Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheze liturgice despre sfânta Liturghie: "5. Liturgia euharistică: darul vieții Fiului pentru viețile noastre!"

A cincea cateheză liturgică propusă de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente pentru perioada Postului Mare 2020 aprofundează prima parte a Liturgiei euharistice: prezentarea darurilor sau ofertoriul.

Mântuitorul Isus a celebrat pentru prima oară Euharistia luând în mâinile sale pâinea și potirul cu vin, binecuvântându-l pe Dumnezeu și aducându-i mulțumire, frângând pâinea și dăruind-o și oferind potirul ucenicilor spunând cuvintele consacrării. Biserica celebrează Sfânta Liturghie săvârșind ceea ce Cristos a săvârșit. Iar prima parte a Liturgiei euharistice, prezentarea darurilor sau ofertoriul reprezintă actualizarea primului gest al lui Cristos.

Anul Sfintei Liturghii ne oferă posibilitatea de a redescoperi frumusețea comuniunii cu Dumnezeu pe care o trăim la fiecare celebrare euharistică. Pentru a înlesni această redescoperire, Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente propune o serie de 10 cateheze liturgice (patru în timpul Adventului și șase în timpul Postului Mare) despre sfânta Liturghie. Acestea vor aprofunda conținutul liturgic al catehezelor propuse de episcopul Iosif Păuleț în timpul Anului Sfintei Liturghii.

Pr. Daniel Iacobuț
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

*

Cateheze liturgice pentru Anul Sfintei Liturghii

5. Liturgia euharistică: darul vieții Fiului pentru viețile noastre!

A doua parte principală a Sfintei Liturghii se numește liturgia euharistică pentru că are în centrul său sacramentul Euharistiei, adică Trupul și Sângele Domnului ce sunt oferite ca jertfă de aducere de mulțumire Tatălui ceresc. Liturgia euharistică este culmea către care tinde liturgia Cuvântului: Cuvântul viu al Domnului devine astfel Cuvânt întrupat în sacramentul Trupului și Sângelui său. Trecerea de la liturgia Cuvântului la cea euharistică devine evidentă și din schimbarea spațiului folosit și al cărților liturgice: de la amvon, masa Cuvântului, se trece la altar, masa Domnului; de la folosirea Lecționarului și a Evangheliarului se trece la cartea Liturghierului. Liturgia euharistică ne permite să celebrăm plini de recunoștință (gr. eucharistein, aducere de mulțumire) jertfa de iubire a lui Isus Cristos pentru mântuirea noastră: viața Fiului devine hrană pentru viețile noastre!

La Cina cea de Taină, Isus Cristos a celebrat pentru prima oară Euharistia atunci când a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și a dat-o ucenicilor, spunând: "Luați, mâncați; acesta este trupul meu", și apoi, când a luat potirul cu vin, a mulțumit și l-a dat ucenicilor, spunând: "Beți din acesta toți, căci acesta este sângele meu" (Mt 26,26-27). Aceste acțiuni și cuvinte ale lui Cristos cuprind, sintetizează și conțin întreaga sa viață de Fiu al lui Dumnezeu care pentru noi și mântuirea noastră s-a întrupat, a trăit, a pătimit, a murit și a înviat. Mai mult, prin ele Duhul Sfânt face ca misterul pascal al Mântuitorului să devină prezent cu puterea sa mântuitoare.

Pentru ca viața Fiului lui Dumnezeu să intre în viețile noastre, Biserica săvârșește prin liturgia euharistică aceleași gesturi pe care Cristos le-a făcut la ultima cină. Iată corespondența dintre ce s-a întâmplat atunci la Cina Domnului și ce se întâmplă la orice Liturghie: "Isus a luat" - Biserica realizează acest gest prin prezentarea darurilor, aducând pâinea și vinul și așezându-le pe altar în cadrul ofertoriului; "Isus a rostit rugăciunea de binecuvântare și mulțumire" - Biserica pronunță prin preot rugăciunea euharistică și de consacrare; "Isus a frânt pâinea și a dat-o, apoi a dat potirul" - Biserica săvârșește gestul frângerii pâinii euharistice ca act pregătitor al împărtășaniei, iar apoi dăruiește pâinea și potirul prin ritul împărtășirii cu Trupul lui Cristos. Cele trei părți ale liturgiei euharistice s-au născut, așadar, în cenacol și continuă să ne ofere și nouă posibilitatea de a rămâne în legătură vie cu darul vieții Fiului pentru viețile noastre.

Prezentarea darurilor sau ofertoriul

La ultimă cină, Isus a luat pâinea și vinul în mâinile sale în vedere transformării lor în Trupul și Sângele său. Biserica săvârșește aceeași acțiune atunci când preotul, mergând la altar, ia în mâinile sale pâinea și potirul cu vin, binecuvântându-l pe Dumnezeu care le va transforma în "pâinea vieții și băutură spirituală". Gestul lui Cristos era însoțit de intenția de a se oferi pe sine drept jertfă mântuitoare. De aceea și Biserica, atunci când îl actualizează în cadrul prezentării darurilor, se unește cu Cristos și vrea să se ofere pe sine și întreaga creație Tatălui ceresc. Ritul ofertoriului a dezvoltat gestul lui Cristos într-o succesiune de gesturi și rugăciuni: pregătirea altarului și a darurilor, procesiunea de la ofertoriu, rugăciunile de prezentare și rugăciunea asupra darurilor.

Pregătirea altarului și a darurilor

La ultima cină apostolii au pregătit, din porunca lui Isus, masa, precum și toate celelalte lucruri necesare pentru ospățul în care Domnul avea să își dăruiască Trupul și Sângele ca hrană (Lc 22,8-9). Într-o manieră asemănătoare, primul moment al prezentării darurilor este cel al pregătirii altarului și al darurilor. La începutul liturgiei euharistice, altarul este pregătit așezând deasupra lui vasele sfinte cu pâine și vin, precum și cartea Liturghierului.

De ce tocmai pâinea și vinul? Pentru că Isus, la ultima sa cină, a ales să ia în mâinile sale pâinea și vinul pentru a le consacra și a le transforma în Trupul și Sângele său. Pâinea reprezenta atunci, ca și acum, alimentul cel mai comun, devenind simbolul oricărei hrane și oricărui bine. Pentru a o plămădi este nevoie de muncă atât din partea naturii, cât și a omului: într-adevăr, de la bobul de grâu semănat sub brazdă până la pâinea așezată pe altar are loc un lung proces de elaborare - adevărată metaforă a vieții umane. În Sfânta Scriptură pâinea este simbolul oricărui dar al lui Dumnezeu (Deut 8,9), al prezenței sale în mijlocul poporului ales. În Biserica Romano-Catolică se folosește pâinea-azimă sau nedospită, pentru a arăta continuitatea dintre ospățul pascal iudaic, unde se mânca mielul de Paște și pâinea-azimă, și ospățul pascal al lui Cristos, în care El însuși este Mielul jertfit și Pâinea Vieții. Pâinea nedospită indică și faptul că Euharistia nu este un ospăț obișnuit, iar numele său de "ostie" (lat. hostia, jertfă) arată tocmai finalitatea sa - a deveni sacramentul Trupului jertfit al lui Cristos. Și vinul este rodul unei trude îndelungate atât din partea naturii, cât și a omului. Spre deosebire însă de pâine, vinul nu este un aliment necesar, ci este semnul sărbătorii, al gratuității bucuriei și comuniunii (Ps 104,15). Când pâinea și vinul sunt aduse la altar, ele reprezintă întreaga viață a omului, întrucât viața e un dar al generozității lui Dumnezeu și, în același timp, rodul creativității, al muncii și străduințelor fiecăruia dintre noi.

De ce colecta și, mai ales, de ce acum? Împreună cu darurile necesare pentru Euharistie pot fi prezentate și alte daruri, precum și bani pentru cei săraci și pentru Biserică. De aceea, în timp ce se pregătesc altarul și darurile de pâine și vin, câțiva credincioși trec prin adunare pentru a aduna colecta de bani. Oare astfel nu banalizăm sau chiar profanăm un moment sacru? Nicidecum. Banii oferiți sunt simbolul muncii noastre, al orele de trudă prin care i-am câștigat. Oferindu-i, noi sacrificăm ceva din viața și munca noastră pentru activitățile Bisericii, care vizează în special evanghelizarea și caritatea. Colecta este o modalitate prin care, într-o manieră foarte concretă, ne oferim pe noi înșine împreună cu darurile de pâine și vin.

Procesiunea darurilor

La marile sărbători, dar și în orice duminică, Biserica recomandă ca înșiși credincioșii să prezinte pâinea și vinul preotului, care le primește într-un loc potrivit și le duce apoi la altar. Această procesiune simbolizează participarea întregului popor la actul ofertoriului. De fapt, întreaga adunare e chemată să participe activ la acest moment prin cântarea de la ofertoriu ce însoțește procesiunea și manifestă gestul oferirii noastre și a lui Cristos. Procesiunea darurilor ne ajută să descoperim relația dintre sacrificiul nostru și sacrificiul lui Cristos. Câțiva creștini aduc la altar, în numele tuturor, roadele pământului și ale muncii omului. Pâinea și vinul sunt daruri prin care dorim să îi aducem mulțumire Tatălui pentru tot ce a făcut pentru noi prin creație și răscumpărare. Oare ar putea fi aceste daruri în stare să aducă mulțumire într-o manieră demnă de Tatăl ceresc? Sigur că nu. Și tocmai în această stare de sărăcie vine spre noi Cristos și ia în mâinile sale darurile noastre, pentru a le transforma în ofranda demnă de Tatăl: jertfa Trupului și Sângelui său! Atunci când pâinea și potirul cu vin sunt așezate în mâinile preotului, aducem împreună cu ele întreaga noastră viață și îi cerem lui Cristos să le ia în mâinile sale și să le transforme în viața sa, să transforme și viața noastră într-una asemănătoare cu viața sa.

Rugăciunile de prezentare

După pregătirea altarului și procesiune, preotul ia în mâinile sale vasul cu pâine și potirul cu vin și, ridicându-le puțin deasupra altarului, rostește o scurtă rugăciune de binecuvântare. Prin credință, îl vedem acolo pe Cristos care conduce rugăciunea noastră și săvârșește gesturile fundamentale ale Sfintei Liturghii. Prezentând darurile lui Dumnezeu, preotul rostește o rugăciune care îl binecuvântează pe Tatăl ceresc pentru pâine și vin - semnele întregii creații și ale vieții noastre, care vor deveni pâinea vieții și potirul mântuirii. Astfel, înțelegem că Dumnezeu nu are nevoie de aceste daruri pentru sine, ci El ni le va restitui într-un mod minunat, transformându-le în Trupul și Sângele Fiului său!

Din micile taine ale ofertoriului

Ofertoriul include și alte momente care ar putea trece neobservate: apa amestecată în vin, tămâierea sau spălarea mâinilor. Deși ele nu țin de esența ritului, acestea pot fi considerate mici taine, adică acțiuni concrete prin care suntem conduși către realitatea invizibilă a celebrării.

Prima dintre aceste acțiuni este vărsarea în potirul cu vin a câtorva picături de apă. Așa cum spune și preotul sau diaconul în timpul vărsării apei, acest gest constituie o taină: "Prin taina acestei ape și a vinului, să ne facem părtași de dumnezeirea aceluia care a binevoit să se facă părtaș de firea noastră omenească." E vorba despre taina comuniunii noastre cu jertfa lui Cristos: dintre cele două elemente, vinul este cel mai prețios și reprezintă dumnezeirea; în schimb, apa vărsată în vin reprezintă săraca noastră umanitate, care va fi unită cu viața dumnezeiască a lui Cristos prin ceea ce va urma la Liturghie. Partea noastră la Sfânta Liturghie este într-adevăr mică: suntem doar o picătură de apă. Dar Cristos nu vrea să facă nimic fără noi și de aceea vrea să ne unească cu sine în iubire.

Al doilea gest care poate părea puțin important este tămâierea. Dar tocmai aceasta ne arată legătura dintre darurile aduse de popor și viețile persoanelor din adunarea liturgică. Mai întâi sunt tămâiate darurile, pentru a sublinia că ele sunt deja impregnate de sfințenia lui Dumnezeu care se va coborî asupra lor prin Duhul Sfânt și cuvintele lui Cristos. Apoi sunt tămâiate crucea și altarul: acesta din urmă este sfânt prin faptul că va deveni centrul lumii, locul jertfei pascale a lui Cristos vizibilă tuturor prin cruce. Urmează preotul, pentru a-l onora drept instrument al acțiunii lui Cristos, Capul Trupului, și apoi credincioșii, care formează Trupul mistic al lui Cristos și care îl vor primi prin Sfânta Împărtășanie. Întreaga Biserică devine astfel o ofrandă de bună mireasmă care se înalță către Tatăl.

Un alt moment care ține de detalii este spălarea mâinilor preotului. Acest gest vrea să îl ajute pe preot - dar și comunitatea - să conștientizeze nevoia de purificare interioară. Versetul Psalmului 50 pe care îl recită preotul îi aduce aminte tocmai de aceasta: "Spală-mă, Doamne, de vinovăția mea și curăță-mă de păcatul meu!" (Ps 50,4). Și noi, văzându-l pe preot spălându-și mâinile, ne dăm seama că de acum înainte acestea vor deveni mâinile lui Cristos care vor lua darurile de pe altar pentru a le transforma în Trupul și Sângele său și pentru a le oferi Tatălui.

Rugăciunea asupra darurilor

După ce am adus la altar prin pâine și vin întreaga noastră viață pentru ca să fie unită cu jertfa lui Cristos, preotul ne îndeamnă: "Rugați-vă, fraților, pentru ca jertfa mea și a voastră să fie plăcută lui Dumnezeu." Ne arată astfel că jertfa lui Cristos este oferită de toți, dar într-o manieră diferită: preotul acționează în persoana lui Cristos, iar noi participăm la această acțiune oferindu-ne pe noi înșine. Ne ridicăm în picioare și îi răspundem printr-o scurtă rugăciune în care amintim de mâinile preotului și de ceea ce se va săvârși în curând prin ele: "Să primească Domnul jertfa din mâinile tale." Jertfa noastră poate fi oferită doar prin mâinile lui Cristos și doar unindu-se cu ofranda lui Cristos.

Urmează apoi rugăciunea asupra darurilor, pe care preotul o înalță cu brațele deschise și care reprezintă sigiliul întregului rit al ofertoriului. Deși variază în conținutul său în funcție de ziua liturgică, această rugăciune face aproape mereu referință la darurile pe care le-am adus și îl roagă pe Dumnezeu să le transforme, iar astfel să ne transforme și pe noi. Rugăciunea asupra darurilor ne amintește de schimbul minunat ce se va realiza în curând: darurile pe care le-am oferit lui Dumnezeu sunt destinate să devină, prin puterea Duhului Sfânt, însăși persoana Fiului lui Dumnezeu care ni se oferă ca hrană. Noi nu aducem decât puțină pâine și puțin vin; în schimb, ne sunt dăruite toate comorile iubirii lui Dumnezeu. Noi îi aducem viața noastră: o viață rănită și fragilă, o viață marcată de egoism și frică; în schimb, primim viața lui Cristos cel Înviat. Într-adevăr trăim un schimb minunat!

Întrebări pentru meditația personală sau discuții în grup:

Care sunt momentele ce îmi atrag atenția mai mult la liturgia euharistică? Prin care cuvinte și gesturi văd legătura dintre ce a făcut Isus la Cina cea de Taină și ce realizează Biserica? Cum pot crește în recunoștință pentru viața Fiului care mi se dăruiește la Liturghie? Cum reușesc să mă dăruiesc și eu prin pâinea și vinul oferite pe altar?

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1542.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat