Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 7-a de peste an - Anul A - 2020

Lev 19,1-2.17-18; Ps 103,1-13; 1Cor 3,16-23; 1In 2,5a; Mt 5,38-48

"Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit" (Mt 5,48)!

În pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 5,38-48), Isus continuă să ne învețe cum să dobândim, cum să ne însușim caracterul și sfințenia sa cuprinse în cele "opt fericiri" (cf. Mt 5,1-12), caracter și sfințenie care sunt ale celor trei Persoane divine, caracter și sfințenie fără de care nimeni nu poate intra în împărăția cerurilor, deschisă de Isus. Caracterul și sfințenia lui Dumnezeu cel întreit și unic care ne sunt propuse în cele "opt fericiri", caracter divin care este dezvoltat și explicat pe parcursul capitolelor 5-7 din Matei, și caracter divin care conform lecturilor biblice de astăzi poate fi rezumat în: "sfințenie", "smerenie", "milă", "cinste", "adevăr", "dreptate", "bunăvoință", "dragoste" și "înțelepciune" (cf. Lev 19,10-18; Mt 5,38-48; Col 3,16-23). Temeiul sfințeniei cerute omului chemat la mântuire, se află cuprins atât în cuvintele primei lecturi biblice din Vechiul Testament: "Fiți sfinți pentru că eu, Domnul și Dumnezeul vostru, sunt sfânt" (Lev 19,2), cât și în cuvintele pericopei evanghelice de astăzi, din Noul Testament: "Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit" (Mt 5,48)!

Această chemare a omului de mântuit la a dobândi caracterul de sfințenie a celor trei Persoane divine, caracter de sfințenie fără de care nimeni nu se poate mântui, își are pentru noi motivația cea mai clară în cea de-a doua lectură biblică de astăzi, care spune: "Fraților, nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi? Dacă cineva distruge templul lui Dumnezeu, și Dumnezeu îl va distruge pe el. Căci templul lui Dumnezeu, care sunteți voi, este sfânt" (1Cor 3,16-17). Suntem "templul" în care Dumnezeu din veșnicie a ales să locuiască spre fericirea noastră și de aceea nu putem fi altfel decât este el însuși, adică "sfinți".

Reamintesc ceea ce spuneam și duminica trecută, că Isus a venit ca să desăvârșească Legea și Profeții (cf. Mt 5,17) și că în acest sens "Noul Testament" este un altoi cu totul nou care se hrănește din seva vechiului măslin, "Vechiul Testament", pentru a-l face să dea roade (cf. Rom 11,17.24). De aceea învățăturile lui Isus cuprinse în Predica de pe Munte desăvârșesc legea veche și stabilesc un standard mult mai înalt decât cel scos de cărturari și farisei din Lege și Profeți, așa cum se vede în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 5,38-48).

Deși Legea Talionului (din lat. "talio", "la fel"), "ochi pentru ochi, dinte pentru dinte" (cf. Ex 21,23-25; Lev 24,20; Dt 19,21), adusă în discuție astăzi, a fost la vremea ei o mare binefacere și un imens pas înainte în lumea din timpul lui Moise, căci înlocuia "Legea Junglei", cu răzbunările ei interminabile și disproporționate în raport cu fapta invocată, unde cineva chiar pentru o privire, pentru o vorbă, sau pentru o atingere din greșeală, se putea simți îndreptățit să riposteze după plac: prin lovire, maltratare și chiar ucidere a făptașului și a familiei sale. Isus Cristos răstoarnă Legea Talionului, cerându-le oamenilor să-i iubească chiar pe vrăjmașii lor (Mt 5,38ss). Isus învață: "Nu răspundeți celui rău cu o faptă asemănătoare": violență pentru violență, daună pentru daună, nici măcar pe cale lega, ci fiți gata să treceți peste nedreptatea sau jignirea ce vi s-a făcut, renunțând la orice despăgubire. Isus cere asta pentru că cetățean al împărăției cerurilor trebuie să aibă caracterul lui Dumnezeu, adică caracterul iubirii, milei, blândeții, bunăvoinței și bunătății. Legea Talionului, este pentru Isus o lege veche și chiar barbară, care nu conduce de la comuniunea veșnică cu Dumnezeu cel întreit și unic și nici nu conduce pe nimeni la împărăția cerurilor și nici nu-l alungă pe diavol, pe când Legea iubirii o face.

Un misionar propovăduia cuvântul lui Dumnezeu la niște oameni din Africa. Într-o zi, pe când el le predica, iată că s-a apropiat de el unul din ei și l-a scuipat în față. Misionarul, fără să-și piardă cumpătul - și fără să spună ceva - își șterse obrazul în liniște și-și urmă predica mai departe, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Așa de mișcați au fost ascultătorii păgâni de răbdarea și îngăduința misionarului, încât pe dată mulți din ei au cerut să fie botezați; iar când misionarul i-a întrebat de ce cer aceasta, ei i-au răspuns: "O religie care poate da o asemenea răbdare cerească, vine neapărat de la Dumnezeu".

Odată un creștin bun s-a întâlnit pe drumul pe care mergea cu un posedat, care fără nici un motiv i-a tras o palmă peste obraz și l-a insultat. Omul lui Dumnezeu drept răspuns i-a zâmbit și i-a întors și celălalt obraz. Imediat diavolul l-a trântit la pământ pe îndrăcit și a ieșit din el.

Dacă legea veche prescria să-ți iubești apropiații și prietenii "ca pe tine însuți, adică să nu urăști pe fratele tău în inima ta; să mustri pe aproapele tău ca să nu porți păcat din cauza lui! Să nu te răzbuni și să nu ții ură pe fiii poporului tău" (Lev 19,17-18). Legea cea nouă, extinde iubirea față de aproapele cea veche și limitată, la iubirea față toți oamenii, inclusiv la dușmani, pentru a-i face pe cei care cred în el, asemenea Tatălui ceresc, Tată care dă soare și ploaie peste buni și răi, peste drepți si nedrepți (cf. Mt 5,45), Tată care-și ridică fiii deasupra vameșilor și păgânilor (cf. Mt 5,46-47). La vechea lege a dragostei, Isus, după ce a extins-o la toți oamenii și chiar la dușmani, mai adaugă un amendament foarte important, "să iubiți cum am iubit eu" (cf. In 13,34), adică "până la sfârșit", adică până la moarte, adică până la dăruirea vieții proprii pentru viața aproapelui (cf. In 15,12-13), adică până la lepădarea totală de sine (cf. Lc 9,23), adică cu mai mult decât ne putem iubi pe noi înșine aici pe pământ.

Ba mai mult, trecând de pe pământ în împărăția cerurilor, aleșii lui vor trebui să continue din paradis iubirea față de oameni, asemenea lui Cristos și Duhul Sfânt, adică să mijlocească pentru aproapele lor la Tatăl ceresc, pentru ca aproapele să dobândească tot adevărul mântuirii, spre folosul lui temporal și veșnic, așa cum fac deja Sfinții, după exemplul lui Isus și al Duhului Sfânt.

Prin cuvintele lui Isus din pericopa evanghelică de astăzi, Dumnezeu vrea să ne facă la toți cei care spunem că-l iubim, un test de paternitate. Apoi dintr-un alt punct de vedere, Isus a perfecționat și a desăvârșit aceste legi vechi, făcându-le din grele, ușoare (cf. 1In 5,3), pentru a ne angaja alături de el la opera distrugerii lucrărilor diavolului (cf. 1In 3,8) și la cea de a câștiga cât mai multe suflete pentru paradis.

Să ne amintim din Cartea Faptele Apostolilor, când mai marii iudeilor, împreuna cu Saul din Tars, l-au condamnat pe nedrept la moarte, prin uciderea cu pietre, pe sfântul diacon Ștefan. Iar sfântul Stefan, în loc să blesteme, așa cum gândește lumea, le-a iertat tuturor păcatul și s-a rugat pentru convertirea lor. Iar rezultatul a fost convertirea răsunătoare a sfântului Paul de pe drumul Damascului, Paul care avea sa devina "vasul ales al lui Dumnezeu pentru convertirea păgânilor (cf. Fap 7,51-60).

Paul și Sila, predicând la Filipi, pentru că au vindecat pe roabă ghicitoare, care făcea bani pentru stăpânii ei, stăpânii influenți ai roabei, au pe mâna pe Paul și pe Sila, și i-au aruncat pe nedrept în închisoare. Iar temnicerul s-a purtat rău cu ei. În timpul nopții a avut loc un mare cutremur de pământ, din cauza căruia s-au deschis toate ușile închisorii. Temnicerul de teama ca deținuții au fugit, a voit să se sinucidă. Deși temnicerul le-a făcut mult rău pentru că i-a închis pe nedrept, Paul și Sila i-au făcut bine, căci din întuneric l-au strigat pe temnicer care era pe cale să se omoare și i-au spus că ei sunt cu toții acolo. Ar fi putut să fugă și să-i facă un rău. Dar Dumnezeu i-a trimis acolo pentru un alt scop: convertirea lui. Văzând el dragostea lui Paul și Sila, temnicerului i s-a muiat inima și s-a convertit el și casa lui. (cf Fap 16,16-34).

Episcopul Bienvenu, din romanul Mizerabilii, a lui Victor Hugo (1802-1885), primește în casă cu dragoste creștină (cf. Rom 12,13), pe Jean Valjean, un ocnaș evadat. Noaptea ocnașul fuge cu argintăria casei. Prins de poliție și adus la locul faptei, episcopul spune că el i-a dăruit argintăria împreună cu două sfeșnice pe care acesta din grabă a uitat să le ia. Bunătatea episcopului l-a convertit pe ocnaș care s-a transformat într-un mare protector al săracilor.

Sfântul Ioan Gualbert (+ 1073), un cavaler indiferent religios din Florența, Italia, a jurat răzbunare pentru cel ce i-a ucis fratele. Întâlnindu-l pe acesta lipsit de apărare în Vinerea Mare și cerându-i iertare în numele lui Isus răstignit pentru mântuirea lumii. Acesta îl iartă și-l îmbrățișează (cf. Lc 6,37). În acel moment o lumină interioară l-a cuprins și s-a convertit. S-a dedicat lui Dumnezeu și a ajuns sfânt.

La acest punct trebuie să ajungem și noi cu transformarea noastră, cu dobândirea caracterului divin, dacă voim să intrăm în împărăția cerurilor, așa ne spune versetul de la evanghelie. "Dacă cineva păstrează cuvântul lui Cristos, într-adevăr iubirea lui Dumnezeu în el este desăvârșită. Cel care spune că rămâne în el are datoria să trăiască așa cum el a trăit" (1In 2,5-6).

Psalmul responsorial de astăzi, psalmul 103, ne ajută să aprofundăm mesajul lecturilor biblice din această duminică. Fiind un psalm un psalm de laudă, de mulțumire și de admirare a căilor lui Dumnezeu, căi de bunătate și de îndurare, psalmistul ne aduce aminte că trebuie să-l lăudăm, să ne uimim și apoi să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru legea cea nouă a iubirii în care ne-a introdus prin Cristos și Duhul Sfânt și să spunem cu el: "Binecuvântează, suflete al meu, pe Domnul. Și tot ce este în mine să binecuvânteze numele său cel sfânt" (Ps 103,1).

Prin gura psalmistului Dumnezeu a prevestit cu mult înainte ceea ce el va face spre mântuirea oamenilor, prin Cristos și Duhul Sfânt, și ce bunătăți le va da el celor credincioși. Mai întâi Dumnezeu a prevestit și apoi a împlinit prin Cristos, iertarea păcatelor noastre (v. 3). Dacă Dumnezeu ne-ar fi dat potrivit cu ceea ce meritam, atunci partea noastră ar fi fost pedeapsa veșnică (v. 10). Dar acum el a îndepărtat aceste păcate la infinit (v. 12), le-a aruncat înapoia lui (cf. Is 38,17), le-a făcut albe ca zăpada (cf. Is 1,18), le-a risipit ca pe un nor (cf. Is 44,22), le-a aruncat în adâncurile mării (cf. Mih 7,19) și nu-și va mai aduce aminte de ele niciodată (cf. Is 43,25; Evr 10,17). Pentru că așa cum Dumnezeu nu obosește iertând (cf. Is 55,7), la fel nici noi să nu obosim în a ierta și a face bine aproapelui nostru.

A doua binefacere divină prevestită în psalmul 103 și realizată în Cristos și Duhul Sfânt este "vindecarea tuturor bolilor", care are loc după iertare (v. 3). Conform psalmului 103, vindecarea: vine de la Domnul, poate fi imediată sau îndelungată, poate veni prin mijloace naturale sau supranaturale, poate vindeca bolnavii aduși sau poate merge el la ei. Vindecările de pe pământ sunt în acest psalm arvuna vindecărilor din viața veșnică, dar și datoriile noastre față de cei pe care i-am iertat, să căutăm și să urmărim vindecarea lor totală, după exemplul Samariteanului milostiv și a lui Isus (cf. Lc 10,30-37).

Dumnezeu nu numai că ne vindecă boli, dar ne și răscumpără viața din groapă, sau din nimicire, adică ne izbăvește încontinuu de pericole, accidente, tragedii și astfel ne scapă de moarte înainte de vreme. Al patrulea beneficiu este că el ne încununează cu bunătatea și îndurarea sa. Pe lângă toate acestea, el ne satură cu bunătăți toată viața noastră. Domnul împlinește dorul inimii noastre și nu le refuză nici un lucru bun celor ce umblă în neprihănire. Urmarea acestor binefaceri: iertarea, vindecarea, păstrarea vieții noastre, încununarea și satisfacerea este refacerea tinereții noastre, întinerirea ca vulturii, aici prin Botez și dincolo prin viața veșnică.

Legea iubirii este pentru credincios "un jug dulce și ușor" (cf. Mt 11,30), ce poate fi comparată: cu un pod întins peste prăpastia care ne separă de Dumnezeu; cu o balustradă la scara care duce spre cer; cu un motor nou și puternic pus la o mașinărie care până acum trebuia împinsă; cu o pereche de aripi noi puse la o pasăre care nu putea zbura. A alege legea cea nouă care ne conferă caracterul lui Dumnezeu de: "milă", "cinste", "adevăr", "dreptate", "bunăvoință" și "dragoste", caracter prezent în lecturile biblice de astăzi, este adevărata înțelepciune pe care trebuie s-o dobândească fiecare creștin care devenit templul lui Dumnezeu prin Botez, acel templu care nu numai că nu va fi distrus niciodată, dar templu care va fi mutat veșnic în paradis (cf. Col 3,16-19). Așa să fie. Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 7-a de peste an


 

lecturi: 934.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat