Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Părintele Luigi Epicoco: "A contrapune papii și a ideologiza magisteriile face rău Bisericii"

de Salvatore Cernuzio

"Ioan Paul al II-lea? Pentru mine este un mare". Așa a început, cu o exclamație spontană ca răspuns la o întrebare neprevăzută, colocviul dintre papa Francisc și tânărul preot din L'Aquila Luigi Maria Epicoco, teolog, filozof și scriitor, foarte activ pe blog și social (unde are aproape 55 de mii de followers), centrat în întregime pe figura, spiritualitatea și magisteriul pontifului polonez de la a cărui naștere se împlinesc o sută de ani. Colocviu care, început în iunie 2019, s-a desfășurat într-o serie de întâlniri "familiale" la Sfânta Marta până în decembrie 2019, și care acum umple paginile lucrării "Sfântul Ioan Paul cel Mare", carte-interviu care va apare la 11 februarie 2020 la Editura San Paolo. Un volum care se prevestește un bestseller, pentru că, așa cum explică Epicoco la Vatican Insider, "este o noutate absolută ca un papă să vorbească despre predecesorul său. În acest caz, papa care l-a canonizat este același papă care îl povestește".

- Cine a avut ideea de a face o carte-interviu despre Ioan Paul al II-lea?

Exista un proiect ca să scriu ceva despre sfântul papă pentru cei o sută de ani de la naștere. Într-o zi cu papa Francisc, cu care au existat deja contacte în trecut cu privire la câteva cărți ale mele, reflectam asupra acestei aniversări și îmi povestea anecdote chiar inedite. Atunci i-am spus: "Sanctitate, ar fi frumos dacă ați spune ce știți, dacă ați exprima o amintire!". A acceptat imediat, ne gândeam inițial la o contribuție dar după aceea am demarat o serie de dialoguri, centrate fiecare pe diferite aspecte ale vieții papei Ioan Paul al II-lea, ale magisteriului său, ale spiritualității sale. La sfârșit am repus totul în ordine și a rezultat cartea.

- Impresionează titlul, "Sfântul Ioan Paul cel Mare". Pare aproape o trimitere la cererea unor curente, îndeosebi poloneze, de a-l proclama pe Wojtyła învățător al Bisericii...

În realitate totul se naște din primele cuvinte ale papei Francisc: "Sanctitate, cine este pentru dumneavoastră Ioan Paul al II-lea?", l-am întrebat. "Pentru mine este un mare", a fost răspunsul său. Mi s-a părut expresia cea mai frumoasă de folosit ca titlu, și pentru că sintetizează afectul și respectul pe care Francisc îl nutrește față de predecesorul său pe care-l recunoaște ca figură nevralgică ce a marcat istoria și a însoțit schimbările generaționale.

- Putem spune că este o carte care vrea să reducă la tăcere o dată pentru totdeauna teoriile despre distanțele și rupturile între cele două pontificate?

Să spunem că speranța este ca să se poată reconcilia suspiciunea, la nivel afectiv și efectiv, că un magisteriu este în ruptură cu altul. Să spunem și că aceste distanțe și rupturi despre care se vorbește n-au existat niciodată. Francisc a reafirmat mereu legătura personală cu Ioan Paul al II-lea: episcopatul s-a născut și a crescut cu el, Ioan Paul este cel care l-a creat cardinal. De altfel, papa îmi povestea că zâmbește când vede că este pus în discuție raportul lor, dat fiind faptul că în patrie, ca arhiepiscop de Buenos Aires, era perceput ca un om așa de alipit de magisteriul wojtyłian încât era taxat ca ultra-conservator.

- Rupturi poate că nu, dar nu pot fi negate schimbări în acești ani față de trecut.

Da, dar să le numim evoluții. Papa Francisc le interpretează astfel. Tradițiile rămân acelea, totuși noile provocări ne determină să ne gândim la noi forme de a spune. Nu se neagă substanța ci se schimbă forma. Deci nu este o problemă de fidelitate față de magisteriu, adevărata problemă este mai degrabă a ideologiza magisteriul până la trădarea lui.

- Vă referiți la diferitele instrumentalizări, chiar politice, ale figurii și învățăturii lui Ioan Paul al II-lea? Probabil că ați auzit că la Roma s-a desfășurat o întâlnire despre conservatorismul național unde, printre alte lucruri, a fost implicat și papa polonez...

Despre întâlnire nu știu nimic. Ceea ce pot să spun este că, după părerea mea, greșeala se află în a folosi categorii lumești pentru a defini Biserica, ea fiind sacrament și mister, deci merge dincolo de orice definiție. În schimb astăzi să aude vorbindu-se numai în termeni de populism, progresism, conservatorism... Toate sunt curente negative pentru că susțin viziuni lumești, în sensul că fiecare trage de partea sa ceea ce poate să susțină propriile poziții, se ia numai ceea ce confirmă unele alegeri și unele sloganuri. Când se folosește o privire așa de lumească, se ajunge să se polarizeze totul: viața devine alb-negru, dreapta-stânga, iar ideile se impun asupra faptelor înseși.

- În ultima vreme s-a înflăcărat dezbaterea despre celibatul sacerdotal. Cartea dumneavoastră pare să reafirme sintonia cu privire la această temă între papa argentinian și cel polonez, alte cărți publicate recent par în schimb că vor să remarce distanța față de predecesori...

Eu cred că este infrangibilă comuniunea între papi și se joacă pe teme serioase. Așa cum spuneam, problema de fond rămâne dezbaterea lumească și oamenii care o susțin. Documentele magisteriale nu le mai citește nimeni de acum, se citesc numai titlurile din ziare. Despre Amoris laetitia se vorbește numai pentru o notă, o reflecție amplă și aprofundată cum este aceea despre Amazonia se reduce numai la tema preoților căsătoriți... A ne fosiliza în manieră așa de patologică asupra unui detaliu redimensionează viziunea de ansamblu. Și asta face rău Bisericii, papei, papilor, tuturor.

- Cu papa Francisc în ce mod ați tratat problema celibat?

Am pus întrebările în mod destul de înțepător. M-a impresionat naturalețea papei în tratarea temelor spinoase. Cu privire la celibat, în mod deosebit, l-am întrebat pe Sfântul Părinte dacă în mijlocul scandalurilor sexuale și lipsei de vocații este o problemă de ținut închisă în sertar sau care poate să fie pusă în discuție. Mi-a răspuns că celibatul nu este numai o caracteristică disciplinară a Bisericii latine ci un har, că ar fi deci nesăbuit să se renunțe la un dar oferit de Dumnezeu. De la Paul al VI-lea acest lucru a fost foarte clar și nimeni nu și-a imaginat vreodată să pună asta în discuție, inclusiv el.

- Vorbeați de scandaluri. Diferitele întâlniri între dumneavoastră și papa Francisc au avut loc într-un an de pontificat care n-a fost ușor: s-a întâmplat vreodată să-l vedeți pe papa preocupat sau întristat?

Am avut mereu în fața mea un om pașnic. Uneori eu eram cel care mă prezentam la Sfânta Marta cu teamă pentru că în zilele dinainte citisem despre scandaluri economice, sexuale și așa mai departe. Însă papa a fost mereu senin. Vorbind despre asta mi-a spus că scandalurile au însoțit Biserica de la început, numai că acum ne dăm seama de asta mai mult datorită rezonanței mari date de mass-media. Apoi mi-a citat Evanghelia când spune că grâul și neghina cresc împreună și că nu se pot separa. Asta pentru a spune că luptăm împotriva răului dar înseamnă a fi naivi să credem că-l putem extirpa. Francisc are o viziune de credință pe care încă n-am cunoscut-o până în profunzime.

- În ce sens?

Are o umanitate profundă, o mare atenție la detaliu și la persoane, se preocupă să nu scoată afară nimic din realitate și din oameni. Împreună cu asta are o mare spiritualitate: de fapt pare un papă foarte angajat asupra socialului, în schimb este puternică și componenta mistică. Foarte des în timp ce vorbeam se oprea, cu ochii închiși, pentru a se ruga.

- La întâlnirea cu Curia Romană înainte de Crăciun, papa Francisc a dăruit episcopilor și cardinalilor o carte a dumneavoastră cu titlul "Cineva la care să privim"...

Nu știam nimic, am descoperit după aceea această alegere. Mulțumind Sfântului Părinte, i-am spus că în Italia se obișnuiește la Crăciun să se ducă cenușă și cărbune copiilor care n-au fost buni, desigur în Curie nu s-au comportat bine dacă a oferit o carte scrisă de mine.

(După Vatican Insider, 5 februarie 2020)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 1377.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat