Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (VI)

Chiar și astăzi (3 aprilie 2020) am primit de la un coleg din Spania informații despre zecile de preoți care s-au contaminat în Madrid de noul coronavirus, dintre care șase au decedat, "preoți eroi" care se adaugă la cei peste 80 de preoți care au murit deja în Italia. Slujirea și jertfa lor pot fi comparate cu ceea ce istoria Bisericii din Moldova a consemnat în urmă cu un secol.

După ce în studiile anterioare am oferit câteva portrete de preoți și seminariști care au slujit ca sanitari pe câmpul de luptă sau în spitalele din Iași și împrejurimi, în acest articol îmi propun să prezint câțiva preoți din pastorația Diecezei de Iași, care în anii Primului Război Mondial și după aceea au fost în prima linie a luptei cotidiene de a-i îngriji spiritual pe răniții de pe frontul războiului sau pe cei contaminați de tifos exantematic. Cei mai mulți dintre preoții diecezani și franciscani care activau în Moldova, în acele vremuri de criză sanitară și economică, au fost alături de credincioșii încredințați spre păstorire, i-au îmbărbătat și încurajat, le-au fost alături în spitalele de boli contagioase sau la căpătâi în ultimele clipe ale vieții pământești. Unii dintre acești preoți s-au îmbolnăvit și chiar au murit, fiind conștienți că trebuie să nu abandoneze turma și misiunea încredințată, mai ales în momente de panică și durere trupească și sufletească.

Preoți confesori și păstori în prima linie împotriva epidemiei de tifos exantematic

Așa cum am precizat de mai multe ori în acest serial de articole, în Primul Război Mondial au fost chemați la arme peste 12.000 de catolici din Dieceza de Iași, dar jumătate dintre ei nu s-au mai întors acasă. Administratorul apostolic al Diecezei de Iași, Mons. Ulderic Cipolloni a trimis tuturor parohilor, și prin ei tuturor credincioșilor eparhiei, mai multe scrisori circulare prin care îi înștiința despre acest eveniment, le oferea sfaturi pe care să le dea credincioșilor și le stabilea câteva dispoziții liturgice și pastorale, care urmau a fi aplicate strict pe durata războiului. Parohii au înțeles misiunea pe care o aveau de a-i susține din punct de vedere moral și spiritual pe credincioșii cuprinși de teamă și sărăcie, dar administratorul apostolic îi îndemna pe parohi să-i îmbărbăteze și pe cei care mergeau pe front, cerându-le să-și face datoria "cu sfințenie și fără șovăire către patria lor". De asemenea, parohii trebuiau să-i mângâie pe cei care rămâneau acasă, fiind îndemnați să se roage pentru cei plecați la război, pentru ca milostivul Dumnezeu să-i ferească de rele și să-i aducă înapoi acasă, în satele lor și la familiile lor.

Pe lângă aceste campanii de susținere morală, financiară și cu diferite bunuri, Mons. Cipolloni a avut o grijă deosebită față de mântuirea sufletelor celor plecați pe front. Serviciul Religios al Armatei Române, condus de preotul iconom Constantin Nazarie, la propunerea mitropolitului Pimen Georgescu al Moldovei și Sucevei a cerut episcopilor și mitropoliților țării "preoți trebuincioși în timp de pace și în timp de război". Pe lângă serviciile religioase, preoții militari erau chemați să ofere un ajutor important formațiunilor sanitare în îngrijirea răniților și combaterea marii epidemii de tifos exantematic.

Constatând că autoritățile civile nu acceptau ca în cadrul Armatei Române să fie înrolați și preoți catolici, Mons. Cipolloni trimite Ministerului de Război, la 29 februarie 1916, o solicitare expresă: "Având în vedere o operă cu adevărat patriotică pe de o parte, iar pe de alta dorind a mă îngriji de binele sufletesc al soldaților catolici care servesc patria în mase mai compacte în anumite regimente din Moldova (...), vă rog să binevoiți a accepta ca în caz de mobilizare și de intrare în acțiune a României să poată lua parte ca preoți militari cucerniciile lor preoții Anton Romila, Mihai Robu, Ioan Ferenț, Petru Morariu, Anton Bișoc și Nicolae Cancel. Am deplina încredere că Excelența voastră va agrea propunerea mea, cu atât mai mult cu cât numiții preoți cu toții sunt preoți indigeni, cu dragoste pentru țară și neam...".

Au fost apoi și alte intervenții ale administratorului apostolic de Iași, dar niciodată nu a primit un răspuns favorabil. Dacă la București, unde s-a instalat administrația ocupantului, suspiciunea poate părea legitimă, dar sigur nu legală, la Iași ori în parohiile sufragane, actul refuzării preoților catolici a fost absurd, nefiind prin nimic justificat. În ciuda acestor nedreptăți umilitoare, credincioșii catolici și-au făcut datoria față de țară, au murit de gloanțe, de tifos exantematic ori de febră spaniolă, umăr la umăr cu ortodocșii, și-au pierdut agoniseala de o viață și vor beneficia de prevederile reformei agrare promise de regele Ferdinand.

Doar atunci când lagărele erau aglomerate și mureau mulți din cauza bolilor, s-au solicitat preoți confesori catolici. Și asta, mai mult pentru soldații germani catolici din lagărele din nordul Moldovei, decimate de tifosul exantematic, nu pentru soldații români. În continuare, oferim câteva situații punctuale.

În luna februarie 1917, comandantul Regimentului 55/67 Infanterie, aflat în localitatea Vorniceni, județul Dorohoi, i-a scris administratorului apostolic Ulderic Cipolloni, solicitând trimiterea la Vorniceni a unui preot "pentru a spovădui și împărtăși pe ostașii catolici în număr de două sute". Mons. Cipolloni l-a desemnat pe parohul de Botoșani, pr. Wilhelm Clofanda, să se deplaseze la Vorniceni pentru spovada ostașilor catolici și celebrarea sfintei Liturghii. Părintele Clofanda era originar din Tecuci și a fost sfințit preot la Iași, în ziua de 26 noiembrie 1906. După trei ani petrecuți în Parohia Tămășeni, a activat ca paroh în orașul Botoșani, unde a murit în ziua de 23 martie 1969, după o suferință grea, fiind înmormântat în cimitirul orășenesc. După arestarea părintelui Gheorghe Peț, la 15 noiembrie 1950 pr. Wilhelm Clofanda a preluat jurisdicția canonică a Diecezei de Iași, în calitate de ordinarius substitutus, misiune pe care a îndeplinit-o până la 11 martie 1951, când a fost arestat.

La finalul aceleași luni, mai exact la 28 februarie 1917, ministrul de război Vintilă Brătianu a solicitat Episcopiei Catolice de Iași nominalizarea unor preoți catolici pentru acordarea asistenței spirituale prizonierilor de război, de confesiune catolică, aflați în lagărele de prizonieri de la Măstăcani, Șipote și Bârlad. După ce a scris mai multor preoți, Mons. Cipolloni i-a delegat pe pr. Celestin Vaes și pr. Vincențiu Vella. Primul dintre ei era născut la Bruxelles, în Belgia, fiind hirotonit preot la 29 iunie 1898. A venit în Moldova, la 28 octombrie 1899, activând la Adjudeni (1900-1903; 1914-1916; 1920), Săbăoani (1903-1905), Faraoani (1905-1913), Cleja (1913-1921) Hălăucești (1921-1930) și Huși (1930-1942). La bătrânețe s-a retras la Săbăoani, unde a murit la 21 ianuarie 1947, fiind înmormântat în cimitirul parohial din Săbăoani. Ca preot confesor, pr. Celestin Vaes a fost activat în lagărele de la Șipote, Sascut, Bacău și Răcăciuni. Pentru desfășurarea acestei misiuni, părintele Vaes a menținut o amplă corespondență cu autoritățile militare și cu Mons. Cipolloni.

Din cauza sănătății șubrede, pr. Vincențiu Vella a fost înlocuit cu preotul Nicolae Cancel, care era paroh provizoriu de Săbăoani, nominalizare care a fost adresată Ministerului de Război prin adresa din 29 februarie 1916. Totuși, pr. Vella, care era atunci paroh la Târgu Trotuș, a fost trimis în lagărele de la Bârlad. Situația din acele centre pentru prizonieri era dramatică, din cauza bolilor și epidemiilor care le bântuiau, astfel că preoții trimiși în aceste stabilimente erau expuși la tot pasul de pericole.

La începutul lunii mai 1917, a fost numit ca preot confesor și preotul Diomede Ulivi. El a fost unul din primii elevi ai Seminarului din la Iași, fiind sfințit preot în ziua de 26 ianuarie 1896. După ce fusese trimis la Universitatea din Fribourg pentru specializare, obținând doctoratul în teologie și filozofie, a activat în mai multe locuri din dieceză și, în trei perioade, ca rector al Seminarului din Iași, unde a murit la 16 decembrie 1931, fiind înmormântat în cimitirul "Eternitatea".

Spre sfârșitul anului 1917, la 8 decembrie, administratorul apostolic Ulderic Cipolloni l-a desemnat pe pr. Ioan Ferenț, care era vicar la Parohia Iași, să celebreze sfinte Liturghii în tabăra de la Dobrovăț, unde se aflau internați ofițeri de confesiune catolică. Acest preot era originar din Dărmănești, județul Bacău, și a fost sfințit preot în anul 1911. A fost numit profesor la Seminarul episcopal și vicar la Parohia Iași, până în anul 1919, când a fost numit paroh la Răchiteni. În anul 1923 a fost transferat paroh la Butea, unde a rămas până la moartea sa, din cauza unei paralizii, la 3 august 1933.

În unele din scrisorile redactate în acei ani, Mons. Ulderic Cipolloni a lăudat activitatea de confesor militar a preoților care au făcut eforturi deosebite în folosul "sărmanilor prizonieri catolici", care, în special în lagărul de la Șipote, mureau câte 20-40 și chiar 90 pe zi. Mai mult decât atât, preotul confesor Celestin Vaes a înmormântat odată, într-o singură zi, un număr de 185 de prizonieri. Cauza deceselor a fost tifosul exantematic, pe care l-a contractat chiar și pr. Celestin Vaes, dar acesta a scăpat cu viață printr-un miracol. Același adminisrator apostolic al Diecezei de Iași scria că "nu se poate refuza prizonierilor catolici îngrijirea religioasă", dorind din tot sufletul "să concurăm și noi la bunul renume al țării, care se îngrijește așa de aproape întru a căuta pentru prizonieri mângâierea spirituală a religiunii...".

Un devotament aparte pentru bolnavi l-au manifestat și unii preoți din zona Bacău. Într-o dare de seamă trimisă Curiei Generale a Ordinului Fraților Minori Conventuali, la 3 februarie 1919, administratorul apostolic Ulderic Cipolloni evidenția devotamentul tuturor preoților care și-au făcut în mod exemplar datoria în vremurile excepționale de război și epidemie. În acest sens, exemplifica cu câteva cazuri concrete.

Părintele Bonaventura Morariu, paroh de Bacău, vizitând bolnavii dintr-un spital din oraș a contractat tifos exantematic, de care s-a vindecat în câteva săptămâni. El era originar din Hălăucești și a studiat în seminariile franciscane din Hălăucești și Roma, unde a fost sfințit preot la 18 decembrie 1908. Întors în țară, a fost profesor și director al Seminarului din Hălăucești, apoi paroh la Bacău, Huși și Galați. În două rânduri consecutive, 1923-1929, a fost superiorul provincial al franciscanilor din Moldova. Apoi a fost chemat să activeze în diferite slujiri la Assisi și Roma, având și o amplă muncă de cercetare istorică. A murit la Roma, în ziua de 10 mai 1967.

Parohul de Luizi-Călugăra, preotul Nazaren Cipolloni, a contractat variolă la Spitalul Francez din Bacău și nu putea desfășura, în toamna anului 1917, activități pastorale: "Parohia Luizi-Călugăra este ca și abandonată, pentru că nimeni nu poate ajunge acolo". El era frate de sânge cu Mons. Ulderic Cipolloni, fiind hirotonit preot la 22 iulie 1893. A venit în Moldova, la 28 decembrie 1894, și a activat în mai multe parohii: Faraoani (1901-1905), Iași, Galați, Adjudeni (1911-1914), Luizi-Călugăra (1914-1923), Târgu-Trotuș (1924-1932). În anul 1933, s-a retras la Assisi, unde a murit după șapte ani.

În același timp, la Prăjești, parohul Anton Caneve, îmbolnavit grav după vizitarea bolnavilor, era obligat să celebreze Liturghia în cameră. Era născut în localitatea Vittorio Veneto, din Italia, și a studiat în seminariile franciscane din Italia, precum și la Universitatea din Freiburg, fiind sfințit preot la 14 iunie 1874. După o activitate de opt ani în Italia, a venit misionar în Moldova, la 30 aprilie 1882. Timp de 42 de ani a condus Parohia Prăjești și în două rânduri consecutiv a fost superior provincial (1899-1905). În anul 1924, s-a retras la Padova, unde a murit doi ani mai târziu, la 29 mai 1926.

Fiind mereu alături de credincioșii bolnavi, s-a îmbolnăvit de tifos exantematic și preotul Bonaventura Flamini. Originar din Recinetti, Italia, acesta a intrat în Ordinul Franciscan, la 15 noiembrie 1897, în Provincia Marche, fiind hirotonit preot la 25 septembrie 1904. La 1 noiembrie 1905, a venit în Moldova, mai întâi ca profesor la Seminarul din Hălăucești și apoi, din 1908, la Galați, ca profesor la școala parohială. Timp de 30 de ani a fost misionar în Moldova, după care timp de doi ani a fost misionar la Constantinopol. A murit, în mare faimă de sfințenie, la Citta di Castello, Italia, unde era capelanul spitalului, în toamna anului 1937.

Tot de tifos exantematic s-a îmbolnavit și parohul de Huși, pr. Felix Raffaeli. Acesta s-a născut la Assisi, în ziua de 22 iunie 1881, și a studiat în seminariile franciscane din Italia, fiind sfințit preot, la Osimo, în ziua de 20 martie 1904. În anul 1911 a venit misionar în Moldova, fiind paroh la Huși, Adjudeni, Hălăucești, Târgu Trotuș și Horlești, unde a murit la 24 august 1953, din cauza unei infirmități pe care a purtat-o cu resemnare.

Ultimul preot la care facem referință în acest articol este pr. Francisc Mattas, paroh de Hălăucești, care a murit din cauza contaminării cu tifosul exantematic, în ziua de 26 februarie 1921. Era originar din Galați, a studiat în seminariile franciscane din Hălăucești, Cracovia și Roma, fiind sfințit preot la 30 martie 1907. Revenit în țară, a fost numit profesor la Seminarul din Hălăucești, director al Școlii de dascăli și apoi paroh. Imediat după Primul Război Mondial s-a străduit mult pentru a înființa la Hălăucești un orfelinat pentru orfanii de război, dar în una din călătoriile făcute în acest scop s-a îmbolnăvit de tifos exantematic, care l-a răpus în plină putere de muncă. A fost înmormântat în cimitirul din Hălăucești.

Concluzionând, putem constata că în acele momente grele și de restriște, preoții din Dieceza de Iași au înțeles faptul că opera lor apostolică avea o mare importanță deoarece trebuia să-i susțină din punct de vedere moral pe credincioșii parohiei, care aveau atâta nevoie de acest lucru. Comunitățile parohiale era împărțite în două categorii: cei care urmau să fie încorporați în armată pentru a lua parte la război și ceilalți care rămâneau acasă. Preoții au fost permanent alături de ostași pe front și în spitale, împărtășind aceeași nepăsare față de moartea ce zilnic secera mii de vieți, împărtășind și încurajând pe cei ce luptau sau erau răniți, ori binecuvântând pe cei adormiți pe câmpurile de bătălie. Niciun preot nu a cerut o recompensă după război, victoria României a fost și victoria lor. Preoții s-au ridicat la înălțimea adevăraților "eroi", ce au luptat fără armă, dar cu crucea în mână și cu Cuvântul lui Dumnezeu, pentru alinarea suferințelor celor care au luptat pe front sau erau bonlavi de tifosul exantematic sau de alte maladii.

Pr. Alois Moraru

* * *

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (V)

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (IV)

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (III)

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (II)

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (I)


 

lecturi: 1120.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat