Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Considerație la duminica a 6-a de peste an - Anul A - 2020

Sir 15,15-20; Ps 119,1-34; 1Cor 2,6-10; Mt 11,25; Mt 5,17-37

"Dacă vrei, îi vei ține poruncile; a fi fidel ține de bunăvoință" (Sir 15,5).

Isus își încheie discursul despre "Fericiri", spunând: "Ferice va fi de voi când, din pricina mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni și mințind vor spune tot felul de lucruri rele și neadevărate împotriva voastră! Bucurați-vă și înveseliți-vă, pentru că răsplata voastră este mare în ceruri; căci tot așa au prigonit pe prorocii care au fost înainte de voi" (Mt 5,11-12). În finalul "Fericirilor", Isus parcă vrea să spună că pentru cei care au dobândit caracterul lui Dumnezeu expus în "fericiri", vor avea ca parte pe acest pământ din partea "oamenilor trupești" (Rom 9,8) de respingere și de prigoană. Oamenii trupești vor începe cu minciuna și cu discreditarea, până ce vor ajunge la respingere, prigoană și ucidere, pentru a-i îndepărta pe cei drepți și pe cei de bunăvoință din jurul lor, de adevărul și lumina lui Dumnezeu. Așa au făcut lumea rea cu profeții, așa au făcut cu Isus și așa va face cu orice ucenic (cf. Fap 7,52). Isus a spus despre cei drepți că nu sunt din lume: "Eu le-am dat cuvântul tău, iar lumea i-a urât, pentru că ei nu sunt din lume, așa cum eu nu sunt din lume" (In 17,14). "Dacă lumea vă urăște, să știți că pe mine m-a urât înainte de voi! Dacă ați fi din lume, lumea ar iubi ceea ce este al ei, dar pentru că nu sunteți din lume, ci eu v-am ales din lume, pentru aceasta vă urăște lumea" (In 15,18-19).

Una dintre minciunile, dintre acuzele nedrepte la adresa lui Isus, pe lângă aceea de călcător al Legii, a fost și aceea de răstălmăcitor, de stricător al Legii și Profeților (o expresie folosită pentru a reda totalitatea cărților Bibliei de atunci). Dar Isus arată astăzi că adevărații răstălmăcitori și stricători ai Legii și ai Profeților sunt chiar acuzatorii lui, cărturarii și fariseii, care în citirea și explicarea Scripturilor, voit se opreau doar la litera Legii și Profeților și nu mergeau la spiritul lor, din interese pământești.

Legea și Profeții au fost date poporului Israel, chiar dacă conțin principii morale care sunt valabile pentru oamenii din toate timpurile (cf. Rom 2,14-15). Dumnezeu a pus la încercare poporul lui Israel de sub administrația legii, ca pe un fel de eșantion al întregii omeniri, iar vinovăția Israelului a dovedit vinovăția întregii lumi (cf. Rom 3,19).

Isus arată tuturor celor care doresc mântuirea lui Dumnezeu, că el nu numai că nu strică, nu alterează, nu răstălmăcește, nu slăbește, nu nimicește Legea și Profeții, dar că el le desăvârșește dându-le sensul voit de Dumnezeu, căci le împlinește în sine, adică arată că la el se referă, că el este ținta, că el este scopul, că el este cel ascuns în ele și că el este menit să aducă mântuirea și fericirea celor credincioși.

Isus, vine ca să desăvârșească Legea și Profeții (cf. Mt 5,17). "Noul Testament" este un altoi cu totul nou care se hrănește din seva vechiului măslin, "Vechiul Testament", pentru a-l face să dea roade (cf. Rom 11,17.24). Da, Isus este acela care a fost anunțat și pregătit, acela care a venit ca să "împlinească" Legea și Profeții, adică întreaga Biblie. Abraham, Moise, David, Isaia, Psalmii, Înțelepții, întreaga istorie și gândire a lui Israel înfloresc și ajung la plinătate în Isus.

Pentru a arăta că Isus nu a venit să desființeze Legea și Profeții, Noul Testament arată că nouă din cele Zece Porunci se repetă în el, sub formă de deprinderi în ale neprihănirii, pentru copiii lui Dumnezeu (cf. 2Tim 3,16b). Doar o singură poruncă nu se repetă în Noul Testament, porunca Sabatului. Creștinilor nu li se spune nicăieri și niciodată să țină Sabatul, căci el a fost înlocuit cu Ziua Învierii lui Isus.

Isus afirmă clar în privința Legii că "mai înainte de a trece cerul și pământul, nicio iotă și nicio linioară nu va trece din Lege, până ce nu se vor împlini toate și că cel care va încălca una dintre aceste porunci mai mici și-i va învăța pe oameni să facă la fel, va fi numit cel mai mic în împărăția cerurilor. Dar dacă cineva le va împlini și va învăța și pe alții să facă la fel, acesta va fi numit mare în împărăția cerurilor. Căci vă spun: dacă dreptatea voastră nu o va întrece cu mult pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,18-20).

în pericopa evanghelică de astăzi Isus analizează câteva Legi, probabil cele mai des și mult răstălmăcite de cei care se credeau că dețin cheia cunoașterii, astfel că nici ei nu intrau în spiritul lor voit de Dumnezeu și implicit nu intrau nici în împărăția lui Dumnezeu la care trebuiau să ajungă prin citirea și interpretarea lor corectă, și culmea, nu-i lăsau să intre nici pe cei care sincer ar fi voit (cf. Mt 23,13). De aceea, Isus îi învață în pericopa evanghelică de astăzi pe cărturari și farisei, dar și pe ucenicii săi din toate locurile și timpurile, cum să citească și cum să interpreteze Legile lui Dumnezeu, pornind de la intenția lui Dumnezeu, și nu de la interesele lor.

În fapt, învățăturile Domnului nostru cuprinse în Predica de pe Munte desăvârșesc și stabilesc un standard mult mai înalt decât cel scos de cărturari și farisei din Lege și Profeți, așa cum se vede în pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 5,17-37). De pildă, legea spunea "Să nu ucizi" (cf. Ex 20,13; Dt 5,17). Isus vine și spune că nu ai voie "nici să nu urăști, nici să nu te mâinii, nici să nu jignești cu vorbe ca Raca (bun de nimic ca inteligență), Nebunule (bun de nimic ca nume), nici să ții dușmănie", căci tot ucidere se cheamă (cf. 1In 3,15) și că tot la focul veșnic al Gheenei te duc! Așadar, Predica de pe Munte nu numai că susține Legea și Profeții, ci le dezvoltă scoțând la iveală implicațiile lor cele mai profunde.

Gheena, la care face vorbire astăzi Isus, este o transliterare a ebraicului "ge hinnom", valea lui Hinom, sau "ge ben hinnom", valea fiului lui Hinom (cf. Ios 15,8), valea de la sud și vest de Ierusalim (cf. Ier 19,2), vale unde regele nelegiuit Ahaz a introdus ritualul păgân barbar al arderii copiilor în cinstea zeului Moloh, pe un loc numit Tofet, în valea lui Hinom (cf. 2Cr 28,3), pe vremea lui Isaia, iar Manase, un nepot al lui Ahaz, a reinstaurat practica arderii copiilor pentru zeul Moloc (cf. 2Cr 33,1.6; Ier 32,35). Acest loc a fost purificat de sfântul rege Iosia (cf. 2Rg 23,10). Ca răsplătire pentru răul arderii copiilor pentru zeul Moloh și pentru altele, Dumnezeu a avertizat mai dinainte pe poporul său că Valea lui Hinom va deveni într-o zi valea arderii acestui popor (cf. Ier 7,32-33; 19,6; Is 30,33). În acord cu aceasta, focul aprins de cei răi în Valea Hinom, a devenit simbolic pentru focul mistuitor al marii zile de pe urmă a judecății și a pedepsirii celor nelegiuiți (cf. Is 66,24). Cu timpul Valea lui Hinon, Valea Gheenei, a devenit un loc cu foc nestins pentru arderea gunoaielor și a cadavrelor, o imagine profetică al focului zilei de pe urmă și locul unde sufletele celor neevlavioși vor fi păstrate pentru pedeapsă până în ziua judecății și a răsplătirilor finale.

Un standard mai înalt Isus a impus și poruncii "Să nu comiți adulter" (Ex 20,14; Dt 5,18), căci tot adulter este privirea unei femei și respectiv privirea unui bărbat cu gând de păcat; căci tot adulter sunt atingerile nepermise cu mâna sau locul periculos unde calci cu piciorul, și tot la Gheenă conduc. A scoate ochiul, a tăia mâna sau piciorul înseamnă a scoate privirea ochiului din locul periculos al păcatului, iar a tăia piciorul sau mâna înseamnă a tăia de pe listă locurile cu prilej de păcat. Păcatul este cel mai mare rău care ni se poate întâmpla, căci ne separă de Dumnezeul iubirii și provoacă mare durere lui Dumnezeu, atât prin răstignirea Fiului său (cf. Evr 6,6), cât și prin privarea lui de obiectul cel mai înalt al iubirii sale, care suntem noi (cf. Ier 31,3; Is 54,8). Dacă ne gândim bine, izgonirea din rai și moartea lui Isus s-au datorat păcatului făcut cu ochiul, mâna și piciorul: Eva a văzut și a poftit, a întins mâna și a luat, a mers și i-a dat și bărbatului ei (cf. Gen 3,6).

Un standard mai înalt Isus a impus și poruncii: "Va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni de nevasta sa, și se vor face un singur trup" (Gen 2,24), unire care este un semn profetic al alianței și a nunții lui Dumnezeu cu oamenii (cf. Os 2,16.19); "Cum se unește un tânăr cu o fecioară, așa se vor uni fiii tăi cu tine; și cum se bucură mirele de mireasa lui, așa se va bucura Dumnezeul tău de tine" (Is 62,5). Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, s-a nuntit cu oamenii (cf. Ef 5,32; Ap 22,17).

După ce Dumnezeu s-a nuntit cu noi, chiar în ciuda păcătoșeniei noastre nu se dezice de noi și nici nu ne părăsește (cf. Ef 5,29; Evr 13,5). De aceea, Isus a emis porunca pentru creștini: "Ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă" (Mc 10,9). Indiferent de motivele invocate de unii sau de alții, divorțul este oprit pentru că este o "călcare a Alianței" o despărțire de însuși Dumnezeu (cf. Mal 2,16), care nu imită unirea din Sfânta Treime, ci dezbinarea din iad și o nouă răstignire a lui Isus (cf. Evr 6,6).

Divorțul într-o familie corect constituită, indiferent de motive, este oprit pentru că înseamnă, așa cum am mai spus, un divorț de însuși Dumnezeul iubirii și al unității și o îmbrățișarea sa satanei începută aici și continuată în iad, și o nouă răstignire a lui Isus. Într-o familie lovită de păcatul desfrânării, Isus cere iertare, nu divorț (cf. In 8,7). Când omul păcătos în multe privințe, refuză iertarea unui alt păcătos ca și el, își refuză de fapt propria iertare și mântuire de la Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. De aceea, neiertarea partenerului greșit, manifestată în: cartea de despărțire pentru diferite motive; în despărțirea pentru un păcat al partenerului, fie el desfrânare sau de adulter; căsătorirea divorțatului cu altă persoană, fie liberă (care este trasă în păcat), sau despărțită, dar al cărei partener trăiește (care este adâncită în păcat), este adulter și curvie care exclude de la iertarea divină (cf. Mt 6,12; In 8,7) și de la împărăția lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,9). Nu trebuie să se uite că iubirea în căsătorie nu mai ține de sentiment, ci este o Lege în care s-a intrat. Iubirea este o poruncă prin care odată cu partenerul se îmbrățișează pe Dumnezeu și devii îmbrățișat de Dumnezeu.

Singura despărțire, nu numai permisă, ci chiar autoritar impusă de Isus, este cea din cauza nelegitimității, "porneia" (cf. Mt 19,9), nelegitimitate care nu se referă la adulter, "moihea" (In 8,3-4), cum greșit, tendențios și interesat au tradus unii, ci se referă la o persoană care nu întrunește condițiile legale cerute de Legea divină și de libertatea cerută de Dumnezeu copiilor săi pentru a încheia o căsătorie validă și permisă de lege, adică fără implicarea părților apte într-o altă căsătorie, sau nelegitimitate cauzată din lipsa autentificării căsătoriei în fața unui ministru legitim constituit.

Un standard mai înalt Isus a impus și poruncii de comunicare onestă cu semenii. "Ați mai auzit că s-a spus celor din vechime: «Să nu faci nici un jurământ fals», și «Să ții jurământul făcut Domnului». Eu însă vă spun: Să nu vă jurați deloc, nici pe cer pentru că este tronul lui Dumnezeu. Nici pe pământ, pentru că este scăunelul picioarelor sale. Nici pe Ierusalim, pentru că este cetatea marelui rege. Să nu juri nici pe capul tău, pentru că nici măcar un fir de păr nu-l poți face alb sau negru. Când spuneți «da», să fie «da», când spuneți «nu» să fie «nu». Tot ce este în plus vine de la cel rău" (Mt 5,33-37).

Înțeleptul Siracide vrea să ne spună astăzi că între ceea ce învățau cărturarii și fariseii și între ceea ce ne învață Isus este ceva similar cu o alegere între foc și apă, între viață și moarte, între minciună și adevăr, între nelegiuire și cinste. Isus singur este apa vieții, învierea și viața, adevărul și cinstea lui Dumnezeu. Și ca să urmăm adevărul predicat de Isus este de-ajuns, ca pentru fericitul Ieremia Valahul, să iubim patria oamenilor sfinți și să fugim de focul Gheenei. "Dacă vrei, îi vei ține poruncile; a fi fidel ține de bunăvoință" (Sir 15,5).

"Ferice de cei care aud Cuvântul lui Dumnezeu și-l păzesc", le spunea mulțimilor Domnul Isus (cf. Lc 11,28). Despre această fericire și despre acest privilegiu ne va vorbi astăzi psalmistul, din care am cântat astăzi doar câteva versete (cf. Ps 119,1-34). Psalmistul folosește șapte expresii diferite pentru a denumi Cuvântul lui Dumnezeu și anume: "Lege, mărturii, rânduieli, hotărâri, porunci, judecățile dreptății și Cuvântul", pentru a-i defini pe cei integri și cu inima curată, pe cei care își găsesc plăcerea în mărturiile Domnului și pentru care hotărârile lui sunt o desfătare, pe cei care păzesc cu grijă aceste porunci și care umblă în ele. Apoi psalmul ne îndeamnă să-i cerem lui Domnului să ne deschidă ochii pentru a putea vedea minunățiile sale și apoi să ne abată privirile de la orice deșertăciune, adică de la acele lucruri (bogății, plăceri, onoruri) prezente voalat în pericopa evanghelică de astăzi, prin care dușmanul vrea să ne abată inima și mintea de la adevăratele bunuri, pe care Dumnezeu vrea să ni le dea (bogățiile cerului, desfătările cerului, onorurile cerului).

La ce poate sluji o partitură muzicală, fără instrumentul la care să fie interpretată? La ce poate folosi un CD, o casetă sau un disc, fără aparatul care să ne permită să le ascultăm? Isus a fost instrumentul care ne-a redat muzica lui Dumnezeu, muzica curată a Legilor sale. Isus este Înțelepciunea ascunsă a lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,30; Col 1,26-27), care ne-a învățat adevărul și calea cea dreaptă spre viața cea veșnică (cf. In 14,6). Apostolii, profeții, psalmistul au fost instrumentele Duhului Sfânt pentru a ne reda muzica plăcută a învățăturilor divine. La fel și noi trebuie să fim niște instrumente bune care cântă și trăiesc Legea Domnului în lume.

Apoi care ar fi efectul celui mai frumos concert asupra unui public compus din oameni complet surzi? Sau care ar fi efectul unei frumoase galerii de artă în fața unor oameni complet orbi? Așa au fost cărturarii și fariseii care au mutilat Scripturile după surzenia și orbirea lor sufletească și care în final l-au ucis pe Cel drept, decât să vină la el spre vindecare și convertire Tot așa, limbajul Duhului este de neînțeles pentru "omul pământesc" fără învățătura și puterea Duhului Sfânt. Din contră, "cel spiritual" poate primi "cele spirituale prin mijloace spirituale". Așa a fost Isus, așa au fost apostolii, așa au fost primii creștini și așa trebuie să fim și noi "oameni spirituali", care au avut ca țintă paradisul și ca drum de urmat Legile Domnului. "Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai descoperit celor mici, misterele împărăției tale" (Mt 11,25). "Dacă vrei, îi vei ține poruncile; a fi fidel ține de bunăvoință" (Sir 15,5). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici la Radio Iași: Duminica a 6-a de peste an


 

lecturi: 1097.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat