Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (IV)

Urmărim cu atenție evoluția pandemiei de coronavirus în țara noastră, precum și ultimele dispoziții militare, care ne provoacă să vedem ce face Biserica și slujitorii ei în aceste zile. Am auzit multe voci care susțin că Biserica a intrat în catacombe, preoții sunt îngroziți de moartea multor confrați în Italia, lăcașurile de cult sunt ferecate, iar înlesnirile oferite de autoritățile bisericești parcă fac parte din alte porunci ale Bisericii. Oare așa a fost și în trecut?!

Preoți - eroi cu crucea și Biblia în mână

În urmă cu un secol, preoții au fost permanent alături de ostași pe front și în spitale, împărtășind aceeași nepăsare față de moartea ce zilnic secera mii de vieți, împărtășind și încurajând pe cei ce luptau sau erau răniți, ori binecuvântând pe cei adormiți pe câmpurile de bătălie. Niciun preot nu a cerut o recompensă după război, victoria României a fost și victoria lor. Preoții s-au ridicat, în acea vreme, la înălțimea adevăraților eroi, ce au luptat fără armă, dar cu crucea în mână și cu Cuvântul lui Dumnezeu alături de soldații mobilizați pentru apărarea țării.

Deși putem face o incursiune pe acest subiect în întreaga istorie a Bisericii, așa cum am prezentat și în ultimele articole, ne vom limita la o scurtă prezentare a câtorva aspecte surprinse în urmă cu un secol în eparhiile de București și Iași. Așadar, lărgim acum spectrul analizei noastre pentru că unii preoți au pornit dintr-o parte a României și au murit în altă zonă. Așa cum am constatat în studiile și manifestările organizate în anul Centenarului Marii Uniri, "preoții și credincioșii catolici din generația anului 1918 au fost un exemplu de acțiune, eroism și devotament față de patrie: acasă, pe front și în desfășurarea actelor istorice ale Unirii și Întregirii neamului românesc. Prin aceste fapte ale înaintașilor noștri, recunoscute atunci de mai-marii conducători ai țării, catolicii din Moldova au scris una dintre cele mai frumoase pagini ale istoriei lor, câștigându-și, totodată, și pentru totdeauna un loc demn și respectat în istoria noastră națională".

Intrarea României în Primul Război Mondial, după semnarea, la București, a Tratatului de Alianță cu Puterile Antantei (Franța, Marea Britanie, Rusia și Italia) a avut semnificații politice și naționale. Convenția politică, semnată din partea României de către I.C. Brătianu și de către șefii misiunilor diplomatice ale Antantei, prevedea că puterile semnatare garantau integritatea teritorială a României și îi recunoșteau drepturile asupra teritoriilor locuite de români. A doua zi, 16 august 1916, administratorul apostolic Mons. Ulderic Cipolloni a trimis tuturor parohilor o circulară prin care îi înștiința despre acest eveniment, le oferea sfaturi pe care să le dea credincioșilor și le stabilea câteva dispoziții liturgice și pastorale, care urmau a fi aplicate strict pe durata războiului. Circulara a fost prezentată enoriașilor în bisericile de pe teritoriul Diecezei Catolice de Iași, iar parohii au înțeles misiunea pe care o aveau de a-i susține din punct de vedere moral și spiritual pe credincioșii cuprinși de teamă și sărăcie. Administratorul apostolic îi îndemna pe parohi să-i îmbărbăteze pe cei care mergeau pe front și să le ceară a-și face datoria "cu sfințenie și fără șovăire către patria lor". De asemenea, parohii trebuiau să-i mângâie pe cei care rămâneau acasă, fiind îndemnați să se roage pentru cei plecați la război, pentru ca milostivul Dumnezeu să-i ferească de rele și să-i aducă înapoi acasă, în satele lor și la familiile lor. Ulterior, Mons. Cipolloni a cerut preoților și credincioșilor din Moldova să se roage pentru terminarea războiului și instaurarea păcii în lume. De asemenea, în mai multe rânduri a cerut să se organizeze colecte de hrană și îmbrăcăminte pentru cei de pe front.

În acele zile, 18 preoți din Arhidieceza de București și 13 din Dieceza de Iași, nefiind considerați români, au fost arestați și au fost internați la Huși, Bârlad și în Ialomița sau au fost ținuți în temnițele de la Bacău, Iași, Piatra Neamț și Roman. Au fost arestați chiar și o parte din preoții indigeni, iar altora li s-a interzis să meargă în alte localități, cum ar fi filialele parohiilor, dacă nu aveau aprobare specială. Mai mult, a fost înființată Regiunea de Internare a Străinilor Sud - Slobozia. Reședința regiunii se găsea în orașul Slobozia, la Școala de Tragere, iar director era colonelul Cocănescu. Localitățile de internare erau următoarele: Frățilești, Ghizdănești, Săveni, Sudiți, Țăndărei, Macavei, Hagieni, Plătinești, Ograda, Buciumeni, Dimieni, Bucu, Gheorghe Lazăr, Sărățeni, Cosâmbești, Gimbășani, Bora, Slobozia Nouă, Cealacu, Livedea, Ion Ghica, Ivănești, Văleni, Pribegi, Perieți, Misteanu, Bordea, Andrășești, Orboești, Căzănești, Ciochina, Burdușelu, Piersica, Orezu, Marsilieni, Neamțu, Dâlga Mică, Balaciu de Sus, Balaciu de Jos, Sfântu Gheorghe, Munteni-Buzău, Rași, Copuzu, Crăsanii de Jos, Fundu-Crăsani, Alexeni, Baldovinești, Pupezeni, Malu, Butoiu-Malu, Cioara, Frumușica, Pârlitu, Panduri, Bratia, Axintele, Bărbătescu de Jos, Urziceni, Manasia, Mărculești și Ciulnița. În aceste centrele de internare au ajuns diverși cetățeni ai Puterilor Centrale, inclusiv preoți.

În ziua de 14 august 1916, la sediul Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București și la biserica romano-catolică Bărăția din București au fost făcute percheziții, iar mulți preoți sau oameni legați de biserică au fost ridicați de către poliție. Erau vizați nu doar cetățenii germani, austrieci și maghiari, inclusiv seminariștii din București, ci și preoții romano-catolici de etnie română. De asemenea, au fost ridicați și preoți greco-catolici români, se pare că și ca urmare a delațiunii unor coreligionari. Reținerea preoților s-a făcut deseori într-un mod brutal. Preoții români romano-catolici erau suspectați că aveau origini bulgare, germane, austriece sau bulgare. În mod straniu, au fost reținuți și preoți care aveau o atitudine națională românească cunoscută.

Într-o discuție pe care Raimund Netzhammer, arhiepiscopul romano-catolic de București, a avut-o cu I.G. Duca, ministrul Cultelor și Instrucțiunii Publice, la 16/29 august 1916, cel din urmă a justificat reținerea preoților romano-catolici pe motiv că erau propagandiști ai Puterilor Centrale. Regele Ferdinand I a participat la Liturghia din 21 august, ocazie cu care s-a întreținut cu arhiepiscopul Netzhammer. Între subiectele de discuție s-a aflat și situația preoților arestați, atât romano-catolici, cât și greco-catolici. Regele a arătat interes față de situația celor reținuți, dar s-a limitat la a repeta, într-o manieră rezervată, acuzele aduse de guvernul său. Totuși, preoții catolici internați la Domnești, în Ialomița sau la Huși au fost ajutați în toamna anului 1916, când li s-a putut trimit bani, alimente, haine și scrisori.

Grație informațiilor cuprinse în jurnalul arhiepiscopului de București, Raimund Netzhammer (publicat în anul 1993 sub titlul Arhiepiscop în România. Jurnal de război. 1914-1918), și mai ales a documentelor din Arhiva Episcopiei Romano-Catolice de Iași, în special cele păstrate în "Dosarul preoților catolici internați în Moldova în anii 1916-1917", cunoaștem astăzi etapele acestui exil al preoților arestați în august 1916. Cu excepția a două - trei cazuri, majoritatea preoților fuseseră arestați fără denunț penal sau de altă natură. La Fortul Domnești au suportat o adevărată tortură morală, precum și chinul sufletesc al unei nedreptăți cauzate de atitudinea Guvernului României. Cu toate că aveau calitatea de internați, preoții bucureșteni au avut parte de un regim relativ ușor de domiciliu obligatoriu, având însă libertățile de a oficia slujbe și alte activități spirituale, de a trimite și primi corespondență, de a primi ajutoare (bani, hrană, îmbrăcăminte, veșminte liturgice). Vor fi, de altfel, în legătură permanentă cu arhiepiscopul Raimund Netzhammer și cu Mons. Ulderic Cipolloni. Au avut parte și de o atitudine binevoitoare din partea autorităților militare și civile (ofițeri, prefecți, primari). La Fortul Domnești, de exemplu, au fost tratați ca ofițeri în rang de căpitan, iar în Moldova au fost interogați ocazional și în mod simplist. De soarta acestora s-a interesat primul ministru Ionel Brătianu, precum și alți miniștri. Cazul lor a fost puternic susținut de arhiepiscopul Netzhammer în mediile Casei Regale, iar de administratorul apostolic Cipolloni la Congregația "De Propaganda Fide" și la papa Benedict al XV-lea. Mons. Cipolloni a purtat tratative de eliberare a preoților internați în cadrul schimburilor de prizonieri, prin intermediul legațiilor americană și elvețiană de la Iași. Mai mult decât suferințele fizice, cu unele excepții la Fortul Domnești și marșul pe jos în Moldova, preoții internați au avut de suportat suferințe de natură psihică, provocate de atitudinea guvernului român, care i-a catalogat în mod nedrept potențiali "inamici" și i-a obligat "să mănânce pâinea exilului". Durerea sufletească era cu atât mai mare cu cât majoritatea preoților erau indigeni, formați în seminariile din România, iar prin atitudinea lor se dovediseră constant "devotați Tronului și Țării". A existat apoi, la un moment dat, pericolul expedierii lor în Rusia, în calitate de prizonieri de război, în urma evoluției militare de pe front. În general, preoții internați în Moldova au apreciat "regimul foarte bun" de care s-au bucurat în perioada internării lor.

În fine, eliberarea preoților internați în Moldova s-a făcut prin eforturile conjugate ale Arhiepiscopiei de București, Episcopiei de Iași, Ministerului Român de Externe, Legației Elveției la Iași, precum și Comandamentului trupelor germane. Astfel, Legația Elveției, care a intermediat schimbul de prizonieri din decembrie 1917, a beneficiat de listele cu cei internați, transmise de guvernul român refugiat la Iași, precum și de Comandamentul trupelor germane. De exemplu, pe o asemenea listă găsim numele a opt "străini" care au fost internați în regim de carantină la Galați: Anton Durcovici, Blei Aron, Carol Birner, Johan Caudisch, Coelestinus Caruss, Julius Traun, Clement Șotimann și Rudolf Wagner.

Serviciul Religios al Armatei Române, condus de preotul iconom Constantin Nazarie, la propunerea mitropolitului Pimen Georgescu al Moldovei și Sucevei a cerut episcopilor și mitropoliților țării "preoți trebuincioși în timp de pace și în timp de război". Au fost întocmite și aprobate de Sfântul Sinod și unele "Instrucțiuni asupra atribuțiunilor preoților la armată", aprobate ulterior și de Ministerul de Război, precum și zece cuvântări menite a da preoților un model despre felul cum trebuie să vorbească soldaților în diferite ocazii și situații de război. În baza ordinelor Marelui Stat Major, au fost mobilizați pe front 204 preoți. La sfârșitul războiului s-au înregistrat, ca pierderi de război, un număr de 30 preoți, din care: 5 morți, 6 răniți, 19 dispăruți (prizonieri etc.). În plus, preoții nu s-au temut de pericolul îmbolnăvirii de tifos exantematic sau de alte boli și nu s-au clintit de lângă răniți. Preoții militari au dat un ajutor important formațiunilor sanitare în îngrijirea răniților și combaterea marii epidemii de febră tifoidă din primăvara anului 1917 și au desfășurat o activitate misionară deosebită în rândul populației civile.

Documentele vremii ne arată că, din cauza suspiciunii, nu au fost aprobați preoți militari catolici. Dacă la București, unde s-a instalat administrația ocupantului, suspiciunea poate părea legitimă, dar sigur nu legală, la Iași ori în parohiile sufragane, actul refuzării preoților catolici a fost absurd, nefiind prin nimic justificat. În ciuda acestor nedreptăți umilitoare, credincioșii catolici și-au făcut datoria față de țară, au murit de gloanțe, de tifos exantematic ori de febră spaniolă, umăr la umăr cu ortodocșii, și-au pierdut agoniseala de o viață și vor beneficia de prevederile reformei agrare promise de Regele Ferdinand în tranșeele războiului. Nu mai puțin semnificativ este faptul că războiul nu a consemnat nicio trecere la inamic a vreunui catolic.

Doar atunci când lagărele erau aglomerate și mureau mulți din cauza bolilor, s-au solicitat preoți confesori catolici. Și asta, mai mult pentru soldații germani catolici din lagărele din nordul Moldovei, decimate de tifosul exantematic, nu pentru soldații români. Administratorul apostolic Mons. Cipolloni a numit mai mulți preoți pentru asistența spirituală a acestor creștini catolici: Celestin Vaes, Vincențiu Vella, Ioan Ferenț, Nicolae Cancel și alții. Unii dintre aceștia s-au îmbolnăvit de tifos exantematic.

Un devotament aparte pentru bolnavi l-au manifestat și unii preoți din zona Bacău. Într-o dare de seamă trimisă Curiei Generale a Ordinului Fraților Minori Conventuali, la 3 februarie 1919, administratorul apostolic Ulderic Cipolloni evidenția devotamentul tuturor preoților care și-au făcut în mod exemplar datoria în vremurile excepționale de război și epidemie. În acest sens, exemplifica cu atitudinea preotului Bonaventura Morariu, paroh de Bacău, care a contractat tifos exantematic la un spital de răniți din Bacău. Apoi, parohul de Luizi Călugăra, preotul Nazaren Cipolloni, a contractat variolă la Spitalul Francez din Bacău și nu putea desfășura, în toamna anului 1917, activități pastorale: "Parohia Luizi Călugăra este ca și abandonată, pentru că nimeni nu poate ajunge acolo". În același timp, la Prăjești, parohul Anton Caneve, grav bolnav, era obligat să celebreze Liturghia în cameră; la Târgu Trotuș, parohul Vincențiu Vella se afla "în mijlocul unui infern, deoarece localitatea este bombardată zi și noapte".

Fiind mereu alături de credincioșii bolnavi, s-au îmbolnăvit de tifosul exantematic și alți preoți: Bonaventura Flamini, Felix Raffaelli - paroh de Huși, Francisc Mattas - paroh de Hălăucești (care a murit din cauza acestei boli) etc. În fața acestor boli care nu-i ocolea deloc pe preoți, Mons. Ulderic Cipolloni nota în noiembrie 1917: "Aștept de la un moment la altul exodul parohilor de Galați, Focșani, Grozești, Trotuș, Bacău și Roman!" (va urma)

Pr. Alois Moraru

Câteva date despre eroicitatea unor preoți în fața războiului și a epidemiei de tifos exantematic au fost inserate în filmele documentare realizate de Departamentul de Cercetare Istorică "Anton Durcovici" și Oficiul pentru Comunicații Sociale ale Episcopiei Romano-Catolice de Iași, în colaborare cu Centrul "Biserica și Istoria" al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București. Ele pot fi vizionate pe canalul youtube al Episcopiei de Iași:

- Arhidieceza Romano-Catolică de București în anii Primului Război Mondial:

- Dieceza Romano-Catolică de Iași în timpul Primului Război Mondial:

* * *

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (III)

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (II)

Biserica din Moldova: vremuri de criză, oameni de jertfă (I)


 

lecturi: 2227.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat