Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 30 septembrie 2020

Cateheze - "A vindeca lumea": 9. A pregăti viitorul împreună cu Isus care mântuiește și vindecă

Iubiți frați și surori, bună ziua!

În săptămânile trecute, am reflectat împreună, în lumina evangheliei, despre modul de a vindeca lumea care suferă din cauza unei suferințe pe care pandemia a evidențiat-o și a accentuat-o. Suferința exista: pandemia a evidențiat-o mai mult, a accentuat-o. Am parcurs căile demnității, solidarității și subsidiarității, căi indispensabile pentru a promova demnitatea umană și bunul comun. Și ca discipoli ai lui Isus, ne-am propus să urmăm pașii săi optând pentru săraci, regândind folosirea bunurilor și îngrijindu-ne de casa comună. Aici am găsit un ajutor solid pentru a fi făcători de transformare care au vise mari, nu se opresc la meschinării care despart și rănesc, ci încurajează la generarea unei lumi noi și mai bune.

Aș vrea ca acest drum să nu se termine cu aceste cateheze ale mele, ci să putem continua să mergem împreună, „ținând privirea îndreptată spre Isus” (Evr 12,2), așa cum am simțit la început; privire îndreptată spre Isus care mântuiește și vindecă lumea. Așa cum ne arată evanghelia, Isus a vindecat bolnavii de orice tip (cf. Mt 9,35), a dat orbilor vederea, celor muți cuvântul, celor surzi auzul. Și când vindeca bolile și infirmitățile fizice, vindeca și spiritul iertând păcatele, pentru că Isus iartă mereu, precum și „durerile sociale” incluzându-i pe cei marginalizați (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 1421). Isus, care reînnoiește și reconciliază fiecare creatură (cf. 2Cor 5,17; Col 1,19-20), ne dăruiește darurile necesare pentru a iubi și a vindeca așa cum el știa să facă (cf. Lc 10,1-9; In 15,9-17), pentru a se îngriji de toți fără deosebiri de rasă, limbă sau națiune.

Pentru ca să se întâmple asta realmente, avem nevoie să contemplăm și să apreciem frumusețea fiecărei ființe umane și a fiecărei creaturi. Am fost concepuți în inima lui Dumnezeu (cf. Ef 1,3-5). „Fiecare dintre noi este rodul unui gând al lui Dumnezeu. Fiecare dintre noi este voit, fiecare dintre noi este iubit, fiecare este necesar”[1]. În afară de asta, fiecare creatură are ceva să ne spună despre Dumnezeu Creatorul (cf. Enciclica Laudato si’, 69.239). A recunoaște acest adevăr și a mulțumi pentru legăturile intime ale comuniunii noastre universale cu toate persoanele și cu toate creaturile, activează „o îngrijire generoasă și plină de duioșie” (ibid., 220). Și ne ajută și să-l recunoaștem pe Cristos prezent în frații și surorile noastre săraci și suferinzi, să-i întâlnim și să ascultăm strigătul lor și strigătul pământului care devine ecou al acestuia (cf. ibid. 49).

Mobilizați în interior de aceste strigăte care reclamă de la noi o altă direcție (cf. ibid., 53), reclamă schimbarea, vom putea contribui la vindecarea relațiilor cu darurile noastre și capacitățile noastre (cf. ibid., 19). Vom putea regenera societatea și să nu ne întoarcem la așa-numita „normalitate”, care este o normalitate bolnavă, ba chiar bolnavă înainte de pandemie: pandemia a evidențiat asta! „Acum să ne întoarcem la normalitate”: nu, asta nu merge pentru că această normalitate era bolnavă de nedreptăți, inegalități și degradare ambientală. Normalitatea la care suntem chemați este aceea a Împărăției lui Dumnezeu, unde „orbii văd, șchiopii umblă, leproșii sunt curățați și surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună” (Mt 11,5). Și nimeni nu se preface că este tăntălău privind în altă parte. Asta e ceea ce trebuie să facem, pentru a schimba. În normalitatea Împărăției lui Dumnezeu pâinea ajunge la toți și mai rămâne, organizarea socială se bazează pe contribuție, împărtășire și distribuire, nu pe posesie, excludere și acumulare (cf. Mt 14,13-21. Gestul care face să meargă înainte o societate, o familie, un cartier, un oraș, pe toți este acela de a se dărui, a da, care nu înseamnă a da de pomană, ci înseamnă o dăruire care vine din inimă. Un gest care îndepărtează egoismul și neliniștea de a poseda. Însă modul creștin de a face asta nu este un mod mecanic: este un mod uman. Noi nu vom putea ieși niciodată din criza care s-a evidențiat de pandemie, în mod mecanic, cu noi instrumente – care sunt foarte importante, ne fac să mergem înainte și de care nu trebuie să ne fie frică – ci știind că nici măcar mijloacele cele mai sofisticate nu vor putea face multe lucruri, însă un lucru îl vor putea face: duioșia. Și duioșia este semnal propriu al prezenței lui Isus. Acea apropiere de aproapele pentru a merge, pentru a vindeca, pentru a ajuta, pentru a se jertfi pentru celălalt.

Așa este importantă acea normalitate a Împărăției lui Dumnezeu: pâinea să ajungă la toți, organizarea socială să se bazeze pe contribuție, împărtășire și distribuire, cu duioșie, nu pe posesie, excludere și acumulare. Pentru că la sfârșitul vieții nu vom duce nimic în viața cealaltă!

Un mic virus continuă să provoace răni profunde și demască vulnerabilitățile noastre fizice, sociale și spirituale. A scos la iveală marea inegalitate care domnește în lume: inegalitate de oportunități, de bunuri, de acces la sănătate, la tehnologie, la educație: milioane de copii nu pot să meargă la școală, și lista așa mai departe. Aceste nedreptăți nu sunt naturale nici inevitabile. Sunt lucrare a omului, provin dintr-un model de creștere dezlipit de valorile mai profunde. Risipa mâncării de prisos: cu acea risipă se poate da de mâncare tuturor. Și acest lucru i-a făcut pe mulți să piardă speranța și a mărit incertitudinea și angoasa. Pentru aceasta, ca să ieșim din pandemie, trebuie să găsim îngrijirea nu numai pentru coronavirus – care este importantă! – ci și pentru marile virusuri umane și socio-economice. Nu trebuie ascunse, făcând o zugrăveală pentru ca să nu se vadă. Și sigur că nu putem să ne așteptăm ca modelul economic care este la baza unei dezvoltări nedrepte și nesustenabile să rezolve problemele noastre. N-a făcut-o și n-o va face, pentru că n-o poate face, deși anumiți profeți falși continuă să promită „efectul de cascadă” care nu vine niciodată[2]. Ați auzit voi teorema paharului: important este ca paharul să se umple și astfel cade apoi asupra săracilor și asupra celorlalți, și primesc bogății. Însă există un fenomen: paharul începe să se umple și când este aproape plin, crește, crește și crește și nu are loc niciodată cascada. Trebuie să fim atenți.

Trebuie să lucrăm cu urgență pentru a genera politici bune, a desena sisteme de organizare sociale în care să se stimuleze mai degrabă participarea, îngrijirea și generozitatea, decât indiferența, exploatarea și interesele particulare. Trebuie să mergem înainte cu duioșie. O societate solidară și dreaptă este o societate mai sănătoasă. O societate participativă – unde „cei din urmă” sunt ținuți în considerare ca și „cei dintâi” – întărește comuniunea. O societate în care se respectă diversitatea este mult mai rezistentă la orice tip de virus.

Să punem acest drum de vindecare sub ocrotirea Fecioarei Maria, Maica Sănătății. Ea, care l-a purtat în sân pe Isus, să ne ajute să fim încrezători. Însuflețiți de Duhul Sfânt, vom putea lucra împreună pentru Împărăția lui Dumnezeu pe care Cristos a inaugurat-o în această lume, venind printre noi. Este o Împărăție de lumină în mijlocul întunericului, de dreptate în mijlocul atâtor samavolnicii, de bucurie în mijlocul atâtor dureri, de vindecare și de mântuire în mijlocul bolilor și al morții, de duioșie în mijlocul urii. Dumnezeu să ne dea să „virusăm” iubirea și să globalizăm speranța în lumina credinței.

APEL

Astăzi am semnat scrisoarea apostolică Sacrae Scripturae affectus, la al 16-lea centenar al morții Sfântului Ieronim.

Exemplul acestui mare învățător și părinte al Bisericii, care a pus Biblia în centrul vieții sale, să trezească în toți o iubire reînnoită față de Sfânta Scriptură și dorința de a trăi în dialog personal cu Cuvântul lui Dumnezeu.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Benedict al XVI-lea, Omilie pentru începerea slujirii petrine (24 aprilie 2005); cf. Enciclica Laudato si’, 65.

[2]Trickle-down effect” în engleză, „derrame” în spaniolă (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 54).


 

lecturi: 956.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat