Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: "6. Sus inimile... spre înălțimea crucii! Rugăciunea euharistică"

A șasea cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Postului Mare 2020 aprofundează primele momente ale Rugăciunii euharistice: Prefața și Sfânt.

Rugăciunea lui Isus Cristos de la ultima cină este actualizată la Liturghie atunci când preotul rostește rugăciunea de aducere de mulțumire și de sfințire, prin care pâinea și vinul devin Trupul și Sângele lui Cristos. Această rugăciune euharistică este inima întregii celebrări, inimă din care izvorăște toată putere mântuitoare a Sfintei Liturghii și către care se îndreaptă aspirațiile și dorințele întregii Biserici. Fiecare rugăciune euharistică este structurată în mai multe părți, începând cu dialogul dintre preot și credincioși, Prefața și Sfânt. Asupra acestora ne vom opri atenția în cateheza de față.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și șase în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

6. "Sus inimile... spre înălțimea crucii!" Rugăciunea euharistică: Prefața și Sfânt

După ce a luat în mâinile sale pâinea și apoi potirul, Isus a rostit rugăciunea de binecuvântare și de mulțumire (Mc 14,22-23). Această rugăciune este actualizată la Liturghie atunci când preotul rostește rugăciunea de aducere de mulțumire și de sfințire, prin care pâinea și vinul devin Trupul și Sângele lui Cristos. Al doilea moment al liturgiei euharistice după ofertoriu este rugăciunea de aducere de mulțumire și de sfințire, sau rugăciunea euharistică. Intrăm astfel în inima întregii celebrări, inimă din care izvorăște întreaga putere mântuitoare a Sfintei Liturghii și către care se îndreaptă aspirațiile și dorințele întregii Biserici. Biserica Romano-Catolică are mai multe rugăciuni euharistice - patru principale și alte nouă care pot fi folosite în diferite împrejurări. Fiecare rugăciune euharistică are o bogăție spirituală și teologică proprie, având însă în comun structurarea în mai multe părți, care vor fi toate analizate pe parcursul acestor cateheze. Dar mai întâi e important să conștientizăm caracterul unic al acestei rugăciuni, numită încă din antichitate actio, adică "acțiune".

Rugăciune - acțiune: o rugă ce săvârșește

Rugăciunea euharistică nu este doar o înșiruire de cuvinte îndreptate către Dumnezeu, ci este o autentică acțiune. E acțiunea aducerii de mulțumire a Bisericii împreună cu Cristos și mai ales acțiunea sfințitoare a lui Dumnezeu prin care sunt sfințite darurile de pâine și vin pentru a deveni Trupul și Sângele lui Cristos; în același timp, sunt sfințiți toți cei care participă cu inimă deschisă și plină de credință.

În timpul rugăciunii euharistice are loc ceva uluitor: mintea este năucită în fața tainei Iubirii care se jertfește, inima freamătă de emoția învierii, credința dorește să cuprindă darul Duhului, iar voința încearcă să devină părtașă la înălțarea lui Cristos către Tatăl. Rugăciunea euharistică este cea mai importantă și înaltă rugăciune: Biserica există pentru a o rosti, iar noi devenim Biserică atunci când ea este rostită. Mai mult, preotul însuși există pentru a putea face această rugăciune în numele întregii Biserici. Prin ea, Biserica se îndreaptă către Tatăl și îl imploră să trimită pe Duhul Sfânt asupra darurilor și pe Fiul său cu trupul și sângele său. Iar Duhul și Fiul coboară și acționează, săvârșesc ceva minunat: transformă pâinea și vinul în Trupul și Sângele Fiului și, în același timp, pe noi ne transformă într-un singur trup și un singur suflet în Cristos. Nimic nu mai este la fel pe altar și în Biserică după ce se săvârșește această rugăciune!

"Sus inimile!": preotul se adresează mai întâi poporului

Rugăciunea euharistică se deschide cu dialogul dintre preot și credincioși ("Domnul să fie cu voi"; "Sus inimile!"; "Să mulțumim Domnului"...). Acest dialog cuprinde trei scurte, dar importante îndemnuri din partea preotului și răspunsurile credincioșilor. Dar de ce e nevoie ca preotul să se adreseze mai întâi poporului înaintea rugăciunii cele mai importante? În primul rând, pentru că avem nevoie să formăm un singur suflet care să se unească cu Cristos în rugăciunea sa de mulțumire și sfințire. Apoi, pentru a ne indica faptul că nivelul rugăciunii ajunge acum la gradul său cel mai înalt și profund.

"Domnul să fie cu voi." - "Și cu duhul tău." Am auzit deja acest dialog la începutul Liturghiei și la proclamarea Evangheliei. De ce ar mai trebui repetat acum pentru a treia oară în mijlocul celebrării? Pentru a ne aminti că începem rugăciunea cea mai intensă a celebrării și că avem nevoie de ajutorul divin. Salutul preotului este asemănător unei binecuvântări prin care arată poporului că, împreună cu el, va oferi Tatălui rugăciunea Fiului și chiar viața Sa. Și dacă adunarea credincioșilor are nevoie de ajutorul divin pentru a trăi bine rugăciunea, acest lucru este cu mult mai necesar preotului. El are nevoie de o atenție sporită a inimii când va săvârși gesturile lui Cristos și, mai ales, când va pronunța cuvintele sale pline de iubire și putere dumnezeiască. Cuvintele poporului "și cu duhul tău" sunt și ele o adevărată binecuvântare asupra preotului, pentru că îi amintesc de prezența specială a Domnului primită la hirotonire. Cu alte cuvinte, credincioșii îi spun: "Acum fii preot pentru noi!", fiind însă conștienți că există un singur Preot, Cristos însuși, și că acela care îl reprezintă acum are nevoie să fie într-o intensă sintonie cu el. Rolul esențial al preotului în cadrul rugăciunii euharistice indică o realitate esențială a tuturor rugăciunilor: Biserica se adresează Tatălui ceresc doar prin Cristos, Capul său. Iar preotul este semnul viu al lui Cristos în mijlocul nostru, care își conduce poporul înaintea Tatălui ceresc.

"Sus inimile!" - "Le avem la Domnul." Invitația preotului este un adevărat strigăt care vrea să ne retrezească atenția minții și, mai ales, a inimii către ceea ce Dumnezeu va realiza. Dar întrucât preotul este semnul viu al lui Cristos, în spatele acestor cuvinte putem asculta chiar glasul lui Isus care ne spune încotro ne îndreptăm prin rugăciune. Cu Cristos împreună mergem "sus", către înălțimea crucii sale: "Când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32). Mai mult, suntem atrași de Cristos spre cer, acolo unde este așezat la dreapta Tatălui și unde sunt mereu prezente pătimirea, moartea și învierea sa!

Drept răspuns, adunarea credincioșilor îi spune preotului și, implicit, lui Cristos: "Le avem la Domnul." Cu toții suntem conștienți de ce ne cheamă Mântuitorul și ne dorim să ajungem și noi la înălțimea crucii lui Isus. Ne lăsăm purtați către înălțimea cerului, în veșnicul prezent al lui Dumnezeu, unde evenimentul trecut al pătimirii și învierii ni se face prezent și unde avem o pregustare a viitorului nostru veșnic de fii în Fiul. A avea sus inimile este o chemare mereu provocatoare pentru fiecare dintre noi, întrucât ne oferă posibilitatea de a lua distanță față de grijile și oboseala cotidiană și a le privi în funcție de scopul nostru ultim. Reprezintă, de fapt, împlinirea mișcării de convertire din întreaga noastră viață, care ne permite să realizăm spusele sfântului Paul: "Cugetați la cele de sus, și nu la cele de pe pământ, căci voi ați murit și viața voastră este ascunsă împreună cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,2).

"Să mulțumim Domnului Dumnezeului nostru." - "Vrednic și drept este." Cuvintele ultimei părți a dialogului dintre preot și credincioși vestește motivul pentru care toți suntem chemați spre înălțimea crucii și a cerului: recunoștința. Pentru ce îi mulțumim Domnului? În primul rând, pentru faptul că inimile noastre sunt la Domnul, iar acest lucru este posibil doar prin harul Duhului Sfânt. Dar, mai ales, îi mulțumim pentru înălțimea însăși a crucii către care am fost atrași. Îi suntem recunoscători pentru toate acțiunile minunate săvârșite în favoarea noastră, mai ales pentru moartea și învierea lui. De fapt, Cristos însuși îi mulțumește Tatălui pentru învierea sa, iar noi devenim părtași la aducerea sa de mulțumire. Tot ceea ce va urma va fi un act profund de recunoștință care pleacă din inima Bisericii spre inima Tatălui.

"Cu adevărat vrednic și drept..." - preotul începe să vorbească cu Dumnezeu

Oare ce i-a spus Isus Tatălui în seara Cinei de Taină? Nu vom putea ști niciodată. Știm doar că a rostit o rugăciune de mulțumire și de binecuvântare. Niciun evanghelist - și nici apostolul Paul - nu ne-a relatat acele cuvinte prin care Isus l-a binecuvântat pe Tatăl și i-a mulțumit, limitându-se să ne ofere doar cuvintele sale asupra pâinii și potirului: "Luați și mâncați/beți" și "acesta este Trupul/Sângele meu". Știm că Isus, ca orice evreu practicant, a pronunțat unele rugăciuni de binecuvântare a mesei, dar nu vom putea ști niciodată care au fost cu exactitate cuvintele folosite de el pentru a spune: "Mulțumesc, tată (Abba)!" Cu toate acestea, dacă dorim să intrăm în taina acelei cine și să pătrundem trăirile Mântuitorului, putem să o facem ascultând rugăciunea Prefeței, imnul de binecuvântare și recunoștință care urmează imediat după dialogul inițial al rugăciunii euharistice.

Prefața (din lat. prae - "înaintea" și fari - "spun": "spun înaintea, în prezența") este vestirea solemnă a aducerii de mulțumire înaintea lui Dumnezeu și a poporului adunat. Este unicul lucru "vrednic și drept, de cuviință și mântuitor" pe care îl poate face un creștin. De aceea, nu trebuie considerată doar un preambul la o parte principală care va urma sau pur și simplu ca o introducere. Dimpotrivă, este o acțiune de aducere de mulțumire și de sfințire care va continua pe tot parcursul rugăciunii euharistice. Cântând sau recitând Prefața, preotul se îndreaptă cu glasul său către Tatăl, conștient fiind că în el se unesc toate glasurile credincioșilor prezenți în biserică. Mai mult decât atât, în această rugăciune noi putem intui prin credință glasul și trăirile lui Cristos care îl binecuvântează pe Tatăl și îi mulțumește pentru tot ce a făcut spre binele și mântuirea oamenilor.

Prefața este o rugăciune care variază de la o duminică la alta, de la o sărbătoare la alta, de la un timp liturgic la altul. În Liturghier avem mai mult de nouăzeci de astfel de rugăciuni care evocă și actualizează rugăciunea de aducere de mulțumire a lui Isus de la ultima cină cu apostolii. Toate aceste rugăciuni au trei părți, fiecare având un conținut specific.

În prima parte, preotul se adresează Tatălui spunându-i că lucrul cel mai frumos și mai bun pe care îl poate face Biserica este tocmai să-i aducă mulțumire prin Fiul său, Isus ("Cu adevărat vrednic..."). A doua parte a Prefeței arată mereu motivul specific al aducerii de mulțumire, care de cele mai multe ori este o expresie succintă a ceea ce Cristos a făcut pentru noi. Această formă a rugăciunii, care prezintă în multe moduri diferite darurile primite de la Cristos, spune ceva important despre rugăciunea creștină. Noi nu îi mulțumim Tatălui într-un mod generic, ci recunoscând în mod concret lucrările sale în favoarea noastră. Noi, creștinii, ne rugăm istorisind cum Dumnezeu e prezent în viața noastră. Astfel că, în momentul în care preotul înalță aducerea de mulțumire Tatălui pentru un lucru concret înfăptuit de Cristos, să ne gândim și noi pentru care experiență sau situație concretă din istoria vieții noastre am putea să-i fim recunoscători. A treia parte încheie mulțumirea lărgind-o la Biserica cerească, unde îngerii și sfinții cântă neîncetat iubirea și slava lui Dumnezeu ("De aceea, împreună cu toți sfinții și îngerii..."). Vrem să cântăm împreună cu oștirea cerească pentru că suntem conștienți că inimile noastre sunt sus, la înălțimea cerului. Întrucât suntem și noi alături de sfinți și îngeri, ne unim cu imnul lor veșnic de laudă care va urma imediat prin cântarea "Sfânt". De asemenea, ne unim și cu răposații noștri care, prin milostivirea divină, cântă și ei iubirea Domnului alături de toată Biserica cerească. Atunci când se va termina Sfânta Liturghie și ne vom întoarce "jos", în viața noastră de fiecare zi, ceva din noi înșine va rămâne sus, la Domnul, tocmai datorită acestei cântări care continuă neîncetat înaintea lui.

"Sfânt, sfânt, sfânt" - cântarea cerului care atinge pământul

Cuvintele imnului cântat din veșnicie în cer ne descriu realitatea invizibilă în care am fost atrași prin rugăciunea euharistică: cerul și pământul se întâlnesc pentru a contempla sfințenia inefabilă a Domnului Dumnezeului Sabaot. Sfințenia aparține doar lui Dumnezeu, însă, în bunătatea sa, Domnul o revarsă asupra noastră prin Cristos și Duhul Sfânt. Întregul popor al lui Dumnezeu (de pe pământ și din cer) laudă Preasfânta Treime pentru mântuirea obținută de Cristos. Cuvintele sale provin, în cea mai mare parte, dintr-o viziune a profetului Isaia (Is 6,1-4) și din Apocalips. În această carte, apostolul Ioan este răpit în duh spre înălțimea Ierusalimului ceresc și, la un moment dat, vede tronul lui Dumnezeu înconjurat de ființe cerești care "zi și noapte spuneau fără încetare: "Sfânt, sfânt, sfânt, Domnul, Dumnezeul cel atotputernic, cel care era, care este și care vine!" (Ap 4,8).

În viziunile sale asupra tronului lui Dumnezeu din cer, apostolul Ioan întrezărește mereu și Mielul lui Dumnezeu. Acesta este numele liturgic al lui Cristos răstignit și înviat. Cu alte cuvinte, crucea Mântuitorului și învierea sa sunt mereu prezente înaintea tronului lui Dumnezeu. Prin cruce și înviere, sfințenia lui Dumnezeu a umplut pământul, iar orice om care își deschide inima prin credință lui Cristos este atras mereu mai mult spre iubirea Celui de trei ori sfânt. De altfel, și restul cuvintelor din imn ne amintesc de evenimentele care au precedat răstignirea lui Isus: "Osana în înaltul cerului! Bine este cuvântat cel care vine în numele Domnului." Sunt cuvintele psalmului 118 (Ps 118,26), care au fost cântate de popor atunci când Isus a intrat în Ierusalim mergând în mod conștient spre propria pătimire. Și în următoarele momente ale rugăciunii euharistice vom continua să stăm înaintea tronului lui Dumnezeu, acolo unde este mereu prezentă jertfa Mielului. Această prezență vie ne permite să îl vedem în credință pe Cristos care vine între noi acum "în numele Domnului" și să îi cântăm cu inimi pline de uimire și dragoste: "Binecuvântat cel care vine!"

Întrebări pentru meditația personală sau discuții în grup:

Care e percepția mea actuală despre rugăciunea euharistică în cadrul Sfintei Liturghii? Care sunt gesturile care mă ajută să îl întrezăresc pe Cristos în ceea ce face și spune preotul? Cum reușesc să mă las atras spre înălțimea crucii și a cerului prin Prefață și Sfânt? Ce legătură cred că există între cruce, recunoștință și sfințenie?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1506.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat