Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: 9. "Iată adevărata pâine a fiilor". Riturile împărtășirii (I)

A noua cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Postului Mare 2020 aprofundează ultima parte a liturgiei euharistice: riturile împărtășirii. Acestea corespund ultimei acțiuni euharistice a Mântuitorului de la cina de taină: El a frânt pâinea și a dat-o, apoi a oferit ucenicilor potirul. Și la sfânta Liturghie Cristos transformă jertfa sa de iubire într-un ospăț în care toți fiii Tatălui ceresc sunt invitați să se hrănească din "pâinea fiilor", adică din Fiul care s-a făcut hrană și băutură pentru creșterea noastră în iubire. Riturile împărtășirii cuprind rugăciunea "Tatăl nostru", rugăciunea pentru pace și semnul păcii, frângerea pâinii, împărtășirea cu trupul și sângele Domnului și, în final, rugăciunea după împărtășanie. Culmea acestor rituri este hrănirea noastră efectivă din jertfa iubirii lui Cristos, primind sacramentul trupului său. Toate celelalte elemente pregătesc împărtășirea și o dezvoltă. În prezenta cateheză ne vom opri la momentele pregătitoare ale actului împărtășirii: rugăciunea fiilor, pacea oferită fraților și frângerea pâinii.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și șase în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

9. "Iată adevărata pâine a fiilor". Riturile împărtășirii (I)

Unul dintre cele mai frumoase imnuri dedicate preasfântului Sacrament, "Lauda Sion Salvatorem", aparține sfântului Toma de Aquino și a intrat în liturgia Bisericii prin sărbătoarea Trupul și Sângele Domnului, iar în patrimoniul muzicii universale prin multele melodii compuse pentru una din strofele sale, "Ecce panis angelorum" - "Iată pâinea îngerească". În acea strofă, sfântul Toma definește Euharistia drept "adevărata pâine a fiilor" ("vere panis filiorum"). Într-adevăr Cristos, Fiul lui Dumnezeu, s-a făcut pentru noi pâinea vieții, pâine sfântă care hrănește viața noastră de fii în Fiul.

Meditând asupra rugăciunii euharistice și a jertfei pascale a Mântuitorului, am putea crede că totul a fost săvârșit și realizat acolo. Am putea avea impresia că, odată cu marele "Amin", s-ar putea încheia celebrarea. De altfel, de ce ar trebui să transformăm jertfa iubirii lui Cristos într-o masă? Oare nu am descalifica un gest atât de nobil trecând imediat la o acțiune atât de banală, precum a mânca și a bea? Un prim răspuns îl primim contemplând ceea ce a făcut Isus Cristos la cina de taină: după ce a luat în mâinile sale pâinea și vinul (ofertoriul), după ce le-a binecuvântat mulțumind (rugăciunea euharistică), a frânt pâinea și a dat-o apostolilor, la fel făcând și cu potirul. Riturile împărtășirii corespund acestei ultime acțiuni a lui Cristos: a frânt pâinea și a dat-o, apoi a oferit potirul. Putem însă afla un răspuns și mai profund, legat de semnificația trecerii de la jertfă la ospăț. Iubirea presupune mereu împărtășire, comuniune. Acest lucru este valabil pentru orice autentică experiență umană a iubirii. Dar la sfânta Liturghie noi trăim experiența dumnezeiască a iubirii. Riturile împărtășirii ne descoperă calea privilegiată prin care iubirea Preasfintei Treimi intră în viețile noastre: prin ospățul trupului și sângelui lui Cristos. Împărtășirea iubirii dumnezeiești are loc prin acest ospăț: "cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu, rămâne în mine și eu în el" (In 6,56). Iubirea divină dovedită pe cruce ni se oferă în maniera cea mai concretă la masa Domnului.

În Sfânta Scriptură ospățul este printre principalele simboluri ale comuniunii omului cu Dumnezeu. A fi împreună părtași la aceeași masă manifestă comuniunea, apartenența reciprocă (Ex 18,12), prietenia (Gen 43,25-34), ospitalitatea, iertarea (2Rg 25,27-30) și chiar alianța cu Dumnezeu (Ex 24). Cristos a trăit din plin acest simbolism al ospățului. După templu și sinagogă, momentul mesei reprezenta locul în care Isus oferea oamenilor hrana iubirii lui Dumnezeu față de oameni. Și tocmai pentru că a vrut să rămână într-o comuniune nu doar simbolică, ci efectivă și reală cu ucenicii, a ales să ne ofere memorialul jertfei și învierii sale printr-un ospăț în care ni se dăruiește cu trupul și sângele său.

A treia parte a liturgiei euharistice e formată din riturile care îi pregătesc pe credincioși să se împărtășească cu sfânta Euharistie. Această ultimă parte cuprinde rugăciunea "Tatăl nostru", rugăciunea pentru pace și semnul păcii, frângerea pâinii, împărtășirea cu trupul și sângele Domnului și, în final, rugăciunea după împărtășanie. Culmea acestor rituri este hrănirea noastră efectivă din jertfa iubirii lui Cristos, primind "adevărata pâine a fiilor". Toate celelalte elemente pregătesc împărtășirea și o dezvoltă. În prezenta cateheză ne vom opri la momentele pregătitoare ale actului împărtășirii: rugăciunea fiilor, pacea oferită fraților și frângerea pâinii.

Curajul de a spune "Tată"

După ce a adus laudă și preamărire Tatălui prin doxologia finală a rugăciunii euharistice, preotul invită comunitatea să găsească curajul de a-i spune lui Dumnezeu "Tată" ("Îndemnați de porunca Mântuitorului ... îndrăznim a spune"). Într-adevăr este un mare gest de curaj să îl numim astfel pe Dumnezeu atotputernicul, care locuiește într-o lumină de necuprins, de la care toate provin și către care toate se îndreaptă. Ce ne îngăduie nouă să avem o astfel de familiaritate și încredere cu Dumnezeu? Doar comuniunea noastră la jertfa Fiului și prezența Duhului Sfânt ne permit să îndrăznim să ne adresăm lui Dumnezeu cu rugăciunea lui Isus, "Tatăl nostru". Tocmai de aceea a fost așezată în acest moment al sfintei Liturghii, după ce Cristos ne-a atras la sine prin moartea și învierea sa. Prin această atracție spirituală, Cristos ne-a introdus în inima plină de milostivire a Tatălui său ceresc. Odată ajunși acolo, putem să îl chemăm nu numai cu buzele, ci și cu inima pe Dumnezeu "Tatăl nostru".

"Tatăl nostru" este unica rugăciunea vrednică să stea alături de rugăciunea prin excelență a Bisericii, cea euharistică. Locul acesta privilegiat derivă din faptul că însuși Mântuitorul a așezat pe buzele și în inima ucenicilor cuvintele rugăciunii, fiind o adevărată "sinteză a Evangheliei" (Tertulian). Prima parte a rugăciunii reprezintă un ecou al rugăciunii euharistice: îl numim pe Dumnezeu "Tatăl nostru" pentru că prin jertfa Fiului am devenit și noi fii iertați și răscumpărați; ne rugăm să se împlinească voința sa ca toți oamenii să se lase atrași de iubirea Fiului și să fie mântuiți (1Tim 2,4); ne dorim ca numele său să fie sfințit prin aducerea de mulțumire din partea tuturor celor mântuiți; implorăm venirea împărăției sale, știind că prin venirea Fiului între noi la rugăciunea euharistică noi am primit arvuna fericirii veșnice.

A doua parte a rugăciunii "Tatăl nostru" ne ajută să ne pregătim pentru primirea sfintei Împărtășanii, căci îi cerem Tatălui ceresc "pâinea noastră cea de toate zilele". Cristos însuși este pâinea noastră de fiecare zi, căci prin comuniunea cu El viața noastră de fii se hrănește și crește. Rugăciunea ne ajută să ne apropiem de Euharistie și datorită cererii de iertare: "ne iartă nouă greșelile noastre precum și noi iertăm". Într-adevăr sfânta Împărtășanie poate fi primită doar după ce am primit iertarea și reconcilierea lui Dumnezeu.

După ce am rostit rugăciunea fiilor, preotul continuă printr-o rugăciune ce dezvoltă ultima cerere adresată Tatălui: "Mântuiește-ne, Doamne, de toate relele...". Este o adevărată rugăciune de eliberare de cel care stă la originea tuturor relelor, Satana. De aceea este invocată "venirea Domnului nostru Isus Cristos": El l-a învins deja pe diavol prin moartea și învierea sa și se va întoarce în slavă pentru victoria finală asupra răului și a morții. Preotul îi prezintă Tatălui ceresc nevoia lumii de a fi eliberată de toate acele rele care tulbură încrederea oamenilor în Dumnezeu și care îi împiedică să îl descopere drept un Tată bogat în milostivire. Împreună cu eliberarea de rele și de cel rău, preotul imploră și darul prețios al păcii: "binevoiește a da pacea în zilele noastre". Se deschide astfel calea pentru ritul păcii ce va urma imediat după aclamația plină de laudă și speranță a întregii adunări.

La rugăciunea preotului, întreaga adunare răspunde printr-o doxologie, adică printr-o aclamație de laudă și preamărire adresată Tatălui ceresc: "Căci a ta este împărăția, și puterea, și mărirea în veci". Încheiem dialogul nostru cu Tatăl Domnului Cristos și Tatăl nostru fiind siguri că ultimul cuvânt în istoria vieții noastre și a întregului univers îi aparține celui care "ne-a eliberat de sub puterea întunericului și ne-a strămutat în împărăția Fiului iubirii sale" (Col 1,13).

"Cristos e pacea noastră": ritul păcii

Al doilea rit pregătitor pentru momentul împărtășirii este ritul păcii. După ce am recitat sau cântat rugăciunea fiilor, se întâmplă ceva nou care ne impresionează. Până în acest moment al Liturghiei, preotul și-a îndreptat mereu cuvintele ori către Dumnezeu Tatăl, ori către adunare. Acum se îndreaptă în rugăciune direct către Cristos prin rugăciunea pentru pace ("Doamne Isuse Cristoase, care le-ai zis apostolilor tăi..."). Comuniunea cu Cristos se intensifică așadar, iar cuvintele îndreptate direct către Mântuitorul ne pregătesc pentru momentul împărtășirii cu trupul său preasfânt.

Faptul că rugăciunea pentru pace face parte din riturile împărtășirii ne ajută să înțelegem că "pace" poate fi un termen echivalent pentru "împărtășanie". Într-adevăr "pace" este un alt nume ce poate fi atribuit trupului lui Cristos pe care îl vom primi în curând. Rugăciunea pentru pace citează cuvintele lui Cristos de la ultima cină în cadrul căreia, oferindu-le apostolilor sacramentul trupului și sângelui său, a adăugat: "Pace vă las vouă, pacea mea o dau vouă" (In 14,27). Cuvintele acestea fac parte din îndrumările pe care Isus le-a oferit ucenicilor cu privire la semnificația pătimirii și morții sale. Acolo se află de fapt izvorul păcii noastre, căci prin sângele său Isus ne-a oferit reconcilierea cu Dumnezeu, cu aproapele și cu noi înșine. Iar în ziua învierii sale, primul cuvânt pe care Cristos îl adresează apostolilor este: "Pace vouă" (In 20,21). Meditând asupra acestui mister, apostolul Paul avea să exclame: "Căci el este pacea noastră, cel care ... a dărâmat zidul despărțitor, desființând în trupul său ura" (Ef 2,14). În timp ce ne pregătim să îi primim trupul sacramental, ne îndreptăm direct către Cristos și îi cerem pacea pe care ne-a promis-o. O implorăm și printr-un alt nume, care și acesta este echivalent al împărtășirii noastre cu Cristos: unitatea ("binevoiește a-i dărui pacea și unirea, după voința ta").

Preotul salută apoi adunarea așa cum Cristos i-a salutat pe ucenicii să în ziua învierii: "Pacea Domnului să fie pururea cu voi!". Iar poporul îi răspunde: "și cu duhul tău". Din nou experimentăm realitatea tainică a prezenței lui Cristos, care împărtășește mădularelor trupului său pacea și unirea de care au nevoie. Cristos cel înviat este prezent acum pe altar și ne oferă pacea pe care suntem invitați să ne-o dăruim: "Oferiți-vă pacea!". Ne îndreptăm apoi către cei din apropierea noastră și le oferim un gest de pace și fraternitate. Acesta e un gest ritual, și nu un salut obișnuit între persoane care se întâlnesc după o anumită vreme. Ritul presupune o dimensiune verticală, nu doar una orizontală: întrucât ne-am rugat împreună "Tatăl nostru", acum îi descoperim pe cei de lângă de noi drept frați și surori în Domnul; întrucât ne-am rugat "iartă-ne greșelile, precum și noi iertăm greșiților noștri", ne îndreptăm unii către alții printr-un gest de împăcare; întrucât Domnul este pacea noastră și a distrus zidurile dintre noi, suntem în stare să săvârșim gesturi care creează punți.

Frângerea pâinii: trupul frânt pentru a-i aduna laolaltă pe fiii Tatălui

Deja de la începuturile Bisericii (Fap 2,46) unul dintre numele folosite de creștini pentru sfânta Liturghie era "frângerea pâinii". Acțiunea avea în sine o dimensiune foarte practică: era necesar ca pâinea, devenită prin cuvintele lui Cristos trupul său sacramental, să fie frântă în mai multe părți pentru a fi distribuită. Dar gestul a fost imediat perceput și în dimensiunea sa profundă: "Pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășire cu trupul lui Cristos? Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine" (1Cor 10,17). Frângerea pâinii în mai multe părți devine așadar condiție premergătoare pentru ca noi, cei mulți, să devenim una prin împărtășirea din unica pâine, care este unicul trup al lui Cristos. Pâinea pe care Cristos a frânt-o pentru a o dărui ucenicilor este, în același timp, și o imagine vie a trupului său care s-a frânt/jertfit pe cruce "pentru a-i aduna laolaltă pe fiii risipiți ai lui Dumnezeu" (In 11,52).

Frângerea pâinii a devenit așadar semnul unității tuturor prin împărtășirea din unicul trup al Domnului, dar și semnul iubirii jertfelnice a lui Cristos și al iubirii fraterne dintre cei care se împărtășesc. Acest gest este săvârșit de preot atunci când "frânge ostia în mai multe părți pentru a le dărui cel puțin unora dintre credincioși" (IGMR 321). În același moment, preotul pune una dintre părțile frânte din trupul Domnului în potirul cu sângele lui Cristos pentru a semnifica unitatea trupului și sângelui lui Cristos în acțiunea sa mântuitoare. Cu alte cuvinte, în sfânta Împărtășanie îl vom întâlni pe Domnul cel viu și ridicat la dreapta Tatălui.

În timp ce preotul săvârșește aceste gesturi, adunarea cântă unul dintre cele mai frumoase și sintetice imnuri de la Liturghie. Cântăm "Mielul lui Dumnezeu" și astfel continuăm să ne adresăm direct lui Cristos. El este adevăratul nostru miel de Paște, al cărui trup a fost jertfit pentru viața noastră. A cânta "Mielul lui Dumnezeu" reprezintă modul în care noi îi mulțumim pentru că am înțeles că mântuirea noastră l-a costat foarte scump: sângele său prețios (1Pt 1,18). De aceea implorăm cu smerenie și încredere darul milostivirii și al iertării sale: "Mielul lui Dumnezeu, care iei asupra ta păcatele lumii, miluiește-ne pe noi!". Cuvintele cântării provin de la Ioan Botezătorul. El l-a prezentat astfel pe Isus în clipele premergătoare botezului său în Iordan: "Iată mielul lui Dumnezeu care ia asupra sa păcatul lumii" (In 1,29). Cel mai mare dintre profeți făcea referire la slujitorul lui Yahwe care aducea salvarea umanității ca "un miel dus la înjunghiere" (Is 53,7) și, în cele din urmă, la sângele mielului de Paște care i-a eliberat pe evrei de moarte și de sclavia egipteană (Ex 12,7). În ultima strofă a cântecului invocăm acel dar care cuprinde toate celelalte daruri, și anume pacea: "dă-ne nouă pacea". Este culmea binefacerilor pentru poporul lui Israel ("Shalom") și este rodul revărsării Duhului Sfânt spre iertarea păcatelor pentru noul Israel, Biserica (In 20, 22-23). Va fi și darul pe care îl vor primi participanții la ospățul Mielului!

Întrebări pentru meditația personală: Care sunt cuvintele și gesturile care mă ajută cel mai mult să mă pregătesc pentru a primi sfânta Împărtășanie? Care e cea mai importantă cerere pentru mine din rugăciunea "Tatăl nostru"? Cum văd legătura dintre trupul lui Cristos oferit pe altar și mâna pe care o ofer celor de lângă mine la ritul păcii?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1318.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat