Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Bătrânul ca învățător de sens

Pastorația Bisericii și bătrânețea

De Gabriella Gambino

Textul pe care-l publicăm prezintă aproape în întregime concluziile desfășurate de subsecretarul Dicasterului pentru Laici, Familie și Viață la sfârșitul lucrărilor congresului internațional de pastorație a bătrânilor "Bogăția anilor" organizat la Augustinianum din Roma de la 29 la 31 ianuarie 2020.

Chiar și în cele mai ample întâlniri internaționale s-a pus de acum în Agenda următorilor ani urgența unei tutelări hotărâte a persoanelor în bătrâne în optica incluziunii, tutelându-le de cultura "ageismului" (în engleză ageism = discriminare față de o persoană pe baza vârstei sale) - care vede ca o nonvaloare trecerea nilor - și de orice formă de discriminare. A corecta reprezentarea negativă și degradantă a bătrâneții care domină astăzi multe societăți trebuie să fie o angajare culturală și educativă care implică toate generațiile.

Viața este un dar, mereu, și cât timp vom continua să nu dăm valoare bătrâneții nu vom ști să dăm valoare nici vieții care trebuie să se nască și copiilor, bolnavilor și oricui manifestă o modalitate de a fi diferită de acel ideal fictiv de perfecțiune hedonistă și narcisistă cu care s-au îmbătat post-modernitatea și piața. Este ora de a acționa, pentru ca aceia care înaintează în ani să poată îmbătrâni cu demnitate, fără a se teme să fie reduși la a nu mai conta nimic. Pentru aceasta trebuie să modificăm activismul din unele contexte ecleziale într-o atitudine de mai mare ascultare, îngrijire și discernământ al nevoilor celui care merge mai încet pentru datorită slăbirii forțelor, dar poate să fie parte vie și activă a societății.

Suntem Biserică și ca atare trebuie să ne simțim interpelați să intervenim și să inventăm cu creativitate pastorația persoanelor bătrâne. Avem nevoie de o pastorație atentă la diversitatea nevoilor și care să tindă la valorizarea capacităților și posibilităților fiecăruia. Asta cere două atitudini interioare: o voință puternică de convertire a inimii pentru a percepe semnificația profundă a valorii persoanei bătrâne și aptitudinea la dar între generații.

Există o poruncă foarte frumoasă în tablele Legii, frumoasă deoarece corespunde adevărului, capabilă să genereze o reflecție profundă cu privire la sensul vieții noastre: "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta". Cinstire în ebraică înseamnă "importanță", valoare; a cinsti înseamnă a recunoaște valoarea unei prezențe: aceea a celor care ne-au generat la viață și la credință. Și care nu sunt numai părinții noștri, ci bunicii și cei care ne-au precedat în generații. "Este porunca ce conține un rezultat" - ne explică papa Francisc - deoarece cinstind pe cel care ne-a precedat pot să se prelungească zilele noastră și să fim fericiți (Dt 5,16). Realizarea unei vieți depline și de societăți mai drepte pentru noile generații depinde de recunoașterea prezenței și a bogăției pe care le constituie pentru noi bunicii și bătrânii, în fiecare context și loc geografic din lume. Și această recunoaștere are corolarul său în respect, care este respect dacă se exprimă în primirea, în asistarea și în valorizarea calităților lor. Bătrânețea se manifestă ca un "timp favorabil", unde converge totul, pentru că putem percepe sensul vieții și putem ajunge la "înțelepciunea inimii". Însă este necesar de creat condițiile pentru ca noi toți ca bătrâni să putem obține acea înțelepciune, adică "forța liniștită cu care se pune ordine la ceea ce se întâmplă în viață, se păstrează trecutul și se duce înainte viitorul", un soi de fermitate care face viața densă, serioasă și prețioasă.

Frumusețea profundă a acestei învățături trebuie s-o transmitem noilor generații, cu o pastorație nouă și inter-generațională, care să știe să pună în dialog copiii, încă de la catehism, cu bătrânii din cartierul lor, în parohie, pe străzi și în case. Trebuie să creăm condițiile concrete pentru ca să fie cu adevărat un schimb de daruri între generații. Asta ne ajută să pregătim copiii noștri la o viață densă, făcută din slujire și din dialog, pentru ca într-o zi să știe să accepte înaintarea anilor, slăbirea forțelor și să aibă ei înșiși o bătrânețe frumoasă.

În concret, luând în considerare eterogenitatea situației bătrânilor în sutele de dieceze răspândite în toată lumea, precum și în diferitele contexte culturale și sociale, putem conclude împreună ținând minte câteva puncte de pus în agendă.

1. A considera marele popor al bătrânilor ca parte a poporului lui Dumnezeu și nu numai ca obiect al unei atenții caritabile. Ei sunt o parte considerabilă a laicatului catolic și au exigențe deosebite de care trebuie să ținem cont. Pentru aceasta este necesar ca diecezele să creeze oficii dedicate pastorației bătrânilor.

2. O pastorație în ieșire. Pastorația bătrânilor, ca orice pastorație, trebuie inserată în noua perioadă misionară inaugurată de papa Francisc cu Evangelii gaudium. Asta înseamnă: a vesti prezența lui Cristos persoanelor bătrâne. Evanghelizarea trebuie să tindă la creșterea spirituală a fiecărei vârste, deoarece chemarea la sfințenie este pentru toți, chiar și pentru bunici. Nu toate persoanele bătrâne l-au întâlnit deja pe Cristos și chiar dacă întâlnirea a existat, este indispensabil să fie ajutați să redescopere semnificația propriului Botez într-o fază specială a vieții și într-o triplă direcție: a) pentru a regăsi uimirea în fața misterului iubirii lui Dumnezeu și în fața veșniciei; b) pentru a depăși concepția, foarte răspândită, despre un Dumnezeu care pedepsește, și a descoperi în schimb relația cu Dumnezeul iubirii milostive; c) pentru a cere bătrânilor care fac parte din comunitățile noastre să fie actori ai noii evanghelizări pentru a transmite ei înșiși Evanghelia. Ei sunt chemați să fie misionari. Unde? În rândul bătrânilor, bolnavilor, săracilor, cu copiii, în familii, și ca soți cu mărturii de viață.

3. A nu structura pastorația bătrânilor ca un sector izolat, ci după o abordare pastorală transversală. Este necesar ca în fiecare domeniu al angajării noastre ecleziale să ținem cont de ei: pastorația tineretului, a familiei, a laicilor. În acest sens Dicasterul pentru Laici, Familie și Viață va ține cont de bătrâni în cadrul întâlnirii mondiale a familiilor și al ZMT.

4. A valoriza darurile și carismele persoanelor bătrâne, în activitatea caritativă, în apostolat, în liturgie, de exemplu implicându-i mai mult în diaconatul permanent, în slujirile lectoratului și acolitatului. Dar și în celebrările liturgice, în munca de secretariat pentru parohie, și ca slujitori ai Euharistiei.

5. A susține familiile și a fi prezenți cu ele atunci când au necesitatea de a se îngriji de bunici bătrâni. Familiile trebuie să fie "casă" pentru bunici. Trebuie favorizată rămânerea bătrânului în propria casă cu forme de asistență domiciliară integrată și formarea de lucrători și voluntari la înălțimea necesităților. Și a susține asociaționismul familial: familiile singure nu reușesc să facă asta. Este necesar să se favorizeze rețele între familii pentru ca să se simtă că pot împărtăși trude și responsabilități cu alte familii. Pentru bătrâni, înrădăcinarea în propria familie este un factor esențial al bunăstării lor, în studiile internaționale este al doilea numai după valoarea sănătate. Și trebuie protejați cu determinare și curaj de orice formă de abuz și violență, psihologică, fizică și morală, în familii ca și în instituții, făcând referință la diferitele instanțe, civile dar și ecleziastice, în care se pot denunța abuzurile fără teamă. În același mod, trebuie să promovăm în familii o atitudine de stimă față de bunici, care pot să aibă un rol educativ esențial în transmiterea credinței, în amintirea rădăcinilor, în mărturia rugăciunii. În lumea hiperconectată, care se schimbă într-o viteză tehnologică uneori dezumanizantă, bătrânii rămân adesea excluși. Nu au acces la dinamicele virtuale care îi închid pe copiii și nepoții lor și devin observatori tăcuți ai unei lumi care tinde să anuleze și să distrugă rădăcini, amintire, tradiții, valori umane și creștine. Rolul lor este indispensabil pentru a ne aminti de unde venim, pentru că "omul este o ființă povestitoare", care are nevoie să "se îmbrace în povești pentru a păstra propria viață".

6. A zăgăzui cultura rebutului. Să ne gândim la câți bătrâni cer să fie internați în institut pentru a nu fi povară. În viitor sentimentul propriei inutilități ar putea să aibă rezultate și mai îngrijorătoare. Și în unele țări deja se propune eutanazia - condamnată explicit de Biserică - pentru persoanele bătrâne singure, sătule să trăiască. De aceea, acolo unde persoanele se întreabă dacă propria viață mai este utilă sau mai interesează pe cineva, ei bine, acolo este un gol pe care pastorația Bisericii trebuie să-l umple, este o nevoie a unui om care strigă, care caută o mână în ajutor. Să căutăm aceste fețe, să întindem mâinile noastre cu curaj și iubire. Așa cum face Dumnezeu Tatăl cu fiecare dintre noi, când manifestăm slăbiciunea noastră și îi cerem ajutor.

7. A avea grijă de spiritualitatea bătrânilor, pentru ca religiozitatea bătrânilor, alături de evlavia și de practica devoțională, să fie cufundată într-o autentică relație spirituală profundă cu Dumnezeu. Omul care îmbătrânește nu se apropie de sfârșit; mai degrabă are nevoie să se apropie de Dumnezeu și de misterul veșniciei: 1) cu apostolatul rugăciunii, pe care toți bătrânii, chiar și cei mai bolnavi, pot să-l facă. Fiecare bătrân bolnav, cu rugăciunea, poate să îmbrățișeze lumea și o poate schimba cu forța sa! De fapt, și atunci când este slab, fiecare persoană poate să devină instrument al istoriei mântuirii. 2) Cu îngrijirea sacramentelor: Reconcilierea, Euharistia și Ungerea Bolnavilor, explicând mai bine acest dar incredibil al Duhului Sfânt, pe care prea multe persoane în lume îl confundă cu un sacrament care anunță moartea, când este în schimb forța pentru a înfrunta cu seninătate și încredere orice dificultate a sufletului și a trupului. 3) Cu dialogul spiritual: cu înaintarea anilor persoana continuă să trăiască succesiunea fazelor diferite în viața spirituală și este necesar să ne îngrijim de întrebările, de nevoia de intimitate cu Cristos și de împărtășire a credinței, care există și la vârstele mai înaintate ale vieții. Nu este nevoie de strategii, ci de relații umane din care pot rezulta rețele de colaborare și solidaritate între dieceze, parohii, comunități laicale, asociații și familii. Este nevoie de rețele solide cu rădăcini puternice, nu inițiative fragmentate și fragile, chiar dacă din semințele mai mici - ca grăuntele de muștar - se nasc uneori proiectele cele mai mari.

Să ne amintim, așa cum spunea Romano Guardini, că bătrânețea este epoca înțelepciunii, care adesea este rodul experienței: "Ceea ce se creează când absolutul și veșnicul pătrund în conștiință și din aceasta aruncă lumină asupra vieții". În slăbirea forțelor, bătrânul, deși adesea mai puțin activ, iradiază: cu înțelepciunea sa poate face cunoscut sensul lucrurilor. Și omul, pentru a rămâne om, va avea mereu nevoie de acest sens.

(După L'Osservatore Romano, 12 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1002.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat