Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vitraliu din oratoriul
bisericii din Barticești,
realizat în anul 2016
13 martie, ziua condamnării slujitorului lui Dumnezeu preot Anton Demeter

În ziua de 13 martie 2020 nu se aniversează doar 7 ani de la alegerea papei Francisc ca succesor al apostolului Petru, ci pentru Biserica noastră locală din Moldova reprezintă o zi de aducere aminte a procesului în care a fost condamnat preotul Anton Demeter, a cărui cauză de beatificare este în lucru, momentan în faza diecezană deschisă în ziua de 29 noiembrie 2016. Este demn de reținut ceea ce spunea deseori părintele Demeter: "La terminarea procesului am avut sentimentul și bucuria unei victorii din partea lui Cristos și nu mă mai interesa ce fel de condamnare avea să se pronunțe împotriva mea. Procurorul ceruse să mi se aplice o pedeapsă exemplară. Pentru mine însă lucrul acesta nu mai avea nici o importanță, eram în mâinile Domnului și mă simțeam mai liber ca oricând".

Cercetarea făcută asupra Dosarului Penal nr. 25400, vol. 2, înregistrat ulterior ca Dosarul P. 81757, vol. 2, a fost deschis de Ministerul Afacerilor Interne din Republica Populară Română, are inserate mai multe dosare mici, având ca trunchi de bază "Dosarul 289/1959, privitor pe civil Demeter I. Anton". În cele ce urmează nu ne propunem prezentarea documentelor din acest dosar, ci doar menționarea unor fapte și nume ce le conține, ținând cont de modul în care se desfășurau anchetele și procesele în acele vremuri comuniste.

De ce a fost acuzat și condamnat la o asemenea pedeapsă părintele Anton Demeter?

Pentru că "neținând seama de faptul că prin D. 810/49 s-au interzis unele ordine și congregațiuni romano-catolice, inculpatul a luat legătura cu elemente ce aparținuseră unor astfel de ordine și congregațiuni, care desfășuraseră activitate subversivă împotriva regimului democrat-popular din R.P.R. Astfel, are legături cu grupul de călugări catolici contrarevoluționari, în frunte cu Cicu Gheorghe, Ferdinand Ferdinand și alții, condamnați, și împreună cu aceștia a desfășurat activitate subversivă împotriva regimului democrat-popular din R.P.R. Pentru ducerea activității sale contrarevolulționare, inculpatul și-a procurat materiale cu conținut dușmănos și mistic, pe care le-a folosit în acțiunile sale criminale și le-a difuzat mai multor persoane. În acest scop, în anul 1954, inculpatul i-a cerut în împrumut Pr. Tamaș Paul o traducere a catehismului de «Spirago». Acesta dându-și seama că lucrarea respectivă avea un conținut dușmănos, i-a atras atenția inculpatului asupra acestui fapt și i-a cerut ca să nu o tipărească sau să o folosească în activitatea sa. După ce inculpatul și-a luat în scris obligația de a nu face asemenea lucruri, a primit cartea de la Tamaș Paul. Nu mult după aceasta, inculpatul a uitat de promisiunea făcută lui Tamaș Paul și din ura sa față de regimul democrat-popular din R.P.R., a transmis această lucrare la mai multe persoane pentru a o citi și copia.

De asemenea, inculpatul a folosit conținutul catehismului «Spirago» în predicile catehetice pe care le-a ținut în fața unor grupuri de elevi și studenți, pe care i-a instigat să adopte o atitudine ostilă față de regim și să nu aibă încredere în trăinicia statului nostru democrat-popular. Inculpatul a desfășurat activitate contrarevoluționară și în cadrul predicilor pe care le ținea în cadrul unor grupuri restrânse cât și prin fițuicile cu conținut dușmănos pe care le difuza. În toate ocaziile, inculpatul a făcut agitație contrarevoluționară, în special căutând să educe tinerele elemente în spirit ostil regimului democrat-popular din R.P.R. și să-i instige împotriva regimului actual, a cărui schimbare o preconiza. Astfel, față de numitele Reghis Irina Valeria, Simionescu Ioana și Enescu Lucia inculpatul a afirmat că Biserica nu este liberă și că azi sunt timpuri grele pentru Biserica Catolică. Față de numita Bereschi Eftimia a afirmat că Biserica astăzi nu ar avea libertate și că ar fi ca pe timpul lui Nero, când era oprimată, iar față de Teodorescu Alexandra și exprimat părerea că în curtea bisericii vede agenți. Folosind calitatea sa de preot, inculpatul a instigat pe unii cetățeni să încalce legile statului. Astfel, la «scaunul de spovadă» a obligat-o pe numita Hristu Elena să nu denunțe organelor de stat faptul de care aceasta luase cunoștință prin citirea unor scrisori, găsite în valiza lăsată la ea de preotul Matei Ghiuzan și anume că unii preoți catolici duceau o activitate criminală împotriva R.P.R., având legături ilegale cu centrele catolice din străinătate.

Cu ocazia unei plimbări pe care a făcut-o cu un grup de tineri și tinere prin parcul Libertății din București, inculpatul a afirmat în legătură cu evenimentele din Ungaria că ungurii au dat dovadă de mult curaj și regretă că americanii n-au dus până la capăt acțiunile pe care le provocase și să obțină răsturnarea regimului democratic din Ungaria. (...)

Față de probatoriile administrate în cauză, mai sus analizate, instanța reține în sarcina inculpatului faptul de a fi abuzat de libertatea pe care o acordă Constituția R.P.R. cultelor din țara noastră, desfășurând activitate intensă de agitație prin subminarea regimului nostru democrat-popular, a cărui schimbare o urmărea".

Cum s-a apărat la proces părintele Anton Demeter?

Interogatoriul "inculpatului Anton Demeter" cuprinde în prima parte date biografice, iar apoi câteva întrebări și răspunsuri privind acuzațiile care i s-au adus în momentul arestării, noaptea dintre 20 și 21 august 1958, fiind încarcerat în centrul Securității din strada Uranus din București și apoi în Penitenciarul Jilava. Tribunalul Militar București, care l-a judecat în prima instanță, în ziua de 13 martie 1959, era compus din: președinte: locot. colonel Csako Eduard, și asesorii populari: căpitan Negru Ioan și căpitan Salanța Gheorghe. După ce președintele de ședință i-a pus în vedere infracțiunea pentru care este dat judecății, dovezile faptelor și i-a cerut să spună ceea ce este util apărării sale, "inculpatul" a dat răspunsurile reproduse în rezumat de către secretarul Bozaș Teodor, după cum urmează: "La 1 noiembrie 1953, am fost numit preot la catedrala "Sf. Iosif" din București. Am lucrat cu pr. Bogleș, pr. Mărgineanu, pr. Apostol, pr. Iovanelli și alți preoți. Îl cunosc pe Cicu Gheorghe, care locuia în Parohia "Sf. Iosif". Acesta era călugăr. Nu știu cine este Ferdinand Ferdinand, însă, dacă este vorba de bruder Florentin, atunci îl cunosc. Nu am cunoscut activitatea politică a lor. În 1954 am primit un catehism catolic în manuscris de la pr. Tamaș Paul. Spirago este autorul acestui catehism. Acest catehism conținea doctrina creștină catolică și l-am cerut ca să mă documentez în predicile mele. Este posibil ca atunci când mi l-a dat Tamaș Paul să-mi fi atras atenția că era contra regimului actual. Eu mi-am luat obligația să-l copiez și să-l folosesc strict personal. Nu l-am difuzat la nimeni. Eu m-am pregătit în 3 subiecte: un subiect despre căsătorie și unul despre credință, nu țin minte al treilea subiect. Nu am vorbit tinerilor ca să nu aibă încredere în regimul de azi. În cadrul grupurilor catehetice nu m-am folosit de materialul din Spirago. Eu am căutat să dau tineretului o educație creștină și cetățenească...". Ce acuzații!

După depoziția martorilor Reghiș Irina Valeria, Simionescu Ioana, Hristu Elena, Enescu Lucia, Bereschi Eftimia și Teodorescu Alexandra, a urmat deliberarea și pronunțarea sentinței: "cu unanimitate de voturi, făcând aplicațiunea art. 209, pct. 2, lit. a, comb. cu lit. b, al. 2 C.P., 304 C.J.M., 463 C.J.M., condamnă pe civ. Demeter Anton la 20 (douăzeci) ani muncă silnică și 8 (opt) ani degradare civică, pentru crima de uneltire contra ordinei sociale. În baza art. 25, pct. 6 C.P., se dispune confiscarea totală a averii personale a condamnatului. Îl obligă la 800 (opt sute) lei cheltuieli de judecată. Se compută detenția preventivă de la data de 21 august 1958".

Sentința de condamnare
a pr. Anton Demeter
Cum s-a ajuns la o asemenea încadrare penală: "crima de uneltire contra ordinei sociale"?

Completul de judecată al Tribunalului Militar București a considerat că din expunerea acuzațiilor rezultă "vinovăția inculpatului și că elementele constitutive ale infracțiunii p.p. de art. 209, pct. 2, lit. a comb. cu lit. b, al. 2 C.P., sunt întrunite deoarece: există latura obiectivă a infracțiunii, constând în aceea că inculpatul a desfășurat o activitate intensă de agitație pentru subminarea ordinei sociale existente în R.P.R. a cărui schimbare o urmărea, care prezintă un caracter deosebit de grav; în speță inculpatul folosind calitatea sa de preot și abuzând de libertatea acordată de Constituția R.P.R. a desfășurat o activitate criminală de agitație prin subminarea regimului nostru democrat-popular, a cărui schimbare o urmărea, instigând cetățenii să încalce legile statului și predicile ținute de pe amvon, îndemnând tinerii să adopte o atitudine ostilă regimului actual: tot inculpatul a elogiat acțiunile bandelor contrarevoluționare din R.P. Ungară și și-a manifestat regretul că americanii nu au dat ajutor acestor elemente pentru ca astfel să se fi putut schimba orânduirea democrat-populară din R.P. Ungară; de asemenea inculpatul s-a folosit în activitatea sa de material cu caracter dușmănos regimului, ca de exemplu catehismul de Spirago pe care, în scopul arătat, l-a difuzat printre elementele cu care a venit în contact - toate aceste fapte prezentând un caracter deosebit de grav" Apoi "există și latura subiectivă a infracțiunii, prin aceea că inculpatul a săvârșit faptele cu intenția de a produce rezultatele pe care le dorea și urmărea și, deși a avut cunoștință că pentru toate aceste fapte era sancționat de lege, totuși în mod voit și conștient le-a săvârșit, acceptându-le consecințele legale".

Dacă părintele Demeter a avut "sentimentul și bucuria unei victorii din partea lui Cristos și nu mă mai interesa ce fel de condamnare avea să se pronunțe împotriva mea", de ce a formulat recurs?

După comunicarea sentinței "nr. 257, din 13 martie 1959", prin avocatul care i s-a dat din oficiu, părintele Anton Demeter a formulat recurs, fapt pentru care Tribunalul Militar București a înaintat Tribunalului Militar al R. 2 M. București dosarele de anchetă și judecată. A fost deschis astfel un alt dosar (cu numărul 1003/1959) și s-a stabilit termenul pentru judecarea recursului în ziua de 10 aprilie 1959. Completul de judecată a fost compus din: președinte - lt. col de justiție Dumitrescu Ștefan, judecător - cpt. just. Guță Gheorghe, trei asesori populari: lt. col. Mocuță Ștefan, lt. col. Gheorghiță Nicolae și maior Rusu Ioan. Secretar de ședință a fost Borș Gheorghe. Reprezentant al recurentului a fost avocatul Popescu Ștefan. Fiind analizate, punct cu punct, motivele invocate de "inculpat" în motivarea recursului, Tribunalul a respins recursul ca fiind nefondat, obligându-l "a plăti 50 de lei pentru cheltuielile de judecată".

Ce s-a întâmplat după aceea?

Așadar, după șapte luni de anchete, la 13 martie 1959, părintele Anton Demeter a fost judecat și condamnat "la 20 de ani de muncă silnică și 8 ani de degradare civică, pentru crima de uneltire contra ordinei sociale" de Tribunalul Militar din București. Executarea pedepsei a început la 21 august 1958 și trebuia să expire la 15 august 1978. În octombrie 1959, pr. Anton Demeter a fost transferat în Insula Mare a Brăilei, în lagărul de muncă de la Stoenești, unde avea să execute lucrări de îndiguire ale Dunării. În luna decembrie 1959, a fost din nou mutat, de data aceasta la Periprava, unde a rămas întreaga iarnă. La 1 mai 1960, pr. Anton a fost internat, inițial, în infirmeria lagărului, apoi, pentru câteva zile, la Spitalul de Boli Infecțioase din Tulcea și, în cele din urmă, la Spitalul Penitenciarului Văcărești, unde avea să rămână până la 13 aprilie 1963, când a fost eliberat, cu suspendarea pedepsei pe timp de 6 luni, și internat la Spitalul T.B.C. Osos - Foișorul. Prin Decretul Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, nr. 176 / 9.04.1964, părintele Demeter Anton "a fost grațiat de restul de pedeapsă ce mai avea de executat" în ziua de 18 aprilie 1964.

Așa cum rezultă din dosarele de urmărire informativă, părintele Anton Demeter a fost supus apoi, timp de 25 de ani, când activa în Parohiile Oțeleni și Barticești, unor anchete și presiuni constante pentru a divulga ceva împotriva celor care l-au anchetat și condamnat. Cu infirmitatea pe care a contractat-o în închisoare, plin de încredere în milostivirea lui Dumnezeu și cu o perfectă seninătate, slujitorul lui Dumnezeu preotul Anton Demeter a trăit o viață plină de credință și eroism până în seara zilei de 20 decembrie 2006, când și-a încheiat viața pe acest pământ și s-a întors în casa Tatălui ceresc.

Pr. Alois Moraru


 

lecturi: 2461.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat