Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: 10. "Fericiți cei chemați la Ospățul Mielului". Riturile împărtășirii (II) și încheierii

A zecea cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Postului Mare 2020 aprofundează momentul culminant al ospățului euharistic (împărtășirea) și partea sa finală (binecuvântarea și trimiterea). Ritul împărtășirii mijlocește participarea credincioșilor la ospățul de nuntă dintre Mirele Cristos și Mireasa sa, Biserica. Bucuria împărtășirii cu Cristos izvorăște din fericirea participării la nunta umanității cu Dumnezeu: "Fericiți cei chemați la ospățul de nuntă al Mielului!" (Ap 19,9). Primindu-l pe Cristos în sfânta Euharistie suntem primiți în iubirea Preasfintei Treimi și în trupul mistic al Domnului, Biserica. Importanța acestei întâlniri cu Dumnezeu și cu Biserica cere o pregătire profundă și intensă din partea fiecărui credincios. Timpul actual de încercare ne provoacă pe de o parte să realizăm importanța posibilității de a ne împărtăși, dar și suferința acelor care sunt forțați în această perioadă să trăiască un post euharistic. Cu toate acestea există posibilitatea de a realiza o împărtășanie spirituală. Rugăciunea aceasta ne va ajuta să trăim și mai bine împărtășirea efectivă cu sfânta Euharistie atunci când ne vom putea întoarce împreună în Biserică. Până atunci putem să dăm mărturie despre ceea ce am primit la Sfânta Liturghie oferind și altora binecuvântarea întâlnirii cu Dumnezeu.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

10. "Fericiți cei chemați la Ospățul Mielului". Riturile împărtășirii (II) și încheierii

Atunci când un cuplu se pregătește pentru nuntă, una dintre cele mai frumoase experiențe este pregătirea invitațiilor și distribuirea lor. Bucuria iubirii celor doi miri și a sărbătorii îi cuprinde astfel pe toți destinatarii invitațiilor. Isus ne-a vorbit despre Dumnezeu în termeni asemănători: Tatăl ceresc trimite invitații tuturor oamenilor pentru a-i chema să se bucure la nunta Fiului său (Lc 14,16-24). De asemenea cartea Apocalipsului conține o invitație la nuntă cu totul deosebită: "Fericiți cei chemați la ospățul de nuntă al Mielului!" (Ap 19,6). Este vorba despre nunta din Ierusalimul ceresc, dintre mireasa care este Biserica și Mielul care este Cristos cel mort și înviat. Isus Cristos este într-adevăr mirele Bisericii, mirele fiecărui suflet, iar bucuria paradisului este cea a celebrării nunții dintre Fiul lui Dumnezeu și Biserica sa. Sfânta Liturghie ne oferă o pregustare a acestui ospăț veșnic iar toți primesc aceeași invitație: "Fericiți cei chemați la ospățul Mielului!". Preotul ne invită în numele lui Dumnezeu Tatăl să trăim bucuria comuniunii cu Cristos, a împărtășirii cu sfânta Euharistie. În această cateheză vom aprofunda partea a doua a riturilor împărtășirii, precum și binecuvântarea finală și trimiterea.

Invitați la un ospăț tămăduitor

Pentru a începe momentul culminant al ospățului pascal, preotul ridică înaintea poporului sacramentul trupului și sângelui lui Cristos și cere fiecăruia să contemple marea taină a iubirii: "Iată Mielul lui Dumnezeu, iată-l pe acela care ia asupra sa păcatele lumii". Gestul săvârșit și cuvintele rostite vor să ne ajute să îl recunoaștem în pâinea frântă și în potirul cu vin pe Cristos drept mielul lui Dumnezeu care s-a jertfit pentru mântuirea noastră. Apoi ni se vestește fericirea de a putea fi părtași la ospățul de nuntă al lui Cristos, mielul care se oferă Bisericii sale: "fericiți cei chemați la ospățul Mielului!". Întregul popor se roagă atunci lui Cristos, mielul nostru de Paști, împrumutând cuvintele centurionului care îl rugase pe Isus să îi vindece fiul bolnav: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperământul meu..." (Mt 8,8). Cu alte cuvinte, împărtășirea noastră a fost vestită și prefigurată în episodul vindecării fiului slujitorului roman. Așa cum acea vindecare nu a fost rodul vredniciei tatălui copilului, ci al milostivirii lui Cristos, în mod asemănător și noi primim harul de a ne împărtăși din sacramentul care a fost numit de sfântul Ignațiu de Antiohia "medicamentul nemuririi". Smerenia și credința centurionului roman ne ajută să descoperim care e atitudinea cea mai potrivită pentru a participa la ospățul de nuntă al Mielului.

"Cântă și mergi!": procesiunea și cântecul la împărtășanie

După ce se împărtășește, preotul distribuie sfânta Împărtășanie credincioșilor care au dispozițiile sufletești necesare, adică se află în stare de har sfințitor. Rugăciunea devine acțiune: formăm o procesiune și, în timp ce intonăm într-un singur glas cântarea de la împărtășanie, ne îndreptăm către preot pentru a primi trupul Domnului. Mergem către același loc în care am adus la ofertoriu darurile de pâine și vin pentru a le pune în mâinile preotului și ale lui Cristos. Acum, tot acolo și de către aceleași mâini ne sunt restituite drept trupul și sângele Domnului. Ceva asemănător se întâmplă cu viețile noastre: existența fiecăruia dintre noi a fost adusă și oferită Domnului, iar acum ne este restituită într-o manieră transformată. Căci întâlnirea cu Cristos ne transformă: viața Fiului lui Dumnezeu transformă viețile noastre făcându-le să se asemene mereu mai mult cu ce a trăit El.

Întâlnirea cu Cristos prin sfânta Împărtășanie ne dăruiește bucuria de a participa la ospățul pregătit de Cristos - mirele pentru mireasa sa - Biserica. Cât de fericită este mireasa când vede venind spre ea propriul mire! La fel și noi, invitații la ospățul de nuntă al mielului, ne umplem de bucurie când îl vedem pe mire coborând de la altar spre locul nostru de întâlnire. Atât preotul care ni-l aduce pe Cristos, cât și noi, credincioșii înfometați de Cristos, avem de înfăptuit un drum. Acest drum este icoana întregii istorii a mântuirii: Cristos vine în întâmpinarea umanității și anticipează astfel ultima sa venire, iar Biserica, reprezentanta întregii omeniri, se lasă atrasă de iubirea mirelui său și se îndreaptă spre ospățul dumnezeiesc, anticipare a ospățului veșnic din paradis.

A merge pentru a primi sfânta Împărtășanie nu este în niciun caz un gest banal, ca și atunci când stăm la rând la poștă sau la o casă de bilete. Este vorba despre o procesiune liturgică, care presupune un ritm așezat, solemn și potrivit pentru a pregăti întâlnirea cu Domnul. Orice procesiune, dar mai ales aceasta, ne ilustrează sensul existenței: viața creștină este drumul pe care îl realizăm zi după zi pentru a fi desăvârșiți în dragoste prin harul lui Dumnezeu. Hrăniți de pâinea euharistică dobândim puterea de a parcurge drumul vieții, de a-i depăși obstacolele și de a ajunge la scopul său: ospățul veșnic din cer.

Procesiunea de la Împărtășanie nu este un gest pur individual, prin care fiecare caută calea cea mai scurtă pentru a ajunge la preot și a primi Euharistia. Este un drum pe care îl facem împreună cu ceilalți creștini, pentru ca să arătăm că deși suntem mulți, împărtășindu-ne din aceeași unică pâine, trupul lui Cristos, devenim una. Semnul caracterului comunitar al procesiunii euharistice este cântecul de la Împărtășanie. Prin comuniunea glasurilor care îl intonează, acesta manifestă bucuria întregii Bisericii care merge în întâmpinarea Mirelui său, Isus Cristos. Sfântul Augustin le spunea creștinilor: "Să cântăm ca niște călători. Cântă și mergi. Ce înseamnă a merge? A merge înainte în bine, a înainta în sfințenie... Cântă și mergi". La sfânta Liturghie îi cântăm Domnului și înaintăm spre El, unicul nostru bine și izvorul creșterii noastre în sfințenie.

Împărtășirea: cine primește pe cine?

Când primim sfânta Împărtășanie are loc întâlnirea cea mai profundă și reală dintre fiecare dintre noi și Cristos. Primim pâinea fiilor asemenea copiilor care își deschid gura pentru a se lăsa hrăniți de părinți. În același timp putem trăi mai bine întâlnirea cu Cristos dacă realizăm că, prin sfânta Împărtășanie, El însuși ne primește pe noi. Sfântul Ioan Paul al II-lea spunea despre actul împărtășirii: atunci "nu doar fiecare dintre noi îl primește pe Cristos, ci Cristos însuși ne primește pe fiecare dintre noi".

Cristos ne primește și ne împărtășește viața și iubirea sa. Sfântul Ignațiu de Loyola spunea că tocmai în această împărtășire recunoaștem iubirea autentică: "iubirea constă în împărtășirea unor bunuri: cel care iubește dă și împărtășește celui iubit ceea ce este și are". Cristos este Fiul lui Dumnezeu: când ne împărtășim, El ne ajută să creștem mereu mai mult în identitatea noastră de fii adoptivi ai Tatălui ceresc. Cristos are cea mai mare bogăție: iubirea Tatălui. Iar numele propriu al acestei iubiri este Duhul Sfânt. De aceea, când ne împărtășim, Cristos ne umple inimile de puterea iubirii dumnezeiești, adică de Duhul Sfânt. Primirea sfintei Împărtășanii ne deschide așadar calea pentru a fi primiți de Preasfânta Treime: Cristos ne duce către Tatăl și ne învăluie cu iubirea Duhului. Primind sfânta Împărtășanie suntem primiți acasă, în familia veșnică a Preasfintei Treimi.

Cristos ne primește și ne transformă. În ce anume? Ne răspund cuvintele rostite în acel moment: "Trupul lui Cristos", ne spune preotul, iar noi răspundem "Amin". Spunem "Amin" atât pentru a exprima credința noastră în preasfântul Sacrament, dar și pentru a consimți să devenim noi înșine ceea ce primim. Sfântul Augustin era pe deplin convins de acest adevăr: "Acest sacrament nu vă oferă trupul lui Cristos pentru ca apoi să rămâneți separați de el... voi așadar începeți să primiți ceea ce ați început să fiți, cu condiția să nu îl primiți în mod nedemn". Cu alte cuvinte, devenim ceea ce deja suntem: prin botez am fost inserați în trupul lui Cristos, iar prin hrana sfintei Împărtășanii devenim și mai mult mădulare ale Domnului. Iar un mădular nu poate trăi separat de trup. Toți cei care ne-am împărtășit cu Trupul Domnului suntem așadar uniți între noi pentru a forma un singur trup: Euharistia zidește Biserica. Are loc astfel poate cea mai mare minune a Sfintei Liturghii: așa cum în Preasfânta Treime cele trei persoane sunt un singur Dumnezeu (mulți sunt una), în mod asemănător noi, cei mulți, care devenim părtași la unica pâine euharistică, devenim una în Cristos. Cristos ne primește și ne transformă în mădulare ale aceluiași trup, în frați și surori între noi. Aceasta este lucrarea iubirii: primind sfânta Împărtășanie suntem primiți acasă, adică în marea familie a Bisericii, în trupul mistic al lui Cristos.

Dar cum să trăim acest moment când, din diferite motive, nu putem să ne împărtășim? Se poate întâmpla să nu fim în stare de har sfințitor și să nu fi reușit să ne spovedim sau să nu putem fi prezenți fizic la celebrarea sfintei Liturghii. Biserica ne îndeamnă în astfel de situații să facem împărtășania spirituală. Aceasta este dorința arzătoare de a-l primi pe Cristos, care este prezent în sfânta Împărtășanie. Ne împărtășim spiritual atunci când printr-o rugăciune îi arătăm lui Dumnezeu aspirația noastră de a fi uniți cu el, oferindu-i chiar și durerea de a nu reuși să desăvârșim această unire prin primirea preasfântului sacrament. Astfel Domnul nu ne va lipsi de hrana sufletească de care avem nevoie pentru viața noastră creștină. Și ne va ajuta să creștem în dorința de a ne împărtăși efectiv, atunci când va fi posibil.

Rugăciunea după împărtășanie

După ce s-a terminat ritul împărtășirii și s-a încheiat și cântarea de la împărtășanie, urmează un moment de rugăciune în tăcere. Este tăcerea uimirii noastre înaintea misterului credinței la care am fost făcuți părtași. Fiul lui Dumnezeu ne-a împărtășit ceea ce are el mai intim și profund: persoana sa, paternitatea milostivă a lui Dumnezeu și iubirea Duhului. Pentru acest mister nu putem decât să fim recunoscători și să invocăm roadele împărtășirii în viața noastră de fiecare zi și în viața noastră. Rugăciunile tuturor membrilor comunității vor fi adunate apoi într-o unică rugăciune rostită de către preot, rugăciunea de după împărtășanie. Preotul ne invită pe toți la rugăciune ("Să ne rugăm"), iar noi răspundem ridicându-ne în picioare, în poziția clasică a rugăciunii liturgice.

Rugăciunea pronunțată de către preot prelungește așadar rugăciunea în tăcere a întregii comunități, invocând de la Tatăl ceresc roadele pătimirii, morții și învierii Domnului asupra fiecăruia. Deși rugăciunea diferă în funcție de timpul liturgic al celebrării, are însă un numitor comun: proiectează lumina misterului pascal spre pelerinajul de fiecare zi al creștinilor, precum și spre scopul final al acestui drum. De aceea ne rugăm pentru vindecare, susținere în slujirea aproapelui, pentru a fi o inimă și un suflet, pentru reînnoirea mărturiei creștine dar și a dorinței de a ajunge la ospățul veșnic din cer. Într-adevăr Euharistia este medicamentul nemuririi, adaugă vieții noastre viața divină, prelungește viața noastră dincolo de vălul timpului și spațiului.

Liturghia de după Liturghie: ritul încheierii

Ultima parte a sfintei Liturghii poartă numele de ritul încheierii. Chiar dacă este foarte scurtă, are totuși o valoare specială: ne arată că ceea ce am celebrat în biserică este hrana necesară pentru a transforma viața noastră de fiecare zi într-un cult plăcut lui Dumnezeu și într-o slujire din iubire a aproapelui. Ritul încheierii constă în mai multe elemente care se succed cu repeziciune: scurte anunțuri, salutul preotului ("Domnul să fie cu voi") și binecuvântarea, trimiterea adunării ("Liturghia s-a sfârșit..."), sărutul final al altarului din partea preotului și cântarea finală a poporului.

Sfânta Liturghie se termină într-o manieră asemănătoare începutului său: prin semnul sfintei cruci "în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh". Pentru a binecuvânta adunarea, preotul trasează semnul crucii asupra întregii adunări. Toată celebrarea sfintei Liturghii a fost săvârșită pentru ca noi să ne împărtășim din misterul crucii și să intrăm astfel în misterul de iubire al Preasfintei Treimi. Dacă la începutul celebrării semnul crucii și numele persoanelor dumnezeiești reprezentau ușa de intrare în mister, acum acestea sunt o adevărată binecuvântare. Suntem binecuvântați pentru că am primit cel mai mare și de folos bine: harul iubirii și al vieții dumnezeiești.

Binecuvântarea finală cuprinde, în același timp, și o misiune, o datorie de inimă. Iar acest lucru ni-l transmite preotul atunci când ne îndeamnă să mergem în pace la casele noastre. Doar că nu trebuie să înțelegem trimiterea ca pe un banal anunț al finalului celebrării, de genul "s-a încheiat, acum puteți merge". Ci mai degrabă plecând de la cuvintele lui Isus la sfârșitul vieții sale: "Așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, și eu vă trimit pe voi" (In 20,21). Cristos a primit o misiune de la Tatăl său, pe care am experimentat-o la sfânta Liturghie. Într-un mod asemănător suntem trimiși și noi în misiunea vieții noastre. Aceea de a trăi drept fii și fiice ai unicului Tată ceresc și frați și surori între noi. În cele din urmă, sfânta Liturghie nu se termină. Ea continuă prin liturghia pe care o celebrăm prin faptele concrete de iubire și împărtășire prin care noi înșine devenim pentru alții o pâine vie. Continuă și prin credința trăită și mărturisită în detaliile vieții noastre zilnice, prin care vom deveni și noi purtători ai invitației Tatălui la toți oamenii: "Fericiți cei chemați la ospățul Fiului"!

Întrebări pentru meditația personală:

Dacă ar fi să aleg trei cuvinte pentru a descrie bucuria Împărtășirii cu Cristos, care ar fi acestea? Care este cântecul de Împărtășanie care mă motivează să înaintez spre Cristos, nu doar în biserică ci și în viață? Ce mă ajută să trăiesc misiunea mea de fiecare zi drept "liturghia de după Liturghie"?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1076.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat