Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În luptă cu Dumnezeu

Prefectul Congregației pentru Cler vorbește despre această inedită Joi Sfântă

de Nicola Gori

Este o Joi Sfântă diferită de celelalte, în acest an al pandemiei de Covid-19. La 9 aprilie 2020, papa, care n-a celebrat dimineață Liturghia crismei, după-amiază prezidează Liturghia "în Cina Domnului" la altarul catedrei din bazilica "Sfântul Petru", dar fără ritul spălării picioarelor, deja facultativ, nici procesiunea de la ofertoriu, nici repunerea preasfântului sacrament. Asemenea lui, toți preoții, mai ales în aceste zile din Triuduum-ul sfânt, experimentează noi moduri pentru a fi aproape de poporul lui Dumnezeu, folosind și social media. Încearcă să trăiască în plinătate slujirea pastorală, fără a uita că istoria biblică ne învață că și în momentele mai întunecate și dramatice, Domnul sugerează spații alternative pentru a-l lăuda și a-l sluji. Vorbește despre asta în acest interviu la "L'Osservatore Romano", cardinalul Beniamino Stella, prefect al Congregației pentru Cler, dorindu-și ca oamenii - odată ce se va termina urgența - să privească la preoți cu aceeași recunoștință demonstrată față de angajarea eroică a medicilor, infirmierilor, lucrătorilor sanitari și forțelor de ordine.

Anul acesta, din cauza pandemiei, Liturghia crismei din Joia Sfântă, în multe dieceze nu este celebrată, ci este amânată pentru o altă dată. Cum trebuie reînnoite promisiunile sacerdotale într-un context de urgență dramatică?

Istoria biblică ne relatează de atâtea ori situații de mare criză și drame pentru popor, în care chiar și templul este distrus și devine imposibil să se practice cultul. Sunt dezolante în acest sens cuvintele lui Ieremia: "Căci profetul și preotul cutreieră țara, și ei nu știu" (14,18). Și totuși, în aceste circumstanțe aparent fără speranță, Dumnezeu sugerează alte spații pentru a-l lăuda și a-l sluji; în acest mod El ne purifică și de unele noastre scheme pastorale obișnuite și de anumite forme prea exterioare, care uneori pot întuneca frumusețea Evangheliei și prospețimea ritului liturgic. Este cunoscut că la Liturghia crismei, denumită astfel pentru că sunt consacrate de episcop uleiurile pentru sacramentele botezului, mirului, preoției sacre și ungerii bolnavilor, ritul prevede reînnoirea promisiunilor sacerdotale, care explică angajamentele asumate în ziua hirotonirii în relație cu propria viață și cu propria slujire. Or, dacă aceste promisiuni vor să exprime identitatea profundă a preotului, adică faptul că el nu primește hirotonirea pentru propria satisfacție, ci este semn viu al lui Cristos Bunul Păstor care își oferă viața pentru frații săi, în Joia Sfântă avem oportunitatea de a le reînnoi nu numai cu buzele și în rugăciunea de la Liturghia crismei, însă de această dată purtând pe umerii noștri suferința enormă a poporului creștin și a omenirii, oferindu-ne ca mijlocitori la inima lui Dumnezeu. Deși respectând distanțele de precauție care ne sunt cerute, avem atâtea posibilități pentru a exprima proximitate umană și spirituală și a mărturisi în manierele oportune oferirea vieții noastre pentru turmă. În tăcerea inimii, este o rugăciune autentică pe care Tatăl o primește și care cade asupra poporului lui Dumnezeu ca un balsam care alină singurătatea, frica și răul. Sunt sigur că în dimineața de Joia Sfântă, suferind interior lipsa gestului liturgic, niciun preot n-a uitat să stea în fața Domnului reînnoind cu umilință și profunzime promisiunile de la hirotonire.

Cum pot preoții să exercite slujirea lor în acest timp?

Sunt convins că aceasta este pentru preot, interpelat în fața lui Dumnezeu și a poporului creștin, o ocazie propice pentru a se opri, a discerne și a evalua drama pe care o trăim, în cadrul responsabilității sale ministeriale. Observ că tocmai în aceste săptămâni s-a trezit în preoți o nouă dorință de evanghelizare și de îngrijire pastorală a poporului lui Dumnezeu și, de aceea, se evidențiază o creativitate care ne face oricum apropiați de oamenii care simt, cu surpriza noastră recunoscătoare, "foamea" de Euharistia. Probabil că niciodată ca acum comunitățile percep în inimă o adevărată nostalgie de propria biserică, de întâlnirile fraterne care se țin acolo și mai ales de celebrarea Liturghiei. Preoții, în special grație folosirii social media și a numeroaselor instrumente ale comunicării digitale, s-au activat după aceea într-o serie de inițiative care parcurg web-ul, încercând să ofere o bogată varietate de mesaje, de rugăciuni, de omilii și meditații ale Cuvântului lui Dumnezeu, și altele. Sunt moduri prin care pot să exercite o adevărată slujire și în timp de pandemie, rămânând aproape, chiar dacă la distanță.

S-au găsit modalități interesante pentru pastorație?

Ca răspuns la o situație de mare trudă și suferință, care a paralizat energiile noastre și constrânge persoanele la izolare forțată, s-au activat alte inițiative pastorale de prezență, nu numai virtuală, care prin gesturi și cuvinte ajung la inima credincioșilor. Și în aceste noutăți creative Duhul Sfânt acționează și susține drumul credincioșilor, în ora traversării pustiului. Totuși, există un aspect care nu trebuie neglijat, care îi cheamă pe preoți la o atenție pastorală deosebită: acest moment dificil poate ajuta persoanele să redescopere dimensiunea Bisericii familiale, frumusețea rugăciunii în familie, importanța citirii Evangheliei în propriile case. Pentru a ajuta poporul creștin să regăsească profunzime în raportul cu Dumnezeu, aflu că mulți parohi, de exemplu, pregătesc pentru familii foi asemenea celor de la Liturghie, în care împreună cu lecturile duminicii și cu o scurtă reflecție, sunt indicate și un semn de pus în centrul mesei, un gest creștin care să fie împărtășit, recitarea rugăciunii Tatăl Nostru sau a unei rugăciuni mariane. Am văzut și mici ramuri de măslin și desene biblice ale copiilor expuse în afara caselor, ca exprimări vii ale credinței familiei.

În ce mod poate evita clerul ispita - despre care a avertizat papa în zilele trecute - "de a fi "părintele Abbondio"? (este unul din personajele principale din Logodnicii, cel mai cunoscut roman al lui Alessandro Mazoni. De fapt, figura călugărului, după preambul, deschide narațiunea romanului celebru. Este o persoană șovăielnică, meschină, leneșă, care se bagă în groapă în fața dificultăților și piedicilor pe care le întâlnește, nr).

Înainte de toate, convingerea interioară, pentru fiecare preot, trebuie să fie asta: suspendarea liturgiilor și distanțele de siguranță nu trebuie să devină niciodată un alibi pentru a se izola sau pentru a se odihni. Nu mă îndoiesc că preoții au fost șocați de sacrificiul atâtor confrați morți în infectare; în suferința lor și în izolarea din secțiile medicale, privind în față veșnicia, acești preoți s-au rugat și au oferit viața lor pentru comunitățile lor, ducând în fața Domnului în chinul bolii, necesitățile materiale și spirituale ale poporului lor. Cu inima au văzut fața tinerilor lor aflați în criză de credință și ale atâtor mame aflate în chin și în suferința pentru a susține oboselile și trudele familiilor. Vorbind cu unii preoți m-a emoționat să aud la telefon vocea întretăiată de un adevărat sughiț datorat imposibilității umane de a-i ajuta pe credincioși în drama prezentă. Am perceput deci valoarea rugăciunii de mijlocire pentru poporul lui Dumnezeu, subliniată de atâtea ori de papa Francisc, ca atunci când a cerut preoților să "lupte cu Dumnezeu" în favoarea credincioșilor lor. Am perceput și truda preoților, epuizați în a conversa cu oamenii la celular, care simt importanța acestui sprijin spiritual în disperarea atâtor inimi. În contrast cu "părintele Abbondio" închis în casa parohială despre care a vorbit papa, văd și preotul în băncile din biserica sa, așteptând vizita vreunui credincios, gata să-i dea binecuvântarea sa și să-i spună un cuvânt de speranță și de mângâiere. Așa cum ne-a recomandat pontiful la începutul acestei tragedii dureroase, îmi imaginez că păstorii în unele cazuri au putut să ducă și ungerea bolnavilor sau sfântul Viatic în casa unui muribund. M-a impresionat tare exemplul credincioșilor laici - medici sau infirmieri - care au știut să manifeste credința în Isus Înviat, trasând pe fruntea muribunzilor semnul crucii. Nu vom putea uita niciodată gestul preoților care au trecut prin fața sicrielor credincioșilor lor cu binecuvântarea Bisericii, încredințându-i pe răposați, trecuți la viața veșnică, inimii milostive a lui Dumnezeu Tatăl, ducând în propria persoană, în imposibilitatea de a face altfel, prezența întregii comunități. Fiecare preot bun a știut să inventeze propria formulă, propriile gesturi, adunând impulsul interior al ființei sale de păstor și pe cel al glasului Duhului Sfânt care-l face să fie activ și vigilent în mijlocul enoriașilor săi, conform obiceiurilor culturale și liturgice din fiecare localitate. Aș vrea cu adevărat ca într-un viitor, când vom fi ieșit din această pandemie infinită, să ne gândim la preoți cu o recunoștință și un afect asemănătoare cu acelea cu care atâția oameni vorbesc astăzi despre medici, infirmieri, lucrători sanitari, forțe de ordine prezenți pe teren până la eroism.

(După L'Osservatore Romano, 10 aprilie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 657.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat