Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la prima duminică din Postul Mare - Anul A - 2020

Gen 2,7-9;3,1-7; Ps 51; Rom 5,12-19 (5,12.17-19); Mt 4,1-11

Unde s-a înmulțit păcatul, acolo prin Cristos s-a revărsat cu prisosință harul (cf. Rom 5,15).

Suntem în prima duminică a Postului Mare când, după poruncă (cf. Lc 9,23), Biserica împreună cu fiii ei pornește purtând crucea zilnică alături de Isus care și-a luat crucea mântuirii oamenilor, căci așa cum ne spune sfântul Augustin (354-430), "Cel care ne-a creat fără de noi, nu ne mântuiește fără de noi". Iar unul din multele aspecte ale purtării crucii împreună cu Isus, este și acela de a ne supune împreună cu el lui Dumnezeu, pentru a ne împotrivi diavolului (cf. Iac 4,7) și pentru a-i strica lucrările (cf. 1In 3,8).

Când Isus a apărut în mijlocul poporului ales, preocuparea majoră a acestuia era cum să scape de jugul romanilor invadatori (cf. In 11,48). Isus înțelege această preocupare legitimă a poporului ales, dar îi atrage atenția asupra unei alte robii din care trebuie să se elibereze mai întâi, cea care este cauza tuturor robiilor fizice și spirituale, "robia diavolului" și "robia păcatului" (cf. In 8,34.44), robie din care dacă se eliberează, scapă automat și din toate celelalte robii, fizice și spirituale (cf. Lc 10,18).

Căci chiar de la începutul oricărui lucru bun, început de Dumnezeu sau de oameni, satana caută să se amestece și să-l strice, iar dacă nu poate total, măcar parțial să o facă. Lecturile biblice de astăzi ne dau câteva exemple în acest sens: Dumnezeu nu a voit să se bucure singur de fericirea sa veșnică, de aceea i-a creat pe îngeri și locul unde să le împărtășească fericirea sa. Satana, care a fost la început cel mai strălucitor dintre îngeri, a voit mai mult decât atât, a voit să fie egal cu Dumnezeu și să împartă această fericire numai cui i se va închina și lui (cf. Is 14,12-14). De aceea, după ce a atras de partea sa "o treime din stelele cerului, din îngeri" (cf. Ap 12,4), s-a răsculat împotriva lui Dumnezeu și pentru că nu a putut învinge a transformat în haos primul loc de fericire a lui Dumnezeu cu îngerii săi. Îngerii buni împreună cu arhanghelul Mihael, cu puterea lui Dumnezeu, au luptat împotriva lui Lucifer și a îngerilor săi, deveniți diavoli, i-a biruit aruncându-i în iad (cf. Ap 12,7-9; Mt 25,41).

Atunci planul lui Dumnezeu de a împărtăși fericirea sa cu cât mai mulți a continuat prin creația omului și a unui alt loc de fericire, plan dezvăluit și nouă astăzi de prima lectură (cf. Gen 2,7-9; 3,1-7). Ceea ce se petrece în primele două capitole de Geneză, este, de fapt, o relatare a lucrării lui Dumnezeu care pregătește casa pentru omul pe care îl va crea. Unii comentatori biblici sunt de părere că haosul despre care vorbește începutul Bibliei (cf. Gen 1,2), haos pe care Persoanele divine îl ordonează pentru a crea un loc de fericire pentru omul pe care îl vor crea ca să le împărtășească fericirea lor veșnică, este ceea ce a mai rămas din devastarea primului loc de fericire creat de Dumnezeu pentru îngerii săi, în urma rebeliunii luciferice, căci diavolul și îngerii lui la plecare au devastat acest prim loc de fericire. Deci, începutul primului capitol din Geneză ne lasă să înțelegem că a fost o catastrofă înainte de crearea lui Adam. Vom afla mai multe despre aceasta când vom merge în paradis.

După ce Dumnezeu a creat din haosul lăsat de satana un loc plăcut cu faună și floră minunată, omul este următorul pas ale creației. În mod fizic, omul a fost luat din țărâna pământului. Este foarte interesant că trupurile noastre conțin cam șaisprezece elemente chimice, aceleași elemente chimice care se găsesc în compoziția pământului. Partea fizică a omului este luată deci din țărâna pământului și modelată după chipul și asemănarea lui (cf. Gen 1,26). Însă omul are și o parte spirituală, sufletul lui care este din Dumnezeu și pentru relaționarea cu Dumnezeu, care "i-a suflat omului în nări suflare de viață și omul a devenit un suflet viu" (cf. Gen 2,7). Aceasta este ceea ce îl face pe om unic în univers și îl deosebește de toate celelalte creaturi care există (cf. Gen 2,18).

Următoarea informație utilă pe care o primim este cu privire la Eden, este prezența a doi pomi speciali în centrul grădinii: "pomul vieții" și "pomul cunoștinței binelui și răului" (cf. Gen 2,9). Sfinții părinți spun că primul pom, pomul vieții, pentru că era absolut necesar pentru om, a fost sădit de însuși Dumnezeu. Cel de-al doilea, otrăvit, dar plăcut simțurilor și amăgitor, care nu numai că nu era deloc necesar pentru viața omului, ba din contra era chiar oprit de Dumnezeu (cf. Gen 2,17), era sădit de satana, dar permis de Dumnezeu ca o alternativă a omului de a alege între un grădinar și altul.

Cum era de așteptat satana s-a amestecat și în această nouă lucrare a lui Dumnezeu cu omul pentru a o strica. Geneza 3,1-7 lămurește multe dintre întrebările omului: de ce interdicție, de ce trudă, de ce suferință, de ce moarte, de ce iad, de ce nevoia unui mântuitor? Pentru că s-a comis păcatul, răul!

În prima parte a capitolului 3 avem relatată ispita, capcana, pe care diavolul i-o întinde omului. Omul a fost creat ca o ființă cu suflet din Dumnezeu și cu libertatea lui Dumnezeu, libertatea de a asculta, de a sluji și de a se supune guvernării divine. Creat liber, omul devenit responsabil de alegerile sale.

Oare de ce s-a apropiat șarpele de femeie și nu de bărbat? Pentru că Dumnezeu l-a creat mai întâi pe Adam, pe el l-a informat cu privire la situația pomilor din grădină, din care putea să mănânce și din care nu. Eva, fiind creată mai pe urmă, a fost informată indirect, de Adam, poate nu atât de convingător. Iar Satana știa foarte bine aceasta.

Prin dialogul cu Eva (cf. Gen 3,1-5), diavolul pune la îndoială dragostea și divinitatea lui Dumnezeu. El afirmă ceva de genul: Dacă Dumnezeu este într-adevăr bun, de ce v-a pus această restricție? Atunci când le spune oamenilor că nu vor muri, șarpele afirmă că Dumnezeu nu este neprihănit, iar atunci când le promite oamenilor că ei înșiși vor fi ca Dumnezeu, diavolul pune sub semnul întrebării chiar sfințenia lui Dumnezeu. Prin subtilitate, Satan a vrut să-l contrazică pe Dumnezeu și să înlocuiască cuvântul lui Dumnezeu cu cuvântul său. Căci așa cum aflăm din lectura a doua de astăzi, credința conduce la ascultare, iar necredința și îndoiala duc întotdeauna la neascultare (cf. Rom 5,19).

Geneza 3,6 ne arată neascultarea femeii și a bărbatului de Cuvântul lui Dumnezeu. Să observăm că modul în care li se adresează șarpele este viclean. Este o adresare făcută simțurilor. "Pomul era bun de mâncat". Apoi face apel chiar și la factorul psihologic: "pomul era plăcut de privit". Apoi merge mai departe și se adresează laturii spirituale: "Pomul era de dorit să deschidă cuiva mintea".

Strategia satanei a funcționat bine, căci femeia a luat din rodul pomului oprit netrebuincios și otrăvit, și a mâncat și i-a dat și bărbatului care era cu ea și a mâncat și el. Într-o clipă edificiul fericirii lui Dumnezeu cu omul s-a stricat. Amândoi s-au trezit goi trupește și sufletește. Au cusut laolaltă frunze de smochin pentru a-și acoperi păcatul și goliciunea, dar în zadar (cf. Gen 3,6-7). Exact ca vulturul destinat înălțimilor și frumuseților lui Dumnezeu, de care am amintit în Miercurea Cenușii, pentru o clipă de plăcere în care a luat șarpele otrăvitor la sân, a pierdut totul, fericire și viață, în cazul omului, pentru sine și pentru toți urmașii săi, pentru flora și pentru fauna pământului și pentru întreg universul creat, care a devenit acum ca un frumos bibelou, dar spart.

De atunci universul: ca un bibelou spart care, în loc să încânte, rănește; ca o floare frumoasă care, în loc de parfum, ascunde spini; ca un ochi de apă care, în loc să adape, care ascunde o groapă. Tot de atunci: toate au devenit ostile între ele și unele altora: oamenii au devenit lupi unii pentru alții și pentru creație; animalele luptă între ele și cu omul; plantele luptă între ele ca neghina cu grâul și cu omul; chiar aștri cerești se ciocnesc întrei ei și cad peste oameni, animale și plante. Încât omul și întreaga creație strigă împreună către Dumnezeu, cu psalmistul: "Ai milă de noi, Doamne, căci am păcătuit! Împotriva ta, numai împotriva ta am păcătuit și ce-i rău înaintea ta am săvârșit. Creează în mine o inimă curată, Dumnezeule, și un duh statornic înnoiește înlăuntrul meu! Nu mă alunga de la fața ta și duhul tău sfânt nu-l lua de la mine! Dă-mi iarăși bucuria mântuirii tale și întărește-mă cu duh binevoitor! Doamne, deschide-mi buzele și gura mea va vesti lauda ta" (cf. Ps 51,1-17).

Tot acest scenariu sinistru descris mai sus se desfășoară încă sub ochii noștri neputincioși și ar fi căpătat proporții negândite, dacă n-ar fi fost mila Tatălui ceresc care să limiteze acest conflict cosmic promită și care să promită să trimită omului și universului afectat de păcat (cf. Gen 3,15), prin puterea Duhului Sfânt, un mântuitor, în persoana Fiului său preaiubit: "Căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe unicul său Fiu, pentru ca oricine crede în el, să nu piară, dar săi aibă viața veșnică" (In 3,16). Și iată concluzia omului lui Dumnezeu, sfântul Paul: "Într-adevăr, dacă moartea prin greșeala unuia singur a domnit din cauza unuia singur, cu atât mai mult cei ce primesc cu prisosință harul și darul justificării vor domni în viață prin unul singur, Isus Cristos" (Rom 5,17).

Pericopa evanghelică de astăzi îl surprinde pe Isus, trimis de Tatăl, prin puterea Duhului Sfânt, începând lucrarea de restaurare a omului și a universului rănit de moarte, al cărui rău nu stă numai în conflictul dintre oameni de care se temeau evreii că vin romanii și-i distrug, sau numai în conflictul dintre om și creație cum se tem ecologiști, ci stă în biruința diavolului și a lucrărilor lui care se numesc păcat (cf. 1In 3,8; Rom 5,12), în smulgerea zapisului prin care a devenit stăpân peste noi și lucrurile încredințate nouă de Dumnezeu (cf. Col 2,14-15; Gen 1,26-28).

Și aici ca în orice lucrare bună, diavolul să va amesteca ca să strice. Studiind cu atenție manevrele diavolului de abatere a lui Isus Cristos (dar și a omului chemat de Dumnezeu la mântuire prin el) de la planul Tatălui de salvare a omenirii și a universului creat, vom vedea că ele ating aceleași domenii pe care Satan le-a propus și omului din paradis spre cădere, manevre și domenii sintetizate de Ioan, care a auzit glasul inimii lui Isus, în "pofta firii pământești, pofta ochilor și lăudăroșenia vieții, care nu sunt de la Tatăl, ci din lume" (1In 2,16). Deci, așa cum diavolul a luptat ca să-l abată pe Isus de la planul și de la cuvântul lui Dumnezeu, tot astfel va încerca să ne abată și pe noi. Căci odată cu venirea lui Isus și noi oamenii doritori de mântuirea lui, am început o viață nouă și o lucrare nouă și nu ne mai ghidăm de refrenul lumii: "Ce vom mânca, ce vom bea și cu ce ne vom îmbrăca" (Mt 6,31), ci mâncarea noastră ca a și lui Isus a devenit "împlinirea voinței Tatălui" (cf. In 4,34).

În prima ispită diavolul se adresează Domnului Isus spunându-i să facă pietrele pâini. Domnul Isus venea după patruzeci de zile de post. Diavolul știa unde să atace, însă că nu știa prea bine cu cine are de a face. Eva a uitat de porunca lui Dumnezeu care oprea de la moarte și, uitând de moarte, s-a uitat la pomul din mijlocul grădinii și, văzând că este bun de mâncat, a luat din el cu soțul ei și au atras după ei a doua mare catastrofă. Isus însă a avut o altă mâncare mai presus de cea a trupului, voința Tatălui (cf. In 4,34) și o altă foame "după cuvântul lui Dumnezeu" (cf. Am 8,11). Și astfel întărit a biruit.

Isus știa că "omul nu trăiește numai cu pâine, dar și cu tot cuvântul lui Dumnezeu" (Dt 8,3; Mt 4,4), însă omul amăgit de diavol și de pofta firii lui, și-a redus filozofia vieții numai la pâine și numai la cele pământești trecătoare, "Piele pentru piele! Omul dă tot ce are pentru viața lui!" (Iov 2,4), învăță satana și de aceea omul pentru pielea lui: calcă poruncile, trădează, fură, își vinde trupul și sufletul, uitând că tocmai acestea l-au dus la pierzare și acum îl ține în starea de pierzare, departe de "ospățul cel veșnic" (cf. Is 25,6) unde Cristos însuși îl va servi la masă (cf. Lc 12,37) și departe de "împărăția cerurilor" plină de "comori nesecate" (cf. Lc 12,31-33).

După aceea îi arată Domnului împărățiile acestei lumi și i le oferă.. Aceste este un apel făcut minții așa cum a prezentat diavolul Evei, pomul ca fiind plăcut de privit. Acest test este legat de ceea ce Ioan numește "pofta ochilor". În grădina Edenului, Eva a privit fructul pomului din mijlocul grădinii și a văzut că era plăcut ochiului. Satan l-a luat pe Cristos și l-a dus sus, pe un munte, și i-a arătat împărățiile trecătoare ale acestei lumi. Dar Cristos se îndrepta spre scaunul său ceresc de domnie, scaun care cuprinde pentru vecie toate scaunele de domnie din cer și de pe pământ, mergând după voința Tatălui ceresc, pe calea crucii. Satan îi spune lui Isus și omului chemat la mântuire prin mila lui Dumnezeu: "Hai să sărim peste cruce", căci numai crucea singură duce spre tronul tronurilor. Paul ne spune că "propovăduirea crucii este o nebunie pentru cei ce sunt pe calea pierzării" (1Cor 1,18). Ce nebunie era să alegi calea suferinței, spun cei înșelați, când satan oferea o cale cu mult mai ușoară! Dar ei uită că este satanic să încerci să câștigi o împărăție aici pe pământ și să uiți de cea veșnică pe care o oferă Isus Cristos! Se poate dobândi o împărăție pe pământ fără Isus, dar nu se poate dobândi împărăția veșnică fără Isus, căci "nimeni nu poate sluji în același timp și lui Dumnezeu și Mamonei" (Mt 6,24; Lc 16,13), iar împărățiile lumii fără Isus "se clatină și cad" (Ps 27,2). De aceea sfântul Paul le spune tuturor oamenilor din toate generațiile: "N-am avut de gând să știu între voi altceva decât pe Isus Cristos și pe acesta răstignit" (1Cor 2,2). Ceea ce le oferă diavolul oamenilor pentru a le fura împărăția cerurilor, poate fi comparat cu "râma" pe care pescarul o oferă peștelui pentru a-l prinde în undița lui și a-l pune apoi pe grătar. Sfântul Laurențiu a preferat grătarul amăgitorilor aici, pentru a nu pierde împărăția lui Dumnezeu. Iar sfântul Augustin spunea: "Doamne, arde-mă aici, dar cruță-mă în viața veșnică!"

În cele din urmă îi spune Domnului Isus: "Aruncă-te de pe templu!" Este apelul făcut omului religios. În final, Domnul a fost testat în sfera spiritualului. Eva a vrut să aibă fructul pomului din mijlocul grădinii Edenului pentru că acesta dădea înțelepciune celui care-l mânca și va deveni ca Dumnezeu. Ioan numește acest test "lăudăroșenia vieții". "Arată-le, demonstrează-le că ești Fiul lui Dumnezeu și oamenii vor crede în tine!" Într-o fabulă a grecului antic, Esop (620-564 î.C.), vulpea îi spuse corbului ce avea o bucată de caș în plisc: "Arată-mi că poți cânta pe cât de frumos ești!" Așa cum pe vulpe n-o interesau nici corbul, nici glasul lui, ci numai avuția sa; tot la fel pe satana nu-l interesa nici zorul lui și nici îngeri veniți în ajutorul său, ci numai faptul ca Isus să nu asculte de Tatăl și de calea lui și astfel să-i zădărnicească lucrarea mântuirii. La fel și în privința noastră pe satana nu-l interesează câștigurile noastre pământești, oricât de mari ar fi ele venind de la el și prin el, ci îl interesează să ne fure împărăția veșnic fericită.

Dar de ce a îngăduit Dumnezeu ca Fiul său preaiubit, Isus Cristos, să fie fost ispitit? Pentru a demonstra că noi, oamenii, avem un Mântuitor fără păcat. El este într-adevăr fără păcat, neîntinat, capabil să ne mântuiască. El a dovedit că i-a fost dată toată puterea. Ioan scrie: "Copilașilor, vă scriu aceste lucruri, ca să nu păcătuiți. Dar dacă cineva a păcătuit, avem la Tatăl un mijlocitor, pe Isus Cristos, cel neprihănit. El este jertfa de ispășire pentru păcatele noastre; și nu numai pentru ale noastre, ci pentru ale întregii lumi" (1In 2,2). Ne putem bizui pe Domnul Isus Cristos în orice situație din viața noastră, căci "într-adevăr, după cum prin neascultarea unui singur om, cei mulți au fost făcuți păcătoși, tot la fel, prin ascultarea unuia singur, cei mulți vor fi făcuți drepți" (Rom 5,19).

Și în al doilea rând Dumnezeu Tatăl, prin Duhul Sfânt care l-a purtat pe Isus, a permis ca acesta să fie ispitit pentru a ne arăta că așa cum Isus a găsit în Cuvântul divin un suport puternic în toate ispitele, la fel putem găsi și noi suport puternic în Cuvântul divin, în toate ispitele și încercările noastre. Nu cred că este vreo zonă din viața noastră pe care forța Cuvântului divin să n-o acopere. Deci, curaj, căci în Isus am biruit și biruim și noi!

Vă dorim tuturor un Post Mare binecuvântat și plin de harul și puterea lui Dumnezeu!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 824.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat