Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Benedict și omul european

În comemorarea liturgică a părintelui monahismului occidental

De Donato Ogliari
abate ordinar de Montecassino

Cu ocazia consacrării bisericii catedrale reconstruite din Montecassino, petrecută la 24 octombrie 1964, Paul al VI-lea l-a proclamat pe sfântul Benedict ca patron principal al Europei. Cu acel gest pontiful a afirmat cu hotărâre rolul decisiv pe care monahismul benedictin l-a jucat în Evul Mediu, prin rețeaua deasă a mănăstirilor sale, în făurirea continentului european printr-o unitate de credință și de cultură fără egal. Și un agnostic ca sociologul Léo Moulin a admis că sfântul Benedict și călugării săi puteau fi definiți desigur "«părinții Europei» în sensul deplin al termenului, atât din punct vedere istoric cât și sociologic".

Cu toate acestea, trebuie amintit imediat că tot ceea ce călugării benedictini au fost în măsură să realizeze trebuie să fie condus la acel principiu unificator al vocației lor, adică quaerere Deum, căutarea lui Dumnezeu (cf. Regula sfântului Benedict [=rb] 58, 7). "Ei - așa cum a afirmat Benedict al XVI-lea - voiau să facă lucrul esențial: să se angajeze pentru a găsi ceea ce are valoare și rămâne mereu, pentru a găsi viața însăși. Erau în căutarea lui Dumnezeu. De la lucrurile secundare voiau să treacă la cele esențiale, la ceea ce, singur, este cu adevărat important și credibil".

Așadar, călugării benedictini nu aveau înnăscută vocația de a coloniza, de a desțeleni sau de a crea ferme care erau adevărate firme de avangardă unde se făceau experimente îndrăznețe de agronomie și se instruiau în manieră luminată masele rurale. Nici nu aveau, ca scop principal propriu, acela de a seca mlaștinile, de a construi mori și pepiniere, de a crește arta apiculturii, de a se îngriji de păduri sau de a se specializa în producția de vinuri, de uleiuri și de brânzeturi. Așa cum nu aveau ca finalitate primară aceea de a recupera și a transmite cultura antică sau de a crea una nouă.

Și totuși, dacă răspunzând exigențelor timpurilor, călugării, în afară de a fi mari evanghelizatori, s-au dovedit și mari "educatori economici" (H. Pirenne) și propagatori culturali, acest lucru a fost rezultanta unei existențe trăite în căutarea zilnică a lui Dumnezeu, făcută în urmarea lui Isus și în lumina evangheliei sale, ceea ce, desigur, se configura și ca o căutare a adevărului despre om și despre realizarea sa autentică. De fapt, de aici a luat formă acel umanism benedictin - "parte importantă a umanismului creștin" (Ludmiła Grygiel) - care a marcat în manieră durabilă și profundă ethosul european.

Totuși, astăzi, în climatul socio-cultural în care se dezbate Europa secularizată și post-umană, unde meta-narațiunile referitoare la Dumnezeul creștin sunt puternic în declin, ne vine în mod spontan să ne întrebăm dacă mesajul sfântului Benedict mai poate fi izvor de inspirație pentru cetățenii europeni. Noi credem că da. Iată câteva exemple ale modului în care acest mesaj încă mai are ceva de spus minților și inimilor contemporanilor noștri.

Înainte de toate îndemnul sfântului Benedict de a fi artizani ai păcii și ai unității, căutând și păstrând ambele în adevăr și în caritate (cf. rb, Prol. 17; 4, 25; 65, 11). Nu este întâmplător dacă scrisoarea apostolică prin care Paul al VI-lea l-a declarat pe sfântul Benedict ca patron principal al Europei începe cu cuvintele "Pacis nuntius", "mesager al păcii", și "Effector unitatis", "constructor al unității". De fapt, numai devenind promotori ai păcii și unității va fi posibil să trăim în armonie cu noi înșine, cu ceilalți și cu creația, și să contribuim în mod eficient la edificarea unei lumi mai drepte și umane. Totul urmând o "cultură a dialogului" care "implică o ucenicie autentică, o asceză care să ne ajute să-l recunoaștem pe celălalt ca un interlocutor valabil" (Papa Francisc).

O altă valoare prezentă în rb este respectul față de fiecare ființă umană. Fidel față de evanghelie, sfântul Benedict îndeamnă la "Cinstirea tuturor oamenilor" (rb 4, 8), pentru că în fiecare ființă umană este prezent Cristos. Este o invitație de a avea o privire nouă față de semenii proprii, o privire care, inspirându-se din porunca creștină a iubirii, să se concentreze asupra unicității și asupra demnității fiecărei persoane; o privire deschisă care să favorizeze incluziunea, împărtășirea și solidaritatea, în special față de cei bolnavi, cei pelerini, cei străini (care în mănăstire nu lipsesc niciodată: cf. rb 36, 4), adică față de cei umili, cei săraci, cei din urmă. Așadar, sfântul Benedict ne stimulează să recunoaștem în fiecare bărbat și femeie un frate și o soră care trebuie însoțit, îngrijit, educat, promovat, evanghelizat, iubit și condus fericit spre portul vieții veșnice.

Un alt aspect care merită atenție este prețiozitatea vieții zilnice. Aceasta din urmă este pentru sfântul Benedict locul în care trebuie recunoscute semnele proximității lui Dumnezeu în propria viață (cf. rb 19, 1); locul în care trebuie trăită sfințenia evanghelică într-o formă obișnuită, în așa fel "încât eroicul să devină normal, zilnic, și încât normalul, zilnicul să devină eroic. Trebuie admirată simplitatea acestui program, și în același timp universalitatea sa" (Ioan Paul al II-lea). Un ecou al acestui lucru se poate găsi în exortația apostolică Gaudete et exsultate a papei Francisc, acolo unde el îi îndeamnă pe creștini de a trăi "sfințenia zilnică". După aceea, pentru sfântul Benedict nu există nimic care să nu contribuie în vreun mod la propriul drum de sfințenie, până acolo încât să-i îndemne pe călugării săi să mânuiască atent instrumentele din mănăstire, cum ar fi o sapă, un polonic sau un stilet. De fapt, și ele sunt instrumente prin care să-l caute pe Dumnezeu și pentru aceasta trebuie mânuite ca și cum ar fi adevărate vase sacre ale altarului (cf. rb 31,10).

În sfârșit, pentru a percepe prezența lui Dumnezeu în cotidianul nostru, sfântul Benedict conferă mare importanță și "stabilității". Paradigma schimbării de epocă prin care trecem este aceea a complexității și a vitezei și acesta este adesea motiv de neliniște, de dezorientare și de destabilizare. Stabilitatea la care face aluzie sfântul Benedict (cf. rb 58, 17), în afară de a fi de natură fizico-spațială, este mai ales interioară. Ea are de-a face cu o inimă puternic întemeiată pe Cristos - stânca, înaintea căruia nu trebuie pus absolut nimic (cf. rb 72, 11), și pe evanghelia sa, călăuză sigură pentru drumul de aici de pe pământ (cf. rb, Prol. 21).

Așadar, Regula sfântului Benedict continuă să fie izvor de inspirație fie pentru credincios fie pentru orice om de bunăvoință care dorește să contribuie la edificarea unei Europe cu față umană, "o Europă capabilă să dea naștere unui nou umanism" pentru care este nevoie de "amintire, curaj, utopie sănătoasă și umană" (Papa Francisc). Benedictus benedicat!

(După L'Osservatore Romano, 11 iulie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 725.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat