Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 14-a de peste an - Anul A - 2020

Zah 9,9-10; Ps 145; Rom 8,9.11-13; Mt 11,25-30

"Domnul îi sprijină pe toți cei care stau să cadă și îi ridică pe toți cei căzuți" (Ps 145,14-15).

Un imn creștin spune: "Pe când greu zăcea tot omul în păcate și dureri și vreo rază de speranță nu venea de nicăieri, ai văzut de sus că-n lume disperarea e stăpână și n-ai vrut ca omenirea pradă morții să rămână". Păcatul a fost și este cea mai mare povoară și cea mai mare catastrofă din univers, căci el a adus și aduce în lume temnița, distanțarea, durerea, orbirea, surzenia, paralizia, disperarea și moartea (Ps 142,7). Iar Isus a venit să ridice păcatul lumii (cf. In 1,29), prin jertfa sa de la cruce, iar nouă dându-ne pârghia "jugului său dulce" și a "poverii sale ușoare" (Mt 11,29-30). Una din meseriile diavolului a fost, este și va fi să schimbe etichetele pe flacoanele cu medicamente duhovnicești: în loc de otravă scrie medicament vindecător și în loc de medicament scrie otravă. Rămânând goi de orice dar, și de orice fericire, oamenii care au păcătuit și-a făcut șorțuri din frunze de smochin (cf. Gen 3,7), simbolul rușinii și al morții, dar Dumnezeu nu i-a voit așa, el le-a făcut haine din piele, simbolul iertării, al vieții și al voinței de mântuire (cf. Gen 3,21).

Deși imediat după păcat a fost făcută de către Dumnezeu o promisiune a mântuirii din această stare jalnică (cf. Gen 3,15), totuși atât de otrăvitoare a fost "dulceața păcatului", că o ușurare parțială și posibilitatea de a transforma toate aceste rele ale păcatului în coroane de glorie au venit numai odată cu întruparea lui Cristos, urmând ca eliberarea totală și deplină să aibă loc numai odată cu venirea sa de-a doua și numai pentru cei care vor veni, vor crede în Isus și apoi vor urma pe căile sale.

De la păcatul lui Adam și Eva toți purtăm această grea povoară și orice încercare a noastră de a ne elibera a fost "o deșertăciune și vânare de vânt". Ba mai mult, asemenea unui om căzut într-o mlaștină cu nisip mișcător, cu cât ne străduiam să scăpăm cu atât ne afundam mai mult. Ba mai mult, asemenea cătușelor de pe mâinile unui condamnat, care se strâng de la sine când acesta caută să scape de ele, așa ne-a făcut diavolul cătușele păcatului ca să nu putem scăpa ușor de ele.

Pe lângă poverile obișnuite purtate de întreaga omenire, poporul ales mai era împovărat de conducătorii romani, de conducătorii politici (cf. Fap 5,36-37), de rabini, de cărturarii și fariseii legaseră multe alte sarcini grele în spinarea poporului iudeu, sarcini care erau anevoie de purtat (cf. Mt 23,4.23) și de preocupări materialiste (cf. Mt 19,21-22; Lc 14,18-20). Când Isus le-a arătat calea de a scăpa de poveri, invitându-i să devină discipoli ai săi, nu toți au fost dispuși să accepte, să dea jos aceste poveri și să ia jugul lui Isus (cf. Lc 9,59-62). Ce greșeală fatală! Nu au privit la păsările cerului și nici la crinii câmpului din mâna lui Dumnezeu (Mt 6,25-29).

Psalmul 145 de astăzi ne spune că una din gloriile lui Mesia cel promis ca salvator, glorie care le va depăși pe toate celelalte în favoarea noastră, este îndurarea plină de dragoste care ne aduce mântuirea (cf. Ps 145,8-9) care a fost descoperită ca păcătoșilor lui Efraim (cf. Ier 31,18-20), ca fiului risipitor (cf. Lc 15,17), ca vameșului (cf. Lc 18,13), ca ascultătorilor lui Petru (cf. Fap 2,37) și ca ai sfântului Paul (cf. Fap 9, 4.6.9), ca temnicerului din Filipi (cf. Fap 16,29-30) etc.

Iar profetul Zaharia din prima lectură ne spune că Mesia cel promis este un "rege" puternic, dar în același timp blând și smerit ce vine la noi ca un mire la aleasa lui (cf. Zah 9,9-10). Noi am cunoscut până acum numai domnia lui satan și a acoliților săi, o domnie mândră și crudă. Mesia este aici imaginea adevăratului "Domn", al adevăratului gentleman, care este blând și smerit și care le spune și slujitorilor săi: "îmbrăcați-vă cu o inimă plină de îndurare, cu bunătate, cu smerenie, cu blândețe și cu îndelungă răbdare" (Col 3,12), calități și frumuseții nepieritoare (cf. 1Pt 3,4). De aceea, sfântul Paul care s-a conformat cerințelor divine descrie astfel misiunea sa în slujba poporului Domnului: "Ne-am arătat blânzi în mijlocul vostru" (1Tes 2,7). Apoi îi învață și pe liderii Bisericii să nu fie "gâlcevitori" sau "bătăuși" (1Tim 3,3). Apostolul invită pe toți credincioșii să se îmbrace cu "blândețea și bunătatea lui Cristos" (2Cor 10,1), să poarte în sine "blândețea și îndelunga lui răbdare" (Gal 5,23), având "duhul blândeții" (1Cor 4,21), ca "blândețea" lor "să fie cunoscută tuturor oamenilor" (Fil 4,5). Chiar și atunci când trebuie să de cont de speranța lor în Cristos trebuie să o facă "cu blândețe și teamă" (1Pt 3,15). Aceasta este aristocrația și noblețea noastră în Cristos, cea a blândeții și a iubirii. Tot ceea ce nu este astfel vine de la cel rău.

Isus venit în lume ne spune astăzi tuturor celor apăsați de jugul și de urmările catastrofale ale păcatului: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă! Luați asupra voastră jugul meu și învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre! Căci jugul meu este plăcut, iar povara mea este ușoară" (Mt 11,28-30).

Dar, înainte de aceste cuvinte Isus a luat cuvântul și a zis: "Te preamăresc, Tată, Domn al cerului și al pământului, pentru că ai ascuns acestea celor înțelepți și pricepuți și le-ai descoperit celor mici. Da, Tată, pentru că aceasta a fost dorința ta (cf. Mt 11,25-26). Scriptura spune: "În timp ce iudeii cer semne, iar grecii caută înțelepciunea, noi îl predicăm pe Cristos cel răstignit, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni" (1Cor 1,22). Însă, Isus nu răspunde nici lui Pilat care căuta înțelepciune: "Ce este Adevărul" (cf. In 18,38) și nici lui Irod care căuta minuni (cf. Lc 23,8), nici nouă când căutăm toate acestea, pentru că Isus a venit să ne descopere dragostea și mântuirea Tatălui, nu lucrurile lumii.

Căutarea înțelepciunii care vine de la oamenii păcătoși și căutarea minunilor fără căutarea înțelepciunii divine și de minunea convertirii, devin o piedică în calea evanghelie și a mântuirii.

Profetul Zaharia care ne vorbește în prima lectură de astăzi, înainte de a ne vorbi despre regele Mesia, ne vorbește de niște popoare arogante pentru înțelepciunea lor (cf. Zah 9,1-8). Purtarea acestora fusese observată de Dumnezeu fără știrea lor, "pentru că Domnul are ochii asupra oamenilor". Și cât de mulți uită de această sfântă privire a Domnului! În vederea venirii regelui Mesia Dumnezeu se pregătește să distrugă înțelepciunea lor care nu au reușit să-l cunoască pe el (cf. 1Cor 1,21). În vederea venirii lui Mesia, Dumnezeu va distruge: puterea Tirului, încrederea înșelătoare a Ecronului, mândria și urâciunile filistenilor. Astfel va fi deschisă calea lui Mesia care vine să vestească pacea și să stăpânească până la marginile pământului.

În zilele Domnului nostru, existau patru cetăți (orașe) de frunte în Galileea, care au căutat numai minunile lui Isus și nu mântuirea lui. Corozain, Betsaida, Cafarnaum și Tiberiada, nu aveau nici ochi, nici inimă să- iubească pe Isus trimisul lui Dumnezeu (cf. Mt 11,21-24). El știa că atitudinea lor era doar o anticipare a respingerii lui la scară mult mai mare. Care a fost urmarea? Nimicirea lor ca să nu mai fie o piedică în calea evangheliei mântuirii. Nimicirea Corozainului și a Betsaidei a fost atât de profundă, încât azi nici nu se cunoaște locul exact unde au fost aceste orașe. Nici chiar despre Cafarnaum nu se știe exact unde era plasat. Tiberiada singură, redusă mult, mai dăinuie încă. Aici vedem soarta finală a celor care a văzut minuni, au mâncat cu el, care au zis numai din gură: "Doamne, Doamne", dar cu inima au rămas departe de el. Vor fi înlăturați și de aici și din cer (cf. Mt 7,22).

Acest împărat mesianic a venit într-adevăr în persoana lui Isus, care în semn de recunoaștere a intrat în cetatea miresei lui "călare pe un măgăruș (cf. Zah 9,9; In 12,15). Însă poporul său, mireasa lui, nu l-a primit, ba chiar l-a dat la moarte. Dar împăratul Mesia va mai reapărea încă odată în toată maiestatea sa și atunci bunătatea, slava și frumusețea îi vor fi admirate împreună. Atunci Isus speră că mireasa sa îl va primi și îl va urma spre lăcașul nunții veșnice, spunând: "Tu ești mai frumos decât fiii oamenilor; harul este turnat pe buzele tale (Ps 45,1-2). Atunci răscumpărații vor fi atunci precum pietrele prețioase din cununa sa (cf. Ps 45,16), ei vor completa frumusețea minunată a împăratului (cf. Is 62,3) și vor da mărturie despre bunătatea lui de nespus (cf. Ps 31,19-21).

Printre ultimii dintre profeți care au pregătit calea lui Isus, Biblia ne spune astăzi că a fost Ioan Botezătorul, cel care a fost trimis și acționat în spiritul profetului Ilie (cf. Mc 9,11), cel care i-a pregătit pe noi păcătoșii ca să-l primească pe Mesia, eliberatorul și mirele celor mântuți. Noul Ilie a venit și și-a făcut lucrarea de pregătire a poporului ca să-l primească pe Isus (cf. Mt 11,14), dar ei au făcut cu el ceea ce au voit, adică l-au ucis (cf. Mc 9,13). Între Ilie și Ioan Botezătorul sunt foarte multe asemănări. Iată câteva: Ilie a venit în timp de gravă ruină; Ioan la fel. Ilie a trăit un timp de cumplită secetă sufletească, Ioan la fel. Ilie a avut a face cu un împărat criminal, Ahab; Ioan cu alt împărat criminal, Irod. Ilie a avut a face cu Izabela, Ioan cu Irodiada. Ilie a vorbit poporului adunat, Ioan la fel. Mărturia lui Ilie n-a fost primită de popor, a lui Ioan la fel. Albina care-și pregătește aripile ca să zboare pentru a-l înțepa pe om, nu știe că acest zbor este zborul morții. Așa este mereu cu cel ce face rău aproapelui.

O poezie creștină spune: "Ai apărut tu, Isuse, și lanțul ni l-ai rupt; în fața iubirii tale, durerea noastră a dispărut. Ce ferice când credința, prin har pe noi ne învață că-n tine avem pacea, mântuirea și Duhul cel de viață!"

O pace și o ușurare minunate le-au succedat poverilor și chinurilor noastre. Vinovați, am înțeles că nu mai este acum nici o condamnare pentru noi, căci în Cristos Isus suntem în siguranță deplină. "Oameni nenorociți", fără nici o putere de a face binele, am descoperit o nouă putere în noi, putere numită: "legea Duhului de viață", care ne eliberează de sub "legea păcatului", adică de sub dominația sa. Acestea sunt cele două mari adevăruri pe care trebuie să ni le însușim din pericopa evanghelică de astăzi: "Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă! Luați asupra voastră jugul meu și învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre! Căci jugul meu este plăcut, iar povara mea este ușoară" (Mt 11,28-30).

Care este "jugul lui Isus"? Jugul lui Isus este în primul rând împlinirea voinței Tatălui, voință care a fost călcată grosolan mai întâi de îngerii răi și apoi de către oamenii amăgiți, mai întâi în paradis și apoi pe pământ. Deci, prin jugul Cristos se înțelege felul său de viață supus voinței lui Dumnezeu, viață rezumată în Legea lui Dumnezeu și înălțată în Predica de pe munte (cf. Is 42,21; Mt 5,17-22). Ilustrația "jugului" pe care Cristos o folosește aici nu era străină pentru ascultătorii săi, deoarece și rabinii se refereau la Tora ca la un jug (cf. Dt 31,9), dar nu în sensul de povară, ci de disciplină, un fel de viață la care oamenii urmau să ajungă.

Apoi, a lua jugul lui Isus înseamnă pur și simplu a deveni discipol al său (Fil 4,3), adică a ne supune autorității sale și celor cărora el le-a conferit autoritate (Ef 5,21; Evr 13,17), să trăim așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6) și să facem lucrările pe care le-a făcut el (1Cor 11,1; 1Pt 2,21). Acesta este jugul pe care Isus îl oferă tuturor celor care vin la el pentru odihnă și înviorare. Voim să acceptăm acest jug (cf. In 8,31-32)?

Sfântul Paul ne învață astăzi că prin mărturisirea credinței și primirea Botezului ne-am făcut părtași la misterul pascal al lui Cristos, primind în dar Duhul lui Cristos, care ne insuflă îndemnul să avem o purtare demnă și blândă în același timp. Duhul lui Cristos rămâne și lucrează în noi dacă înfrânăm pornirile dezordonate ale trupului (cf. Rom 8,9-13).

Când a spus: "Luați jugul meu asupra voastră", el ne-a invitat să intrăm în același jug cu el. Ce binecuvântare ar fi să îl avem alături pe Isus ca să tragă sarcina împreună cu noi! Ca tâmplar, Isus a știut și cum să confecționeze un jug nou, căptușit cu îndurare, cu bunătate, cu smerenie, cu blândețe și cu îndelungă răbdare" (Col 3,12). La Botez, noi am luat jugul lui și devenim discipolii săi, acceptând astfel unele sarcini și responsabilități grele. Cu toate acestea, jugul lui Isus ne aduce înviorare și nenumărate binecuvântări, deoarece Isus ne asigură: "Că eu sunt blând și smerit cu inima" (Mt 11,29).

Când acceptăm din toată inima jugul oferit de Isus și învățăm să îl purtăm corect, nu avem niciodată motive ca el să ni se pară o povară insuportabilă. De fapt, dacă ne imaginăm că Isus este cu noi în același jug, nu este greu să vedem cine poartă în realitate cea mai mare parte din povară. Situația este identică cu aceea dintr-o imagine pioasă, unde Isus poartă crucea iar un copilaș care abia atinge crucea lui Isus, crede că el o poartă pe drum, când în realitate Isus este cel care face aceasta. În calitate de Tată iubitor, Dumnezeu ne cunoaște foarte bine limitele și slăbiciunile și ne satisface necesitățile prin intermediul lui Isus Cristos (cf. Fil 4,19; Is 65,24).

Isus nu le-a zis oamenilor să pună sarcina lui peste cea pe care ei o purtau deja. Iată ce le-a spus el discipolilor săi: "Nici o slugă nu poate sluji la doi stăpâni" (cf. Lc 16,13). În felul acesta, Isus le oferea oamenilor o alegere. Vor continua ei oare să poarte sarcina grea pe care o aveau sau preferau să o dea jos și să accepte ceea ce le oferea el? Isus i-a chemat plin de iubire: "Sarcina mea este ușoară".

Psalmul responsorial de astăzi, Psalmul 145, este diferit de ceilalți de până acum. Dușmanii au dispărut, durerile au luat sfârșit și strigătul după ajutor a încetat. Întregul psalm este o laudă la adesea bunătății lui Dumnezeu, căci mireasa a intrat în sfârșit în binecuvântările împărăției, iar când privește înapoi, vede doar dovezile clare ale bunătății, puterii și înțelepciunii lui Dumnezeu. Cristos, căruia David îi este doar un simbol, intonează aici lauda care se va extinde la întreaga creație. Și fiecare dintre noi putem cânta cu el: "Te voi înălța, Dumnezeul meu, în fiecare zi te voi binecuvânta, în vecii vecilor". Domnul este mare, măreția sa este nepătrunsă, lucrările lui sunt puternice, minunate și înfricoșătoare. Bunătatea lui este mare și universală și va "răsuna amintirea" ei pretutindeni. Puterea lui va fi vestită, iar dreptatea lui, cântată tare" (Ps 145,1-2.8-11). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 14-a de peste an


 

lecturi: 846.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat