Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

La școala de umanitate

Cu sfânta Iosefina Bakhita

De Maria Carla Frison

Responsabilă de arhiva sanctuarului "Sfânta Iosefina Bakhita" de la Schio

Comemorarea liturgică a sfintei Bakhita, anul acesta, ne invită să ne redescoperim - invitați de viață - la școala iubirii, a umanității. Tema: "Cu Bakhita la școala de umanitate" a fost aleasă la Schio de întâlnirea între Asociația Bakhita Schio - Sudan, parohia "Sfântul Petru", în care se află sanctuarul sfintei Bakhita, și noi maici canossiane membre ale comunității în care "maica Moretta" a trăit, aproape neîntrerupt, din 1902 până la 8 februarie 1947. Câteva canossiene vin și din Verona pentru a le propune tinerilor veghea: "O lumină în noapte" împotriva traficului de ființe umane. De fapt sărbătoarea sfintei Bakhita este ziua aleasă de Biserică pentru a cere împreună eliberarea de vechile și noile sclavii contemporane.

Sfânta Bakhita încă este cu noi astăzi. Aceasta este conștiința celui care recunoaște în ea o profeție pentru aceste timpuri ale noastre de fluxuri migratoare spre Italia, țară considerată pentru mulți "poarta" Europei. În cele șase celebrări euharistice ale solemnității sfintei Bakhita la Schio s-a amintit și dăruirea vieții pentru această cauză a părintelui Antonio Doppio și a părintelui Giacomo Bravo, morți în Sudan, țara natală a sfintei Bakhita, unde au ajuns pentru a demara proiecte de solidaritate. Moștenire însușită timp de zece ani de Comitetul Bakhita, devenit acum Asociație, pentru a continua opera de atenție față de îngrijirile pe care astăzi Bakhita ar vrea să le aibă pentru poporul său.

Interesant ceea ce a scris despre ea Ida Zanolini, femeie canossiană care a publicat prima biografie. Pe la sfârșitul mărturiei sale la procesul de canonizare, unde a relatat întâlnirile avute cu maica Bakhita din care, în 1931, s-a născut Istorie minunată, prima sa biografie: "Când am scris istoria lui Bakhita am respectate cu scrupulozitate relatarea și considerațiile pe care mi le-a făcut maica Bakhita la Veneția. Am avut senzația confuză că, fiind vorba de un suflet extraordinar, redactarea mea va deveni mai devreme sau mai târziu utilă, gândind că Biserica, trecând timpul, va ține cont de acest eveniment și de acest suflet extraordinar" (Ida Zanolini, în Positio, pag. 113 § 233).

Născută în satul Olgossa (Darfur-Sudan) în 1869, Bakhita avea o soră geamănă, era iubită și trăia senin. Avea cinci ani când a fost răpită sora mai mare și la circa șapte ani, a trăit personal aceeași dramă. Conștiința a ceea ce familia pătimise deja îi mărea durerea știind că acum poporul său suferea era pentru ea. Vândută de mai multe ori, a avut opt stăpâni, pentru că așa au fost pentru ea și intermediarii, cum ar fi răpitorii, care au căutat ocazia propice pentru a o revinde pentru un profit mai mare.

A fost tatuată cu 114 tăieturi adânci, umplute de sare pentru ca să rămână desenul format de buza cicatricelor, semne care au rămas albe și ieșeau în evidență pe pielea sa foarte neagră; copiii, cărora le povestea istoria sa, acum bătrâni, își mai amintesc încă. Au făcut-o să poarte lanțuri grele pentru a o împiedica să fugă, așa cum a încercat să facă intrând în pădure, unde a experimentat - pentru prima dată - conducerea unei lumini divine; însă, după ce a evitat pericolul fălcilor sălbătăciunilor feroce, a fost prinsă din nou cu înșelăciunea. Nu exista zi în care să nu aibă răni pe corp. Sclavii foloseau și pentru a descărca asupra lor furia stăpânilor care se relaxau în mod sadic, auzindu-i strigând de durere. Acest martiriu care s-a terminat când, în 1882, a fost cumpărată de italianul Callisto Legnani, agent consular în Sudan. În noua casă a cunoscut pacea inimii și demnitatea trupului, îmbrăcată în sfârșit nu cu o fustă scurtă de paie ci cu o haină albă. Bakhita visa cu ochii deschiși datorită binelui pe care-l descoperea în inima celui care era așa de diferit de ea, însă nu reușea să identifice satul său, motiv pentru care de la 13 la 16 ani a trăit în acest climat de primire creștină și de respect civil. În 1885, pentru a nu-și risca viața din cauza dezordinilor politice, și consulul Legnani a fost constrâns să părăsească Africa și Bakhita l-a convins să o ia cu el. Astfel a ajuns pentru prima dată în Italia.

Plecată din Suakin, pe atunci port înfloritor în Marea Roșie, a ajuns la Genova unde a cunoscut ceea ce migranții italieni, care plecau din același port pentru a căuta de muncă, aveau să experimenteze la sosirea lor în țări străine. A fost cedată celui care nu o cunoștea, deși cu promisiunea de a fi tratată bine, dar părăsind Genova inima sa era învălmășită: unde va ajunge? Va ajunge din nou să fie tratată ca sclavă sau mai putea aspira la demnitatea umană restituită ei în casa consulului? Pentru venirea sa în Italia n-a fost nevoie de pașaport. Consulul era garanția sa. Plătise pentru ea călătoria și la Genova a încredințată unor prieteni, cu condiția s-o trateze bine, garantându-i astfel hrană și casă precum și un loc de muncă.

În 1886, la Zianigo, localitatea Mirano Veneto, s-a născut Alice Michieli, numită "Mimmina", pe care Bakhita a îngrijit-o ca o mamă. Când copila avea circa șapte luni și Bakhita s-a întors în Africa, la Suakin, unde, în hotelul cumpărat de familia Michieli, a experimentat condiția joasă în care ar fi putut să recadă dacă ar fi rămas acolo. Și iată, pe neașteptate, după numai nouă luni, pentru a o însoți pe "Mimmina" care nu voia s-o lase, Bakhita a plecat a doua oară din Africa, ținut pe care simțea că nu-l va mai revedea. La Zianigo o aștepta Illuminato Checchini, administrator al familiei Michieli, care nutrea față de ea sentimente paterne. S-a bucurat când a revăzut-o. El i-a dărui primul crucifix, el a avut ideea de a o face să locuiască împreună cu fetița pe care o îngrijea la Catecumenii din Veneția, loc unde avea să poată fi instruită și să cunoască iubirea lui Isus și Evanghelia mântuirii.

După un an, la întoarcerea doamnei Michieli pentru a o lua cu fiica și a o duce la Suakin, primul său refuz. Bakhita voia să devină creștină, să primească botezul. A fost informat despre asta patriarhul de Veneția, care s-a sfătuit cu procuratorul regelui. Acesta n-a ezitat și a avut claritatea dreptului de libertate de a alege datorat lui Bakhita, pentru că în Italia nu era în vigoare sclavia. La 29 noiembrie 1889, la Catecumeni, s-a desfășurat ceva asemănător cu un "proces" pentru alegerea sa de a nu se întoarce la sclavie și a fost declarată liberă. Alesese în libertate deplină să aparțină lui Dumnezeu, de care se simțea iubită, și a acceptat din nou despărțirea de cei pe care ea însăși îi iubea.

În 1902 a ajuns la Schio, după ce a răspuns pur și simplu: "Da, părinte", la cererea fatală a mutării de la Veneția. Dacă la Veneția era cunoscută datorită istoriei sale de răscumpărare din sclavie, dar al credinței sale, în noua casă a ajuns să fie canossiană e adevărat, îmbrăcată ca și celelalte surori, dar și așa diferită încât să provoace curiozitate și dorință de a o întâlni. Fetelor care o întrebau dacă ar fi dorit să se nască albă spune că nu: pentru ea era bine tot ceea ce a făcut "el so Paron / Domnul său". În timpul războiului, din cauza culorii sale, a fost chiar confundată cu un spion, dar nu s-a tulburat, l-a însoțit acolo unde locuia pe cel care voia să o aresteze și, arătând fereastra de la camera sa, i-a explicat că de la venirea sa în Italia a primit darul vocației. Simplitatea sa a fost convingătoare și pericolul a fost înlăturat.

Ca pentru mulți migranți de astăzi, celui care i se cerea motivul alegerilor sale, ea însăși a explicat că dacă ar fi cedat în fața insistenței fatale de a se întoarce în țara sa "ar fi pierdut trupul și sufletul". Însă dezlipirea o simțea, așa încât "cu buze tremurânde și ochii luminoși" asculta relatările soldaților care se întorceau din Africa, informând-o despre ceea ce au trăit, despre situația poporului său.

Totul uimește în ea, așa cum răcorește apa care curge dintr-un izvor! În moartea sa încă atrage prin duioșia transfuzată în trupul său muritor. Culoarea pielii sale, care înfricoșase sau atrăsese pe cei mici, care o credeau "de ciocolată", și i-a făcut curioși pe cei mari, care nu văzuseră niciodată persoane de alte etnii, a devenit privilegiul dat lor de a fi cunoscut și iubit diferitul simțindu-se schimbați. În acel februarie 1947, mici și mari o căutau încă pentru un salut, pentru a atinge mâna sa încă moale și lâncedă și să primească o ultimă mângâiere: ar fi voit s-o rețină pentru totdeauna.

Sfânta Bakhita continuă încă să mijlocească, să lucreze, să ajute, să rezolve problemele insolvabile ale celor care se adresează ei și ale celor care încă n-o cunosc. Pare să fie mereu gata, la dreapta lui "suo Paron", gata să devină purtătorul său de cuvânt pentru a ne ajuta și a ne susține în încercările vieții. La 17 mai 1992 a fost proclamată fericită și la 1 octombrie din marele Jubileu al anului 2000 a fost proclamată sfântă de Ioan Paul al II-lea, care ne-a redat-o ca soră universală. Exemplu urmat de succesorii săi, care au indicată atât studioșilor cât și săracilor, declarând-o patroană a victimelor și a lucrătorilor care se dedică pentru a elibera de orice sclavie și a atinge "carnea lui Cristos" în cei pe care-i slujesc.

În mai multe părți ale Italiei apar centre de primire, cursuri de formare sau locuri care au titlul "Sfânta Bakhita". Uneori sunt locuințe care au găzduit-o în viață, puse la dispoziție acum pentru coridoare umanitare - ca la Olate în provincia de Lecco - sau sunt centre de formare la muncă, și locuri pentru a juca fotbal în zone cu risc. Ne-am bucura să aflăm că s-a dedicat ei centrul de integrare umană la Cerignola. Cele mai recent cunoscut de noi este "Casa sfânta Iosefina Bakhita" destinată primirii feminine cu caracterul temporalității, în insula Sfânta Elena, la Veneția. Proiect realizat în colaborare între primărie și Caritas diecezan. Sfânta Magdalena de Canossa a definit Veneția "oraș al proiectelor"; tot de la Veneția a venit la institutul canossian "visul lui Dumnezeu pentru maica Bakhita", prima sfântă sudaneză canonizată, deschizătoare de drum exemplară pentru cei care caută astăzi în mijlocul nostru speranță de viață.

Sfânta Bakhita pare sfânta construită după măsură pentru a-i consola pe făcătorii de pace și de reconciliere din timpul nostru. Experiența sa istorică sugerează reflecții de ordin antropologic și spiritual care, cu uimire, manifestă amprenta divină a Creatorului într-o inimă bună pe care sclavia dură, torturile și munca neobosită, au manifestat-o aproape ca metal prețios purificat de foc. Când papa Francisc ne luminează despre dreptatea socială, pentru a ne dărui bucuria Evangheliei, pare să ne ilustreze programul - desfășurat deja de sfânta Bakhita - care folosește cuvântul "umanitate" pentru a descrie ceea ce, în schimb, era "inuman", cum este tratamentul rezervat sclavilor. Avea șapte ani când inima sa bună a trăit durerea de a vedea suferind pe nedrept pe colegii săi sclavi. Amintirile sale spun că aceeași nevoie de iubire este ceea ce ne unește, mult dincolo de crezul fiecăruia. Bakhita căuta umanitate și a descoperit că dorește un stăpân bun, ca Acela care se îngrijește de toate lucrurile frumoase: cerul, stelele, pământul, florile. Aceasta este școala Creatorului pe care a frecventat-o după cea familială, de care a avut mereu nostalgie.

Voia să fie bună, să asculte de cel care îi dădea bucurie în urmarea glasului care - din inimă - o lumina. Da, mica Bakhita, dându-și seama că nu se poate întoarce acasă, a ridicat fața nevinovată și l-a văzut pe Dumnezeu. A descoperit, cu botezul, că ceea ce ne face liberi este respirația lui Dumnezeu în noi și cu libertatea sa a voit să-i elibereze pe toți: cu înțelegerea, sfatul, în mod dulce, mulțumind mereu, spunând: "la revedere în paradis!". Surorile cu care a trăit, în prietenia sa au experimentat forța umanizatoare a "maternității". Am perceput în exortația apostolică Evangelii gaudium a papei Francisc indicatorii unui parcurs, adică ai unei școli de umanitate, aceasta definită cu cuvintele lui Romano Guardini care numește "plinătate umană" posibilitatea împărtășită în mod egal, cu toți cei care sunt în același loc, de a trăi omenește (cf. Evangelii gaudium, 224). Sunt trei pasaje fundamentale: din întâlnire se nasc relații, care ne fac popor. Este procesul vieții care descoperă fericirea în a fi liberi pentru a elibera umanitatea (9-10; 114; 188; 213; 224), chemați să trăim o prietenie fericită ca plinătate de umanitate (8; 27; 91-92; 200) și să o comunicăm cu forța umanizatoare a duioșiei (88; 270-272; 274; 284).

Alegerile de iubire trăite de Bakhita mai întâi au eliberat-o, dăruindu-i gustul consolării celui care caută surori rătăcite, aflându-se ea însăși într-o situație de posibilități inedite față de cei dragi ai săi. În piețele de sclavi, unde era pusă la vânzare, spera mereu să o recunoască pe sora răpită cu doi ani înainte de ea. Această decentrare de sine manifestă o generozitate creativă: este deja începutul unui drum de răscumpărare care înrădăcinează în ea altruismul. În diferitele mărturii pe care le-am întâlnit: liberă pentru a mulțumi, pentru a elibera orice creatură, pentru a educa în dăruirea de sine până la moarte. Ascultarea naturii și a inimii sale manifestă în ea legea iubirii care ne unifică pe toți, făcându-ne capabili de viață socială în care drepturile și obligațiile se exprimă în cununia fericită de adevăr și dreptate, întâlnire de dar și recunoștință. Alegerea libertății sale a implicat sensul unei priorități de afecte, care au făcut-o să decidă să nu piardă ceea ce rămâne pentru totdeauna; înțelepciunea sa era cea a celor mici și curați cu inima care-l văd pe Dumnezeu. Bakhita a știut să evalueze adevăratele bogății și a ales comorile veșnice. Mărturiile ne prezintă prietenia filială, apostolică - ce ne face să ne revedem în cer - și fraternă.

În ea totul revelează o ordine interioară, reflexie a unei naturi sănătoase și bune. Dacă trupul său a fost devastat de cruzime, sufletul său n-a fost devastat, conștientă mereu de o demnitate înnăscută pe care numai noi putem s-o distrugem în noi înșine. Acesta este secretul libertății sale interioare, al voinței sale drepte, al alegerilor sale curajoase născute dintr-o speranță care nu dezamăgește, ci susține credința și caritatea inimii. Uimirea că a fost atât de mult iubită curgea din inima sa ca un fluviu de duioșie care consola, într-o multitudine de exprimări, cu atingerea indelebilă a prezenței sale. "Revelație" maximă a acestei iubiri a fost iertarea, exprimată cu recunoștință în a percepe Providența lui Dumnezeu în traumele răpirii trăite ca fată și a vieții inumane care a urmat după asta. A simțit că merge mereu în lumină, condusă de cel pe care nu-l cunoștea, dar pe care îl știa prezent în circumstanțele care au făcut-o să ajungă în Italia, permițându-i să-l cunoască și să-l iubească pe Isus care - pentru noi fiii săi - a fost răstignit, și bucuria sa a devenit aceea de a-i aparține ca mireasă. "Sunt brunetă dar frumoasă": iată cântarea sa de iubire, darul apropierii sale de cel care o caută ca umilă soră eliberată de iubirea pe care Dumnezeu a plantat-o în inimile noastre.

Cine a trăit cu ea încă ne face s-o întâlnim: zâmbitoare ca o mamă, senină și calmă pentru că nu avea dușmani și în exprimarea sa cu duioșie afectuoasă. În 2018 am publicat mărturiile celui care a cunoscut-o efectiv pe maica Bekhita, pe care, ne-au spus copiii de acum bătrâni, o numeau "madre Moretta", pentru că "acesta era pentru noi numele său". "Madre Moretta", soră universală, încă ne vorbește. Unele din mărturiile adunate erau scrise de cei care au cunoscut-o în familie, pentru că au primit haruri de la ea, pentru că au auzit vorbind despre ea de la prieteni. Toți asigurau că au întâlnit-o. Atunci am simțit cum în acești ani are loc trecerea de la mărturie la devoțiune. În realitate, la Schio, de mult timp sunt peste 30.000 de prezențe de credincioși care ajung anual la sfânta Bakhita, provenind din toate regiunile Italiei și din toate continentele.

(După L'Osservatore Romano, 9 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 950.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat