Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Adunarea Plenară a Congregației pentru Educația Catolică (a Institutelor de Studii) (20 februarie 2020)

Domnilor cardinali,

Iubiți frați în episcopat și în preoție,

Iubiți frați și surori,

Mulțumesc cardinalului Versaldi pentru cuvintele introductive respectuoase și vă salut cordial pe voi toți. Întâlnirea voastră în Adunare Plenară v-a dat ocazia, în aceste zile, să recitească munca densă desfășurată în trieniul trecut și să traseze angajările viitoare cu inimă deschisă și cu speranță. Domeniul de competență al Dicasterului vă angajează să coborâți în lumea fascinantă a educației, care nu este niciodată o acțiune repetitivă, ci arta creșterii, a maturizării, și pentru aceasta niciodată nu este egală cu ea însăși.

Educația este o realitate dinamică, este o mișcare, care aduce la lumină persoanele. Este vorba despre un gen special de mișcare, cu caracteristici care o fac un dinamism de creștere, orientat spre dezvoltarea deplină a persoanei în dimensiunea sa individuală și socială. Aș vrea să mă opresc asupra câtorva din trăsăturile sale tipice.

O proprietate a educației este aceea de a fi o mișcare ecologică. Este una din forțele sale care trag spre obiectivul formativ complet. Educația care are în centru persoana în realitatea sa integrală are scopul de a o duce la cunoașterea de sine însăși, a casei comune în care este pusă să trăiască și mai ales la descoperirea fraternității ca relație care produce compunerea multiculturală a umanității, izvor de îmbogățire reciprocă.

Această mișcare educativă, așa cum am scris în enciclica Laudato si', contribuie la recuperarea "diferitelor nivele ale echilibrului ecologic: cel interior cu sine, cel solidar cu ceilalți, cel natural cu toate ființele vii, cel spiritual cu Dumnezeu". Asta cere, desigur, educatori "capabili să refacă itinerarele pedagogice ale unei etici ecologice, în așa fel încât să ajute efect la creșterea în solidaritate, în responsabilitate și în îngrijirea bazată pe compasiune" (nr. 210).

Cât privește metoda, educația este o mișcare incluzivă. O incluziune care merge spre toți cei excluși: cei datorită sărăciei, datorită vulnerabilității din cauza războaielor, foametei și catastrofelor naturale, datorită selectivității sociale, datorită dificultăților familiale și existențiale. O incluziune care se concretizează în acțiunile educative în favoarea refugiaților, a victimelor traficului de ființe umane, a migranților, fără nicio distincție de sex, de religie sau etnie. Incluziunea nu este o invenție modernă, ci este parte integrantă din mesajul creștin de mântuire. Astăzi este necesar să se accelereze această mișcare incluzivă a educației pentru a zăgăzui cultura rebutului, născută de refuzarea fraternității ca element constitutiv al umanității.

O altă caracteristică tipică a educației este aceea de a fi o mișcare pacificatoare. Este armonioasă - voi vorbi după aceea despre asta, dar sunt legate -, o mișcare pacificatoare, aducătoare de pace. Ne dau mărturie înșiși tinerii, care cu angajarea lor și cu setea lor de adevăr ne "amintesc constant faptul că speranța nu este o utopie și pacea este un bun posibil mereu" (Discurs adresat membrilor Corpului Diplomatic acreditat la Sfântul Scaun, 9 ianuarie 2020). Mișcarea educativă constructoare de pace este o forță care trebuie alimentată împotriva "egolatriei" care generează non-pacea, fracturile dintre generații, dintre popoare, dintre culturi, dintre populațiile bogate și cele sărace, dintre masculin și feminin, dintre economie și etică, dintre umanitate și ambient (cf. Congregația pentru Educația Catolică, Pact Educativ Global. Instrumentum laboris, 2020). Aceste fracturi și contrapoziții, care fac să se îmbolnăvească relațiile, ascund o frică de diversitate și de diferență. Pentru aceasta educația este chemată cu forța sa pacificatoare să formeze persoane capabile să înțeleagă că diversitățile nu împiedică unitatea, ba chiar sunt indispensabile pentru bogăția propriei identități și a identității tuturor.

Un alt element tipic al educației este cel de a fi o mișcare de echipă. Nu este niciodată acțiunea unei singure persoane sau instituții. Declarația conciliară Gravissimum educationis afirmă că școala "constituie un centru la a cărui activitate și dezvoltare trebuie să participe familiile, profesorii, diversele asociații cu scop cultural, cetățenesc și religios, societatea civilă și întreaga comunitate umană" (nr. 5). La rândul său, constituția Ex corde Ecclesiae, de la a cărei promulgare se împlinesc anul acesta treizeci de ani, afirmă că "Universitatea catolică urmărește propriile obiective și prin angajarea de a forma o comunitate autentic umană, însuflețită de duhul lui Cristos" (nr. 21). Dar fiecare universitate este chemată să fie o "comunitate de studiu, de cercetare și de formare" (Constituția apostolică Veritatis gaudium, art. 11 § 1).

Această mișcare de echipă a intrat în criză de mult timp din diferite motive. De aceea am simțit necesitatea de a promova pentru 14 mai ziua pentru pactul educativ global, încredințând organizarea Congregației pentru Educația Catolică. Este un apel adresat tuturor celor care au responsabilități politice, administrative, religioase și educative pentru a recompune "satul educației". A fi împreună nu are obiectivul de a elabora programe, ci de a găsi pasul comun "pentru a reînsufleți angajarea pentru și cu tinerele generații, reînnoind pasiunea pentru o educație mai deschisă și incluzivă, capabilă de ascultare răbdătoare, dialog constructiv și înțelegere reciprocă. Pactul educativ nu trebuie să fie o simplă orânduire, nu trebuie să fie o «re-gătire» a pozitivismelor pe care le-am primit de la o educație iluministă. Trebuie să fie revoluționar.

Niciodată ca acum este nevoie de a uni eforturile într-o amplă alianță educativă pentru a forma persoane mature, capabile să depășească fragmentări și contrapoziții și a reconstrui țesutul de relații pentru o umanitate mai fraternă". Pentru a ajunge la aceste obiective este nevoie de curaj: "Curajul de a pune în centru persoana [...]. Curajul de a investi cele mai bune energii [...]. Curajul de a forma persoane disponibile de a se pune în slujba comunității" (Mesajul pentru lansarea Pactului Educativ, 12 septembrie 2019). Curajul de a-i plăti bine pe educatori.

Văd în compunerea unui pact educativ global și facilitarea creșterii unei alianțe interdisciplinare și transdisciplinare, pe care recenta constituție apostolică Veritatis gaudium a semnalat-o pentru studiile ecleziastice, dar este valabilă pentru toate studiile, ca "principiu vital și intelectual al unității științei în distingerea și în respectarea exprimărilor sale multiple, corelate și convergente, [...] și în raport cu actuala panoramă fragmentată și adesea dezintegrată a studiilor universitare și cu pluralismul nesigur, conflictual sau relativist, al convingerilor și al opțiunilor culturale" (Proemium, 4 c).

În acest larg orizont al educației vă urez să continuați cu profit în realizarea programului pentru următorii ani, îndeosebi în redactarea unui Directoriu, în constituirea unui Observator mondial, precum și în calificarea și în actualizarea studiilor ecleziastice și într-o atenție mai mare față de pastorația universitară ca instrument de nouă evanghelizare. Toate sunt angajări care pot să contribuie eficient la consolidarea pactului, în sensul pe care ni-l învață Cuvântul lui Dumnezeu: "pactul între Dumnezeu și oameni, pactul între generații, pactul între popoare și culturi, pactul - în școală - între profesori și studenți precum și părinți, pactul între om, animale, plante și chiar realitățile neînsuflețite care fac frumoasă și variată casa noastră comună. Totul este în relație cu totul, totul este creat pentru a fi icoană vie a lui Dumnezeu care este Treime de Iubire!" (Discurs adresat comunității academice de la Institutul Universitare Sophia din Loppiano, 14 noiembrie 2019).

Iubiți frați și surori, vă mulțumesc pentru munca pe care o faceți cu dăruire în fiecare zi. Invoc asupra voastră darurile Duhului Sfânt pentru ca să vă dea forță în slujirea voastră delicată în favoarea educației. Și vă cer, cu rugăminte, să vă rugați pentru mine. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 523.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat