Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Întâlnirea CEI despre Marea Mediterană. Cardinalul Sako (Bagdad): "Adevărata provocare este viitorul nostru"

De Daniele Rocchi

"Pentru moment condițiile de siguranță nu sunt bune. Speranța este ca papa să poată veni în Irak eventual la toamnă. Poporul irakian îl așteaptă cu neliniște și emoție. Prezența sa între noi ar fi un semnal concret de puternică apropiere de toate țările din Orientul Mijlociu, îndeosebi cele marcate de războaie și de tensiuni, ca de exemplu Siria vecină și chiar Iranul".

Îl întâlnim pe patriarhul caldeean de Bagdad, cardinalul Louis Raphael Sako, după întâlnirea pe care a avut-o în Vatican cu papa Francisc, vineri, 7 februarie 2020, împreună cu alți patriarhi catolici din Liban, Irak, Siria și Egipt. "A fost o întâlnire necesară - relatează cardinalul la agenția SIR -. Atmosfera a fost foarte fraternă și sinceră. Am expus papei provocările din Bisericile noastre și din țările noastre. I-am povestit viața creștinilor. Noi avem nevoie de sprijinul pontifului pentru a face față tuturor suferințelor pe care le îndurăm. Am devenit o minoritate mică și viitorul nostru este amenințat. Am simțit toată apropierea sa și de mai multe ori a repetat că și el este patriarh, patriarh de Roma, și este cu noi, cu Bisericile orientale care sunt izolate trăind în țări cu majoritate islamică. A fost o întâlnire care ne-a întărit în credință și ne-a dăruit nouă forță și speranță". Cardinalul Sako va fi la Bari pentru întâlnirea episcopilor promovată de CEI, "Mediterana, frontieră de pace" (19-23 februarie). Și cu acea ocazie, explică el, "voi relata provocările din Bisericile noastre".

Eminență, există o provocare, pentru toate, care unește Bisericile din Orientul Mijlociu?

Este aceea a viitorului nostru. Adevărata provocare este cum să-i ținem pe credincioșii noștri în țările lor, în pofida dificultăților grave legate de instabilitate, de nesiguranța socială și economică, de războaie. În Irak în fiecare zi numărăm morții, râniții. Și în Siria. Cum se poate trăi în acest context de frică? Creștinii, asemenea tuturor, caută stabilitate, certitudini pentru viitorul propriilor copii și familii. Vor să plece. Provocarea este de a-i ajuta să rămână.

În această privință: există o critică adresată patriarhilor din Bisericile orientale că sunt complici cu regimurile dictatoriale din țările respective, Siria, Irak, Liban, Egipt, numai pentru a numi câteva. Cum răspundeți?

Cât privește Irakul lucrurile sunt foarte schimbate. Avem un canal de comunicare deschis cu instituțiile, exprimăm deschis ideile noastre. Dar trebuie spus și că este oportun de a cunoaște bine mentalitatea și situația din diferitele țări. Creștinii caută siguranța și stabilitatea care acum nu există. Frica este de a schimba un regim pentru a cădea în mâna unuia mai rău. Noi în Irak știm ceva despre asta: regimul a căzut în 2003 și de 17 ani nu există nimic. Trăim pe pielea noastră anarhia. Dacă astăzi ies din casă nu sunt sigur că mă întorc. A avea pe cineva, chiar dacă este dictator, care menține siguranța devine un soi de rău mai mic. În Siria, înainte de război, creștinii erau circa 20%, astăzi sunt 6%, o mare pierdere. A schimba pentru a schimba face rău. Mai întâi trebuie formați oamenii la democrație, la libertate, dar nu cu sloganuri. În fața ochilor avem și exemplele din Liban, din Libia, din Yemen, din Siria.

În Irak, precum și în Liban, încolțesc semințe de trezire democratică, prin piețe pline de oameni, de orice crez, etnie și credință politică, ce revendică drepturi, servicii, sfârșitul corupției și dreptate. Dumneavoastră ați fost în piața Tahrir, la Bagdad, centru nevralgic al protestului, unde ați fost primit cu mare entuziasm.

Îmi amintesc de sâmbăta în care am mers cu episcopii mei auxiliari în piață. Am primit o mare primire, sărbătorească. Sute de persoane au venit să ne salute. Înaintea noastră niciun cleric, nici musulman, n-a mers să le întâlnească. Îmi spuneau că eram patriarhul tuturor. Revendicările manifestanților sunt juste și corespunzătoare. Cum să nu împărtășești cererile de adevăr, de dreptate, de bun comun, de cetățenie, de patrie? Astăzi totul este sectar, nu există un concept de patrie, totul este împărțit, fragmentat, chiar și fidelitatea. În manifestanți am perceput prezența lui Cristos în voința lor de fraternitate, de dreptate, de bine.

Dumneavoastră ați vorbit de mai multe ori despre teologie a eliberării...

Este datoria Bisericii să citească semnele timpurilor, ca în America Latină. Tinerii noștri, bărbați și femei, își jertfesc sângele pentru cauza păcii, dreptății, demnității umane și libertății. Până astăzi am numărat 600 de morți și 25 de mii de răniți. Există o realitate în care Biserica trebuie să fie prezentă pentru a dărui un cuvânt de speranță. Nu trebuie să rămânem în afara acestui timp. Am cerut în mod repetat autorităților irakiene să asculte cererile din piețe pentru că ele sunt făcute de înșiși copiii lor. Ei sunt viitorul Irakului.

Din totdeauna sunteți susținător al unui stat laic: credeți că a sosit timpul?

Statul laic este soluția la crizele din țările din Orientul Mijlociu. Un stat laic înseamnă sfârșitul sectarismului. Trebuie să spun că adesea sunt criticat de creștini (râde, nr) pentru că vorbesc despre politică. Însă pentru mine este o ocazie pentru a forma conștiințele. Musulmanii înșiși vor să asculte ceva diferit de ceea ce aud în mod obișnuit. Islamul politic tinde să întemeieze un stat teocratic dar nu poate funcționa. Nu suntem în Evul Mediu. Religia și statul sunt două domenii distincte. Religia are principii, politica are interese, din păcate adesea personale și particulare. În schimb eu vorbesc despre un stat civil, bazat pe cetățenie, care să aibă ca obiectiv integrarea și serviciul tuturor componentelor sale fără nicio deosebire. Astăzi și autoritățile șiite încep să vorbească despre stat civil, chiar dacă încă nu știu în ce termeni. Însă pentru mine conceptul este clar: separarea între stat și religie și respectarea valorilor spirituale și morale ale poporului care are nevoie să trăiască în libertate fără frică. Nu vorbesc numai despre creștini, ci despre toți irakienii. Un episcop, un preot, nu este numai pentru turmă, ci este pentru toți. Ajutorul, asistența, sprijinul trebuie date tuturor fără diferențe. Aceasta este o mare mărturie.

În acest proces de reînnoire, dorit de dumneavoastră, spre un stat laic, ce importanță are Documentul despre fraternitatea umană de la Abu Dhabi?

L-aș defini manifestul acestui proces. Documentul a schimbat un pic lumea musulmană care astăzi apare mai deschisă față de creștini. Niciodată nu ne-am fi gândit să vedem celebrarea unei liturghii a papei în peninsula arabică. Pentru prima dat musulmanii au putut să vadă creștini rugându-se cu respect și să asculte textele liturgiei. A-l vedea pe celălalt, a-l cunoaște, provoacă cereri de întâlnire și de schimb.

Despre cetățenie și despre laicitate se vorbește mult și în Exortația post-sinodală "Ecclesia in Medio Oriente" a lui Benedict al XVI-lea. Ce rămâne din acest document, la 10 ani după Sinodul pentru Orientul Mijlociu?

Îmi amintesc că, în timpul unei vizite ad limina, am prezentat eu însumi papei Benedict cererea unui sinod. Asta se năștea din conștiința că, fiind noi Biserici mici, aveam - și avem - nevoie să lucrăm împreună pentru a continua să avem un viitor. Sinodul a fost celebrat în 2020, în octombrie. Apoi au venit problemele legate de Al Qaeda, de nașterea lui ISIS, cu bombele din biserici. Este suficient s-o cităm pe cea din 31 octombrie, la puține zile după terminarea Sinodului, la Bagdad, unde prin acțiunea teroriștilor au murit peste 50 de credincioși. Sinodul pentru Orientul Mijlociu n-a fost tradus în practica vieții Bisericilor noastre. Sunt convins, astăzi ca și ieri, că Bisericile noastre de rit oriental trebuie să lucreze împreună. Printre noi sunt Biserici mici și mari, cu posibilități mai multe și mai puține. Mă gândesc la școli, la spitale, la casele pentru cei mai nevoiași gestionate de aceste Biserici. Dacă vrem să avem viitor trebuie să unim forțe și competențe.

Mai întâi ar trebui rezolvate rivalități interne între Biserici...

În cadrul Bisericilor există o temă puternică legată de identitatea etnică, deci de naționalismul care nu se potrivește cu ceea ce indică Biserica. Se vorbește, de exemplu, despre "maronitism", "despre caldeeanism". Mai degrabă trebuie să fim atenți să păstrăm apartenența noastră la Biserica universală și la misiunea sa. Ca Biserici orientale am pierdut dimensiunea misionară cu venirea islamului. Caldeenii, în acea epocă, au mers să predice Evanghelia în India și în China. Naționalismul care se ridică este o provocare care nu trebuie să ne găsească nepregătiți.

Dumneavoastră veți fi la Bari pentru întâlnirea organizată de CEI, "Mediterana, frontieră de pace". Un moment de întâlnire între Biserici care se cunosc probabil puțin și își vorbesc și mai puțin. Ce vă așteptați de la acest eveniment la care vor participa 58 de episcopi și patriarhi catolici din țările care au ieșire la Marea Mediterană?

Mă aștept ca să se poată vorbi cu claritate despre provocări nu numai pentru creștini, ci și pentru popoarele din aceste țări. Trebuie înlăturate toate barierele care există între noi. O mare provocare sunt migrațiile care sărăcesc și cultural aceste țări care pierd creiere strălucitoare. După aceea, migrațiile aduc alte provocări, mai întâi aceea a primirii și apoi aceea a integrării. Cel care sosește nu poate să fie lăsat singur în voia destinului său, închis în ghetou. Ca Biserici orientale încercăm să-i asistăm pe credincioșii noștri din diaspora, încercând să le asigurăm și o îngrijire spirituală. Dar mai ales trebuie studiată o pastorație adaptată care să mențină vie tradiția și identitatea lor eclezială și care să țină cont, în același timp, de țara în care trăiesc. Sunt țări care au mentalități, culturi, tradiții și limbi diferite. Patrimoniul nostru de credință orientală poate să fie și un model pentru Occidentul secularizat. Refugiații pot să ajute în asta. Cu suferința noastră, cu martirii noștri, cu fidelitatea noastră suntem un dar pentru Biserica universală. Creștinii din Occident sunt îndemnați de cei orientali, care au plătit cu preț scump credința lor în Cristos, să reînsuflețească credința lor. Există necesitatea de a vorbi între noi.

Eventual cu un limbaj nou, diferit?

Să căutăm un nou vocabular comun pentru a vorbi despre credință. Să pornim din nou de Biblie, de la teologia biblică, însă cu un limbaj mai comprehensibil, întrupat în viața zilnică. A vorbi despre credința creștină musulmanilor este și misiunea noastră și a face asta cu un limbaj adaptat este o datorie. Cu acest limbaj clasic, filozofic metafizic nu se poate. Uniune hipostatică, physis, prosopon, sunt enigme pentru foarte mulți. În afară de asta, a ne adresa tinerilor și la social-media sunt un instrument foarte bun pentru a face asta. Trebuie să le vorbim despre viață, despre fraternitate, despre respect, despre progres uman și spiritual, despre îngrijire a creației. Toate războaiele au izbucnit în lume din motive economice. Însă Isus ne învață că nu numai cu pâine trăiește omul ci cu tot cuvântul său. Să-l facem auzit, așadar, acest Cuvânt. Papa ne oferă un mare exemplu. El îl înțelege pe om și știe să vorbească inimii sale.

Nu se poate nega că în jurul figurii papei se agită polemici care creează diviziuni și polarizări chiar printre credincioși. De ce, după părerea dumneavoastră?

Papa Francisc este pentru musulmani o figură extraordinară, este foarte stimat, toți vorbesc despre el. Pentru noi creștinii este un har. Dar, se știe, nimeni nu este perfect și oamenii nu sunt mulțumiți niciodată de toți și astfel ei critică. L-au criticat și pe Isus. Aud spunându-se că nu vorbește niciodată despre discriminările și despre persecuțiile împotriva creștinilor. Nu este așa, vorbește mereu despre asta. Cere respect față de ei și pentru aceasta dialoghează cu musulmanii. Sunt sigur că binele rămâne și va veni la iveală și astfel bârfele se vor termina.

(După agenția SIR, 10 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 460.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat