Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

27 iunie 1884 - Episcopia Romano-Catolică de Iași (III)

Mâine, 27 iunie, vom aniversa 136 de ani de la înființarea Episcopiei Romano-Catolice de Iași, de aceea vă propun câteva articole în care voi sintetiza organizarea catolicilor din Moldova, de la consemnarea lor documentară și până în zilele noastre. În primele două articole am prezentat formele de organizare teritorială din secolele XIII-XIX: Episcopia de Milcov, Episcopia de Siret, Episcopia de Baia și Episcopia de Bacău.

Vicariatul Apostolic al Moldovei

La începutul secolului al XIX-lea, preoții misionari s-au decis să mute reședința episcopului la Iași. Aici însă au întâmpinat o rezistență puternică din partea Divanului Domnesc, probabil din cauza unui firman emis de Poarta Otomană, privind protejarea creștinilor de rit roman, care, în ciuda insistențelor diplomatice ale Austriei și Sfântului Scaun, nu a putut fi abrogat. Din această cauză, în Moldova nu s-a mai putut menține o episcopie, ci doar un vicariat. Acesta s-a înființat în anul 1818, la Iași, și a primit numele de Vicariatul Apostolic al Moldovei (1818-1884). La cârma acestei instituții s-au succedat 14 vizitatori apostolici cu caracter episcopal, care erau titularii altor episcopii ale Bisericii Catolice.

Acest compromis nu a plăcut Austriei, care considera că abandonarea titlului de episcop de Bacău nu mai justifica insistențele ei la protectoratul catolicilor din Moldova. Firmanul turcesc care interzicea șederea unui episcop catolic în Moldova nu fusese revocat, iar protectoratul Austriei nu era aprobat oficial de către Poartă. În aceste condiții, Congregația De Propaganda Fide, fără să anunțe aceste două puteri, propune papei ca vizitator apostolic pe Ioan Paroni (1818-1825), care a fost numit în ziua de 2 august 1818. Nemulțumit de situația juridică în care se afla, ca și de slabele preocupări ale nunțiului Stümmer de la Constantinopol pentru revocarea firmanului, pleacă el însuși în capitala imperiului, dar fără mari sorți de izbândă. Venit în capitala Moldovei, din cauza opoziție clerului ortodox, hotărăște să stea la Horlești, dar pentru o mai bună coordonare a activității pastorale episcopul Paroni a numit doi vicari forani (protopopi districtuali). În afară de vicarul de la catedrala din Iași, acești vicari își aveau sediile la Faraoani și Siret. Este demn să mai consemnăm că prin demersurile sale, episcopul Paroni a câștigat bunăvoința Porții Otomane și, prin câteva legături și intervenții, a reușit să anuleze firmanul dat de cancelaria otomană, episcopul putând astfel să stea oficial în Moldova, chiar dacă situația lui juridică nu era clară în acte.

Episcopului Paroni îi succed ca administratori apostolici în Moldova alți episcopi franciscani: Bonaventura Zabberoni (1825-1826), Iosif Gualtieri (1826-1827), Inocențiu Panfili (1827-1831), Carol Magni (1832-1835), Petru-Rafael Arduini (1838-1843), Paul Sardi (1843-1848), Anton de Stefano (1849-1859), Iosif Tomassi (1859-1864), Iosif Salandari (1864-1873), Anton Graselli (1874), Ludovic Marangoni (1874-1877), Fidelis Dehm (1878-1880), Nicolae Iosif Camilli (1881-1884). Dorim să elogiem aici figurile marcante ale episcopilor Paul Sardi - care a înființat un Mic Seminar pentru seminariștii indigeni, și Anton de Stefano - care a obținut aprobarea pentru "înființarea unui seminar în România de peste Milcov".

Întrucât toate formele de organizare a catolicilor din Moldova nu au fost de lungă durată se impunea găsirea unei alte strategii. Moldova continua să fie un ținut misionar, iar misionarii nu puteau face față numărului crescând al catolicilor din această zonă, de aceea era necesar un cler indigen pentru o pastorație în spiritul directivelor Bisericii Catolice, ceea ce s-a și înfăptuit spre finalul veacului al XIX-lea.

Catolicii din Moldova la sfârșitul secolului al XIX-lea

La finele secolului al XIX-lea, sistemul vieții politice a avut ca bază un regim democratic inaugurat prin Constituția din 1866. Democratizarea societății românești a avut loc, însă, foarte lent, deoarece limitele reformei agrare din 1864 au dat naștere unor grave probleme sociale. Puterea politică era împărțită între marii proprietari industriali (liberalii) și funciari (conservatorii). Orientarea liberală a criticat vechiul regim politic, dar a fost prudentă față de tendința de radicalizare a cadrului democratic. Prin alternanța la putere a Partidului Național Liberal și a celui Conservator, regele și-a păstrat rolul de arbitru în viața politică.

Fiind un rege constituțional, Carol I (1866-1914) a acționat ca un factor de mediere în viața politică. El a fost favorabil catolicilor, întreținând numeroase relații cu episcopii de București și de Iași. Domnia lui a marcat o etapă de mari progrese ale României în plan economic, social, administrativ, politic, cultural etc. Sistemul de guvernare stabilit prin Constituția din anul 1866 și-a dovedit viabilitatea, iar regimul politic a evoluat pe o linie democratică. Așadar, contextul politic favoriza trăirea pașnică a catolicilor din Moldova.

Pe fondul revoluției socio-economice ce a cuprins întreaga țară, s-au observat importante mutații pe plan social. Populația Moldovei se află într-o continuă mișcare, amintind și creșterea demografică ce a caracterizat sfârșitul secolului trecut. Majoritatea populației trăia la sate (aprox. 82%). Dar, pe seama sărăciei populației rurale, în condițiile divizării loturilor de pământ, a concentrării lor în mari gospodării și a industrializării, a crescut și numărul locuitorilor de la orașe. În ciuda revoluției industriale, țărănimea a continuat să reprezinte pătura socială cea mai însemnată în societate. În ea se încadrează și cea mai mare parte a catolicilor din Moldova de la sfârșitul secolului al-XIX-lea.

Legea împroprietăririi rurale din anul 1864 stabilea ca să i se dea fiecărui preot câte opt fălci și jumătate de pământ, în raport cu numărul credincioșilor. La bisericile mari puteau fi trei sau patru preoți. Guvernul D.A. Sturdza a intervenit în clarificarea acestei probleme, hotărând să se ia surplusul de pământ de la bisericile care nu aveau numărul de preoți stabilit în 1864. Pentru țărani, Constituția din 1866 a adus câteva lucruri bune: în comune se alcătuiește un consiliu comunal autonom, care avea un primar ales, precum și un notar, care ținea la zi registrele și evidența dărilor. Repartizarea impozitului și strângerea lui au fost încredințate unui perceptor ambulant. Evidența stării civile a fost luată din grija preotului și încredințată notarului. Preotul era de acum înainte numai preot, nu mai era și judecătorul satului, educatorul și conducătorul lui. Prin această constituție, preotul și-a pierdut mult din autoritatea pe care o reprezenta în sat. Totuși, preotul, alături de învățătorul satului, se bucura de o stimă deosebită, fiind considerat ca făcând parte dintr-o grupare socială de elită.

În ceea ce privește numărul locuitorilor din Moldova, credem că sunt binevenite datele culese dintr-un raport al episcopului Nicolae Iosif Camilli, trimis în anul 1890 binefăcătorilor din Bruxelles. În Moldova erau aproximativ 65.000 de catolici, care trăiau într-un teritoriu vast ce cuprindea aproximativ 2.000.000 de locuitori. Dintre aceștia, 300.000 erau evrei, 40.000 protestanți, iar restul erau ortodocși. Pentru credincioșii catolici, dispersați și separați de distanțe mari, erau 26 de parohii cu 23 de preoți, dintre care unii erau bătrâni sau bolnavi, patru parohii fiind vacante. Printre catolicii din Moldova nu se găseau nici aristocrați, nici burghezi, nici persoane din clasele înalte ale societății. Din cauza numărului mic de preoți, o mare parte dintre catolici trăiau fără îngrijire spirituală. În Moldova era nevoie de mai mulți preoți, era necesară înființarea unor parohii noi, trebuiau fondate școli noi, unul sau mai multe colegii etc. Dar, din cauza sărăciei, acestea nu se puteau realiza. Pentru aceeași perioadă, dintr-un jurnal al părinților iezuiți, am reținut următoarele cifre: numărul catolicilor din toată Moldova se ridica la aproximativ 63.000 - dintre care "vreo 55.000 de localnici și vreo 10.000 de peregrini"; ei erau deserviți de 30 de preoți din Ordinul Franciscanilor Minori Conventuali, majoritatea fiind străini, trei născându-se în Moldova; în Moldova erau 26 de parohii cu 37 de biserici de piatră, 60 din lemn și 15 capele.

În contextul dezvoltării generale a României, un rol important l-a avut și cultura. Înflorirea ei, începută la mijlocul secolului al XIX-lea, a fost concretizată, în perioada pe care o analizăm, prin preocuparea constantă pentru cultură, dar și prin personalitățile de vază ce au ilustrat-o: Vasile Alecsandri, Theodor Aman, Mihail Kogălniceanu, Ion Ghica, Alexandru Odobescu, Nicolae Iorga etc.

Un rol important în creșterea nivelului de cultură al catolicilor din Moldova l-a jucat Legea învățământului din 1864, prin care învățământul primar de patru ani a devenit obligatoriu și gratuit. Catolicii beneficiau și de aportul pe care l-au dat misionarii și dascălii ce îi conduceau. Însă, în ciuda acestor avantaje, mulți au rămas analfabeți, pentru că nu voiau să meargă la școală. Grija pământului îi preocupa mai mult. Ministerul Instrucțiunii Publice va admite predarea religiei în școli, ceea ce ușura munca de educare religioasă a copiilor, care era de multe ori neglijată de părinți. După învățământul primar se putea urma învățământul secundar de șapte ani și cel universitar de trei ani. Lipsa de școli și de cadre didactice a făcut imposibilă aplicarea practică a legii din 1864. În această perioadă s-au fondat și primele forme de învățământ superior din Moldova, așa-zisele școli științifice de prestigiu. Copiii catolicilor, însă, de cele mai multe ori provenind din medii foarte sărace, nu puteau beneficia de aceste roade ale dezvoltării învățământului din România. Tot în această perioadă a avut loc și o puternică mișcare artistică. Arhitectura, pictura, sculptura, muzica și teatrul trec printr-un proces de definire a marilor direcții care vor reliefa specificul național în artă. Pe plan național se consolidează un stil artistic românesc. Din păcate, așa cum ne atestă mărturiile și documentele, nu s-au evidențiat asemenea artiști din rândul catolicilor moldoveni. Bisericile erau proiectate și pictate de artiști străini, de cele mai multe ori italieni, sub influența misionarilor catolici din Moldova. Un rol important îl joacă în această perioadă și presa. Apar numeroase cotidiene și reviste. Cele catolice își vor face apariția abia în ultima decadă a acestui secol.

O statistică privind structura intelectuală românească de la sfârșitul secolului al XIX-lea ne prezintă cum clerul constituia 18,9% din totalul intelectualilor, situându-se pe treapta a treia a statisticii, după profesori (46,1%) și juriști (22,8%). Calificativul de "intelectual" era dat de studiile superioare urmate de aceștia. În paralel cu ei, se arată că cea mai mare parte dintre intelectuali aparțineau categoriei sociale a boierilor și burghezilor, în timp ce din rândul țărănimii se ridicau foarte rar asemenea persoane. Se poate constata că, la nivel general, țăranii nu puteau beneficia de un nivel de cultură foarte înalt. Mulți erau analfabeți, iar unii se mulțumeau doar cu clasele elementare.

În ceea ce privește nivelul de cultură al catolicilor din Moldova, ne sunt de folos constatările misionarilor iezuiți, care au activat în Vicariatul Apostolic al Moldovei și mai apoi în Dieceza de Iași. În ceea ce privește institutele școlare: erau două colegii pentru fete aparținând surorilor sioniene, unul la Iași și unul la Galați, erau trei școli grădinițe, două școli pentru lucrări manuale feminine etc. Viața catolicilor era împiedicată mult, deoarece trăiau între schismatici și iudei. Din raportul episcopului Camilli pentru anul 1890, vedem necesitatea de a se înființa școli pentru copii, un pension pentru tinerii mai abili etc., ei iubind modul preoților de a-i educa. Pentru tinerele fete se găseau două pensioane (școli cu internat) îngrijite de surorile franciscane și surorile din Congregația Notre Dame de Sion, cele pentru băieți lipsind cu desăvârșire.

Aceste realități, precum și contextul internațional, marcat de constituirea Sfântului Scaun (1870) și Războiul de Independență a României (1877), au avut ca rezultatele imediate înființarea Arhiepiscopiei Catolice de București (27 aprilie 1883) și a Episcopiei de Iași (27 iunie 1884).

Pr. Alois Moraru

* * *

27 iunie 1884 - Episcopia Romano-Catolică de Iași (II)

27 iunie 1884 - Episcopia Romano-Catolică de Iași (I)


 

lecturi: 620.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat