Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la sărbătoarea Ridicării Sfintei Fecioare Maria cu Trupul și Sufletul la cer - Anul A - 2020

Ap 11,19a;12,1-6a.10ab; Ps 45; 1Cor 15,20-27a; Lc 1,39-56

"Regina stă la dreapta ta, împodobită cu aur de Ofir" (Ps 45,10).

Astăzi Biserica cinstește cu bucurie preamărirea Mariei în adormirea ei, în învierea ei, în înălțarea ei și în glorificarea ei cu trupul și sufletul la cer, de la capătul vieții sale pământești (cf. LG 59). Acest adevăr de credință fost definit solemn de Papa Pius al XII-lea la 1 noiembrie 1950, după consultarea episcopilor din întreaga lume. Motivul acestei anticipări este maternitatea divină a Mariei. Ca Mamă a lui Isus, Maria a fost comparată cu chivotul legământului. Chivotul cu tablele cuvântului lui Dumnezeu este o imagine a Mariei. Așa cum chivotul a fost transferat solemn în templul din Ierusalim (1Cr 15,3-4.15-16; 16,1-2), la fel Fecioara Maria a fost introdusă cu slavă în cer, în locul pregătit mai dinainte de Dumnezeu, fiind asociată intim la biruința lui Cristos asupra diavolului și morții (cf. Ap 12,1-6).

Această "preamărire" a Sfintei Fecioare Maria este pentru noi, creștinii din toate timpurile și locurile, de o însemnătate deosebită, pentru că în Maria Dumnezeu a ales să ne descopere "chipul și imaginea Bisericii sale, adică să prefigureze "soarta" tuturor creștinilor care asemenea Mariei vor crede în el, și prin Cristos și Duhul Sfânt vor merge și ei în urmarea voinței lui, până la cruce și până la moarte, ca Isus și Maria.

Datorită asocierii Mariei și a creștinilor, la moartea, învierea, înălțarea și glorificarea lui Isus la dreapta Tatălui ceresc: moartea Mariei se cheamă adormirea Mariei, căci a adormit cu speranța trezirii la o viață nouă, nepieritoare și fericită în intimitatea Ființei lui Dumnezeu. Iar în adormirea Mariei este prefigurată și adormirea noastră în Domnul, cu aceeași speranță a trezirii la o viață nouă, nepieritoare și fericită în intimitatea Ființei lui Dumnezeu. În învierea Mariei prin Cristos și Duhul Sfânt este prefigurată și învierea noastră. În înălțarea Mariei cu trupul și sufletul la cer, prin Cristos și Duhul Sfânt este prefigurată și înălțarea noastră. În glorificarea Mariei în sânul Preasfintei Treimi este prefigurată și glorificarea noastră. În frumusețea lui Cristos glorificat de pe chipul Mariei este prefigurată și frumusețea care va străluci și pe chipurile noastre glorificate. Deci, tot ceea ce i s-a întâmplat bun Mariei, datorită fidelității și comuniunii sale perfecte cu Dumnezeu, prin Isus Cristos și Duhul Sfânt, ni se va întâmpla și fiecăruia dintre noi care vom trăi în aceeași fidelitate și comuniune ca ea.

Tot ceea ce am spus mai sus nu este numai o simplă și frumoasă poveste, ci este un adevăr de credință proclamat de Biserică pe baza textelor biblice. În prefața Sfintei Liturghii de astăzi ni se spun aceste cuvinte: "Astăzi Fecioara Născătoare de Dumnezeu a fost ridicată la ceruri, chip și început al Bisericii tale în necontenită desăvârșire, semn de speranță sigură și de mângâiere pentru poporul peregrin pe pământ". Această proclamare a acestui adevăr rezumă bine motivul bucuriei noastre de astăzi, căci privind ca într-o oglindă fermecată la preamărirea Mariei: în adormirea ei, în învierea ei, în înălțarea ei și în glorificarea ei cu trupul și sufletul la cer, de la capătul vieții sale pământești, ne vedem pe noi înșine: înviați, înălțați și glorificați în cer.

Iată ce ne spune a doua lectură de astăzi: "Fraților, Cristos a înviat din morți, fiind începutul învierii celor adormiți. Căci de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om vine și învierea din morți. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți vor fi readuși la viață. Dar fiecare la rândul lui: cel dintâi Cristos, după aceea, cei care sunt ai lui Cristos, la venirea lui" (1Cor 15,20-23).

Maria Înălțată cu trupul și sufletul la cer, imagine a Bisericii părtașă la gloria lui Cristos și gloria Mariei, este și tema primei lecturi luate din Cartea Apocalipsului. Sfântul Ioan vede în Maria Biserica lui Cristos victorioasă asupra balaurului care cândva i-a furat strălucirea și fericirea. Maria din Nazaret, Mama lui Cristos și Maica Bisericii, este acel "semn mare": "este acea femeie înveșmântată cu soarele (Cristos), având luna sub picioarele ei, iar pe cap purtând o coroană de douăsprezece stele" (Ap 12,1). Vom fi îmbrăcați cu Cristos cel glorificat (cf. Gal 3,27), vom călca pe diavol și moarte (cf. 1Cor 15,26; Ps 91,13; Ap 20,14), vom purta coroane cerești (cf. Ap 12,1), vom ședea pe tronuri de domnie (cf. Mt 19,28), vom sta chiar cu Isus pe tronul său (cf. Ap 3,21), vom locui în castele din pietre prețioase (cf. Ap 21,19), vom păși pe străzi de aur curat (cf. Ap 21,21), vom sta la masa divină cu Persoanele divine (cf. In 14,23), masă la care însuși Isus ne va servi și ne va ține companie veșnică (cf. Lc 12,37).

Sfântul Paul, care a fost răpit în duh până la al treilea cer (cf. 2Cor 12,2) simplifică și spune: "După cum este scris: Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc pe el". Dar nouă ni le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul, căci Duhul cercetează toate, chiar și profunzimile lui Dumnezeu" (1Cor 2,9-10).

"Despre gloria și fericirea sfinților din viziunea beatifică, despre care ne vorbesc Sfântul Paul și Isaia profetul (cf. 1Cor 2,9; Is 64, 4), Sfântul Augustin (354-430) voia să scrie o carte, când a fost vizitat de prietenul său, Sfântul Ieronim (347-420), care tocmai murise și intrase în gloria Domnului și acum venise să-și atenționeze prietenul că nu va fi niciodată nu va fi în stare să-și împlinească planul de a scrie o astfel de carte, întrucât nici o limbă și nici o minte omenească nu putea descrie și nici cuprinde chiar cea mai mică din binecuvântările de care se bucură sfinții în viziunea beatifică.

Aceste adevăruri divine au întărit inimile martirilor în jertfele lor de ei înșiși; au încurajat misionarii în munca lor grea și plină de primejdii, au aprins de dragoste sufletele feciorelnice; au întărit sufletele celor căsătoriți în dragoste, în fidelitate, în nașterea de copii și în educația lor creștină; au întărit bolnavii și muribunzii în clipa supremă.

Apropo de bolnavi, n-a fost dată să nu-i încurajez pe cu aceste adevăruri și să nu le fi adus liniște în inima lor. O măicuță în vârstă și bolnavă pe care mai demult am îngrijit-o și am întărit-o cu aceste adevăruri celebrate astăzi, în timp ce eu încercam să-i explic îmbrăcare cu Cristos, purtarea coroanelor cerești, tronurile de domnie, castelele de smaralde, ulițele de aur, ospățul veșnic cu Sfânta Treime, unde Isus ne va servi, m-a privit zâmbitoare și mi-a spus: "Mă bucur să aud preot care mângâie un bolnav cu aceste cuvinte! Să faceți mereu la fel!" I-am promis, așa am făcut și fac încă.

Odată am îngrijit o bolnavă arsă la față într-un spital din județul Bacău, care se plângea nu atât de durere, cât mai ales de chipul ei rămas fără aspect. Pe această femeie am întărit-o cu chipul nespus de frumos al Fecioarei Maria descoperit Bernadetei Soubirous, la Lourdes, în grota de la Massabielle. Anchetată de către comisarul de poliție Jacomet, în ziua de 21 februarie 1858, în legătura cu apariția Sfintei Fecioare Maria, și venind vorba de chipul frumos al Mariei, comisarul după ace a enumerat câteva femei frumoase din Lourdes, pe care și Bernadeta le cunoștea, acesta a întrebat-o dacă Fecioara Maria seamănă cu vreuna dintre ele? La care Bernadeta a răspuns sec: "Nici nu se compară!"

Noi toți vom purta în cer chipuri frumoase care nu vor avea modele de comparație cu nimic de pe pământ. La aceste cuvinte doamna amărâtă pentru chipul afectat ei a surâs blând.

Da, văzând frumusețea lui Cristos pe chipul Mariei, îi putem crede mai ușor și pe apostolii Petru, Iacob și Ioan, martori ai strălucirii ființei lui Cristos de pe Tabor, care radia și pe chipurile lui Moise și Ilie (cf. Lc 9,30-31.33), de ce voiau să rămână mereu acolo. "Să strălucească asupra noastră lumina feței tale, Doamne, și vom fi mântuiți!

Acest chip minunat al său Isus l-a văzut nu numai în Mama sa Maria, cea zămislită fără de păcat, cea plină de har, dar și în orice păcătos care prin credința în el, prin Botez și prin urmarea lui, va străluci la fel într-o zi. De aceea, Isus se oprea la orice om: de la pescari la agricultori, de la vameși și desfrânate, de la soldați până la tâlhari, de la samariteni la păgâni, de la Nicodim și la Iosif din Arimateea, de la Pilat la Irod, de la preoții de la templu până la simpli credincioși. De aceea, David profetul, văzând înainte, spune poetic Bisericii, adică nouă: "Ascultă, fiică, privește și pleacă-ți urechea, uită de poporul tău și de casa părintelui tău! Regele râvnește frumusețea ta; el îți este stăpânul, prosternă-te în fața lui" (Ps 45,11-12).

Toate acestea sunt deja pregătite și așteaptă completarea tuturor locurilor și pregătirea tuturor aleșilor din toate națiunile prin predicarea evangheliei. Această nemăsurată bucurie care sta gata să ni se arate este întârziată de păcatele oamenilor și de ne implicarea multora în vestirea evangheliei.

Spunând că Sfânta Fecioară Maria a fost aleasă de Dumnezeu să fie "chip și imagine a Bisericii", adică a ceea ce ne este pregătit nouă în ceruri, am spus numai jumătate de adevăr. Adevărul întreg este acesta: Maria a fost aleasă de Dumnezeu să fie chip și imagine numai a Bisericii din cer, dar și a Bisericii în drumul ei de pe pământ. Toate din cer ale Mariei vor fi și ale noastre, dacă și aici pe pământ o vom imita, așa cum ea l-a imitat pe Isus cel prevestit de profeți și predicat de apostoli și ucenici. Și dacă oferirea Mariei lui Dumnezeu a fost promptă, totală și perpetuă, la fel trebuie să fie și oferirea noastră (cf. LG 68).

Prima laudă adusă de oameni Fecioarei Maria este cea a credinței: "Fericită aceea care a crezut că se vor împlini cele spuse ei de Domnul" (Lc 1,45). De fapt, "voința lui Dumnezeu este sfințirea voastră (1Tes 4,3), căci "fără credință, este imposibil să fii plăcut lui Dumnezeu, pentru că cel care se apropie de Dumnezeu trebuie să creadă că el este și îi răsplătește pe cei care-l caută" (Evr 11,6). Maria, asemenea lui Abraham, a crezut împotriva oricărei speranțe, că crezut ca va putea să-l nască pe Isus, în afara firii, fără bărbat; a crezut că copilul născut în iesle este Fiul lui Dumnezeu; a crezut că Isus răstignit între răufăcători este mântuitorul lumii.

Prima mărturisire a Mariei despre sine este cea a smereniei: "Dumnezeu a privit la smerenia slujitoarei sale" (Lc 1,48). Smerenia este o virtute uitată a timpurilor din urmă: "În zilele de pe urmă vor fi vremuri grele, pentru că oamenii vor fi egoiști, lacomi de bani, lăudăroși, aroganți, defăimători, neascultători față de părinți, nerecunoscători, sacrilegi, lipsiți de iubire, neînduplecabili, perfizi, indisciplinați, cruzi, dușmani ai binelui, trădători, obraznici, orbiți de mândrie, iubitori mai mult de plăceri decât de Dumnezeu, având înfățișarea evlaviei, dar renegând puterea ei; de aceștia feriți-vă" (2Tim 3,1-6).

Prima misiune a Mariei a fost cea misionară, de a duce vestea cea bună a mântuirii casei lui Zaharia și Elisabeta, precum și ținutului muntos al Iudeii. Din credință și smerenie se naște misiunea. Așa cum Cristos a fost misionarul Tatălui ceresc, tot astfel Maria a fost misionara lui Isus și a mântuirii sale. Așa cum spuneam și mai sus, întârzierea venirii împărăției lui Dumnezeu, întârzierea luării în posesie a fericirilor cerești la care a ajuns deja Maria și toți sfinții, sunt mândria păcatului de orice fel și lipsa predicării evangheliei în lume: "Evanghelia aceasta a Împărăției va fi propovăduită în toată lumea, ca să slujească de mărturie tuturor neamurilor. Atunci va veni sfârșitul" (Mt 24,14). Cine iubește împărăția lui Dumnezeu, predică; cine nu o iubește, tace!

Biserica din porunca Domnului este misionară prin definiție: "Mergeți în toată lumea și propovăduiți Evanghelia la orice făptură. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit" (Mc 16,15-16). "Pentru oricine va da mărturie pentru mine înaintea oamenilor, voi da și eu mărturie pentru el înaintea Tatălui meu cel din ceruri. Însă pe oricine mă va renega înaintea oamenilor, îl voi renega și eu înaintea Tatălui meu, cel din ceruri" (Mt 10,32-33).

În anul 288 după Cristos, episcopul Hermon al Ierusalimului (+ 314) a pregătit 40 de misionari pe care i-a trimis în diferite țări ca să predice evanghelia. Unul din ei, numit Efrem, a ajuns până în părțile Dobrogei, unde a devenit episcop de Tomis. Autorul cărții "Martirii crucii" spune că el a predicat mai bine de zece ani în Goția, pământul românesc de astăzi ce pe acea vreme era ocupat de goți. Această arată că Hermon a avut la inima lucrarea sfântă a evanghelizării și că a fost gata să-i instruiască și pe alții să o facă. Noi când am vorbit ultima dată cuiva despre mântuirea lui Dumnezeu arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt?

Sfântă Fecioară Marie ridicată cu Trupul și Sufletul la cer, roagă-te pentru noi ca să ajungem lângă Isus și lângă tine! Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Adormirea Maicii Domnului


 

lecturi: 1170.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat