Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfințenie misionară

La 6 februarie comemorarea liturgică a lui Paul Miki și însoțitorii martiri din Japonia

de Massimo Piccioti

Când marele Francisc Xaveriu, pionier extraordinar al răspândirii creștinismului în Asia, a debarcat pe coastele Japoniei, era mai mult sau mai puțin anul Domnului 1550. Cine știe dacă în inima sa putea să-și imagineze ce rod minunat avea să dea mica sămânță pe care se pregătea să o arunce. S-a oprit numai doi ani în ținut nipon, deschizând calea pentru toți misionarii iezuiți, și apoi franciscani și dominicani, care în acele ținuturi îndepărtate au dus Vestea Bună.

În acei doi ani a găsit, poate în mod neașteptat, un teren extraordinar de fertil. În jurul anului 1580 creștinii japonezi erau peste două sute de mii și misionarii erau văzuți cu o anumită toleranță dacă nu chiar cu bunăvoință, așa încât să devină parte integrantă a țesutului social. Și puterea părea favorabilă: o primă delegație japoneză între 1582 și 1584 a fost trimisă la Roma de shogunul Hideyoshi pentru a-l întâlni pe Grigore al XIII-lea, o aventură extraordinară relatată magistral de scriitorul catolic Shusaku Endo în romanul Samuraiul. Dar probabil că tocmai această creștere impunătoare a înspăimântat, dând ideea de a amenința un echilibru antic milenar: este un fapt că pe la anul 1590 sentimentul față de creștini s-a schimbat radical și același Hideyoshi s-a transformat într-un persecutor implacabil, deschizând o glorioasă și dureroasă istorie de violență și de martiriu care a durat timp de două sute de ani. În jurul anului 1680 creștinii erau oficial "stinși". Abia în 1871 a fost recunoscută libertatea religioasă și comunitățile s-au întors la lumină. În acei două sute de ani de "întuneric" tradițiile creștine au fost transmise oral, din tată în fiu, fără un preot, fără o imagine, fără un crucifix, interzise cu severitate: erau "kakure kirishitan", timpurile eroice ale "creștinilor ascunși".

Dacă vechiul oraș Funay, astăzi Oita, a fost sediul primei dieceze japoneze ante-persecuții, "inima" creștinătății nipone este din totdeauna Nagasaki. Aici au ajuns primii iezuiți împreună cu Francisc Xaveriu; aici Paul Miki, primul japonez care a fost primit într-un ordin călugăresc, a fost martirizat cu douăzeci și cinci de însoțitori la 5 februarie 1597. Și aici în 1895 s-au demarat numai cu contribuțiile credincioșilor lucrările celei mai mari catedrale din Asia care va fi distrusă de bomba atomică. Nagasaki în 1930 a trăit venirea părintelui Maximilian Kolbe, care a întemeiat un seminar și un convent franciscan care va fi după aceea unicul edificiu din oraș care a fost cruțat în mod miraculos de devastarea atomică, așa cum s-a întâmplat cu acela al iezuiților din Hiroshima. Aici trăia familia Moriyama, de șapte generații kakure kirishitan, care a menținut tradiția credinței când era interzisă de legile statului. Și aici a trăit în secolul al XX-lea Takashi Nagai, probabil cel mai extraordinar martor al credinței japoneze contemporan cu noi. Takashi, când ca adult a cerut Botezul, a ales pentru sine numele creștin al sfântului pe care-l iubea mai mult: Paul Miki.

Acest personaj extraordinar s-a născut probabil în 1556 dintr-o veche și nobilă familie care i-a pus numele Pooro. Tatăl său, Hantaro Miki, era un samurai. Unele izvoare prezintă ca oraș al său de origine Kyoto, însă acest lucru în realitate nu este sigur, dat fiind că altele prezintă că ar fi Osaka și altele încă din vechea provincie Awa, pe insula Shikoku. Ceea ce este sigur este că atunci când micul Pooro avea cinci ani, familia sa s-a convertit la creștinism și a fost botezat și el: a fost ales pentru el numele creștin de Paul și de atunci așa a fost numit.

Vocația sa a fost precoce: a intrat la doisprezece ani în colegiul iezuit din Azuki și a întreprins studiile care trebuiau să-l ducă la preoție. Totuși n-a reușit niciodată să completeze parcursul de hirotonire, și pentru că persecuția anticreștină care se reluase între timp a împiedicat prezența unui episcop în Japonia și, prin urmare, desfășurarea "fizică" a consacrării. Oricum la douăzeci și doi de ani a făcut voturile solemne, devenind primul "nativ" japonez care se consacră fecioriei monastice.

În acel timp arătase deja care erau capacitățile sale neobișnuite: extraordinara particularitate de a fi un iezuit japonez, și prin urmare limba maternă, unită cu inteligența și mărinimia sa, l-au făcut unul dintre cei mai eficienți și fascinanți predicatori din ordin, în pofida vârstei sale tinere și a dificultăților inevitabile pe care le întâlnea în învățarea limbii latine și astfel în apropierea de studiul textelor sacre. În compensație avea o cunoaștere foarte profundă a budismului și a religiilor tradiționale, așa încât a devenit, la mai puțin de treizeci de ani, unul din cei mai autoritari interlocutori pentru docții timpului.

În 1556 primul val persecutor voit de shogunul Hideyoshi a avut apogeul său: un edict a ordonat arestarea imediată a tuturor misionarilor. Paul a fost prins la Osaka, împreună cu doi însoțitori, și transferat în lanțuri în închisoarea din Mecao unde a fost "agregat" la un grup de prizonieri creștini. În total erau douăzeci și șase: șase misionari franciscani europeni, trei iezuiți japonezi - în afară de el sfântul Iacob Kisai și sfântul Ioan Soan din Goto - și șaptesprezece laici japonezi, între care sfântul Anton Daynan, treisprezece ani, și sfântul Alois Ibaraki, doisprezece ani. În tentativa zadarnică de a-i face să se lepede de credința lor, au fost supuși la diferite torturi până când, în februarie 1567 a fost dată pentru ei sentința de condamnare la moarte.

Execuția ar fi trebuit să aibă loc în mod exemplar, ca avertisment pentru toți. Astfel, au fost răstigniți. La 5 februarie a fost duși pe o colină la porțile orașului Nagasaki care de atunci este numită de creștini "Sfânta Colină". În timp ce unul din cei doi copii intona, pironit pe cruce, un imn de laudă, părintele Paul a făcut ultima sa predică publică, lăsând cu gura căscată toate persoanele care au asistat și iertându-i pe călăii care îi ucideau. Astfel, acea execuție, care trebuia să fie un act de batjocură pentru cei condamnați și o amenințare pentru cel care avea intenția de a se apropia de creștinism, a devenit o extraordinară ocazie misionară și sămânța unei comunități care, grație acelui sânge, a depășit două secole de valuri persecutoare care au provocat alte recolte de martiri.

Sfântul Paul Miki și cei douăzeci și cinci de însoțitori au fost beatificați deja în 1627 de papa Urban al VIII-lea. Un proces destul de rapid, care confirmă impresia pe care mărturia lor de credință a lăsat-o în toată creștinătatea timpului. Au fost canonizați împreună la 8 iunie 1862 de Pius al IX-lea. În acea perioadă o carte scrisă care relata mărturia lui Paul Miki a ajuns în mâinile unui seminarist din Veneto care, citind-o, a fost inspirat să-și dedice viața sa misiunii. Se numea Daniel Comboni. Un alt "fiu" al urmei de sfințenie lăsate de sfântul Paul Miki și de primii martiri creștini din Japonia.

(După L'Osservatore Romano, 6 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 815.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat