Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: 7. "Până la sfârșit i-a iubit...": epicleza și consacrarea

A șaptea cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Postului Mare 2020 aprofundează momentele centrale ale rugăciunii euharistice: invocarea Duhului Sfânt (epicleza) și cuvintele consacrării sau relatarea instituirii Sfintei Euharistii. Cristos însuși este cel care conduce această rugăciune a Bisericii către Tatăl. Iar Biserica îl invocă de la Tatăl pe Duhul Sfânt pentru ca pâinea și vinul să devină trupul și sângele Fiului său. Această minune se va realiza prin cuvintele pline de duh și viață ale Mântuitorului, cuvintele consacrării. Astfel se face prezentă pentru noi însăși jertfa Calvarului și puterea sa sfințitoare care ne salvează de moarte și rău.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și șase în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

7. "Până la sfârșit i-a iubit...": epicleza și consacrarea

Cine face rugăciunea?

Poate că am adresat deseori această întrebare atunci când am stat la masă în familie sau cu prietenii și căutam persoana cea mai potrivită sau disponibilă să binecuvânteze bucatele. Sau poate că am trăit și alte situații când, fiind împreună cu alți frați și surori în credință, ne doream ca cineva să conducă rugăciunea grupului și am întrebat la fel. Dacă am pune aceeași întrebare cu privire la rugăciunea cea mai prețioasă a Bisericii, rugăciunea euharistică, răspunsul pare a fi destul de limpede: preotul face rugăciunea!

Doar că momentul cel mai sfânt al Liturghiei nu poate fi privit sau înțeles doar cu ochii trupești, ci mai ales cu ochii credinței și ai inimii. Atunci se verifică realitatea cuvintelor puse de scriitorul Antoine de Saint-Exupéry pe buzele vulpii, care îi mărturisea Micului Prinț: "Nu poți vedea bine decât cu inima. Esențialul este invizibil pentru ochi." Iar inima vede atunci când iubește și se încrede! Dacă privim cu ochii iubirii și ai credinței rugăciunea euharistică, atunci îl vom descoperi pe Cristos care "e pururi viu ca să mijlocească pentru cei ce se apropie prin El de Dumnezeu" (Evr 7,25). Cristos este unicul și marele preot care se oferă Tatălui prin iubirea Duhului Sfânt, iar noi, trupul său eclezial, doar participăm la acest act al Mântuitorului. Catehismul Bisericii Catolice afirmă acest adevăr tainic: Cristos "însuși prezidează nevăzut orice celebrare euharistică", iar episcopul sau preotul, "reprezentându-l pe El, acționând in persona Christi Capitis ("în persoana lui Cristos-Capul"), rostește rugăciunea euharistică" (nr. 1348). Așadar, preotul se roagă acea rugăciune pe care Cristos însuși o face din veșnicie înaintea Tatălui său prin iubirea Duhului Sfânt.

Împreună cu El

Cristos însă vrea să ne facă părtași și pe noi de rugăciunea pe care o rostește prin persoana preotului său. De aceea, întreaga adunare se unește cu Cristos în aducerea de mulțumire și în oferirea jertfei sale. Suntem uniți, așadar, în mod tainic, dar real cu Cristos, cu rugăciunea și jertfa lui. Sfântul Augustin exprima astfel unirea dintre noi și Cristos în rugăciune: "El se roagă pentru noi întrucât este preotul nostru, se roagă în noi întrucât este capul nostru, este rugat de noi întrucât este Dumnezeul nostru. Să recunoaștem, așadar, și glasurile noastre în el, și glasul lui în noi." Participarea noastră la rugăciunea lui Cristos și a preotului se manifestă uneori și vizibil, prin dialogul introductiv al rugăciunii euharistice, prin cântarea Sfânt, aclamația Misterul credinței și prin acel Amin de la finalul ei. Dar pentru a fi părtași la un eveniment nu trebuie neapărat să spunem sau să realizăm ceva. Dacă ascultăm cu credință rugăciunea, participăm la ea în mod real. Chiar și poziția trupului nostru manifestă dorința noastră de a fi în comuniune cu Cristos: în genunchi, îl adorăm pe Cristos care se jertfește din iubire și vine între noi cu trupul și sângele său. A sta în genunchi în aceste clipe ne permite să ne înălțăm inimile către dreapta Tatălui, acolo unde Cristos mijlocește pentru noi. Pentru că doar smerenia și adorația permit sufletului să ajungă la înălțimea iubirii Domnului răstignit pe cruce.

Adumbrirea Duhului asupra darurilor: epicleza

După Prefață și Sfânt, Epicleza reprezintă a treia parte importantă a rugăciunii euharistice. Cuvântul epicleză înseamnă "a invoca asupra" și este folosit pentru a indica orice rugăciune prin care Biserica îl invocă pe Tatăl ceresc pentru a trimite asupra sa pe Duhul Sfânt și darurile sale. Și la Sfânta Liturghie preotul îl imploră pe Dumnezeu să reverse puterea Duhului Sfânt: "Te rugăm, așadar, sfințește darurile acestea cu roua Duhului tău, ca ele să devină pentru noi trupul și sângele Domnului nostru Isus Cristos." Această rugăciune este un adevărat izvor de lumină care se revarsă asupra darurilor pentru a le consacra și asupra noastră pentru a ne sfinți. Aceeași putere a Duhului care a adumbrit-o pe Sfânta Fecioară la întrupare (Lc 1,35) acționează acum asupra darurilor și a întregii comunități! Datorită revărsării Duhului, rugăciunea euharistică nu este numai aducere de mulțumire, ci cuprinde și o acțiune sfințitoare: Duhul Sfânt îndumnezeiește ceea ce până atunci era doar pământesc, adică pâinea și vinul, și, învingând păcatul și moartea din noi, ne face părtași de iubirea dumnezeiască a Tatălui.

Rugăciunea euharistică are două momente de invocare a Duhului Sfânt, adică două epicleze: cea dintâi imploră puterea Duhului asupra pâinii și a vinului pentru a deveni trupul și sângele Domnului, iar cea de-a doua, după consacrare, invocă acțiunea Duhului asupra celor care se vor împărtăși, pentru ca ei să devină "un sigur trup și un singur suflet în Cristos". Înainte de toate, Duhul Sfânt este trimis de Tatăl pentru a face prezentă pentru noi jertfa mântuitoare a lui Cristos prin trupul și sângele său. Dar scopul final al trimiterii Duhului este dezvăluit în cea de-a doua epicleză: "să ne unească Duhul Sfânt pe noi, care ne facem părtași de trupul și sângele lui Cristos". Duhul Sfânt ne unește cu Cristos și, astfel, creează comuniunea dintre noi pentru "ca toți să fie una" (In 17,20).

Preotul realizează un gest simplu, dar puternic atunci când invocă puterea Duhului: mâinile lui sunt întinse asupra pâinii și a vinului! Este ca și cum ar dori să facă vizibilă astfel coborârea invizibilă a Duhului Sfânt asupra pâinii și vinului. Nu este un gest magic, ci revelator: așa cum mâinile preotului acoperă acum darurile, Duhul Sfânt adumbrește pâinea și vinul oferindu-le o nouă și minunată ființă - trupul și sângele Domnului. Astfel ni se descoperă că Euharistia nu este produsul mâinilor noastre, ci este darul sfânt oferit de mâinile lui Dumnezeu. Văzând mâinile care acoperă darurile, prin credință întrevedem acțiunea Preasfintei Treimi: Tatăl îl trimite pe Duhul pentru a transforma darurile în darul vieții Fiului, în trupul și sângele său! Așa cum Duhul Sfânt a fost trimis de Tatăl în sânul Sfintei Fecioare pentru a plăsmui un trup pentru Fiul său, precum Duhul l-a înviat pe Cristos dintre cei morți, într-un mod asemănător Duhul umple cu prezența sa pâinea și vinul făcându-le să devină sacramentul trupului lui Cristos. Ni se taie respirația de uimire când însăși respirația lui Dumnezeu, Duhul său de iubire, pătrunde și însuflețește săracele noastre daruri, îndumnezeindu-le! Cum se înfăptuiește această revărsare a Duhului dătător de viață? Din nou, nu într-un chip magic, ci prin cuvintele pline de duh și viață ale Mântuitorului Isus, cuvintele consacrării!

Cuvintele fără de care nu putem trăi: instituirea Euharistiei și consacrarea

Dacă într-o zi, prin absurd, din cauza unei persecuții, ar fi distruse toate cărțile creștine și am putea salva doar câteva pagini din toate acestea, care ar fi? Cred că nu am sta prea mult pe gânduri și am răspunde: paginile iubirii lui Cristos care ne salvează, adică istorisirea Cinei de Taină, a pătimirii, morții și învierii Domnului. Dar dacă, tot prin absurd, dintre aceste pagini ar trebui să salvăm doar câteva cuvinte? La fel, nu cred că am ezita și am spune: acțiunile și cuvintele consacrării. Ar trebui, de fapt, să salvăm acele cuvinte care ne salvează pe noi! Pentru că, atunci când Isus a luat pâinea și potirul, a mulțumit, a frânt pâinea și a dăruit pâinea și potirul spunând "Luați și mâncați. Acesta este trupul meu", "Luați și beți. Acesta este potirul sângelui meu", atunci Isus a săvârșit acele acțiuni și a spus acele cuvinte care salvează lumea de moarte și păcat!

Cristos însuși ne-a poruncit ca aceste acțiuni și cuvinte să fie făcute de către Biserică de-a lungul întregii sale existențe: "Faceți aceasta în amintirea mea!" (1Cor 11,24-25). Motivația poruncii sale trebuie să fie mereu prezentă în inimile noastre: "La Cina de Taină, Cristos a orânduit jertfa și ospățul pascal, prin care se face permanent prezentă în Biserică jertfa crucii" (IGMR 72). De aceea, după ce a implorat coborârea Duhului Sfânt, rugăciunea euharistică ne introduce în momentul cel mai important al său: relatarea instituirii Sfintei Euharistii și consacrarea.

Relatarea ultimei cine nu este o simplă istorisire, ci mult mai mult. Este un adevărat memorial, adică o amintire care actualizează ceea ce relatează. Am putea explica astfel termenul de memorial: ceea ce Cristos a făcut la ultimă cină și pe cruce, El însuși săvârșește acum și aici, pe acest altar. Astăzi ne oferă trupul și sângele său, adică întreaga sa persoană, pentru a învinge răul și moartea din lume. Puterea iubirii Duhului Sfânt aduce în prezentul nostru prezența lui Cristos. Dar nu într-o manieră magică sau spiritistă, ca și cum cineva absent ar deveni dintr-odată prezent. Duhul Sfânt face prezentă acțiunea Tatălui ceresc care își dăruiește Fiul și jertfa Fiului care ni se dăruiește din iubire față de Tatăl, învingând astfel păcatul și moartea. Cuvintele lui Cristos asupra pâinii și vinului sunt pline de Duhul dătător de viață și dăruiesc prezența reală a trupului lui Cristos "care se jertfește" pentru noi și sângele său "care se varsă spre iertarea păcatelor" noastre. Cu adevărat suntem înaintea actului de iubire ce ne-a adus mântuirea: "Când a sosit ceasul să fie preamărit de tine, Părinte Sfânt, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit: și, pe când stăteau ei la cină, Isus a luat pâinea..." (Rugăciunea euharistică a IV-a).

Contemplând iubirea care hrănește

Un autor creștin din antichitate, Teodor din Mopsuestia, spunea: "Cu o iubire de mamă, Isus a găsit calea de a ne hrăni cu însuși trupul său." Într-adevăr, cuvintele și acțiunile prin care Domnul ni se oferă la Sfânta Liturghie reprezintă calea prin care iubirea sa a devenit hrană mântuitoare pentru noi. Iar noi participăm la momentul cel mai important al Liturghiei, la consacrare, încercând să primim cu iubire darul prezenței lui Cristos, al jertfei sale pentru noi. E important să contemplăm cu iubire și credință ceea ce săvârșește preotul în acele momente "în persoana lui Cristos".

Înainte de toate, preotul își îndreaptă rugăciunea către Dumnezeu Tatăl, relatându-i ce a făcut Isus la ultima sa cină cu ucenicii. Aceasta nu înseamnă că Dumnezeu ar avea nevoie să-i fie amintit ce a săvârșit Fiul său. Sensul este altul: amintindu-ne înaintea Tatălui de iubirea Fiului, îi arătăm că suntem conștienți de minunatul dar pe care ni l-a făcut. Îi spunem Tatălui că ne dăm seama cât de prețios este momentul pe care îl amintim în prezența sa. Cu această convingere, preotul săvârșește înaintea Tatălui, prin gesturi simple și stilizate, ceea ce Isus a făcut la acea cină. Atunci când spune că Isus a luat pâinea, preotul ia pâinea adusă de popor la procesiune, iar când îi amintește cuvintele, se înclină puțin și pronunță cu venerație cuvintele lui Isus: "Luați și mâncați din aceasta toți: acesta este trupul meu, care se jertfește pentru voi." Să ne oprim puțin la timpul verbelor folosite în acele clipe: până la pronunțarea cuvintelor lui Isus, preotul relatează instituirea Sfintei Euharistii folosind timpul trecut - "a luat", "a binecuvântat", "a frânt", "a spus". Într-adevăr, ceea ce este amintit înaintea lui Dumnezeu este un eveniment trecut. Dar atunci nu ar fi fost mai coerent să continue cu timpul trecut, spunând că "acela era trupul său care s-a jertfit"? Tocmai aici sesizăm efectul extraordinar al memorialului și al puterii Duhului Sfânt: evenimentul din trecut este mereu prezent înaintea Tatălui și, de aceea, cuvintele pe care Cristos le spune prin preot sunt mereu vii și actuale. De aceea preotul pronunță cuvintele lui Isus la timpul prezent și, imediat după ce le rostește, o tăcere profundă cade în întreaga biserică, atenția tuturor îndreptându-se spre pâinea care a devenit Trupul lui Cristos. Doar clopoțeii sau clopotele se aud în tăcerea care învăluite întreaga biserică, evocând astfel glasul Tatălui care rostește cel mai prețios cuvânt, Cuvântul care se face trup sacramental: Isus Cristos! Preotul ridică ostia consacrată pentru ca întregul popor să o vadă și să o adore. Dar, în același timp, preotul ridică ostia înaintea Tatălui, care are mereu prezentă ofranda de iubire a Fiului. Apoi preotul îngenunchează în adorație, exprimând astfel întreaga credință a Bisericii despre ce se întâmplă în aceste clipe: cererea noastră ca Duhul Sfânt să fie trimis pentru a ne transforma darurile tocmai a fost împlinită prin rostirea cuvintelor lui Isus.

Ceva asemănător are loc și în ceea ce privește potirul cu vin. Preotul relatează cum Isus, după cină, a luat potirul. În timp ce istorisește acest fapt, ia potirul cu vin pe care poporul l-a adus în acea zi la ofertoriu și în care a fost pusă puțină apă. Apoi își continuă relatarea până când ajunge la cuvintele lui Isus asupra potirului, pe care le pronunță la timpul prezent: "Luați și beți din acesta toți: acesta este potirul sângelui meu...". Terminând de spus cuvintele, preotul ridică în tăcere potirul înaintea poporului și înaintea Tatălui ceresc. Din nou îngenunchează în adorație, mărturisindu-ne astfel că Duhul Sfânt s-a revărsat cu putere prin pronunțarea cuvintelor cerești și vinul s-a transformat în Sângele lui Cristos. Și noi adorăm în tăcere Sângele lui Cristos, dându-ne seama că suntem în clipa cea mai sacră a Liturghiei, pentru că suntem uniți chiar cu jertfa Calvarului. Suntem cu adevărat cufundați în misterul iubirii Preasfintei Treimi: Tatăl ni-l oferă pe Fiul său prin puterea Duhului Sfânt!

Întrebări pentru meditația personală sau discuții în grup:

Care sunt semnele sau cuvintele prin care îmi dau seama că Isus Cristos este cel care face rugăciunea euharistică? Cum aș explica unui prieten nepracticant minunea transformării pâinii și vinului în Trupul și Sângele Domnului? Cum reușesc să realizez că sunt unit cu jertfa Calvarului prin cuvintele consacrării?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1420.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat