Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

27 iunie 1884 - Episcopia Romano-Catolică de Iași (II)

Peste câteva zile, la 27 iunie, vom aniversa înființarea Episcopiei Romano-Catolice de Iași, în anul 1884. Până atunci, însă, vă propun câteva articole în care voi sintetiza organizarea catolicilor din Moldova, de la consemnarea lor documentară și până în zilele noastre. În primul articol am prezentat primele forme de organizare teritorială: Episcopia de Milcov și Episcopia de Siret.

Episcopia de Baia

La începutul secolului al XV-lea, orașul Baia era capitala Moldovei și era locuit de români, sași și unguri. Pentru a-și consolida tronul, domnul Alexandru cel Bun (1400-1432) a căutat să se apropie mai mult de Polonia și, în acest sens, s-a căsătorit cu verișoara regelui Vladislav, Maria Rimgailla. În anul 1402, încheie un tratat cu regele polon, recunoscându-i suzeranitatea, și îl ajută în luptele cu teutonii la Grünwald (1410) și Marienburg (1422).

Cum am consemnat în articolul anterior, în anul 1413, au fost numiți din greșeală doi episcopi de Siret. În același timp, regele polonez cere antipapei Ioan al XXIII-lea să înființeze o episcopie catolică la Baia, iar episcop să fie numit dominicanul Ioan Ryza, superiorul ordinului în Vicariatul Ruteniei. Pentru rezolvarea situației create, antipapa l-a rugat, la 7 august 1413, pe episcopul de Camenița să se intereseze dacă biserica din Civitas Moldaviensis (Baia), situația și însemnătatea orașului justifică înființarea unei episcopii și, în caz afirmativ, să transforme biserica în catedrală, să pună la cale toate cele trebuincioase și să-l sfințească episcop pe Ioan de Ryza, propus de regele și regina Poloniei. Papa termină scrisoarea punând noua episcopie sub ascultarea și dependența Episcopiei de Halici. În mod eronat, unii istorici plasează înființarea acestei episcopii în anul 1410, când "Alexandru cel Bun, voievodul Moldovei, împreună cu soția sa, Margareta, care era catolică, au organizat episcopia pentru credincioșii catolici". Cercetările serioase susțin, însă, că Episcopia de Baia a fost înființată în anul 1418 și au fost șapte episcopi care au purtat acest titlu, ultimul fiind Mihail Marinoski (1510-1523).

Pentru buna desfășurare a cultului, domnul Alexandru cel Bun a clădit catolicilor, între anii 1417-1420, o biserică din piatră, în stil gotic, cu bolți și sculpturi frumoase, care măsura 30 pași lungime și 10 lățime. Mulțumit de această biserică, papa Martin al XV-lea (1417-1431) îl roagă pe episcopul de Baia, Ioan Ryza, să cerceteze motivele de anulare a căsătoriei domnului cu Maria Rimgailla. Toate încercările ei de convertire a soțului au rămas zadarnice. Deși despărțirea s-a făcut în mod pașnic, ea a adus totuși o încordare între Moldova și Polonia.

În perioada cât a funcționat Episcopia de Baia, "viața catolică" a slăbit foarte mult, ceea ce le-a permis husiților să convertească o mare parte dintre catolici la religia lor. După moartea lui Alexandru cel Bun, urmând patru ani de lupte fratricide, propaganda husită slăbește în intensitate, deoarece domnii s-au îndreptat din nou spre Polonia. Această orientare nu va dura mult, husitismul va reînvia și, împreună cu protestantismul, va distruge viața catolică de la Baia. Mai mult, între 1439 și 1442, când s-a desfășurat Conciliul de la Florența, mitropolitul Damian al Moldovei a semnat decretul de unire, dar nu a acceptat "Filioque" și a rămas pe mai departe împreună cu poporul în religia și tradiția ortodoxă.

După moartea episcopului Ioan Ryza, în anul 1438, papa Eugen al IV-lea (1431-1447) l-a numit ca succesor pe dominicanul Petru Czipser, care până în 1452 nu a fost în eparhia lui. La începutul activității sale ca episcop, a trimis la Roma o relatare a situației catolicismului din Moldova: ereticii predică nestingheriți și au atras de partea lor călugări franciscani și dominicani și împreună contribuie la ruinarea credinței și moravurilor. La 28 noiembrie același an, papa Nicolae al V-lea (1447-1455) scria episcopului de Esztergom rugându-l să analizeze situația din Moldova. Acesta îl înștiințează pe inchizitorul general, Ioan Capistran, care-și trimite călugării minoriți pentru a predica dreapta credință.

În anul 1457, când urcă pe tronul Moldovei Ștefan cel Mare (1457-1504), moare episcopul Czipser și este numit franciscanul Ioan Kaminez (8 iulie). Este o bună ocazie de comunicare cu franciscanii trimiși de Ioan Capistran, iar rezultatele nu întârzie să se arate. În anii 1445 și 1456, Ioan Capistran a fost în Moldova, predicând însoțit de cunoscători ai limbilor locale. Misionarii franciscani, datorită muncii lor apostolice intense, au reușit să-i readucă pe mulți dintre ruteni, valahi, armeni și alții la credința catolică.

În anul 1462, acești călugări au fost nevoiți să părăsească Moldova deoarece au venit în conflict cu clerul ortodox local. Ioan Kaminez, ca și antecesorul său, n-a stat prea mult timp în dieceză, și în cele din urmă a fost numit episcop auxiliar în Ungaria.

După ce, în iulie 1504, a murit domnul Ștefan cel Mare, tronul Moldovei i-a revenit fiului său Bogdan. Pentru întărirea relațiilor cu Polonia, acesta a vrut să se căsătorească cu Elisabeta, fiica regelui polon Alexandru, acceptând să fie numit un episcop polonez la Baia și să vină preoți care să-i păstorească pe catolici. Întrucât căsătoria nu a mai avut loc, Baia a rămas fără episcop timp de șapte ani.

În anul 1510 este amintit ultimul episcop de Baia, Mihai Marinoschi. El nu a arătat vreun interes pentru episcopia devenită titulară și a murit în anul 1525. După acest an, Baia a rămas doar o simplă parohie.

Lipsită de episcopi și de o organizare bisericească adecvată, minoritatea catolică din Moldova a fost lovită puternic de ofensiva husită și protestantă. Totuși, misionarii franciscani și dominicani s-au străduit să mențină flacăra catolicismului aprinsă și au căutat pe căi diverse să-i readucă pe "catolicii rătăciți" la turma pe care au părăsit-o. Deși au lucrat în Moldova încă de la începutul secolului al XIII-lea, abia în anul 1535 este menționată pentru prima oară mănăstirea franciscanilor din Bacău. Munca franciscanilor și dominicanilor este continuată de misionarul iezuit Thabuc Fegedin, care îi readuce la "religia lor de mai înainte" pe cei din orașele Huși, Trotuș, Roman și în cinci sate din jurul acestuia. Eforturile acestui misionar au fost susținute și de preoții Iuliu Mancinelli și Francisc Pastis de Candia, cărora li s-a propus să rămână aici mai mult timp, oferindu-li-se "șansa de a fi numiți episcopi".

După acest succes, în a doua jumătate a secolului al XVI-lea, Moldova, ca de altfel întreaga Europă de Răsărit, a fost străbătută de un puternic curent promovat de iezuiți, prin care se intenționa reorganizarea formelor administrative locale ale catolicilor de pe acele meleaguri. În acest sens, preotul iezuit Stanislau Warszewicz, sprijinit de domnul Moldovei, Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591), de sfetnicul Bartolomeu Brutti și de mitropolitul Sucevei, Gheorghe Movilă, cu aprobarea cardinalului Aldobrandini, a inițiat un plan care prevedea înființarea unei episcopii catolice sufragane celei de Lvov, cum fusese și cea de Baia, și a unui seminar pentru clerul indigen la Cotnari. Acest plan nu a fost dus la desăvârșire, deoarece, în anul 1591, domnul Petru Șchiopul a fost înlăturat. Totuși, documentele care ne sunt accesibile și relatările "călătorilor străini" au scos la iveală diverse inițiative ale boierilor din Moldova de a-i chema pe iezuiți în teritoriile pe care le posedau, pentru a asigura asistența pastorală a credincioșilor de religie catolică, ale căror comunități au avut de suferit mult din cauza calvinilor și husiților.

Episcopia de Bacău

În contextul zbuciumat al Moldovei, după moartea ultimului episcop de Baia, minoritatea catolică din această parte a țării putem spune că doar a supraviețuit. Din punct de vedere politic, Moldova era vasală turcilor și domnii erau schimbați foarte des de către Poarta Otomană. Boierii au fost mari posesori de pământuri și de multe ori contribuiau la urcarea pe tron a unui domn sau la căderea lui. Alături de ei stătea ierarhia bisericească ortodoxă, care avea în posesie terenuri imense. Printre aceștia, trăiau și câteva mii de catolicii, cărora preoții le aminteau mereu că sunt catolici și se deosebesc de ortodocși.

Sub domnia lui Ieremia Movilă (1595-1606), cei "15.000 de catolici din Moldova, în cea mai mare parte sași și unguri", au fost ocrotiți, situație ce permite venirea pe aceste meleaguri a călugărilor franciscani de la Pera Constantinopolului. Constatând bunăvoința domnului și a urmașului său, Simon Movilă, Sfântul Scaun a decis înființarea Episcopiei de Bacău, fapt concretizat la 17 septembrie 1607, când papa Paul al V-lea (1605-1621) îl numește pe episcopul Ieronim Arsengo. Analizând corespondența acelei vremi și contextul epocii, mulți istorici sunt de părere că Episcopia de Bacău a fost continuarea celei de Siret. Și într-un caz și în celălalt, un rol important l-a avut regele Poloniei, care era considerat primul protector al catolicilor din Moldova.

Șaisprezece din cei 19 episcopi care s-au perindat la conducerea acestei eparhii, au fost polonezi, mulți lipsind sau vizitând foarte rar episcopia. Motivul pentru care nu stăteau la Bacău erau desele incursiuni ale tătarilor, care jefuiau și omorau, iar lumea stătea refugiată în păduri. Această situație a făcut ca papa Alexandru al VII-lea (1665-1667) să-i oblige pe ierarhi să rămână la sediul episcopiei. Întrucât nici această dispoziție nu a dat rezultatul scontat, Sfântul Scaun a trimis numeroși vizitatori apostolici. Amintim câțiva dintre ei, dar și dintre misionarii marcanți din acea perioadă: Francisc Pastis din Candia, Bernardin Quirini, Ștefan Balthazar, Andrei Bogoslavic, Paul Bonnici, Nicolae Barsi, Benedict Emanuel Remondi din Milan, Petru Bogdan Baksic, Bartolomeu Bassetti, Petru Diodat, Marcu Bandini, Paul Beke, Petru Parcevic, Bonaventura din Campofranco, Vito Piluzzio etc.

Acești delegați ai Sfântului Scaun au constatat că, în primele decenii ale secolului al XVII-lea, din cauza luptelor dese purtate pe teritoriul Moldovei, a scăzut simțitor numărul catolicilor din această parte a țării. La mijlocul acestui secol se constată următoarea coloratură etnică a catolicilor din Moldova: "unguri, care-și uitaseră limba, poloni, italieni, slavi, francezi, sași și alții". Trecând prin comunitățile catolicilor, mulți vizitatori nu fac referință la etnia lor, ci îi numesc "ungureni".

Pentru a uniformiza situația clerului și a credincioșilor din Moldova, în această perioadă au avut loc două sinoade diecezane: unul la Cotnari (6 noiembrie 1642) și unul la Bacău (27 aprilie - 1 mai 1663). Printre chestiunile abordate la aceste sinoade au fost: situația catolicilor din Episcopia de Bacău, acceptarea purgatoriului ca normă de credință, reglarea abuzurilor și dezordinilor în privința ritului și a sacramentelor. Aceasta a persistat până în anul 1818, când a murit ultimul episcop care a purtat acest nume, Iosif Bonaventura Berardi (+ 20 aprilie 1818, la Iași).

În toată această perioadă, întrucât catolicii au trecut prin situații dramatice, misionarii au fost alături de credincioși în marile lor greutăți: năvălirea tătarilor, a cazacilor, a turcilor etc.; asuprirea lor de către domni, boieri și mănăstiri; multiple cazuri de ciumă, holeră sau alte boli. Asupririle erau deseori influențate de faptul că majoritatea catolicilor din Moldova erau considerați acum "unguri" și erau priviți cu oarecare suspiciune de ortodocși. Cu toate acestea, catolicii s-au încadrat în muncă și în viața țării, credința lor le-a creat un echilibru moral și o speranță de mai bine, fapt pentru care "catolicismul s-a răspândit în Moldova încă de la întemeierea principatului, iar de atunci au catolicii biserici...".

Pentru a fi mai expliciți, vom relata din Memoriul asupra vechii și actualei stări a Moldovei, prezentat lui Alexandru vodă Ipsilante (1786-1788), domnul Moldovei, în 1787, de comitetele Alexandru d' Hauterive. Fiind secretarul domnului Alexandru Mavrocordat II (1785-1786), a trebuit să fugă din Iași la Constantinopol. De acolo, îi scria noului domn: "Există în Moldova 15.000-16.000 de catolici cu jurisdicția episcopului de Bacău, așezați de la Ștefan cel Mare și care, primind obiceiurile și limba țării, și-au păstrat-o totuși și pe a lor, precum și credința țării băștinașe. Se cunosc după purtarea mai așezată și o supunere care înlesnesc mai mult velniciile slujbașilor de jos ai cârmuirii. Ei sunt adunați în 15 sate, sub privegherea unor preoți străini, care propovăduiesc mereu supunere, răbdare și muncă. De aceea, ei sunt mai muncitori, mai cu dare de mână și mai așezați. Biserica îi ține în satele lor și ei pot să dea o dovadă nouă despre folosul politic al îngăduinței religioase...". În aceeași perioadă, Caietan Chrzanowski nota în jurnalul său de călătorie prin Moldova: "Religia dominantă este cea ortodoxă, dar... se află locuitori de religie romano-catolică în număr de câteva mii, care au un episcop al lor".

Venirea misionarilor italieni a dus treptat la îndepărtarea puterii poloneze de la patronajul minorității catolice din Moldova. Polonia căuta mereu sectoare noi de influență, iar menținerea iezuiților la Iași și Cotnari reprezenta pentru ea o soluție vitală. De fapt, Polonia intenționa să-și exercite nu numai o influență religioasă, ci monarhul din Varșovia voia să-și spună cât mai mult cuvântul în politica țării Moldovei. Polonezii ajung până acolo încât cer pe cale diplomatică revenirea iezuiților la Iași; rămânerea lor aici depindea de succesul politic sau pe câmpul de luptă al Poloniei. Astfel, după înfrângerea turcilor sub zidurile Vienei (1683), au venit în Moldova mai mulți preoți iezuiți.

Un eveniment politic demn de menționat este Pacea de la Karlowitz (26 ianuarie 1699), în care, printre altele, se consemnau următoarele: Polonia era obligată să-și retragă garnizoanele din mănăstirile moldovenești, Turcia trebuia să respecte și să garanteze libertatea cultului catolic din Principate, ambasadorul Poloniei pe lângă Poartă era echivalat cu cei ai Franței și Austriei etc. Deși era considerată de mult timp protectoare a comunităților catolice din Moldova, abia acum i se recunoaște oficial acest drept, iar Poarta Otomană a fost constrânsă să accepte acest fapt. Profitând de acest tratat, dar și de alte firmane favorabile lor, iezuiții s-au întors la vechile lor posesiuni: moșia Horlești, Toxobeni, Cotnari și Iași.

Pâlpâirea de viață religioasă și de libertate ce s-a aprins după Tratatul de la Karlowitz a fost înăbușită nu peste mult timp de înfrângerea domnului Dimitrie Cantemir la Stănilești (1711), după care are loc fuga cea mare: Cantemir se refugiază în Rusia cu oastea care l-a ajutat, iar în urmă turcii iau totul fără milă. Acum fuge și prefectul misiunii, Felix-Anton Zauli, și astfel comunitățile catolice din Moldova au intrat în declin, fapt cauzat atât de contextul politic care a urmat, dar și de sărăcia lucie care a bântuit țara în acei ani.

După Pacea de la Kutsciuk-Kainarghi (1774), Rusia obține dreptul de protectorat asupra creștinilor din Balcani, inclusiv numirea episcopului de Bacău. Prefectul Misiunii din Moldova, Fidel Rocchi, făcea cunoscut Congregației De Propaganda Fide faptul că în acele timpuri protecția cea mai bună venea din partea Rusiei. Luând cunoștință de acest fapt, papa Pius al VI-lea (1775-1799) își exprimă speranța că Rusia va deveni protectoarea "de jure" a catolicilor, ceea ce s-a întâmplat la Congresul de pace din anul 1792, la care Poarta Otomană recunoaștea protectoratul Rusiei nu numai asupra catolicilor, ci asupra tuturor creștinilor. În realitate, protecția rusească nu va fi "de jure", ci "de facto", totul depinzând de avantajele pe care i le vor oferi diferitele situații în care se afla Moldova.

Această protecție displăcea Austriei, care va încerca să plaseze misiunea sub protecția ei. A reușit după câțiva ani, fie pentru că Rusia nu s-a opus formal, văzând că avantajele pe care le urmărea le poate obține fără obligațiile protectoratului, fie din cauza evenimentelor politice care facilitau activitatea agenților austrieci la Iași, ce-și găseau un sprijin chiar în principii locali și în ambientul cultural al Iașiului, care se forma sub influența Occidentului. Evenimentele dramatice care au urmat după împărțirea Poloniei, aspirațiile marilor puteri la protectoratul catolicilor din Moldova, dar mai ales războaiele napoleoniene care au zguduit adânc toate statele Europei, au provocat așa numita "sedis vacante" la Episcopia de Bacău, stare care a durat aproape 20 de ani. În acest interval de timp conducerea spirituală a catolicilor din Moldova a rămas în grija exclusivă a superiorilor misiunii.

Pr. Alois Moraru

* * *

27 iunie 1884 - Episcopia Romano-Catolică de Iași (I)


 

lecturi: 717.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat