantă a epocii noastre.

Pentru acest motiv, pentru enciclică este foarte clară greutatea responsabilității care apasă asupra comunităților religioase. Grupurile religioase sunt implicate de însăși cultura digitală și de piață care ne dăunează. În mod nescuzabil, liderii religioși au întârziat să condamne practicile nedrepte, trecute și prezente. Și religiile au nevoie de căință și de reînnoire. Fratelli tutti le îndeamnă să fie modele de dialog, mediatoare de pace și purtătoare a unui mesaj de iubire transcendent unei lumi înfometate, cinice și fără rădăcini.

Făcând referință la Declarația de la Abu Dhabi, enciclica reafirmă demnitatea absolută a persoanei umane, asupra căreia nicio preferință politică, nicio "lege" de piață nu poate avea precedența. Aici Papa Francisc evidențiază tratamentul rezervat migranților. Subliniază poruncile biblice care incită primirea străinului, a binefacerilor care pot deriva din întâlnirea între culturi și a invitației la o iubire curată și necondiționată. Dezvoltă și învățătura socială precedentă despre destinația universală a bunurilor, clarificând că națiunile sunt proprietare ale pământului, bogăției și patrimoniului lor, atât timp cât asta permite întregii omeniri accesul la mijloacele de supraviețuire și de realizare. O națiune are obligații nu numai față de cetățenii săi, ci față de întreaga omenire. Demnitate, solidaritate și destinație universală a bunurilor materiale sunt trăsăturile distinctive ale acestei învățături.

Papa Francisc avertizează cu privire la forme închise de populism, însă susține să privim la noi înșine ca la "un popor". Urmându-l pe Sfântul Augustin, ne amintește că a deveni "un popor" se întemeiază pe capacitatea de a-l întâlni pe celălalt în dialog, față în față și umăr la umăr. Împreună colaborăm la acea iubire comună și durabilă din care dorim să trăim. Este vorba de un proces dinamic de construire a păcii sociale niciodată terminat, rod al unei căutări genuine și schimb de adevăruri. O cultură este sănătoasă numai în măsura în care rămâne deschisă la celelalte. Această reînnoire a culturilor politice are loc numai cu, nu pentru, cei mai marginalizați. Rolul mișcărilor populare este cheia acestei participări.

A-l numi pe Dumnezeu cu numele de "Tată" și pe noi înșine ca "fii și prieteni" ai săi este limbaj de iubire. Există alte moduri de a-l numi pe Dumnezeu. Însă mesajul pe care Papa Francisc dorește ca pe moment fiecare să-l primească este că am fost făcuți pe deplin umani numai de ceea ce ne stimulează dincolo de noi înșine. Ceea ce face posibil acest lucru este o iubire divină deschisă tuturor, care generează, unește, durează și se reînnoiește fără sfârșit. Această iubire nu poate să fie ștearsă nici înlăturată, și se pune la baza apelului pe care Papa Francisc ni-l adresează nouă, însușindu-și cuvintele atenției iubitoare a Sfântului Francisc: "Fratelli tutti"...

Intervenția profesorului Andrea Riccardi

Notează Amin Maalouf, scriitor cu sensibilitate fină: "Dacă odinioară eram efemeri într-o lume imutabilă, astăzi suntem ființe rătăcite...". Este dezorientarea atâtor fii și fiice ale globalizării. Fratelli tutti trasează o cale simplă și esențială pentru noi cei dezorientați: fraternitatea. Mă opresc numai asupra unui aspect: sfâșierea cea mai gravă, care are legătură cu moarte: războiul. În aceste pagini fraternitatea se măsoară cu războiul. Însă nu este ceva prea fragil în fața războiului, mașină nemiloasă de moarte și distrugere?

Tocmai din sensul de irelevanță s-a format resemnarea în fața războiului ca fapt natural în istorie. Se crede că este responsabilitatea marilor țări sau a politicienilor, nu a oamenilor obișnuiți. Ce putem face? Crește un fatalism, camuflat de realism. Se cedează în fața opțiunii pentru război, crezând în justificări umanitare, defensive sau preventive, sau manipulați de informație. Prea mult am acceptat - guverne, instituții, indivizi - războiul ca însoțitor asiduu al timpului nostru. A devenit un fapt cultural și politic. Este suficient să ne gândim la slăbirea mișcării pentru pace în ultimii ani.

"Războiul - spune alarmat papa - nu este o fantomă din trecut, ci a devenit o amenințare constantă". Este prezentul: riscă să fie viitorul. Această contemporaneitate arzătoare a războiului este evidentă pretutindeni: de la Mediterana la Africa și în altă parte. Pentru mulți, sunt "războaiele lor": nu ne interesează. Ne ating numai dacă ajung la noi refugiații. Însă "bucățile" de război se întăresc între ele, creând un climat explosiv, debordând și implicând pe oricine: focul se poate extinde. Este iluzoriu, în lumea globală, a crede că se izolează un conflict. Și totuși se trăiește ca și cum ar fi posibil.

Enciclica lărgește privirea la lume în lumina fraternității: ceea ce este departe ne interesează. Privirea fraternității nu este niciodată mioapă. Este evanghelică și umană, dar și mult mai realistă decât atâtea ideologii sau politici care se autodefinesc realiste.

Papa exprimă cu hotărâre experiența de umanitate a Bisericii: "Fiecare război lasă lumea mai rea de cum a găsit-o". Desfigurează fața omenirii. Spun asta două războaie mondiale. Strigă asta conflictele aflate în desfășurare. Războiul nu face niciodată lumea mai bună. Este adevărul istoriei! Însă există o răspândită "pierdere a simțului istoriei" - spune enciclica. Se pierde amintirea ei în prezentismul egocentric sau în contrapoziție exacerbate. Naționalism, populism, exaltă valoarea grupului particular împotriva altora. Între timp s-au golit acele mari cuvinte, care sunt adevărate faruri care luminează omenirea: fraternitate, pace, democrație, unitate...

Am crezut că lumea ar fi învățat din atâtea războaie și eșecuri. Am crezut în entuziasmele unei lumi de pace după '89. În schimb am dat înapoi cu privire la cuceririle de pace și la forme de integrare între state. Se tinde la discreditarea structurilor de dialog care previn conflictele. Astfel lumea devine incapabilă să prevină războiul și după aceea lasă să se prelungească, să se cangreneze, conflictele mulți ani, dacă nu decenii, revelând neputința comunității internaționale.

În lumina viziunii "fraterne" a lumii globale, realistă și prevăzătoare, propusă de enciclică, se percepe drept centrală drama războiului - apropiat sau îndepărtat - cu cortegiul său de suferințe: distrugerea ambientului uman și natural, moarte, refugiați, moștenire de dureri și uri, terorism, arme de orice tip, cruzime... Cuvintele papei trezesc din obișnuirea colectivă cu logicile conflictului: războiul - scrie el - "este un eșec al politicii și al omenirii, o capitulare rușinoasă, o înfrângere în fața forțelor răului".

Războiul nu se circumscrie niciodată, ci devine mama tuturor sărăciilor. Este o școală malefică pentru tineri și poluează viitorul. Mare o resursă pe disperații din periferiile umane.

Războiul pe bucăți arată fragmentarea arogantă a lumii globale, care consideră un delir - spune papa - proiectele cu mari obiective de dezvoltare pentru omenire. Lumea globală respinge un proiect de creștere, pentru prepotența intereselor care o mișcă: astfel respinge un mare vis de pace.

Enciclica arată că fiecare este păzitor al păcii. Există o misiune a instituțiilor în "arhitectura de pace" de revitalizat. Însă și noi, oameni obișnuiți, nu putem fi spectatori. Artizanatul păcii este misiune a tuturor: trebuie îndrăznit mai mult împotriva războiului cu o revoltă zilnică și creativă. Dacă atâția pot să facă războiul, toți pot să lucreze ca artizani de pace.

Aici rolul religiilor. Papa face referință la dialogul dintre religii și la întâlnirea cu imamul Al-Tayyeb când au declarat: "religiile nu incită niciodată la război...". Dacă se întâmplă, sunt devieri și abuzuri.

Citind Fratelli tutti, n-am perceput numai denunțarea războiului, ci speranța unei păci posibile. Mi-a revenit în minte invitația lui Ioan Paul al II-lea în ziua luminoasă de la Assisi în 1986 cu liderii religioși: "Pacea așteaptă profeții săi... artizanii săi... este un șantier deschis pentru toți, nu numai pentru specialiști, pentru înțelepți și pentru strategi... trece prin mii de mici acte ale vieții zilnice". Artizanii de pace sunt bărbați și femei ai fraternității.

Papa Francisc propune adevărate vise lumii globale, care a stins farurile marilor cuvinte și ale marilor idealuri. Am amintit unul singur, nu cel mai mic, ba chiar acela de care depinde așa de mult: pacea. Închei cu cuvintele unui mare italian, părintele Luigi Sturzo, în 1929: "trebuie să avem credință că... războiul, ca mijloc juridic de ocrotire a dreptului, va trebui să fie abolit, așa cum au fost abolite legal poligamia, sclavagismul, iobăgia și răzbunarea de familie".

Chiar și după timpurile cerului cenușiu al pandemiei, această enciclică deschide un orizont de speranță: a deveni surori și frați toți. Apare un vis pentru care să trăim și să luptăm chiar cu mâinile goale.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 917.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat