Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ep. Alexandru-Theodor Cisar
1920 - 25 august - 2020: 100 de ani de la instalarea celui de-al treilea episcop al Diecezei Romano-Catolice de Iași

Așa cum s-a publicat în urmă cu câteva zile, la 15 august 2020 a fost consacrat, în catedrala "Sfântul Iosif" din București, Mons. Alexandru-Theodor Cisar ca al treilea episcop al Diecezei Romano-Catolice de Iași. După moartea arhiepiscopului Nicolae-Iosif Camilii (30 decembrie 1915), Dieceza de Iași a fost condusă de Mons. Ulderic Cipolloni în calitate de administrator apostolic (30 ianuarie 1916 - 22 aprilie 1920). Din cauza Primului Război Mondial și a contextului politic internațional și local, Sfântul Scaun nu a putut finaliza procedurile canonice pentru numirea unui nou episcop de Iași, până la 22 aprilie 1920, când a fost numit episcop Mons. Alexandru-Theodor Cisar. Bula de numire a fost primită de arhiepiscopul Raymund Netzhammer la 4 iulie 1920, iar consacrarea episcopală a avut loc în ziua de 15 august, în Catedrala "Sfântul Iosif" din București.

Noul episcop de Iași s-a născut în urmă cu aproape 140 de ani, la 21 octombrie 1880, în București. După ce a frecventat clasele elementare și două clase reale la Școala Arhiepiscopală "Sfântul Andrei" din București, din toamna anului 1892 a urmat cursurile Seminarului "Sfântul Duh" din aceeași capitală, iar în anul 1899 a fost trimis la Roma pentru studii teologice. În Cetatea Eternă a urmat cursurile de teologie la Universitatea "Urbaniana", unde a susținut bacalaureatul și licența în teologie. A fost hirotonit preot, la 6 iunie 1903, de către cardinalul Respighi, în bazilica "Sfântul Ioan din Lateran" (Roma). Întorcându-se în Arhidieceza Romano-Catolică de București, a fost numit, la 21 iunie 1903, al doilea secretar al arhiepiscopului Francisc-Xaveriu Hornstein, iar din octombrie același an subdirector la Seminarul "Sfântul Duh" din București. Din cauza numărului mic de preoți, preotul Cisar a activat sporadic în Parohiile "Bărăția" din București și Craiova. Aici a ocupat și funcția de profesor la Școala parohială, întocmind mai multe manuale pentru elevi. În timpul Războaielor Balcanice, din anii 1912-1913, a fost mobilizat în armată și a luat parte la campania militară din Bulgaria din anul 1913. Revenit în România, a fost numit din nou la Craiova, unde în ziua de 15 august 1916, cu doar câteva ore înaintea intrării României în Primul Război Mondial, a fost arestat în numele Guvernului român, fiind internat în mai multe centre până în decembrie 1917. După eliberare și carantinare, în luna ianuarie 1918 a fost numit director al Școlii "Sfântul Andrei" din București. La 26 martie 1919, cardinalul Willem van Rossum, prefectul Congregației "De Propaganda Fide", l-a propus pe părintele Alexandru-Theodor Cisar drept candidat la scaunul episcopal de Iași, rămas vacant încă din 30 decembrie 1915. La 4 mai 1919, arhiepiscopul Raymund Netzhammer a redactat caracterizarea pentru preotul Cisar, ca de altfel și pentru preotul Anton Durcovici, documentul fiind trimis la Roma prin intermediul Legației Elveției la București. La 19 iulie 1919, plenul cardinalilor l-a propus pe preotul Alexandru-Theodor Cisar ca episcop de Iași, iar cardinalul Willem van Rossum i-a solicitat arhiepiscopului Netzhammer informații cu privire la reacțiile Guvernului român și Casei Regale cu privire la această nominalizare, mai ales că preotul Cisar era de naționalitate cehoslovac. După mai multe schimburi de scrisori, la 22 aprilie 1920, Papa Benedict al XV-lea l-a numit pe preotul Alexandru-Theodor Cisar în demnitatea de episcop de Iași, bula de numire fiind primită de arhiepiscopul Raymund Netzhammer la 4 iulie 1920.

"Acta Apostolicae Sedis" a publicat în numărul din 1 mai 1920, că "la 22 aprilie s-a ținut în Vatican un consistoriu în care Preasfântul Părinte a citit lista noilor episcopi. Pentru Episcopia de Iași a fost numit Monseniorul Alexandru-Theodor Cisar, directorul Internatului "Sfântul Andrei" din București. La aflarea acesteo vești, revista "Lumina creștinului" consemna în numărul din luna mai 1920: "Ne cuprinde o adevărată bucurie, văzând că după patru ani și jumătate eparhia noastră a primit în sfârșit un păstor. Îi dorim cele mai îmbelșugate binecuvântări cerești pentru această înaltă demnitate și dorim ca să vină cât mai curând în mijlocul nostru, să ne conducă în aceste vremuri de grea încercare".

Ceremonia de consacrare episcopală a fost stabilită pentru 15 august în Catedrala "Sfântul Iosif" din București. Noutatea adusă de documentul papal era aceea că se dădea împuternicirea ca cei doi asistenți ai episcopului consacrator să fie preoți, nu episcopi, așa cum era tradiția în Biserica Catolică. În acest sens, episcopul numit Alexandru-Theodor Cisar i-a invitat ca asistenți la ceremonie pe administratorul apostolic de Iași, Mons. Ulderic Cipolloni și pe parohul de Craiova, canonicul Andreas Kuczka.

La Liturghia de consacrare au luat parte 18 preoți din Arhidieceza de București și nouă din Dieceza de Iași, alături de toate comunitățile religioase, școlile, asociațiile și organizațiile din Arhidieceza de București, cu însemnele, drapelele și stindardele lor. Pe băncile diplomaților s-a aflat ministrul Cultelor, Octavian Goga, și reprezentanți ai legațiilor străine. Au participat și 54 de bărbați proveniți din 17 comunități parohiale din Moldova, care au încheiat procesiunea de intrare și de ieșire din catedrala din București. "Ceremonia de consacrare - scria arhiepiscopul Raymund Netzhammer - este deschisă prin citirea solemnă a bulei populare de numire, scrisă pe pergament, un document scris și executat cu splendoare. Litania tuturor sfinților este cântată de către clericul moldovean și corul puternic al preoților, care stau cu demnitate în strane, ei dau o replică puternică. Lungile rugăciuni și ceremonii sunt întrerupte prin cântarea imnului Veni Creator Spiritus, interpretat alternativ de cor pe patru voci și de preoți pe melodie corală. După Evanghelie urc la amvon și țin omilia în limba română. (...). După Crez, înainte de Offertorium, toată lumea își ridică privirea, căci de la altarul Maicii Domnului sunt spre altar oblațiile, adică două lumânări mari, splendid pictate, două butoiașe cu vin frumos împodobite cu două embleme și două pâini, într-o procesiune solemnă, bine organizată. Este un moment deosebit de emoționant clipa în care proaspătul uns, înainte de a păși prin biserică binecuvântând, se îndreaptă spre mama lui, sărutându-i mâna cu pioșenie și acordându-i prima sa binecuvântare episcopală!".

Pentru a participa și o delegație din Dieceza de Iași la ceremonia de consacrare a noului episcop, Mons. Ulderic Cipolloni, administratorul apostolic al diecezei, anunțase din timp că "la 15 august va fi consacrarea Episcopului nostru la București. Totodată, vesti că toți parohii pot lua parte, dacă se vor îngriji să fie o Sf. Leturghie în reședința parohială, deoarece această solemnitate cădea într'o duminică. Delegația preoților din Eparhia de Iași în frunte cu P.S. Sa a sosit vineri dimineața. Ea era compusă din următorii preoți: Vincent Vella O.M.C., paroh de Tg. Trotuș; I. Bogleș, paroh de Gherăești; A. Bișoc O.M.C., paroh de Săbăoani; P. Morariu O.M.C., paroh de Hălăucești; Gh. Boacă, paroh de Horlești; S. Bejan O.M.C., vicar de Bacău; St. Kochanwski O.M.C., vicar de Prăjești, și subsemnatul, care venise cu o zi înainte. Și sătenii din Moldova au venit în număr de aproape 70 de persoane să asiste la solemnitatea consacrării: din Huși 24 persoane, Bacău 1, Butea 1, Cleja 3, Fărăoani 14, Gherăești 1, Hălăucești 4, Liuzi-Călugăra 1, Mărgineni (Bacău) 4, Onești (Trotuș) 2, Piatra N. 1, Pildești (Săbăoani) 3, Pașcani 2, Prăjești 1, Răchiteni 2, Scheia 2, Somoșca (Cleja) 1. Ei au fost găzduiți aproape toți în Convictul Sf. Andrei".

După Liturghia de consacrare, noul episcop de Iași, Alexandru-Theodor Cisar, a lansat o scrisoare pastorală "cu ocazia sosirii sale în Eparhia Catolică de Iași", din care am reținut câteva pasaje: "Mănoasele câmpii ale Moldovei și-au dat rodul îmbelșugat; spicuri și ștulete aurii sunt răsplata hărniciei și a unei munci bine chibzuite. Uitatu-s'au zilele grele de trudă și sudoarea ce curse în șiroaie depe frunțile pârlite de soare și săpate de griji, ba ce-i mai mult încă, nimeni nu se căește de cele trecute, ci se bucură văzând secerișul și culesul ce-l răsplătește însutit, iar în sufletul fiecăruia naște dorința de a-și îndoi puterile pentru anul viitor. Dece n'am lua și noi învățătură din cele văzute? Ogorul Domnului este sufletul nostru, sunt anii vieții noastre aici pe pământ. Cel de sus sădit-a cele bune, dar în timpul nepăsării din partea noastră a venit dușmanul tuturor și a sădit și dânsul - cele rele iară. Și iată, după cum și în ogorul cultivat laolaltă cresc grâul și neghina și dintru început aproape că nici nu se deosebesc, dar mai târziu zizania pare a căuta să înăbușe și să copleșească cele bune, dacă munca și hărnicia cultivatorului nu i-ar pune stavilă, tot astfel încolțește des și iute răul în noi și prăpădește gânduri și porniri nobile, dacă nu ne vom trudi să îndepărtăm prin muncă stăruitoare tot ce nu-i plăcut ochiului dumnezeesc.

Vin drept aceea în numele Domnului, viu trimes de Sf. Părinte, Papa Benedict al XV-lea, urmașul Sf. Petru pe scaunul Apostolic al Romei, să vă călăuzesc în această muncă sufletească, fiind de acum înainte păstorul vostru sufletesc. Viu în Eparhia catolică a Iașilor cu toată încrederea în ajutorul Celui de sus și în bunăvoința voastră tuturor spre a vă fi un părinte drept și bun, iar voi, iubiții mei în Hristos, să vă lăsați a fi călăuziți pe calea Domnului, căci nu doresc altceva decât a putea spune odată - când voiu sta în fața Judecătorului Divin: Pe cari mi i-ai dat, nu am perdut pe niciunul dintr'înșii (Ioan 18,9), năzuiesc de a contribui la mulțumirea și fericirea voastră ce va fi totodată "bucuria și cununa mea" (Ep. la Filip. 4,1).

Avem noi oare o astfel de muncă în fața noastră ori reușit-am deja să stârpim toată neghina și suntem suflete fără prihană? O, de-ar fi așa, însă de voim să judecăm drept, trebue să plecăm frunțile mărturisind că suntem încă departe dela acea treaptă de sfințenie ce ni se va cere spre a putea sta față în față cu Domnul Sfânt. Trebue să începem munca de la noi înșine ca nu cumva să ne lovească cuvintele Mântuitorului: Fățărnicie, scoate mai întâiu bârna din ochiul tău, și atunci vei vedea să scoți țândăra din ochiul fratelui tău (Mat. 7,5), ori cele scrise de Sf. Pavel în epistola I cătră Corinteni, 9,27: "... ca nu cumva altora propăvăduind, însumi să mă fac netrebnic". Urmează apoi îngrijirea vlăstarelor tinere, cari într'un târziu vor forma familii cu adevărat creștine și astfel vor contribui la regenerarea societății. Muncă încordată ne așteaptă pentru răspândirea culturii religioase în toate păturile. Să nu ne retragem din cauza greutăților, căci Mântuitorul ne încurajează zicând: "... întristarea voastră întru bucurie se va întoarce" (Ioan 16,20).

Lucrători destoinici sunt în via Domnului, deși puțini; vor trebui deci să lucreze mult și bine, vor trebui să lucreze cu toții pentru unul și unul pentru toți în mod bine organizat și chibzuit într'un cuget și cu zel apostolic pentru Dumnezeu și a lor mântuire în folosul sufletelor ce îi sunt încredințate. Gândul nostru nu trebue să se oprească la clipele de viață ce le trăim, ci trebue să îmbrățișeze și soarta religioasă din viitor, adică felul rodnic al muncii să-l încredințăm "la oameni credincioși, cari destoinici vor fi a învăța și pe alții" (II Tim. 2,3). Aceasta se va realiza purtând o grijă părintească pentru înființarea de școale parohiale, pentru desvoltarea celor în ființă și pentru propășirea seminariilor și instituțiunilor din eparhie. Școalele, orfelinatele și seminariile vor spori numărul celor ce vor lucra cu râvnă și abnegație în țarina Domnului.

A chibzui astfel și a lucra în consecință este sfânta noastră datorie, deoarece numai așa vom câștiga merite pentru viața ce începe deabia dincolo de mormânt. Vouă deci, iubiți preoți. Vă repet cuvintele ce le-ați auzit rostindu-se în ziua hirotonisirii voastre: "... învățați toate neamurile... învățându-i pre dânșii să păzească toate câte am poruncit vouă" (Mat. 28,9-20). Adăpați la isvorul ceresc sufletele însetate cât și pe cele ce încă nu cunosc "cât de bun este Domnul" (Psalm 33,9) prin predici, prin misiuni ori conferințe, prin învățătura catehismului sau prin părintești sfaturi date în timpul sf. spovedanii, "ca văzând faptele voastre cele bune să slăvească pe tatăl cel din ceruri" (Mat. 5,16).

Iar voi, iubiți credincioși, fiți fii supuși și ascultători, primiți în inima voastră învățătura dumnezeească orânduindu-vă traiul după dânsa, căci scris este: "Fericiți cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc pre el" (Luc. 2,28), iar spre întărire nu uitați a citi în ore de repaus cărți și reviste cu conținut sănătos și instructiv dupăcum vi le prezintă o presă bună ce-și dă toată osteneala de a spori numărul cititorilor și cel al cărților editate. Iată ce avem de făcut "și știm că celor ce iubesc pe Dumnezeu toate le merg spre bine" (Ep. la Rom. 8,28).

Îmi aleg ca ocrotitoare pe pururea fecioară și născătoare de Dumnezeu Maria, în a cărei zi de sărbătoare am fost consacrat episcop și printr'o fericită coincidență am și ținut prima liturghie pontificală în eparhia Iașilor, în ziua hramului bisericii Catedrale. Maica Domnului să fie pavăză, ca trăind și lucrând sub scutul ei, să fim ajutați în viață și în moarte de puternicile ei rugi și astfel să ajungem sub ocârmuirea ei binecuvântată în slava cerească. "Pace vouă tuturor celor în Hristos Isus!" (Ep. I Petru 5, 4)".

Catedrala veche
din Iași
În ziua imediat următoare consacrării, episcopul Cisar s-a întâlnit cu delegația preoților din Dieceza de Iași pentru a stabili detalii legate de ceremonia instalării în catedrala din Iași. Atunci s-a decis ca ziua aleasă să fie miercuri 25 august 1920, o zi de lucru, pentru că "alminterlea, preoții din Eparhie nu ar putea fi prezenți la primire".

Pregătirile liturgice și administrative au început imediat. Pentru a retrăi momentul consemnat în urmă cu 100 de ani, vă propun spre lectură, în limbajul vremii câteva din rândurile scrise de părintele Anton Gabor în revista "Lumina creștinului": "Cu toate că nu ne puteam pune cu București, totuș ne-am depus toate puterile pentruca primirea la Iași să fie cât mai bine reușită. În acest scop s'a întors din București P.S. Sa Păr. Ulderic Cipolloni, îndată ce a putut isprăvi conferințele cu Î.P.S. Sa Episcopul nostru asupra afacerilor Eparhie, spre a lua toate măsurile de primire împreună cu Păr. Dr. Diomede Ulivi, Parohul Catedralei. Unii preoți sosiseră de Marți sara, iar ceilalți erau așteptați Miercuri dimineața. În curtea Catedralei se luau ultimele măsuri de aranjare. Întrucât se anunțase în jurnale și ora sosirii, multă lume se adunase și aștepta cu nerăbdare pe noul Păstor. Un lucru neliniștea pe toți, nu cumva trenul să aibă o neobișnuită întârziere și atunci s'ar fi făcut o mare încurcătură. Întârziere a fost, dar destul de mică pentru a se lua samă pe asemenea timpuri. La ora hotărâtă toți eram însă pregătiți pentru sosire. Un număr restrâns de invitați plecară la gară întru întâmpinare în frunte cu Prea Sfinția Sa P. Cipolloni, restul poporului trebuia să se adune în curtea Bisericii Catedrale. Catedrala era special împodobită de către Călugărițele Notre Dame de Sion; ograda era înconjurată de stegulețe tricolore și de ramuri de stejar. În răstimpuri erau stâlpi cu steagul papal. Tot astfel și din turnul bisericii steagul papal era înconjurat de steagurile tricolore ce fâlfâiau lin în adierea vântului. La intrarea în ogradă se ridica un mic arc de triumf. Direcțiunea școlii primare de la Notre Dame îngrijise ca toate fetele să fie de față, îmbrăcate în alb, cu cununi de trandafiri pe cap; tot astfel și orfelinele dela acea mănăstire veniseră îmbrăcate în voal alb. Aceste copile luaseră loc sub bolta ce conduce în ograda bisericii, unde îl așteptau pe noul Episcop. Era o priveliște încântătoare, când priviai depe stradă această mulțime de fetițe drăgălașe, unele cu stegulețe în mână, altele cu flori pentru a le arunca înaintea iubitului Păstor.

În fruntea cortegiului stăteau reprezentanții Societăței catolice cu steagul, urmau îndată trei fetițe cari trebuiau să ofere Î.P.S. Sale câte-un buchet de flori întovărășit de cuvinte de bun sosit în mijlocul nostru. Și preoții, cari nu plecaseră la gară, așteptau îmbrăcați în cote. Ne uitam din când în când pe strada Ștefan cel Mare în direcția de unde trebuia să vină, dar de multe ori trebuiam să ne întoarcem fără rezultat. Deodată apar vreo două trăsuri. Era venerabila doamnă Ana Cisar, care venise cu trenul prin Vaslui. Neliniștea deveni și mai mare, căci nu știam ce s'a petrecut cu Episcopul nostru. Însă nu mult după aceea ștafeta noastră depe strada Ștefan cel Mare ne aduce vestea că vin. În adevăr în depărtare se zărea un șir de trăsuri în frunte cu un cupeu, ce venia destul de dămol. Un fior de emoțiune trecu prin inimile tuturor, și fiecare căuta să-și ocupe locul destinat. Într'aceea și cupeul ajunge înainte bolții. Mergem înainte spre a da ajutor să se coboare înaltul oaspete. Când deschidem ușa, vedem foarte multe buchete cu flori depuse la picioarele lui. Erau primite în decursul călătoriei dela diferite delegațiuni eșite întru întâmpinare.

Cel dintâi preot din Eparhia de Iași care a eșit întru întâmpinare la gară a fost Prea Cucernicia Sa Păr. Paul Mosel O.M.C., Paroh de Bacău, și Vicarul Foran al districtului cu acelaș nume. La Roman îl așteptau delegații de săteni din mai multe sate în frunte cu preoții Grigorie Enariu, Iosif Berni O.M.C., Mihail Dumea și Dr. Ioan Ferenț. Cel dintâi ținu un mic discurs de salutare în numele sătenilor adunați, cari apoi prezentară buchete de flori. Episcopul se întreținu cu dânșii în mod familiar până la plecarea trenului, în care se suiră și preoții amintiți spre a veni împreună la Iași. În gara Mircești erau adunați numai săteni de prin satele învecinate, cari făcură ovațiuni călduroase noului Păstor. La Hălăucești i se făcu iarăș o primire foarte frumoasă. Afară de mulți poporeni erau de față Părinții Franciscani Francisc Mattas, Petru Morariu, Felix Rafaelli, Anton Bișoc, Iosif Tălmăcel și Petru Pal. Tot așa au fost orfelinele în frunte cu Contesa Lucia de Rochefort și Maicile Franciscane. La Pașcani Păr. Iacint Bock O.M.C. a îndemnat pe enoriași de a eși la gară întru întâmpinarea Î.P.S. Sale. Și Pășcănenii au făcut-o bucuros. Și aci a căpătat multe flori. La Tg. Frumos s'au urcat preoții Iuliu Abescu, paroh de Butea și Gheorghe Istoceanu, paroh de Oțeleni. Iată deci de unde se adunaseră acele buchete.

Palatul episcopal
din Iași
Preoții, cari eram lângă cupeu, îi sărutăm inelul, pe când el zâmbește binevoitor fiecăruia, apoi ne apropiem de boltă, unde îi ieșiră întru întâmpinare cele trei fetițe și îi oferiră buchetele, și în urmă întreaga procesiune se puse în mișcare spre sala Piu X, unde Î.P.S. Sa trebuia să îmbrace hainele pontificale. De aici procesiunea pornește spre Catederală. În frunte era steagul Neprihănitei, purtat de o orfelină, urmau fetele cari aruncau flori în cale. Imediat înaintea Episcopului erau preoții îmbrăcați în cote. Patru membri din Societatea catolică purtau baldahinul, sub care Păstorul, ajuns în mijlocul turmei sale, dădea binecuvântarea poporului îngenunchiat. Era o scenă măreață să-l vezi îmbrăcat în hainele prețioase episcopale, cu mitra pe cap, cu cârja în mână, strălucind la toate razele binefăcătoare ale soarelui. Ajuns la ușa Catedralei, P. Ulderic Cipolloni, care-l aștepta acolo, îi prezintă agheazmă și apoi procesiunea își urmă cursul mai departe. Orga, sub mânile dibace ale unei călugărițe dela Notre Dame de Sion, intonă solemn Te Deum. Biserica era ticsită de lume, cu toate că era o zi de lucru și ceremonia începuse pe la orele 12 jumătate. La sunetul orgei, toți se sculară în picioare și îndreptară privirile spre intrare. Fetele ocupară drumul spre altar din amândouă părțile, se puseră în genunchi și astfel Păstorul nostru, trimes de supremul Cap al Bisericii catolice, pășia maestos pentru întăia dată spre tronul episcopal, neocupat vreme atât de îndelungată. Înaintea altarului se face o scurtă rugăciune în tăcere, apoi Administratorul Apostolic cântă rugăciunile prescrise în asemenea împrejurări. Sfârșindu-se aceste rugăciuni, după ce Î.P.S. Sa ocupă tronul, urcă și dânsul treptele altarului și rostește un frumos discurs de salutare și urare de bun sosit. Sfârșește cu cuvintele că depune la picioarele tronului episcopal toată autoritatea, fiind de acum numai el singur stăpân pe Dieceză și pe noi toți: "Depunând această autoritate, care greu apasă pe umerii mei slabi, cel dintâi mă arunc la picioarele Înalt Prea Sfinției Voastre spre a Vă mărturisi și spre a Vă jura și în numele Cerului și al Poporului catolic din Eparhia Iașilor supunere necondiționată, ascultare neîncetată și tot respectul datorit legitimului nostru Păstor. La mulți ani Înalt Prea Sfinte". Sfârșind aceste cuvinte, se îndreaptă către tron, înmână Episcopului cheia Catedralei, simbolul autorității, se puse în genunchi, sărută inelul și apoi se retrase la dreapta lui. Acelaș lucru l-au făcut toți preoții de față în semn de supunere față de dânsul.

Î.P.S. Sa, într'un discurs plin de vieață, mulțumește tuturor pentru frumoasa primire atât prin diferitele stațiuni, precum și în orașul reședinței episcopale. Arată apoi dorința muncii sale pastorale simbolizate prin stema episcopală. Cele trei stele sunt credința, nădejdea și dragostea, ce călăuzesc ca niște stele pe tot creștinul doritor să ajungă la limanul fericirii cerești. Aceste virtuți vor aduce atunci o adevărată armonie între toți, ce se exprimă de Mântuitorul prin cuvintele rostite către Apostoli după înviere "Pace Vouă" - Face apel la toți să-i dea mână de ajutor spre propășirea Țării, spre folosul Bisericii spre mântuirea tuturor. După binecuvântarea solemnă și depunerea hainelor episcopale, se formă din nou procesiunea spre a duce pe noul Episcop la reședința sa. În sunetul orgei și al clopotelor procesiunea pornește în rânduiala care intrase. Înaintea palatului episcopal fetele se opresc, se pun în genunchi și aruncând flori, primesc binecuvântarea. Preoții înaintează în lăuntru, se pun în genunchi spre a căpăta și ei binecuvântarea pastorală. Apoi el se urcă în saloanele episcopale, condus de P. Ulderic Cipolloni. În urmă vin cei invitați special spre a prezenta urările lor de bună sosire.

Toți se coboară apoi în sala de mâncare, unde li se servește o gustare. La ora 2 era liniște în palat. Masa de gală era hotărâtă pentru ora 5. Înainte de aceasta s'au luat două fotografii, una cu Î.P.S. Sa împreună cu toți preoții iar a doua cu toți cei de față. La masă a domnit o mare înfrățire. Șirul toasturilor l-a început P. Francisc Orlandi O.M.C. Provincialul Franciscanilor. A mai vorbit P. Pogluț, P. Emil Svirski, P. I. Tălmăcel etc.

Omagiu redactat de pr. Gabor
Astfel s'a sfârșit și ziua solemnă a primirei. Toți își păstrează o amintire cât mai plăcută despre dânsa, admirând mai pe sus de toate blândeța și bunătatea noului nostru Episcop. Dea Dumnezeu să-l avem mulți ani în mijlocul nostru spre a ne conduce cu înțelepciune pe calea adevărului și a fericirii".

Iată doar câteva pagini din cele consemnate în urmă cu 100 de ani, când a fost instalat al treilea episcop al Diecezei de Iași. Au fost zile pline de bucurie și speranță că tânăra Episcopie de Iași își va relansa entuziasmul pastoral și își va reveni după crizele cauzate de război și epidemiile care au bântuit comunitățile catolice din Moldova.

Ca episcop de Iași, Alexandru-Theodor Cisar, a desfășurat o activitate pastorală deosebită, dar nu este acum și aici spațiul potrivit pentru a trece în revistă principalele sale inițiative. După retragerea arhiepiscopului Raymund Netzhammer de la conducerea Arhidiecezei de București, în iulie 1924, episcopul Cisar a fost transferat la București în calitate de administrator diecezan. La 12 decembrie același, a fost numit arhiepiscop de București și administrator apostolic ad interim al Episcopiei Catolice de Iași, până la 5 iulie 1925, când a fost numit episcopul Mihai Robu. Păstorirea sa la București a durat până în ziua de 12 ianuarie 1949, când s-a retras de la conducerea arhiepiscopiei, fiind numit episcop de Nicopolis. Fiind persecutat de regimul comunist, în perioada 1949-1953 i s-a fixat domiciliu obligatoriu la mănăstirea franciscană din Orăștie, de unde, în octombrie 1952 și iunie 1953, cu aprobare specială din partea statului comunist, s-a putut deplasa la Alba-Iulia pentru hirotoniri de preoți. La sfârșitul anului 1953 i s-a îngăduit să se întoarcă la București, unde a murit la 7 ianuarie 1954.

Pr. Alois Moraru


 

lecturi: 1038.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat