Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 9 septembrie 2020

Cateheze - "A vindeca lumea": 6. Iubirea și bunul comun

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Criza pe care o trăim din cauza pandemiei îi lovește pe toți; putem să ieșim din ea mai buni dacă toți împreună căutăm bunul comun; altminteri, vom ieși mai răi. Din păcate, asistăm la apariția intereselor de parte. De exemplu, există cei care ar vrea să-și aproprieze posibile soluții, ca în cazul vaccinurilor și după aceea să le vândă altora. Unii profită de situație pentru a alimenta dezbinări: pentru a căuta avantaje economice sau politice, generând sau mărind conflicte. Alții pur și simplu nu se interesează de suferința altuia, trec mai departe și merg pe drumul lor (cf. Lc 10-30-32). Sunt cinstitorii lui Ponțiu Pilat, își spală mâinile.

Răspunsul creștin la pandemie și la respectivele crize socio-economice se bazează pe iubire, înainte de toate iubirea față de Dumnezeu care ne precedă mereu (cf. 1In 4,19). El ne iubește cel dintâi, el ne precedă mereu în iubire și în soluții. El ne iubește necondiționat, și atunci când primim această iubire divină, atunci putem răspunde în manieră asemănătoare. Iubesc nu numai pe cel care mă iubește: familia mea, prietenii mei, grupul meu, ci și pe cei care nu mă iubesc, iubesc și pe cei care nu mă cunosc, iubesc și pe cei care sunt străini, și pe cei care mă fac să sufăr sau pe care-i consider dușmani (cf. Mt 5,44). Aceasta este înțelepciunea creștină, aceasta este atitudinea lui Isus. Și punctul cel mai înalt al sfințeniei, să spunem așa, este a-i iubi pe dușmani, și nu este ușor. Desigur, a-i iubi pe toți, inclusiv pe dușmani, este dificil - aș spune că este o artă! Însă o artă care se poate învăța și îmbunătăți. Iubirea adevărată, care ne face rodnici și liberi, este mereu expansivă și inclusivă. Această iubire îngrijește, vindecă și face bine. De atâtea ori face mai mult bine o mângâiere decât atâtea argumente, o mângâiere de iertare și nu atâtea argumente pentru a se apăra. Este iubirea inclusivă care vindecă.

Așadar, iubirea nu se limitează la relațiile între două sau trei persoane, sau la prieteni, sau la familie, merge dincolo. Cuprinde raporturile civice și politice (cf. Catehismul Bisericii Catolice [CBC], 1907-1912), inclusiv raportul cu natura (Enciclica Laudato si’ [LS], 231). Deoarece suntem ființe sociale și politice, una din cele mai înalte exprimări de iubire este tocmai cea socială și politică, decisivă pentru dezvoltarea umană și pentru a înfrunta orice tip de criză (ibid., 231). Știm că iubirea fecundează familiile și prieteniile; însă este bine de amintit că fecundează și relațiile sociale, culturale, economice și politice, permițându-ne să construim o "civilizație a iubirii", așa cum îi plăcea Sfântului Paul al VI-lea să spună[1] și, pe aceeași linie, Sfântului Ioan Paul al II-lea. Fără această inspirație, prevalează cultura egoismului, a indiferenței, a rebutului, adică a rebuta pe cel pe care eu nu-l iubesc, pe cel pe care eu nu pot să-l iubesc sau pe cei care mie mi se par inutili în societate. Astăzi la intrare un cuplu mi-a spus: "Rugați-vă pentru noi pentru că avem un copil cu dizabilitate". Eu am întrebat: "Câți ani are? - Atâția - Și ce faceți? - Noi îl însoțim, îl ajutăm". O întreagă viață a părinților pentru acel copil cu dizabilitate. Aceasta este iubire. Și dușmanii, adversarii politici, după opinia noastră, par să fie dizabili politici și sociali, însă par. Numai Dumnezeu știe dacă sunt sau nu dizabili. Însă noi trebuie să-i iubim, trebuie să dialogăm, trebuie să construim această civilizație a iubirii, această civilizație politică, socială, a unității întregii omeniri. Toate acestea sunt opusul războaielor, diviziunilor, invidiilor, chiar și al războaielor din familie. Iubirea inclusivă este socială, este familială, este politică: iubirea impregnează totul!

Coronavirus ne arată că adevăratul bun pentru fiecare este un bun comun nu numai individual și, viceversa, bunul comun este un adevărat bun pentru persoană (cf. CBC, 1905-1906). Dacă o persoană caută numai propriul bun este un egoist. În schimb persoana este mai mult persoană când propriul bun îl deschide la toți, îl împărtășește. Sănătatea, în afară de a fi individuală, este și un bun public. O societate sănătoasă este aceea care se îngrijește de sănătatea tuturor.

Un virus care nu știe de bariere, granițe sau distincții culturale și politice trebuie să fie înfruntat cu o iubire fără bariere, granițe sau distincții. Această iubire poate genera structuri sociale care ne încurajează mai degrabă să împărtășim decât să ne întrecem, care ne permit să-i includem pe cei mai vulnerabili și nu să-i rebutăm, și care ne ajută să exprimăm ceea ce este mai bun din natura noastră umană și nu ceea ce este mai rău. Adevărata iubire nu cunoaște cultura rebutului, nu știe ce este asta. De fapt, atunci când iubim și generăm creativitate, când generăm încredere și solidaritate, acolo apar inițiative concrete pentru bunul comun[2]. Și acest lucru este valabil fie la nivel de comunități mici și mari, fie la nivel internațional. Ceea ce se face în familie, ceea ce se face în cartier, ceea ce se face în sat, ceea ce se face în marele oraș și în la nivel internațional este același lucru: este aceeași sămânță care crește și dă rod. Dacă tu în familie, în cartier începi cu invidia, cu lupta, la sfârșit va fi "războiul". În schimb, dacă tu începi cu iubirea, să împărtășești iubirea, iertarea, atunci va fi iubirea și iertarea pentru toți.

Dimpotrivă, dacă soluțiile la pandemie poartă amprenta egoismului, fie el al persoanelor, firmelor sau națiunilor, probabil că putem ieși din coronavirus, însă cu siguranță nu din criza umană și socială pe care virusul a evidențiat-o și a accentuat-o. Așadar, fiți atenți să nu construiți pe nisip (cf. Mt 7,21-27)! Pentru a construi o societate sănătoasă, inclusivă, dreaptă și pașnică, trebuie să facem asta pe stânca bunului comun[3]. Bunul comun este o stâncă. Și aceasta este misiunea noastră a tuturor, nu numai a vreunui specialist. Sfântul Toma de Aquino spune că promovarea bunului comun este o obligație de dreptate care apasă asupra fiecărui cetățean. Fiecare cetățean este responsabil al bunului comun. Și pentru creștini este și o misiune. Așa cum învață Sfântul Ignațiu de Loyola, a orienta eforturile noastre spre bunul comun este un mod de a primi și a răspândi gloria lui Dumnezeu.

Din păcate, politica adesea nu se bucură de faimă bună și știm motivul. Asta nu înseamnă că toți politicienii sunt răi, nu, nu vreau să spun asta. Spun numai că din păcate politica adesea nu se bucură de faimă bună. Însă nu trebuie să ne resemnăm cu această viziune negativă, ci să reacționăm demonstrând cu faptele că este posibilă, ba chiar, necesară o politică bună[4], aceea care pune în centru persoana umană și bunul comun. Dacă voi citiți istoria omenirii veți găsi atâția politicieni sfinți care au mers pe această cale. Este posibil în măsura în care fiecare cetățean și, în mod deosebit, cel care asumă angajări și funcții sociale și politice, își înrădăcinează propria acțiune în principiile etice și o însuflețește cu iubirea socială și politică. Creștinii, în mod deosebit credincioșii laici, sunt chemați să dea mărturie bună despre asta și pot face asta grație virtuții carității, cultivând dimensiunea sa socială intrinsecă.

Așadar este timpul de a mări iubirea noastră socială - vreau să subliniez asta: iubirea noastră socială - contribuind toți, pornind de la micimea noastră. Bunul comun cere participarea tuturor. Dacă fiecare își aduce propria contribuție și nimeni nu este lăsat în afară, vom putea regenera relații bune la nivel comunitar, național, internațional și în armonie și cu ambientul (cf. LS, 236). Astfel în gesturile noastre, chiar și cele mai umile, va deveni vizibil ceva din imaginea lui Dumnezeu pe care o purtăm în noi, pentru că Dumnezeu este Treime, Dumnezeu este iubire. Aceasta este cea mai frumoasă definiție a lui Dumnezeu din Biblie. Ne-o dă apostolul Ioan, care îl iubea mult pe Isus: Dumnezeu este iubire. Cu ajutorul său, putem vindeca lumea muncind toți împreună pentru bunul comun, nu numai pentru propriul bun, ci pentru bunul comun, al tuturor.

________________________

APEL

Astăzi se celebrează prima Zi internațională a ocrotirii educației de atacuri, în cadrul conflictelor armate.

Invit să ne rugăm pentru studenții care sunt privați așa de grav de dreptul la educație, din cauza războaielor și terorismului. Îndemn comunitatea internațională să se străduiască pentru ca să fie respectate edificiile care ar trebui să protejeze studenții tineri. Să nu dispară efortul pentru a le garanta ambiente sigure pentru formare, mai ales în situații de urgență umanitară.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Mesaj pentru a X-a Zi Mondială a Păcii 1 ianuarie 1977: AAS 68 (1976), 709.

[2] Cf. Sfântul Ioan Paul al II-lea, Enciclica Sollicitudo rei socialis, 38.

[3] Ibid., 10.

[4] Cf. Mesaj pentru Ziua Mondială a Păcii 1 ianuarie 2019 (8 decembrie 2018).


 

lecturi: 1093.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat